Islamofobie

Kleine vooruitgang.
Om een verschijnsel aan te kunnen pakken moet je het waar kunnen nemen, heb je er woorden voor nodig. We hebben een woord om jodenhaat mee te benoemen, antisemitisme. We weten wat racisme is, al denk ik dat een paar herhalingscursussen voor deze samenleving geen luxe zouden zijn. In ‘mijn’ tijd zochten we naar een woord om de achterstelling van vrouwen mee aan te duiden. Dat werd seksisme, discriminatie op grond van sekse, dat opgenomen werd in de Nederlandse taal. Misverstanden soms nog: heeft dat met seks te maken?
Ik heb nog geprobeerd om in het kielzog van racisme en seksisme een term in te voeren voor de discriminatie op grond van klasse. Klassisme. Ik zal het er nog eens over hebben, maar voor mij is het onmiskenbaar dat er op grond van sociaal millieu wordt geoordeeld over mensen. Maar zolang we daar geen gangbare woorden voor hebben lijkt het alsof het verschijnsel zelf ook onzichtbaar blijft.

Ongeveer een jaar geleden, als je het had over de negatieve oordelen over moslims, moesten we nog zoeken naar woorden. Ik probeerde het met islamofobie, in navolging van de term homofobie, en antiislamisme, in navolging van antisemitisme. Toen kwam er nog een boel gesputter. Dat bestond niet.

En kijk. Voorpagina Volkskrant. De kop: Van Aartsen: tolerantie niet vervangen door islamofobie.
Dat het woord hardop gezegd wordt en dat nog wel door de aanvoerder van de VVD, de partij die zometeen Hirsi Ali weer in hun midden gaan verwelkomen, Hirsi Ali die inmiddels nog minder populair is onder haar eigen partijgenoten dan onder de achterban van PvdA en SP, dat het woord hardop gezegd wordt lost de problemen in Nederland nog bij lange na niet op.
Maar het is een kleine vooruitgang.

5 gedachten over “Islamofobie

  1. Ik heb gisteravond op belgie1 om 22.55 een docu gezien over de vrouwenprostitutie in de islam of eigenlijk; vrouwenmisbruik. Het geeft toch wel een onthutsend beeld van hoe dubbelzinnig die islam zelfs in het Iran van vandaag kan zijn. het heette:: “Prostitutie achter de sluier”. Ik hoop dat je ook even hebt gekeken.

    Het schijnt zo te zijn; dat mannen in Iran voor een bepaalde tijd een vrouw kunnen erbij nemen voor geld, net alsof een bedrijf een uitzendkracht even inhuurt. Voor een week of een dag of een paar maanden; het maakt niks uit; als er maar voor wordt betaald. Een “Sigel”-status. deze vrouwen doen dit; om puur economische redenen. Praktijk is wel; dat ze gedurende die tijd als een beest vaak worden behandeld en sexueel misbruikt worden. Toch zeer vreemd; als je bedenkt, dat dit allemaal mag volgens de Sharia binnen een geloof; dat zegt respect te hebben voor vrouwen. Ik noem het sexuele slavernij. het draagt helaas wel allemaal weer bij tot het beeld wat velen hebben over deze religie. het wordt misschien toch tijd om de islam te herzien; wil ze mee kunnen gaan met de moderne tijden en denkbeelden.

  2. Beste meneer Invader, dat er in Iran sprake is van zware onderdrukking van vrouwen is bekend. Er is daar ook sprake van een krachtige vrouwenbeweging die daar tegen in het verweer is.
    Waar het mis gaat met je verhaal is waar je het hebt over ‘prostitutie binnen de islam’. Waar ligt dat, islam? En kun je één land noemen waar geen sprake is van prostitutie, inclusief slechte behandeling van vrouwen, vrouwenhandel etc? Zullen we het voor de verandering eens hebben over weduwenverbranding bij de hindoe’s of de aanslagen op abortusklinieken in christelijk Amerika?
    Wat je aan het doen bent is opnieuw, zoals het op dit moment aan de lopende band gebeurt een misstand herlijden tot een godsdienst als geheel. Op die manier kan ik ook zeggen dat de uitbuiting van buitenlandse prostituees op de Wallen hier een uitwas is van het christendom en dat daarom de bijbel maar moet worden herschreven.
    Als je wat wilt doen aan prostitutie moet je toch in de eerste plaats zijn bij de mannen die de pooiers en de klanten zijn, en de criminele netwerken die vrouwen verhandelen.
    In de tweede plaats gaat het om economische mogelijkheden voor vrouwen zodat ze niet in de prostitutie hoeven.
    Verder kan ik je melden dat er al vele stromingen zijn binnen de islam, en dat er vele interpretaties zijn die de islam plaatsen in deze tijd en dit deel van de wereld. Ik heb daar al eerder over geschreven en blijf de ontwikkelingen volgen.
    Dat neemt niet weg dat er ook stromingen zijn, en landen waarbinnen de machthebbers de islam interpreteren zoals het hen uitkomt, en tegen de burgers gebruiken, ook tegen de vrouwen om hen onzelfstandig te houden. Uiteraard is het belangrijk daat kritisch over te blijven. Maar het helpt helemaal niemand om daarbij opnieuw een hele religie aan te klagen.

  3. Space:
    Een andere documentaire over hetzelfde land liet een week of twee geleden op de BBC zien dat er transgender-operaties worden verricht. Mannen die na een operatie vrouw waren en andersom. Oftewel een ander fenomeen van een en hetzelfde land, met twee totaal verschillende gezichten.
    De manier waarop jij verhaalt over wat je gezien hebt, doet me denken aan een verhaal over een olifant die door vijf geblinddoekte mensen wordt omschreven. Om het kort te houden: elk van de vijf nam slechts de moeite een bepaald deel van de olifant te bestuderen. Nadat elk van hen gevraagd werd het dier te beschrijven, kwamen er vijf verschillende dieren uit voort. De een vond de olifant veel weg hebben van een slang,zonder tanden,die naar achteren toe steeds dikker werd (deze persoon had de slurf onderzocht); de tweede had bovenop het dier gezeten en voelde zich zittend op een massaal paard die als een schip bewoog; enz,enz…. Allemaal hadden ze slechts een deel onderzocht in plaats van het geheel, waardoor, hoewel hun eigen beschrijving van hun deel klopte, het uiteindelijke beeld totaal niet beruste op de werkelijkheid van de olifant.
    Misschien nodigt de (verbazing over de) documentaire die je hebt gezien je uit om eens wat meer te weten te komen over Iran, of over de islam.

  4. Ter info:

    Volkskrant zaterdag 22 januari 2005.

    Islamofobie hier heviger dan elders

    Van onze verslaggeefsters

    AMSTERDAM – Autochtone Nederlanders oordelen twee keer zo negatief over de islam en moslims als Spanjaarden en Italianen. Nederlanders zijn ook banger. Een grote meerderheid ervaart de aanwezigheid van moslims als bedreigend.

    Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO. Slechts 19 procent van de ondervraagden ervaart de aanwezigheid van moslims niet als bedreigend. Het onderzoek werd verricht in opdracht van de Groep Lazrak en borduurt voort op een enquête die NIPO vorig jaar juni deed in opdracht van de Volkskrant.

    Daaruit bleek dat 67 procent van de autochtone Nederlanders geen contact had met moslims en dat 65 procent nauwelijks iets over de islam wist, ondanks de aandacht ervoor in de media.

    De Groep Lazrak is een eenmansfractie in de Tweede Kamer en is ontstaan toen Ali Lazrak zich bijna een jaar geleden afscheidde van de SP.

    Het nieuwe onderzoek, dat maandag officieel wordt gepresenteerd, werd uitgevoerd na de moord op Theo van Gogh. Gelijktijdig werden dezelfde vragen gesteld aan Spaanse en Italiaanse burgers.

    NIPO concludeert dat er significante verschillen in beleving zijn tussen bevolkingsgroepen. Spanjaarden en Italianen oordelen positiever over moslims, hoewel ze veel vaker dan Nederlanders worden geconfronteerd met illegalen en bootvluchtelingen uit Noord-Afrika.

    Overigens zijn autochtone Nederlanders na de moord op Van Gogh niet massaal anders gaan oordelen, aldus NIPO. Alleen zeggen Nederlanders nu eerder bang te zijn voor fysieke dreiging. Wie de aanwezigheid van moslims als bedreigend ervaart, doet dat vooral uit angst op termijn naar de regels van de islam te moeten leven.

    Van de ondervraagden zegt de helft te zullen verhuizen als hun wijk zou ‘verzwarten’ en evenzovelen zijn bang dat vrouwen zich in publieke ruimten niet meer vrijelijk kunnen bewegen.

    Een veel kleiner aantal wil meer contact en is voorstander van gezinshereniging. Inwoners buiten de grote steden, vrouwen en hoger opgeleiden uiten zich steeds vaker negatief over de islam en moslims.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *