Dagboek 25 november 2005

Regen die tegen de ruiten klettert, windstoten, gerommel van onweer in de verte en twee drijfnatte kranten. Die arme jongen die ze rondbrengt moet nog natter zijn. Binnenblijfweer. Vandaag over de ruzie in de VVD, de schoolstrijd en zuileneczeem.

Het is niet aardig van me, maar ik verkneukel me erg over de consternatie binnen de VVD. Het zat er aan te komen, het is te duidelijk dat een fiks deel van de VVD met die onbesuisde soloartiest Hirsi Ali in hun maag zitten, en het wachten was op iemand die zijn nek uit zou steken. Nou, Wiegel dus. Een stormpje in een glaasje water, echt Hollands, en in de Volkskrant over drie pagina’s uitgesmeerd, compleet met grote portretten.

Nel Ginjaar-Maas, oud-staatssecretaris onderwijs:

Ik ben het meer dan honderd procent met Wiegel eens. Hirsi Ali snapt weinig van het liberalisme. Wij willen mensen zo veel mogelijk ruimte geven. Ze moet eerst maar eens gaan studeren. Met haar strijd tegen artikel 23 zit ze helemaal mis. 60 Procent van de VVD-aanhang heeft een kind op een school voor bijzonder onderwijs.
Ik ben het trouwens ook eens met Wiegel dat ze te veel polariseert. Er zijn zoveel moslims die in deze samenleving totaal geintegreerd zijn. Die worden door haar in een hoek gedrukt dat ze niet deugen. Dat is mijn hoofdbezwaar. Of de VVD nu een gespleten partij is? Dat denk ik niet. Ik denk dat we onze schouders ophalen en denken: dat mens hoort niet bij ons.

Zo.
In Nederland is bij een peiling 59 procent op Wiegel en 41 procent op Hirsi Ali. Hoe dat ligt binnen de VVD weten we niet. Niet gedacht dat ik nog eens op Wiegel zou zijn.

Gaat het ook nog ergens over? De schoolstrijd. Of de staat bijzonder onderwijs moet subsidieren. Hirsi Ali vindt de verzuiling van scholen nadelig voor migranten. “Ze krijgen geen kans om met autochtonen om te gaan”. Nou is het de vraag of Hirsi Ali voor meer gemengde scholen is, in dat geval zou ze haar pijlen meer moeten richten op eenzijdig witte of eenzijdig zwarte scholen, of dat het haar speciaal te doen is om het verbieden van islamitische scholen. Ik denk het laatste. En ik vermoed dat de gemiddelde VVDer helemaal niet zo geinteresseerd is in gemengde scholen, die willen de privileges in de schoolkeuze voor hun eigen kinderen niet kwijt. Want de consequentie van gemengd is wel dat niet alleen de allochtone kindertjes mengen, maar de autochtone ook. En willen al die autochtone VVD ouders dat wel?

Islamitische basisscholen doen het wat betreft de schoolprestaties van de kinderen gemiddeld beter dan de zwarte scholen, dus daar zou het niet over hoeven te gaan. De 41 islamitische basisscholen voldoen bijna allemaal aan de kwaliteitseisen van de inspectie. De mogelijkheid om nieuwe islamitische scholen op te richten is al beperkt, een school mag niet meer dan 80 procent achterstandsleerlingen hebben, bestuursleden moeten de Nederlandse nationaliteit hebben en per 1 januari treedt een wet in werking waarbij tegen scholen sancties kunnen worden getroffen, waaronder sluiting, als ze te weinig doen aan het bevorderen van burgerschap en integratie.

Ruimschoots de meeste moslimouders sturen hun kinderen trouwens naar een gewone school, openbaar dan wel bijzonder. 60 Procent van de basisscholen heeft een katholieke of protestant-christelijke grondslag. Daar zitten ook veel moslim-leerlingen op. En het merendeel van de VVD stuurt hun kinderen dus naar een bijzondere school, omdat ze de kwaliteit daarvan beter vinden dan de openbare. Die krijg je dus niet mee in de afschaffing van artikel 23. Geestig trouwens, dat dezelfde mensen die het anderen kwalijk nemen als die hun geloof hoger achten dan de grondwet, hun eigen geloof wel een reden vinden om de grondwet te willen veranderen.

Het probleem zit ‘m dus niet in islamitische scholen, maar in een te grote concentratie achterstandskinderen in bepaalde stedelijke wijken. En een deel van die problemen worden veroorzaakt door ‘de witte vlucht’. Als je daar wat aan wilt doen, dan moet er meer gedaan worden aan de sociaal-economische problemen binnen de wijken. (En daarvoor moet je nou net weer niet bij de VVD zijn) En dan zijn er een paar mooie initiatieven van ouders zelf die de scholen van hun kinderen meer gemengd willen houden. Witte ouders. Geen VVDstemmers, schat ik. Ga bijvoorbeeld kijken naar het initiatief van onder andere Pieter Hilhorst, Gemengd naar school, te vinden op de website van Waterland

Ik lees in Hutspot Holland. Interview met Ruben Gowricharn, altijd goed voor een paar frisse onconventionele gedachten.

In de meeste samenlevingen worden verschillen tussen mensen als een natuurlijk en vanzelfsprekend gegeven gezien, zegt hij. Men zou het raar vinden als iedereen op iedereen ging lijken. We zijn immers geen klonen van elkaar.

Men zou het in Suriname heel raar vinden als een Javaan op een Hindoestaan zou willen lijken. Dan zou iedereen denken: wat heeft hij nou? Maar hier in Nederland wordt er geapplaudisseerd als een allochtoon op een autochtoon gaat lijken. Men doet alsof dat normaal is, maar het is niet normaal. Het is typisch iets voor Europa.

In Nederland is er een vrij dwangmatige neiging om alles homogeen te maken. Iedereen zoekt vertrouwdheid in zijn omgeving, in zijn naaste kring. In Nederland is men erg beducht voor het verlies van die vertrouwdheid door de binnenkomst van nieuwe groepen. Vervolgens ontzegt men die groepen het zoeken naar vertrouwdheid in eigen kring, omdat dat ten koste zou gaan van de vertrouwdheid van de Nederlander.

Ik ken maar twee voorbeelden uit de Nederlandse geschiedenis van groepen die zich echt af wilden sluiten, maar waarbij het ook niet gelukt is: de Molukkers en de Friezen. Nederland is gewoon te klein om je volledig af te sluiten van de samenleving.

We willen geen getto’s, zegt Gowricharn, maar bij elkaar willen wonen is nog geen gettovorming, anders zouden de autochtonen de grootste gettobewoners zijn. Wat je aan segregatie moet doen? Arbeidsplicht en onderwijsplicht, de rest kan vrij zijn. En dat heeft al gewerkt, zegt hij. We vergeten dat de vorige groepen allochtonen praktisch geheel zijn opgenomen. Het werkt dus wel. En ook bij de huidige tweede generatie nieuwkomers werkt het al. Die angst dat het overgrote deel van de allochtonen niet zou integreren wanneer ze vast blijven houden aan hun eigenheid is onterecht.

Het is niet het een of het ander. Ik kan dat het beste illustreren aan de hand van mijn dochter. Ze is nu eenentwintig jaar en ze is zo Hollands als de neten. Tegelijkertijd voelt ze zich op en top Hindoestaans, meer dan ik. Dat Hollandse komt bijvoorbeeld tot uiting in smaak, in humor, in mimiek, haar liefde voor dieren, in vrijpostigheid, assertiviteit, dat soort dingen. Dat betekent dat de Hollandse cultuur tot in haar vezels is doorgedrongen. Maar ze downloadt aan de andere kant Bollywood-videoclips, zingt Bollywood-liedjes, draagt soms Indiase kleding. Haar schoonheidsideaal ten aanzien van mooie mannen en vrouwen ontleent ze mede aan de Indiase filmindustrie, maar ze kan ook dwepen met David Beckham. Ik snap er niks van, maar ik zie het wel gebeuren. Het gaat allemaal moeiteloos samen. Niet alleen bij haar, maar ook bij haar generatiegenoten, of ze nu Hindoestaans, Turks, Marokkaans of Chinees zijn.

Waar het om gaat is dat er twee schijnbaar divergente processen zijn: assimilatie en etnisering, zoals bij mijn dochter te zien is. Of neem moslimmeisjes die hoofddoekjes gaan dragen. Dat is een modeverschijnsel, op grond van etnisering. Tegelijk zie je dat ze het in plat Amsterdams heel vrijmoedig over dingen kunnen hebben waarover Nederlandse meisjes het ook hebben.

De moeilijkheid in Nederland zit ‘m in de generatie 50-plussers die zich net van het Nederlandse zuilensysteem hebben losgemaakt, zegt Gowricharn. (Hartelijk dank, Ruben, heb je het ook over mij?) Dus worden allochtonen die zich als gemeenschap willen organiseren als bedreigend ervaren voor de nieuwe waarden, omdat ze de verworvenheden van de jaren zestig lijken te bedreigen. Zij vinden dat als migranten hier willen blijven, ze net als zij moeten individualiseren en moeten oplossen in het geheel. Aan groepsvorming mag niet worden gedaan, dat is achterlijk. Ze moeten zelfs thuis Nederlands spreken. De generatie 50-plussers die nu in het debat te horen is, krijgen anders jeuk en kriebel, zuileneczeem zoals ik het noem, als migranten zeggen dat ze een gemeenschap zijn, een religieuze gemeenschap of een talengemeenschap. Dat zuileneczeem is alleen te begrijpen vanuit de cultuurgeschiedenis van Nederland.

Maak niet overal een etnisch probleem van, raadt Gowricharn ons aan.

Ik ken ook het geval van een Marokkaanse vrouw die niet behandeld wilde worden door een mannelijke gynaecoloog. Men maakte daar meteen een etnisch probleem van. Maar ik ken veel Nederlandse vrouwen die ook liever door een vrouwelijke gynaecoloog behandeld willen worden. En die krijgen ze dan vaak. Dit soort dingen haalt voor mij wel de glans van de democratie af. Een aantal kernwaarden, zoals individuele keuzevrijheid. wordt voor bepaalde groepen steeds ter discussie gesteld.

Minderheden te snel gekwetst? Verdonk gelijk die vindt dat moslims zich te snel beledigd voelen?

Dat kan, maar elke minderheid die in een verdomhoekje zit, reageert overgevoelig. Verdonk kan zich die onbarmhartige houding permitteren, zij zit niet in een verdomhoekje. Zij zou minderheden juist in bescherming moeten nemen, dat is een van de wezenskenmerken van een democratie.

Nog meer interessants. Ik kan wel blijven citeren. En dit was alleen nog maar het hoofdstuk met het interview met Ruben Gowricharn. Lees zelf.

Interessant boek. Maar helaas moet ik er als oude feministe wederom een oudbakken opmerking over maken. Er zijn vijftien mannen geinterviewd. En slechts een vrouw: Femke Halsema. En dat terwijl al die mannen het hebben over de achterstelling van allochtone vrouwen. De samensteller, Guido Derksen, zegt het met een allochtone vrouw te hebben geprobeerd, maar die wou niet. Ayaan Hirsi Ali. En waren er geen andere, Derksen?

O en Anneke? Ben je al wakker? Jullie spandoekenactie heeft de Volkskrant gehaald. Netjes als senioren en niet als bejaarden.

15 gedachten over “Dagboek 25 november 2005

  1. hoi Anja, nix oudbakken opmerking die je op het laatst maakt. Is een terechte retorische vraag: kon de schrijver geen interessante allochtone vrouwen vinden? Moest gelijk denken aan de uitspraak: the woman is the nigger of the world..(wie zei dat ook al weer?)

  2. Verdonk zit onbarmhartig in het verdonkhoekje. 🙂

    En Hirsi Ali heeft het véél te druk met andere dingen (zoals de IDFA), om zich met parlementaire zaken bezig te kunnen houden…..

    En voorlopig nog een dagelijkse VVD-soap? Een aparte partij, die VVD, dat wel!

  3. Ik snap de constante stroom van commentaar op het islamitische onderwijs eerlijk gezegd niet. Nou ja, ik snap hem wel, maar vind hem niet terecht. De kinderen zouden niet mengen. Zijn christenen en katholieken dan ook nooit gemengd en aan elkaar gewend geraakt? Volgens mij wel, ook zonder dat zij bij elkaar in de klas zaten.

    En is er ooit gedegen onderzoek geweest naar de samenstelling van mensen met wie deze kinderen in aanraking komen versus de samenstelling van mensen met wie kinderen met dezelfde achtergrond die gemengd of wit onderwijs volgen in aanraking komen? Volgens mij moet zo’n onderzoek er komen, al is het maar om te laten zien dat het beeld (dat vaak al gevormd is) niet klopt. Net zoals we nu met cijfers kunnen laten zien dat islamitische scholen helemaal niet slechter scoren dan andere scholen.

    Weet je waar ik me aan erger? Dat de bewering dat kinderen die islamitisch onderwijs volgen niet mengen met anderen steevast komt van mensen die zelf GEEN kinderen kennen die dit soort onderwijs volgen. Ik ken ze wel en zie ze goed mengen. Ik zie ze met moslims en met niet moslims omgaan. Maar ik zou er natuurlijk ook naast kunnen zitten: misschien zijn de kinderen die ik ken met zijn allen wel gewoon een toevallige uitzondering op de regel…

  4. Vorig week was ik bij de boekpresentatie in de Balie, heb me behoorlijk zitten ergeren aan Stef Blok. Zijn standpunten zijn bij de meeste wel bekend. De vraag die gesteld werd aan Ruud Lubbers nl. ” Wanneer vindt u dat iemand geïntergreerd is”, luidde ” Als iemand zich hier in Nederland thuis voelt”. Hier moest ik wel om lachen er zijn zoveel mensen die zich hier thuis voelen maar niet of nauwelijks de Nederlandse taal beheersen. Deze mensen zullen door Verdonk AHA en consorte zeker niet als geïntergreerde burgers worden gezien.

    Wat mij nog meer opviel was het feit dat zowel de 2 weterschappers als Lubbers het er over hebben dat intergratie begint op het moment waarop je via je werk in contact komt met de autochtonen Nederlanders. Soms vraag ik me af of mensen niet logisch na kunnen denken. Deze allochtonen Nederlanders hebben ook Nederlandse buren, leerkrachten van hun kinderen, ouders van vriendjes of vriendinnetjes, zijn hier geboren, etc.(kan zo natuurlijk nog wel even doorgaan)

    Het woord allochtoon werd door de meerderheid- Femke Halsema:” Ik haat dat wordt maar gebruik het toch,….”(m.a.w je moet het beestje toch een naam geven) als een vervelende benaming gezien. Reactie van Funda ” Ik ben het zo langzamerhand gewend dat ze me steeds een andere naam geven, buitelandse, artieste, turkse, moslima, alochtoon. Alleen heeft het wordt alochtoon de laatste jaren zo’n negatieve lading gekregen dat ik er een hekel aan heb gekregen” Zij deed dan ook een oproep aan autochtonen om mee te intergreren, de liefde moet van twee kanten komen. Moeten we volgens mij wel oppassen dat we ook weer niet te geïntergreed raken, immers alles waar te voor staat is niet goed.

    Laatst Paul Scheffer in debat met Dyab Abou Jahjah, hij begrijpt dat moslimmeisjes een hoofddoek dragen om hun sieraad te verbergen en snapt vervolgens weer niet waarom de oorbellen wel zichtbaar zijn, dat is toch ook een sieraad. En dan het feit dat Marokkaanse jongens zeggen dat ze gediscrimineerd worden maar wel in een BMW rijden, zo zou hij ook wel gediscrimineerd worden. Hier krijg ik nou jeuk van, het komt er weer op neer dat als je het goed hebt, dat je niet moet zeuren over discriminatie echt te gek voor woorden. Dit zijn dan mensen die allerlei studies hebben verricht maar de ernst van de problemen niet inzien waar vele jongeren mee kampen.

    Ook was hij niet geïnterresseerd in de schuldvraag ouders, overheid, migranten organisaties,etc) Hij wilde naar de toekomst kijken, maar kwam met geen enkel voorstel of oplossingsgericht idee. Behalve hetgene ik hierboven al geschreven heb, jammer!

    Het was zeker een verademing om AHA is een keer aangevallen te zien worden door een witte VVD’er, zouden er meer moeten doen. Laat haar lekker doorgaan met Submisson 3,4,5,6… en honderd voor mijn part als ze daar behoefte aan heeft, want de emancipatie van allochtonenvrouwen en het politieke intergratie-debat waar ze zegt voor te strijden is in haar handen en uit haar mond echt waardeloos.

    Anja, ook ik vind dat als je het over iemand hebt in dit geval achtergestelde allochtonenvrouwen, laat er dan op zijn minst 1 aan het woord.

  5. idd Anja, John heeft goed geluisterd naar Yoko, hieronder de tekst (zonder commentaar….)

    Woman is the Nigger of the World
    John Lennon

    Woman is the nigger of the world
    Yes she is…think about it
    Woman is the nigger of the world
    Think about it…do something about it

    We make her paint her face and dance
    If she won’t be slave, we say that she don’t love us
    If she’s real, we say she’s trying to be a man
    While putting her down we pretend that she is above us

    Woman is the nigger of the world…yes she is
    If you don’t belive me take a look to the one you’re with
    Woman is the slaves of the slaves
    Ah yeah…better scream about it

    We make her bear and raise our children
    And then we leave her flat for being a fat old mother then
    We tell her home is the only place she would be
    Then we complain that she’s too unworldly to be our friend

    Woman is the nigger of the world…yes she is
    If you don’t believe me take a look to the one you’re with
    Woman is the slaves of the slaves
    Yeah (think about it)

    We insult her everyday on TV
    And wonder why she has no guts or confidence
    When she’s young we kill her will to be free
    While telling her not to be so smart we put her down for being so dumb

    Woman is the nigger of the world…yes she is
    If you don’t believe me take a look to the one you’re with
    Woman is the slaves of the slaves
    Yes she is…if you believe me, you better scream about it.

    We make her paint her face and dance
    We make her paint her face and dance
    We make her paint her face and dance

  6. Hier een klein bericht (nog net on topic) van het lokale gemeenteraadsverkiezingenfront: die van GroenLinks hier zijn bepaald niet gelukkig met de ideologische landelijke partijdiscussie, die van de VVD houden hun hart vast vanwege de oerkrachten die heden loskomen in de botsing der partijolifanten, die van het CDA zijn al een hele tijd niet happy met de weerstand tegen hun opperhoofd en wij van de PvdA zien het allemaal hoofdschuddend aan en denken stilletjes: so far, so good …
    Nee, sorry, SP hebben we hier niet (meer).

    Wat ik bedoel is, dat al die Haagse Herrie wel degelijk invloed heeft op wat er lokaal gebeurt. Dat zouden ze zich daarboven eens beter moeten realiseren.

  7. Heb echt vreselijk lol om de ontmoeting tussen Hirsi en Wiegel. Altijd al vreemd gevonden dat Hirsi als de voorvechster van de emancipatie wel erg ver van mijn hollandse bed is. Maar goed de “witte” mannen doen in in elk geval wat aan de emancipatie voor het oog dus was onze mond voorlopig weer gesnoerd. Ons grote probleem is nog steeds de niet doorstroming van vrouwen in de maatschappij gekoppeld aan financiele geklungel en moeten koppelen van allerlei taken. Ze hebben geneens tijd meer voor mannen waardoor de meeste grwelijk sexeel gefrustreerd rondlopen, dat is ons probleem. Daarom heb ik ook zo’n vreselijk lol dat Hirsi begon om op te komen voor de vrouwen waar de klitoris van weggesneden werd en nu tegen onze oerhollandse vijftiger aanloopt die hem volgens de onderzoeken niet eens kon vinden. Dit is humor ten top en hoop dat we nu eindelijk weer zijn waar we zijn moeten. Financiele, maatschappelijke, sexuele vrijheid voor ons allen.

  8. Op mijn blog “In Europa Thuis” geef ik ook een verslagje van de Balie-avond op 17 november in Amsterdam ter lancering van het boek “Hutspot Holland”. (Linkse Schuilkerk 2: Een Avondje onder Vrienden).

  9. Kijk aan, wat een aangename verrassing! Op dit weblog trof ik zowaar een vraag aan die aan mij – de auteur van Hutspot Holland. Gesprekken over de multi-etnische staat van Nederland – is gericht. De vraag luidt ‘En waren er geen anderen, Derksen?’ Dit in verband met het feit dat er slechts één vrouwelijke gesprekspartner in mijn boek aan het woord komt.
    Vooruit, laat ik maar eens een antwoord formuleren op deze vraag, het komt de gemoedsrust van een aantal lezers (M/V) van dit weblog misschien ten goede.

    Allereerst: persoonlijk maakt het mij helemaal niets uit of iemand een vagina of een piemel heeft – we zijn allen mensen, nietwaar? Misschien ben ik wat dit betreft wel wat post-feministischer dan degenen op dit log die klaarblijkelijk nogal gericht zijn op het turven van geslachtskenmerken.
    T.b.v. de inhoud van mijn boek ben ik op zoek gegaan naar zowel opinieleiders en vooraanstaande politici als naar bedachtzame beschouwers. Helaas is dit voornamelijk een mannelijk discours. Als zich veel vrouwen hadden aangediend, was de situatie anders geweest en had mijn boek er feminiem uitgezien. Als we een vrouwelijke oud-premier hadden gehad in de cruciale jaren tachtig, dan was er een vrouw extra bij geweest. Als er een vrouwelijke emeritus hoogleraar gedrags- en evolutiebiologie was geweest, een vrouwelijke hoogleraar Migratiestudies die al ruim dertig jaar in het vak zit, een vrouwelijke professor Sociale cohesie en transnationale vraagstukken, een toonaangevende vrouwelijke cultuursocioloog en cultuurfilosoof, een vrouwelijke hoogleraar rechtsfilosofie, een vrouwelijke voorman van Leefbaar Rotterdam, een vrouwelijke partijleider en fractievoorzitter van de SP, een vrouwelijke burgemeester van Amsterdam, een vrouwelijke directeur van het SCP en een idem van Forum, dan had het boek vrijwel geheel volgestaan met vrouwen. Maar ja, waar niet is, verliest de keizer(in) zijn (haar) rechten. Ik zou zeggen: er is nog veel feministisch zendingswerk te verrichten in politiek en bestuur en in de academische wereld. Aan de slag! Aangezien de wereld het beste verbeterd kan worden in de directe omgeving, is mijn advies: ontdoe de SP eerst maar eens van die blanke, mannelijke 50-plusser die er al zo lang de dienst uitmaakt. 😉 (Sorry Jan, je doet het prima.)

    Overigens, als ik eerlijk ben (post-feministisch of niet), ik had toch wel graag meer dan één vrouw in het boek gehad. Ik heb er wel degelijk een aantal benaderd, maar alleen Femke Halsema had de ballen (excusez le mot, waarde feministen M/V) om zichzelf aan een uitgebreide en diepgaande bevraging te onderwerpen. Misschien is hier ook nog wat feministisch zendingswerk te verrichten? Nu ja, vooruit, voor een tweede deel van Hutspot Holland zal ik er nog wat harder aan trekken om er extra vrouwen bij te krijgen. Wie zich geroepen voelt, mag zich vast aanmelden.

    Een vrolijke groet,
    Guido Derksen

  10. Toevallig zijn het altijd de piemeldragers van deze wereld die zeggen dat het niet uitmaakt, Guido, en die zich bij voorkeur ook nog aandienen als post-feministischer dan de feministen.
    Het gaat niet om turven, hoewel de ongelijkheid in jouw boek wel erg opvallend is. Het gaat er om dat een van de hoofdthema’s in de huidige debatten, met name over de islam, de positie van moslimvrouwen is, en dat het niet erg van deze tijd is om over hun hoofden heen te praten. Niet erg feministisch en niet erg post-feministisch, gewoon ouderwets seksistisch, Guido. Ik had je zo een lange lijst van vooraanstaande, actieve, intelligente en welbespraakte vrouwen kunnen geven. Dat jij die niet kent ligt aan jou.

  11. Ha Anja,

    Las je reactie op mijn weblog.
    Ben erg benieuwd naar het hele gedicht van Pat Barker. Heb jij dat toevallig?

    Groet

    Pieter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *