Iftar in Utrecht

Ik was bij een mooie iftar bijeenkomst van OFRA in Utrecht. In een kerk. Mooie omgeving, en passend: een koranrecitatie onder het kruis, een paar vrouwen die in een hoekje van de kerk gingen bidden. De islamitische liedereen die klonken waar het anders christelijke liederen zijn.

Thema van de bijeenkomst: de participatie van moslimvrouwen. OFRA is een van de organisaties van vrouwen die in de laatste jaren zijn ontstaan, om van binnen uit steun te bieden aan migrantenvrouwen, zowel die van de eerste generatie, die vaak nog de taal moeten leren en de weg moeten vinden in de Nederlandse samenleving, als voor de tweede generatie die al meer opleiding heeft en al Nederlands zijn, maar ook best enige saamhorigheid en extra steun kunnen gebruiken om verder te komen. Een ander belangrijk doel, vooral na de moord op Theo van Gogh, is dat moslimvrouwen hun mond open doen. “Er wordt over ons gepraat, dat we allemaal onderdrukt en mishandeld zouden worden, er wordt niet met ons gepraat”, zei Ouafila el Hallachi van Ofra. “Wij willen voor onszelf spreken”.

De bijeenkomst was open voor gasten, ook voor mannen. Ook dat werd gezegd: wij vinden dat we in onze emancipatie de mannen mee moeten nemen en samen moeten werken. Rahma el Hannoufi opende de avond. Ik was uitgenodigd om een korte lezing te geven, Nazida Sadek van SPIOR sprak ook, en Naima Azough, van de Tweede Kamer, Groen Links. Zij kwam niet alleen met ondersteunende woorden, maar wees de mensen die waren gekomen ook op het feit dat er nog echt reele problemen zijn waar de Marokaanse gemeenschappen hun schouders onder moeten zetten, zoals het feit dat er in verhouding veel Marokkaanse jongens in aanraking komen met justitie en politie, en het feit dat er in verhouding meer Turkse en Marokkaanse meiden een poging tot zelfmoord doen. Dat is een zorg. Ook is het een zorg dat 1 op de 4 jongeren werkloos is, en dat eenderde van de Marokkaans-Nederlandse gezinnen in armoede leeft, tegen 8% onder de autochtonen. Laten we dus niet vergeten dat het de kloof is tussen arm en rijk die een groot probleem is.

Verder is Azough al het gepraat over moslimvrouwen een beetje beu. Het wordt volgens haar tijd om een Comittee op te richten voor moslimmannen. Wat moet er van de jongetjes worden als ze vanaf het begin al het gevoel hebben dat ze worden gezien als onderdrukkers in de dop? “Het is tijd voor een echte jihad om onze eigen problemen aan te pakken in eigen kring”, zei Naima Azough.

Iemand zei: als Nederlanders nu nog zeggen dat het zo moeilijk is om contact te maken met migranten en moslims dan ligt het echt aan hun. Dat kan ik alleen maar beamen. Afgelopen ramadan maand miechelde het van de initiatieven waarbij ook niet-moslims meer dan welkom waren. Ik had wel elke avond ergens anders kunnen gaan eten, zei iemand anders, en ook dat is waar. Ik heb maar een paar van de uitnodigingen aan kunnen nemen. Vrijwel alle hete hangijzers en thema’s waar iedereen het over heeft als er over moslims wordt gepraat kwamen aan de orde. De spreekwoordelijke gastvrijheid van mediterrane mensen werd ruimhartig ingezet om iedereen de kans te geven eens te komen kijken en te horen wat moslim Nederlanders en migranten zelf te vertellen hebben. Zelfkritiek heb ik ook gehoord, zie Azough hierboven. De hand is uitgestoken. Meermaals. En blijft uitgestoken. Ik vind dat hartverwarmend. En nu geen gebazel meer over de kloof die onoverbrugbaar zou zijn. Wie de moeite neemt om zelf te gaan kijken weet dat dat niet waar is.

7 gedachten over “Iftar in Utrecht

  1. “ZE” moeten, ook maar eens wat ondernemen… (kent u die uitdrukking?)
    “ZE” zijn volgens mij keigoed bezig!
    We zijn al bijna WIJ….

  2. Wat ik altijd structureel mis met dit soort manifestaties zijn de groep niet gelovigen. Het grootste gedeelte van de nederlandse bevolking behoord niet tot een religie.
    Het lijkt wel of die structureel overgeslagen en genegeerd worden. Het is leuk hoor die contacten tussen christenen joden moslims. Maar wel behoorlijk eenzijdig het is de minderheid van de bevolking.
    Dus hoe bereik je de grootste groep niet gelovige mensen?
    Of tellen die niet mee het zijn immers toch maar ongelovigen?

  3. Bij alle bijeenkomsten waar ik heen was was iedereen welkom, gelovig of niet. Dus als jij er niet was, dan lag dat niet aan hun.
    Verder lijkt het mij nogal onzin om de niet-gelovigen nu als een misdeeld volksdeel op te gaan voeren. Tenzij je er aan hecht om je miskend te voelen.

  4. Dan ligt het aan de algemene berichtgeving.
    Ik mis vaak ook in de media met dit soort manifestaties de melding dat er ook niet gelovigen vertegenwoordigd zijn of uitgenodigd zijn.
    Ik lees meestal christen moslims joden maar eigenlijk nooit niet gelovigen. Alsof die niet bestaan. Terwijl niet gelovigen de grootste groep is in Nederland. Dus niet misdeeld miskend wel.

  5. Beste Klaas,

    Er zijn deze maand vele iftars geweest en ik heb nergens gemerkt dat er een deurbeleid werd gehanteerd. Oke ben je moslim/jood christe/etc welkom en anders niet. Op de bijeenkomst van afgelopen zaterdag in Amsterdam-Noord waar ook Job Cohen aanwezig was werd er nog specifiek door iemand vanuit de kerkengenootschap( ben zijn naam vergeten)gerefereed aan het belang voor het betrekken van de niet gelovigen die een meerderheid vormen in een stad als Amsterdam. Als je zelf zou hebben deelgenomen aan zo’n Iftar zou je het zelf hebben kunnen ervaren.
    Ook hoor ik vaker dat de homo’s niet welkom zouden zijn/waarom niet in een kerk/etc. Dit wordt dan geroepen door mensen die er nooit 1 hebben bijgewoond. Zo sprak ik een bestuurslid van de COC, die juist deze maand heel veel positieve reactie heeft gehad en gezamelijk met moskeegangers aan een iftar heeft gezeten. ook het feit dat wij niet in een kerk zouden willen komen is hier op de site duidelijk weerlegd, zie foto biddende vrouw tijdens de iftar in de kerk in Utrecht, met dank aan Anja voor de foto’s en verslagen hiervan.

  6. Geweldig! Ook ik was uitgenodigt om deel te nemen aan een Iftar maaltijd, super! De (in dit geval) Turkse gemeenschap, Milli Gorus te Hilversum heeft ook in hier geprobeerd kontakt te zoeken met niet-moslims, om de kloof te dichten! En met suc-6! ongelovig maar ook christelijke zijn allen op de uitnodiging af gekomen! Met heerlijk eten en wat fijne dialogen is deze avond zeker geslaagt!! Als we nu met z’n alle zo open stonden voor elkaar ging het al een lange tijd een stuk beter!

    Groetjes Kaylee Groeneveld
    ( Anders=Gewoon te Hilversum )

    ————>>>> http://www.andersisgewoon.nl

  7. toch geef ik klaas gelijk met het achterstellen van “ongelovigen”
    er zijn publicaties achteraf
    hier lees ik toevallig over “uitnodigingen”.

    maar zelfs dan wat heb ik er eigenlijk te zoeken als “ongelovige”
    Een pastoor is genoodszaakt door de italiaanse rechtban om een bewijs te leveren dat Jezus werkelijk bestaan heeft (bekent is dat er geen “harde” bewijzen van zijn)

    de koran is opgetekent naar de recitaties van mohammed. Dat klopt maar ma zijn dood en tot het jaar 800 is er pas een “boek” van samengesteld in een “andere” taal dan de recitaties ooit zijn geweest want dat was in een streek dialect.

    met bijde boodschappen zal ik door beide richtingen “verketterd” worden en zal er absoluut geen begrip of erkening zijn.
    Ik zal “overspoeld worden met “bewijzen” dat de zaken “anders liggen.
    Jezus heeft onomstotelijk bestaan
    punt een
    het bewijs staat in de bijbel ??
    punt 2
    het is een geloof ?

    de koran is en was een onveranderlijk boek en is altijd al zo geweest mits in “arabisch” (dan wel een arabisch van deze tijd kennelijk)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *