Welke klootzak?

De verslaggever van Trouw had het niet helemaal goed begrepen.
Gisteren hield ik een speech bij de fakkeloptocht in Rotterdam ter gelegenheid van het begin van de anti-racisme week. (Foto’s morgen)
Stond er vanochtend in Trouw dat ik Pim Fortuyn een klootzak had genoemd. Ik had het helemaal niet over Pim Fortuyn. Ik had het over de gebeurtenissen van het afgelopen jaar.

Ik zei dat ik er spijt van had dat links, en dus ook ik, de uitlatingen van Van Gogh over moslims niet serieus hadden genomen. We hadden luid en duidelijk moeten laten weten dat we het onacceptabel vonden wat hij over moslims zei. Hadden we dat meer gedaan, dan zouden de moslim Nederlanders zich misschien minder in de steek gelaten hebben gevoeld, en misschien zou die klootzak dan nog leven en zouden er minder moskeeën en scholen in de fik zijn gestoken.

Dat is wat ik bedoel, en wat ik graag nog een keer wil herhalen: ik wil dat links zich duidelijker uitspreekt tegen vreemdelingenhaat en islamofobie, dat we onze stem laten horen tegen Wilders en nieuw-rechts, dat we laten weten achter de moslim Nederlanders staan die net als wij in een normaal democratisch tolerant land met elkaar willen samenleven.

17 gedachten over “Welke klootzak?

  1. EENS.
    Of we tegen Wilders moeten zijn of dat hij zijn eigen graf moeten laten graven weet ik niet, maar we moeten zeker opkomen voor degenen die zich uitgesloten voelen! Opkomen voor degenen die slachtoffer worden/zijn van racistisch geweld!

  2. Ik heb Theo van Gogh nooit op het over één kam scheren van alle moslims kunnen betrappen.
    Hij schold alleen degene uit die pleiten voor censuur vanwege een toneelstuk of degene die anderen daarvoor zelfs bedreigen. Of degene die juichen wanneer sommige met vliegtuigen torens invliegen en degene die homo’s van flatgebouwen af willen gooien etc, etc.
    Het was precies zoals hij in zijn boek “Allah weet het beter”(p.70) schrijft : “Ik beschouw volgers van Allah die zich als tolerante democraten gedragen niet als tegenstander.”

    Theo van Gogh is ook de maker van de film “Cool” waarin jongeren van de Glen Mills school spelen. Hij gaf deze ex-delinquenten, oa van Marokkaanse en Antilliaanse afkomst, wel een kans en ik heb van dichtbij kunnen zien hoezeer ze op hem gesteld waren. Hij heeft deze jongeren enorm gestimuleerd en het beste in hun naar boven gehaald.
    Van Gogh was nog veel meer “zendingswerk” van plan zoals hij het zelf ironisch noemde. Helaas kunnen we hier niks meer van vernemen omdat hij werd vermoord door één uit een groeiende groep van intolerante mensen in dit land.

  3. Pingback: Weblog Theo Cornelissen

  4. Als Pim mocht zeggen dat moslims achterlijk zijn, mogen we ook zeggen dat Pim een klootzak was. Dat je dat niet zo bedoeld hebt als Trouw ons wil laten geloven spreekt voor zich, wie doorbeladert komt ook een stuk tegen over de gekozen burgemeester en moet je lezen wat voor een druk uitgeoefend wordt op Van Thijn…(http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1111424437597.html) Hiermee laat Trouw duidelijk zien welke kant zij in het debat kiezen.

    Echter betekent het niet dat indien Pim of een andere extreemrechtse schertsfiguur overgaat tot demonisering, dat wij hetzelfde terug moeten zeggen. Onze argumenten zijn sterker en die zullen beter hun werk doen. Pim liet doorschermen dat hij geen argumenten had en daarom koos hij voor de scheldpartijen tot een begin aan wettelijke discriminatie (wilde artikel 1 afschaffen).

  5. Hoop dat het een succes was. Had erbij willen zijn, maar omdat ik na een lange ziekteperiode voor het eerst weer een paar uur gewerkt had was ik uitgeteld om 7 uur. Maar zeker in Rotterdam is het belangrijk dat de bevolking laat zien het niet eens te zijn met de kant die het in die stad lijkt op te gaan.

  6. Inderdaad, Anja, de linkse partijen -de SP niet uitgezonderd- mogen best wel eens duidelijker en alerter zijn in hun stellingname tegen discriminatie en xeno- en islamofobie. En met Rinus ben ik het niet eens dat Theo van Gogh niet generaliseerde. Zo heeft hij de beruchte term “geitenneukers” toch echt wel als meervoudsvorm gebruikt. Trouwens, los daarvan heeft zijn terminologie bepaald niet bijgedragen aan meer onderling begrip tussen “autochtonen” en “allochtonen”, met name moslims. Dat hij persoonlijk wel degelijk sympathiek kunnen optreden tegenover laatstgenoemden maakt hem voor mij zo’n raadselachtige, tegenstrijdige persoonlijkheid.

    Met Farshad Bashir ben ik het niet eens dat Pim Fortuyn daadwerkelijk artikel 1 (kennelijk bedoelt hij: van de Grondwet) wilde afschaffen. Fortuyn liet zich in het beruchte Volkskrant-interview begin februari 2002 ongeveer als volgt uit: als ik door art. 1 van de Grondwet gehinderd wordt om vrijelijk over de Islam en moslims te kunnen spreken, dan moet het maar worden afgeschaft. Toch was hij wel degelijk een tegenstander van discriminatie! Dit is hierdoor te verklaren, dat hij verkeerd geinformeerd was. Het ging hem er nl. om vrijer over de Islam en moslims te kunnen spreken, zonder dat hem een strafrechtelijke sanctie boven het hoofd zou hangen. Daarom had hij in feite moeten pleiten voor afschaffing of minstens versoepeling van de artikelen in het Wetboek van Strafrecht, die over discriminatie e.d. gaan. De politici van gevestigde partijen, die over elkaar heen duikelden om Fortuyn op het strafbankje te kunnen zetten, hadden wat dit betreft beter moeten weten. In ingezonden brieven (in de Volkskrant en het Utrechts Nieuwsblad) heb ik het daarom toentertijd voor Fortuyn opgenomen (!), met de kanttekening, dat ik het niet met hem eens was: ik ben eerder voorstander van verstrenging van de desbetreffende bepalingen in het Wetboek van Strafrecht!

  7. Gisteravond met mijn kinderen meegelopen in de fakkeloptocht in mijn woonplaats. Het was een heel rustige tocht met ongeveer 100 deelnemers. Aan het eind een paar goede toespraken en een gedicht van een stadsgenoot. Vond het jammer dat de opkomst niet groter was, maar de deelnemers, multicultureel nederland in optima forma, gaven me wel hoop voor de toekomst. Mijn dag kon zo wie zo al niet stuk .’s Ochtends was ik op weg naar mijn werk voor het eerst, sinds ik een hoofddoek draag de weg gevraagd. Voordat ik een hoofddoek droeg gebeurde dat regelmatig. Blijkbaar had ik toen een betrouwbaar uiterlijk. Met hoofddoek was dat ineens over en nu vroeg een autochtone nederlander me ineens,temidden van allemaal mensen die uit de trein kwamen, naar de weg.

  8. Pim bedoelde met vrijer iets anders dan wat ik onder vrijer zou verstaan. Bedoelde hij met vrijer niet het volgende?

    ,,(…) De islam is achterlijk, ik zeg het maar, het is gewoon een achterlijke cultuur.”

    of

    ,,Ik veroordeel elke discriminatie op grond van ras, godsdienst enzovoort. (…) Ik ben ook voor afschaffen van dat rare Grondwetsartikel: gij zult niet discrimineren. Prachtig. Maar als dat betekent dat mensen geen discriminerende opmerkingen meer mogen maken, en die maak je in dit land nogal snel, dat zeg ik: dit is niet goed. Laat mensen die opmerkingen maar maken.”

  9. Jammer van het woord klootzak, maar verder helemaal eens. Ook met Hiek trouwens.

    Wij hadden hier natuurlijk ook een fakkeloptocht. Geen grote, we zijn altijd met een trouw en select gezelschap.
    Twee vermeldenswaardige feiten: de wethouder riep ons in de toespraak op, ons samen met ons allen sterk te maken voor racisme. 🙂
    En toen we door met onze fakkels door een stille woonwijk liepen – iedereen zat het journaal te kijken – kwamen er twee vrouwen naar buiten gelopen. Eentje riep naar mij, waar ‘het voor was’. We lopen met fakkels omdat we tegen racisme zijn, riep ik. Maar wij zijn hier anders hele goede buren, hoor, riep de andere vrouw verontwaardigd. Ik kon het niet laten en riep terug, dat we dan dus door de verkeerde straat liepen. Mijn zoon kwam niet meer bij van het lachen.

    Maar het zette me wel aan het denken: loop je gewoon door een straat met je fakkels, denken de mensen dat jij dus denkt dat zij racisten zijn.

  10. Bedankt voor de link, Jessica. Ziet er goed uit. En volgende week in Amsterdam kan ik er wel bij zijn, want dan heb ik lekker 2 dagen kunnen uitrusten.

  11. Volgens mij was klootzak ook een soort liefkozing. Waarom deed je dat nou klootzak! Als iemand waar je ook van houdt iets gedaan heeft waarmee hij zichzelf gekwetst heeft. Of zit ik fout?

  12. Ach, schelden doen we allemaal wel eens, kut marokkaan , kaaskop, etc. Lig daar niet wakker van, blaffende honden bijten niet. Pim Fortuyn, Theo van Gogh, Geert Wilders, Hirsi Ali en niet te vergeten Rita Verdonk. Zijn in mijn ogen net zulke geloofsmisbruikers als Saddam Houssein, George Busch,andere Arabische dictators. Als je mensen maar zolang mogelijk dom houdt geloven ze snel iets als geleerden mensen iets beweren. Je wordt als moslim geboren, maar je kan de Koran niet lezen, je wilt wel een goede moslim zijn. Deze mensen hebben vaak een blindelings vertouwen in degene die de Koran wel kunnen lezen. En hier wordt fors misbruik van gemaakt helaas.

  13. hai mensen,
    wordt een beetje wanhopig en moedeloos als ik anja’s weblog bezoek..zoveel bijeenkomsten tegen discriminatie etc. goed..zeker goed..maar wat is er toch allemaal aan de hand????
    heb helemaal geen zin om terug te komen, niet dat het hier beter is (jerusalem)..maar toch…nederland is ik..waar ben ik de draad kwijt geraakt?
    knap dat jullie het blijven volhouden! zo op afstand lijkt nederland een raar eng land bhhhhhhhhh.

  14. Hi Naeeda,

    Wanneer komt er nu een verslagje van wat jij allemaal meemaakt daar in Jeruzalem???

    Groetjes,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *