Knuffelautochtoon tegen racisme

Ik was de enige autochtoon in het panel gisteren van de bijeenkomst Geef Racisme Geen Stem, de knuffelautochtoon zeg maar, maar er waren gelukkig ook een boel hartstikke autochtone SPers in de zaal. Want als het gaat om de bestrijding van het nieuwe (en oude) racisme moeten we dat vooral niet alleen overlaten aan degenen die daar het doelwit van zijn. Bondgenoten moeten we worden, en als oprechte socialisten, met waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit in het vaandel hebben we daar een rol in te vervullen. De bijeenkomst was georganiseerd door de SP Amsterdam, de Internationale Socialisten, Samen tegen Racisme, en de UMMAO, hoewel van de laatste Ahmed Marcouch helaas niet aanwezig was. En Mohammed Rabbae, koploper tegen het racisme, was ziek.


(Ismail Taspinar)

Als eerste kwamen drie mannen aan het woord, die alledrie heel direct te maken hebben met racisme en discriminatie van de groepen waar ze toe behoren. Ismail Taspinar is de bovenschoolse directeur van de Islamitische school in Uden. Die brandde na een aanslag geheel uit. En daarna volgde nog een tweede brandbom die gelukkig op tijd onschadelijk gemaakt kon worden. Maar de schade is veel groter dan dat afgebrande gebouw. De schrik zit er erg in, en het is voor ouders angstaanjagend om je kind naar die school te moeten sturen, ook voor de leerkrachten die bang zijn voor een nieuwe aanslag. Ook al is de school nu beveiligd met hekken, camera’s en ligt het nieuwe gebouw veilig tussen politie en brandweer in. De vraag is wat je de kinderen aandoet. Zo maakte Taspinar mee dat een huilende moeder zei dat haar kind niet meer naar school durft zolang daar ‘islamitisch’ op staat – hoe ver gaat het als kinderen leren om hun eigen identiteit te haten?

Al achttien jaar, zo lang is de school er, kwamen er nare telefoontjes en werden de muren ondergeklad. Maar ook Taspinar had het niet aan zien komen dat het na de moord op Van Gogh zo heftig zou worden.
Er zijn veel misverstanden over islamitische scholen, zegt hij. De basisschool in Uden is heel gemengd naar nationaliteiten, en er zitten ook christelijke en niet-gelovige kinderen op. Het is er heel ‘kleurrijk’, alleen zijn er nog weinig ‘kleurloze’ kinderen, maar daar werken we aan. Het lijkt een dichtgetimmerd beeld, zegt Taspinar, alsof islamitische scholen voor segregatie zijn. Het tegendeel is het geval. En gelukkig is er ook een andere kant: er is ook veel steun gekomen na de aanslag, Balkenende kwam zelf langs, andere ministers ook – en toen merkte hij hoe goed het is om je echt burger van dit land te kunnen voelen. Voor die steun ben ik Nederland dankbaar, zegt hij.

Taspinar heeft zelf met de twee jonge daders kunnen spreken. Hij maakt zich zorgen over de toenemende agressie onder jongeren, aan beide kanten. Ook moslimjongeren kunnen de neiging krijgen om te denken: als jullie ons dat aan kunnen doen, dan kunnen we jullie ook wat aandoen. Daar moet aan worden gewerkt, en het gaat daarbij om meer dan tolerantie, het gaat om werkelijke toenadering. Nu is de zaak gelukkig weer in rustig vaarwater, maar de angst is nog niet weg – het gevoel is dat er maar iets hoeft te gebeuren en de vlam slaat weer in de pan. Het is beangstigend, als je met de jonge daders spreekt, welke opvattingen er over ‘anderen’ in hun omgeving heel gewoon zijn.


(Hassan Najja)

Hassan Najja, op dit weblog al vaker aan het woord geweest, is de vader uit Venraij van wie het dochtertje is mishandeld door een stelletje ‘kaalkoppen’. Najja wil het niet steeds maar over zijn dochtertje hebben, er zijn veel meer kinderen aangevallen. Maar ja, het was een moeilijke tijd, zijn meisje sliep een hele tijd erg slecht en was erg angstig. Pas moest ze met haar ouders langs een groep kaalgeschoren jongens, en hij merkte hoe bang ze was. Hij hield haar hand stevig vast, en ze liepen niet om.
In Venraij hebben we een nieuwe moskee gebouwd, en een die er ook echt uitziet als een moskee. Dan merk je hoe mensen denken, o help, echte moslims om de hoek. Een aanslag op de moskee is al verijdeld, en een van de daders heeft een excuusbrief geschreven.
Ik heb me in Nederland altijd erg thuis gevoeld, zegt Najja die vloeiend Nederlands spreekt met een authentiek Limburgs accent, maar de laatste tijd is dat erg veel minder geworden. Ik heb de val van de Berlijnse Muur meegemaakt, en ik denk dat mensen behoefte hebben aan een nieuwe vijand – alleen, die vijand ben ik.

Met Hirsi Ali heeft de VVD een pitbull binnengehaald, die ingezet werd om jacht te maken op moslims, de pitbull blijkt alleen zo vals dat die nu ook in de eigen partij om zich heen begint te bijten. Na de moord op Van Gogh hoorden we alleen over de vrijheid van meningsuiting, alsof dat het enige was waar het over ging. Tot het over Verdonk zelf ging, opeens blijkt er dan toch nog een grens aan die vrijheid van meningsuiting te zijn.
Toch mogen we niet alleen aanklagen, en klagen. We moeten echt onze eigen verantwoordelijkheid nemen, we hoeven niet te gaan wachten op de nieuwe film van Hirsi Ali, we kunnen zelf onze films maken die laten zien hoe wij er over denken.


(Glenn Godfried)

Glenn Godfried werkt bij de radio, en hij is de oprichter van het comitee Stop de vernederingen op Schiphol, die enige tijd geleden nog demonstreerde in den Haag. Natuurlijk moet er op Schiphol gecontroleerd worden op drugshandel, het gaat om de manier waarop. Zwarte mensen worden er altijd uitgepikt, witte mogen zo door. Er zijn de laatste tijd 18.000 mensen gefouilleerd, en dat op mensonwaardige wijze. Tot en met geheel uitkleden, bukken, vingers in vagina’s en anussen, en dat soms onder vrolijk gekraai van ’tok tok tok’ door de controleurs die er graag een grapje van maken, daar legt er een een ei. Dat is puur racisme, zegt Godfried, we worden behandeld als derde of vierde rangs burgers. De zaak is aanhangig gemaakt, en de Koninklijke Marechaussee wil inmiddels in ieder geval meewerken om de controle fatsoenlijker te laten verlopen.

Het probleem is dat de politiek wil scoren bij het electoraat, en dat doe je niet met antiracisme, zegt Godfried. Janmaat zei vroeger dingen die niet mochten, nu hoor je hetzelfde van Verdonk en Wilders. Dat betekent dat racisme door de politiek wordt gelegitimeerd in plaats van bestreden. Als Janmaat nu had geleefd had hij zo minister president kunnen worden. Het is normaal geworden om je racistisch te uiten, en het is de vraag of we het tij nog kunnen keren.


(Famile Arslan)

Dan de drie vrouwen van het panel. Famile Arslan. Advocate. De eerste die advocaat werd met hoofddoek. Er zijn altijd mensen die verbergen wat ze zijn, zegt Arslan, prostituee’s, dieven. En er zijn altijd mensen die zich beter voelen dan anderen. Maar wie een racist is zal niet makkelijk toegeven dat hij racist is en zeggen; daar ben ik trots op. Toch denk ik dat we in Nederland te maken hebben met toenemend racisme en discriminatie. Je wilt mensen niet graag beschuldigen, maar het valt niet meer te ontkennen. Ook ik maak het mee, als zichtbare moslima. Hoe kunnen we racisme ontkrachten?Inderdaad is dat moeilijk als volksvertegenwoordigers en regering hun politieke propaganda juist baseren op de achterstelling van andere bevolkingsgroepen.

Veel mensen die ik ken (Arslan komt uit Turkije) hebben inmiddels besloten Nederland te verlaten. Ik heb er ook over gedacht. Als advocate kan ik dat. Maar dan moet ik mijn neefje hier achter laten die niet weg kan, en dat wil ik niet. Ik zie ook dat mensen zich mentaal afschermen, zich afsluiten. Maar dat is ook geen oplossing.

Mijn vertrouwen in de rechtsstaat is behoorlijk beschadigd, zegt Arslan. Ook als advocaat merk ik dat Marokkaanse Nederlanders zwaarder worden bestraft dan autochtone. Ik zie dat meiden die een hoofddoek dragen moeilijker aan het werk komen. Terwijl: wij zijn gewoon burgers van Nederland, met recht op respect en recht op een eigen plek. Strijd is niet het antwoord, we moeten onze rechten en plichten kennen, we moeten een dialoog aangaan, we moeten meer opkomen voor onszelf, maar fatsoenlijk, we zullen het gesprek moeten voeren.


(Miriyam Aouragh)

Miriyam Aouragh, van samen tegen racisme, de webloggers inmiddels ook welbekend, zegt: wie het verleden snapt begrijpt het heden beter, en wie het heden begrijpt snapt meer van de toekomst. We moeten de contekst begrijpen waar we nu in leven. Er is onmiskenbaar sprake van racisme en van discriminatie, Ed van Thijn, deskundige op dit gebied, heeft al laten weten dat Nederland internationaal gezien al op de vingers is getikt. Maar naast de formeel aantoonbare discriminatie is er de meer onzichtbare backlash, die van de intellectuelen en opiniemakers, het groeiende ideologischr racisme waarbij hele bevolkingsgroepen als inferieur worden weggezet. Toch komen er gelukkig ook tegenstemmen en nieuwe groepen. Zelfs Wiegel keert zich nu tegen Hirsi Ali.

Er is sprake van echte islamofobie. Er is inmiddels een taboe op ‘politieke correctheid’. We zijn al vergeten dat de moord op Fortuyn helemaal niet door een moslim is gepleegd. Na 2 november gingen de remmen echt los, nu mag alles op het konto van de moslims worden geschoven. Kijk naar die jongens die uit de trein zijn gesleurd, wat zegt dat over onze rechtstaat? Het laat zien op welk niveau racisme al wordt geaccepteerd in Nederland.
En het is echt geen gebrek aan onformatie – Groen Links heeft een onderzoek laten doen, het FNV ook, het Landelijk Bureau Racisme heeft een rapport uitgegeven, er wordt gediscrimineerd en dat is zo terug te vinden op het internet. Die elf doden van Schiphol zijn een direct gevolg van het vogelvrij verklaren van de vluchtelingen – en hoeveel mensen zijn daar echt verontwaardigd over?

Taspinar voegt toe: laten we de rol van de media niet vergeten. Ik heb nooit begrepen waarom een goed bericht geen bericht is. We lezen veel te weinig over al die initiatieven die wel goed gaan en een tegenwicht bieden.

Aouragh: Ik keek pas naar een uitzending met Karen Armstrong. Die is bang dat als we zo doorgaan we over twintig jaar echt met een grote cultuurkloof zitten, en afsturen op een catastrophe. We moeten terug naar de kern van wat de mensheid bindt: de kern van alle religies, en dat is: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet.
Natuurlijk moeten we onze eigen verantwoordelijkheid nemen, en onze eigen agenda bepalen, maar veel mensen weten niet hoe wij ons al uit de naad werken om gehoord te worden, de ingezonden brieven die we sturen. Als je bij de uitnodiging voor een uitzending zo stom bent om van te voren te laten horen wat je te zeggen hebt heb je de kans, dat gebeurde mij, om vervangen te worden door iemand die beter in het plaatje van de programmamakers vallen. Zo wordt de beeldvorming keer op keer bevestigd.

Toen ik. Ik herinnerde het publiek aan vroegere tijden, in de nu veel versmade jaren zestig en zeventig, toen we een behoorlijke antiracismebeweging hadden. Maar meer dan dat: er was ook meer bewisjtzijn over dat we in een blanke maatschappij leven met een stevig koloniaal verleden, en dus dat we praktisch allemaal een stevige tik racisme mee hadden gekregen. Maar toen was het nog normaal dat je op opleidingen les gaf over diversiteit en racisme, het werd gewoon door de overheid erkend en betaald. Mijn stelling was toen dat niemand die ging werken met mensen de deur van de opleiding uitmocht zonder een keer grondig te hebben nagedacht over hoe je omgaat met mensen die anders zijn. Daar stond de overheid toen geheel achter.

Natuurlijk is het internationale terrorisme een zaak die mensen bang maakt, al willen mensen graag vergeten dat zelfmoordaanslagen geen islamitische uitvinding zijn. Natuurlijk is er ook veel onzekerheid bij mensen, na de ontzuiling, zijn er mensen die hun buurt niet meer herkennen, maar het is niet vanzelfprekend dat die onzekerheid op de migranten wordt geprojecteerd, alsof zij daar de schuld van zouden zijn.

Wat het erger maakt is dat we een regering hebben die niet funktioneert als een koepel voor de gehele bevolking. Verdonk heeft er alles aan gedaan om de autochtonen het gevoel te geven dat ze hun minister is, en te bevestigen dat die anderen nog moeten bewijzen dat ze echte Nederlanders zijn die er ook bijhoren. Zo zijn de vluchtelingen praktisch rechteloos. Professor Kalmthout zei dat het niet alleen erg was dat ze als criminelen werden behandeld, het erge was dat criminelen meer rechten hebben, omdat zij tenminste weten hoe lang ze worden opgesloten en recht hebben op frisse lucht, activiteiten, bezoek. Dreigen met Antilliaanse jongeren wegsturen – juridisch kan dat niet eens, het zijn Nederlanders. Maar wel opnieuw laten merken: jullie horen er niet echt bij. Gedwongen inburgering in het land van herkomst: iedereen weet dat dat niet over emancipatie gaat maar bedoeld is om migranten te weren. Terwijl partnerkeuze een gewoon mensenrecht is. Extra maatregelen tegen islamitische scholen, uitspraken als; de moslims hebben een laag incasseringsvermogen. Moet net Verdonk zeggen die zelf om de haverklap beledigd is. Historische woorden: In Nederland worden geen minderheden bedreigd, zei Verdonk. Dat zei ze in de week na de aanslagen op moskeeen en scholen. Nee, in Nederland hoeven alleen de Friezen door de wet worden beschermd als minderheid. Ik heb nog geen bewijs gezien nvan discriminatie, zei Verdonk. Wij weten inmiddels dat ze de rapporten al op haar bureau had liggen.

Zo’n regering geeft bange burgers een volmacht om al hun angst op de migranten te richten. We weten wat er kan gebeuren als mensen zich rechteloos voelen en onbeschermd door de overheid, dan nemen ze het recht in eigen hand en dan gebeuren er rampen.

We hebben gezien hoe er over migranten wordt gepraat: eerst waren het gastarbeiders. Dat klonk heel vriendelijk al was de werkelijkheid niet zo vrolijk. Toen werden het van migranten opeens allochtonen. Met terugwerkende kracht werden mensen die dachten al Nederlander te zijn weer als buitenlanders gedefinieerd. En toen waren het opeens de moslims. En dat betekent dat veel problemen die migranten ook werkelijk hebben worden ‘geislamiseerd’. Als er meer mirgantenvrouwen in Blijf huzien zitten is dat het gevolg van de islam. Als er groepen jongeren zijn die zich uitgesloten voelen en zich misdragen dan is dat islam.

Het erge is dat dat door de meeste mensen nog steeds niet als een nieuwe variant van het oude racisme wordt herkend. Die mensen denken: racisme gaat over huidskleur, en dit is alleen kritiek op religie en dat moet kunnen. Ondertussen wordt niet onderkend dat een gehele bevolkingsgroep wordt weggezet. Tariq Modood, een Britse moslim, zegt dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden, van ‘color racism’ naar ‘cultural racism’, waarbij cultuur en religie net als huidskleur gezien worden als de vaststaande negatieve eigenschappen van een hele groep. We weten het: moslims zijn niet democratisch, ze zijn gewelddadig, ze zijn tegen homo’s, en alle mannen slaan hun vrouwen want dat moet van de islam.

Bij dit nieuwe racisme hoort de gedachte dat er sprake is van twee culturen, die van ons en die van hun, en dat die van ons superieur is. Daar zouden we het over kunnen hebben. Om te beginnen hebben wij niet een cultuur, het zijn er vele. Ik heb er in ieder geval nooit naadloos ingepast, en ik ben toch hartstikke geintegreerd. We hebben net een eeuw achter ons met twee wereldoorlogen, met de grootste vernietiging van mensen die de geschiedenis ooit gezien heeft, met medewerking aan de staat israel die een ander volk onder de voet loopt, met medeverantwoordelijkheid van duizenden doden in Irak in een oorlog die op leugens ie gebaseerd. Hoezo superieur? Ja, kaas en klompen zijn leuk natuuurlijk.

We zien dat nieuwe racisme, die islamofobie, in vele gedaantes. In de islamiering van problemen die niets met religie te maken hebben. Met die eindeloze eis van excuses aan moslims. Ik weet dat op de dag van de moord op Van Gogh meteen de moslimorganisaties in towu kwamen om hun afschuw te uiten en te laten weten dat dit niet in hun naam was gedaan, toch wordt tot op de dag van vandaag beweerd dat moslims nooit hun excuses aangeboden hebben. En wat mij als oude feministe woedend maakt, hoe de vrouwenemancipatie wordt gekaapt door rechts, en nu ingezet wordt als middel, niet om de moslimvrouwen te ondersteunen die allang midden in hun emancipatieproces zitten, maar om de gehele islam als achterlijk weg te zetten.

Wat we moeten doen? Het is belangrijk dat alle groepen die het doelwit zijn van racisme hun eigen stem laten horen, hun eigen agenda opstellen en zich niet laten bepalen door wat er over hen wordt gezegd. Dat ze eigen podia vormen. Maar ik vind het heel belangrijk dat zij bondgenoten kunnen vinden onder de autochtonen. Want het grootste probleem van racisme ligt niet bij de moslims, de migranten, de zwarte burgers, het grootste probleem ligt bij ons.


(En voor de vaste webloggers: dit is nou Charles)

39 gedachten over “Knuffelautochtoon tegen racisme

  1. We moeten terug naar de kern van wat de mensheid bindt: de kern van alle religies, en dat is: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet.

    Je kunt je als ongelovige trouwens ook prima aan de Gouden Regel houden. 🙂

  2. beste Anja,

    mooi verslag. Ik sta altijd weer verbaasd van de hoeveelheid goede initiatieven. Goddank loopt dus niet iedereen door het tuincentrum te struinen met de brandende vraag welke kleur de kerstbal dit jaar zal hebben. Bij mensen zoals jij begint de Linkse Lente nu al te bloeien (grijns)

    en slechts half terzake doend: hoe krijg je altijd zulke prachtige foto’s? De persoonlijkheden spatten werkelijk van het papier (uhm, van het beeldscherm). Als ik met een camera verschijn gaat iedereen altijd erg spastisch lopen doen. Heb je de jouwe verstopt in een broche ofzo? Hoe doe je dat toch?

  3. Het was een leuke gezellige bijeenkomst, ik heb weer veel bekende gezichten gezien.
    En dat is meteen mijn grootste bezwaar tegen dit soort bijeenkomsten, hetzelfde verhaal wordt verteld aan mensen die het toch al kennen.
    Het is als een dokter die constateert dat zijn patient vergiftigd is. Hij zoekt precies uit welk vergif gebruikt is en hij waarschuwt iedereen voor de dader, maar hij vergeet in zijn ijver dat de patient ook nog genezen moet worden.

    Die patient is de latent racistische, xenofobe bevolking van Nederland, die zich van alles laat aanpraten door een aantal islamofobe opiniemakers en politici.
    Die patient wordt niet genezen zolang er alleen maar in eigen kring geanalyseerd wordt waar de islamfobie vandaan komt.
    Nee de dokters moeten uit de eigen vergaderzaaltjes stappen en tegengif toedienen.

    Dat tegengif kunnen ze misschien niet zelf samenstellen, daar hebben ze waarschijnlijk de hulp van islam-deskundigen voor nodig, die punt voor punt de onzin die over islam uitgekraamd wordt, kunnen weerleggen.
    En dan moet er niet weer in de eigen kring gediscussieerd worden, maar moet men de discussie aangaan op plaatsen waar het tegengif het hardst nodig is.

    Waar zijn de antiracisten die debatten met tegenstanders willen organiseren en niet de zoveelste bijeenkomst om de eigen achterban te motiveren?
    Daar zou ik me nou bij willen aansluiten.

  4. Ik heb het gezien op de televisie dat vanuit de moslims exuses is aangeboden en dat ze lieten weten niets met de moord op Theo van Gogh te maken te hebben. Ik betreur het dat hier zo weinig tot niets mee gedaan is. Mij is het altijd bij gebleven hoe geschokt de moslims hierop reageerden die gewoon burger zijn in ons land. Ik zal dat dan ook nooit vergeten toen ik die televisie uitzending zag.

    Wat ik ook vreemd vind is dat er zo door ons gereageerd word als er een moskee gebouwd word terwijl we zelf in ons eigen land het heel normaal vinden dat er zoveel soorten geloven zijn en zoveel soorten kerken zou een moskee er dan niet tussen passen, ik dacht het wel. Ik zou willen dat er meer openheid was van ons uit en we de moslims laten weten dat ze welkom zijn bij ons. We hebben al zoveel soorten geloven neem de joden, de rooms katholieken, de protestanten, de jehova’s, de volle evangeliesche gemeenschap, dus waarom zou de moskee hier niet tussen passen. Ik vind het zo onlogisch denkwerk van ons allemaal, het zou juist heel normaal moeten zijn en we zouden het gewoon moeten accepteren en respecteren als je ziet hoeveel soorten geloven er al in ons land zijn.

    Ik vind het ook zo jammer dat iedereen in hokjes gestopt blijven zitten of worden. Want een mens is voor mij simpelweg een mens, ik denk niet dat is een moslim, dat is een palestijn, dat is een irakees, dat is een amerikaan, dat is een nederlander, dat is een fransman. Nee, een mens is een mens ongeacht zijn of haar cultuur, geloof of achtergrond.

  5. De middag, die boven beschreven wordt, heb ik zelf meegemaakt.
    Ik vond het een dag met inspiratie. En ondanks soms wanhopige oproepen zijn zulke bijeenkomsten lichtpunten in donkere dagen.
    Ik vond de sprekers en spreeksters verhelderende toespraken hielden en eerlijke informatie aan ons gaven.
    Ga ermee door!

    P.S. Te luisteren naar de toespraak van Anja Meulenbelt was voor mij een verademing. Het was verfrissend en gaf inzicht dat het anders kan.

    Succes met uw en jullie aktiviteiten!!

  6. Anja, hoewel jij eigenlijk “verbiedt” op dit weblog alleen maar bijval te geven: I couldn’t agree more! 🙂

  7. Beste Sybrand, over de foto’s, dank je wel trouwens, is een compliment waar ik echt blij mee ben. a. Goede camera (niet in een broche) b. houden van mensen. Ik ben echt geinteresseerd in de mensen die ik zie, en op een of andere manier pikt mijn camera dat op.

  8. Beste Anita, als je vindt dat er andere debatten moeten worden georganiseerd dan doe je dat toch? Waar wacht je op?

  9. @ Anja Anita heeft wel een punt, denk ik. Zelf ben ik lid van een platform in Spijkenisse dat vier tot vijf maal per jaar een avond organiseert met thema’s uiteenlopend van de rechten van het kind, tot de situatie in Israel. Jammer genoeg lukt het ook ons niet om díe mensen binnen te krijgen met wie je graag eens zou willen spreken. Eigenlijk komen alleen zij die toch al vinden dat we het in Nederland met z’n allen zullen moeten doen, ongeacht taal, geboortegrond, favoriet eten, richting van bidden enz. Avonden waarop we iemand van LR uitnodigden liggen alweer even achter ons: die eindigden altijd in een hoop geschreeuw. Hoe voorkom je dat? Hoe kom je tot een gesprek tussen voor en tegen? Ik blijf het nut van gesprekken inzien, ook als ze tussen vóór en voór worden gevoerd. Maar het laatste is ook deels onbevredigend.

  10. “Die elf doden van Schiphol zijn een direct gevolg van het vogelvrij verklaren van de vluchtelingen – en hoeveel mensen zijn daar echt verontwaardigd over?”

    Ik denk dat veel mensen in Nederland niet weten hoe het asielbeleid in de praktijk werkt en dat ze het stiekem ook ver van hun bed hòùden. Als Verdonk zegt da de meerderheid va de asielzoekers vooral gelukszoekers zijn, kun je jezelf daar lekker mee in slaap sussen.

    Ik was vorige week in het vertrekcentrum en gevangenis in Ter Apel en heb daar gepraat met vluchtelingen. Zij vertelde me de meest vreselijke verhalen over de kafkaiaanse toestanden bij de IND maar ook over de vernederingen die zij moeten ondergaan. Er wordt er ALTIJD vanuit gegaan dat ze liegen. Als je een paspoort bij je hebt is dat verdacht. Immers, als je land je papieren heeft verstrekt, kan het zo erg niet zijn. Heb je geen paspoort bij je, dan is dat niet omdat je die in de haast die vluchten met zich meebrengt hebt moeten achterlaten, maar omdat je stiekem uit een veilig land komt ne het bewijs hiervan hebt weggemoffeld.

    Een vermiste jongen van 14 (ik sprak met zijn zus) is volgens de politie en de IND niet vermist, maar “met onbekende bestemming vertrokken”, en term die gebezigd wordt voor uitgeprocedeerden die op straat en dus uit de statistieken zijn geflikkerd. God weet waar het kind uithangt, maar het scheelt er weer één op de 26.000. Ja, Verdonk haalt haar target wel voor het kerstreces 2006…

    Gehoord van die grote demonstratie die de bewoners van Ter Apel hebben georganiseerd? Vast niet, want ze werden nog voor de gemeentegrenzen tegen gehouden door de militaite politie. Terwijl de gemeente hen een vergunning had verleend voor de manifestatie.

    Ik dacht dat ik aardig geïnformeerd was, maar na alle verhalen klapperden mijn oren.

    Bij tijd en wijlen verschijnen deze misstanden in de pers, maar nog te incidenteel om mensen echt wakker te schudden. Ik denk ook dat de organisaties dis zich met vluchtelingen en illegalen (rotterm!) bezighouden, en politieke partijen nog te weinig samenwerken. Met al hun aanhang hebben we toch zò de Dam vol?Het protest zou zo hoog op moeten laaien dat Verdonk een electoraal risico wordt voor de VVD.

    Ik ga in ieder geval proberen om mijn artikel (bedoeld voor een Franse krant – men denkt hier nog dat Nederland er humaan beleid op nahoudt)ook in Nederland te slijten.

    Ik zou graag meer doen.

  11. Hmmm, ik had een illustrerend plaatje in mijn reactie gezet, zo los staat mijn opmerking een beetje raar. 🙁 Nou ja, overijverig HTML filter zullen we maar denken…

  12. beste Anja,

    Ik doe wat ik kan, maar kan dat niet alleen.
    Zolang organisaties zich alleen maar bezig houden met de eigen achterban, zullen mijn plannen maar mondjesmaat uitgevoerd kunnen worden.

  13. Beste Anita,

    1. Misschien laten tegenstanders zich wel niet overtuigen op zo’n bijeenkomst, ever thought of that? Ik zou in ieder geval geen moeite doen om daar een VVD-er te gaan overtuigen. Heb wel wat beters te doen!

    2. Wat vind je van het idee dat je met zoveel mogelijk medestanders de tegenstanders kunt overtuigen van je gelijk? Ik zie er wel wat in, grin…

  14. Er was ook een vrouw, deze middag, die zich afvroeg waarom moslims nog nooit bepaalde artikelen geschreven hebben over onderwerpen, waar niet-moslims het vaak over hebben, zoals bijv. islam en democratie. Volgens mij wordt er al heel veel gedaan en kan je de trap niet in 1 keer opklimmen, maar treedje voor treedje. En voor mij persoonlijk, vind ik dat ik me (en velen met mij) me eigenlijk constant moet motiveren. Ik hoor ook als ik voorlichtingen over de islam geef, uiteindelijk altijd min of meer de zelfde vragen. Is niet erg, maar soms word je er wel een beetje moe van.Toch geloof ik zeker dat het van belang is om over dingen wat mensen bezighoudt te praten of schrijven.Vaak krijgen ze toch wel een wat andere kijk op de zaak. Op bepaalde mensen na, die alleen hun vooroordelen bevestigd willen hebben.

    Later in de trein had ik het hier ook nog met Jan Nijman over. Jan kan mij nooit helemaal laten begrijpen, waarom hij homo is en ik niet waarom ik moslim ben geworden.En dat hoeft ook helemaal niet. Wij hebben als mens respect voor elkaar en staan open voor elkaar.

    Nog even terugkomend op deze mevrouw. Zij was tevens erg teleurgesteld, dat er in het afgelopenen jaar van Samen tegen Racisme niet meer gebeurd was. Toen Anja vroeg waarom ze er dan zelf niet iets aan deed, antwoordde ze eigenlijk wel heel verontwaardigd.Zij als autochtoon en niet-moslim kon daar toch niets aan kon doen?

    En zo verandert er dus nooit iets, als iedereen zo’n instelling zou hebben. Inderdaad “De beste stuurlui staan aan wal”

    In elk geval was het de reis wel waard. Mooie toespraken. Vele oud-Groningers weer gezien.(Die nu dus in Amsterdam wonen)En ook veelal mooie reactie’s uit het publiek.

  15. >>>Toen Anja vroeg waarom ze er dan zelf niet iets aan deed, antwoordde ze eigenlijk wel heel verontwaardigd.Zij als autochtoon en niet-moslim kon daar toch niets aan kon doen?

  16. “Benader de ander nooit als potentiele vijand”. is een van mijn deviezen. Val niet meteen aan, – praat eerst eens over het weer, voetbal, UFO’s desnoods. – Dan komt er vanzelf ook meer ruimte om het over gevoeliger onderwerpen te hebben.
    Ja, samen; samen praten, lachen, huilen. De enige manier om echt tot elkaar te komen.
    Groet,
    Amita

  17. In iedere poging en proces om bredere coalities te sluiten met als doel gezamenlijk strijd te voeren worden discussies gevoerd over de beste strategieen en tactieken.
    De bijdrage van Anita op de bijeekomst zondag en weer hier op deze weblog symboliseren een pessimistische kijk en zorgde bij veel mensen terecht voor plaatsvervangende schaamte. De woorden komen door de toon tijdens het debat zelf, en de virtuele wijsvinger hier, als arrogant over. Waarom konden de meeste betrokkenen in de zaal en sprekers achter de tafel helemaal niets mee?
    Opbouwende kritiek is prima. Maar dat is dit niet. Dit is onkameraadschappelijk vanaf de zijlijn klagen omdat deze of gene organisatie en inidividu niet leuk gevonden wordt. Het komt daardoor erg sectarisch over. Ik zal het uitleggen. De reden dat veel mensen niet veel met dit soort demotiverende bijdrages kunnen heeft niets te maken met niet tegen kritiek kunnen of niet de uitdaging/kunde hebben om met inhoudelijke argumenten buiten de eigen veilige kringen te strijden. Dit komt tevens voort uit een gevoel dat zo een ‘advies’ totaal los staat van het alledaagse leven en van wat wij als progressieve activisten, academici, politici en bondgenoten al dag in dag uit doen.
    Wat is de context die volledig genegeerd wordt? Gebrek aan debat aan gaan met de tegenstander, pardon? Waarom niet even op deze weblog kijken -ingeval men geen vertrouwen heeft in de bronnen van STR, IS en SP zelf. Mijn meest recente deelname als STR activiste, IS en SP lid, en kritische onderzoeker was een debat met Meindert Fennema en Jos de Beus op de UvA, en a.s. vrijdag zit ik in een pannel waar ook Nahed Selim (zie deze pagina)zit. Dus door deze ‘preken voor eigen parochie’ en alleen met ‘eigen achterban bezig zijn’ kritiek voel ik me niet aangesproken. Ik vind het van lef getuigen dat dit dus juist tegen hen wordt geroepen die zich uit de naad werken. Daarom is de wedervraag ‘wanneer ga je zelf wat doen’ hier niet onnodig hard maar gewoon terecht. Ten tweede, het is erg naief om te beweren dat vanwege het feit dat er (ondanks alles wat ik hier beweer) er toch zo weinig een sterk tegengeluid in het publieke domein is komt doordat het niet goed genoeg gepoogd wordt. (totdat iemand ONS eindelijk komt uitleggen dat dit ook belangrijk is en WE dit na een jaar tijd nog niet door hebben). Peyman Jafari legde zondag het verschil uit tussen het Vrije Debat en Meningsuiting in theorie en praktijk, ik legde uit hoe tegengeluiden die juist kritisch en onderbouwd zijn vaak bewust uitgesloten worden omdat het niet in de huidige dominante discours past, Anja verwees naar de ongelooflijke rijkdom van initiatieven die geen stem krijgen….
    Toch gaan we door met onze strijd omdat het gebaseerd is op principes. Ik hoorde van mensen aan een andere universiteit die ook een debat met Hirshi Ali wilden organiseren, nadat we op de UvA een protest hielden, dat het niet doorging. jammer, ze hadden ons benaderd om te spreken. Maar Hirshi Ali vroeg 7000,- voor deelname, schijnt normaal te zijn. Zie hier de combinatie van commerciele en politieke belangen, zelfs als we de kans krijgen om met islamofoben in debat te gaan zijn er moeilijkheden buiten onze invloed. Is dit zielig doen en geen kritiek aan kunnen? Nee, het is de harde werkelijkheid en laat maar weer eens zien dat een progressieve beweging van onderaf opbouwen geen leuke hobby is, laat staan binnen een bepaalde tijd verwezenlijkt wordt. Sorry voor je dat het niet gaat zoals je gaar zelf wil. Maar laat zij die zich inzetten, onderlinge discussies hebben over hoe het beter kan, en dondersgoed weten wat ze willen/kunnen lekker met rust ipv te zitten stoken, we worden al genoeg aangevallen. Ik laat me als allochtone activiste echt niet de les lezen met deze paternalistische toon.
    Miriyam

  18. Weet je het contact tussen mensen zou net zo moeten zijn als het contact dat er nu is tussen mijn zoon en zijn vriend uit Afghanistan. Ze zijn heerlijk zorgeloos met elkaar aan het spelen op dit moment met de playstation. De moeder van de vriend van mijn zoon had heerlijke eigen gebakken koekjes mee gegeven voor ons.
    Waarom kan het contact onderling niet zo zorgeloos zijn, is dat nu zo moeilijk voor iedereen?

  19. De vriend van mijn zoon daar heb ik net van gehoord dat ze ook het islamitische geloof hebben. Mijn zoon stelde meteen de vraag geloof jij ook in god? Ik niet ik geloof er niet in. Ze stellen elkaar rake vragen en antwoorden op een leuke manier. Zo vroeg mijn zoon ook of hij wat in zijn taal kon praten en dat liet hij horen aan mijn zoon die geïntereseerd aan het luisteren was, maar de taal uiteraard niet begreep. Kinderen voelen elkaar zo goed aan ik geniet er gewoon van hoe dat er allemaal aan toe gaat zo tussen twee cultuur verschillen.

  20. Er wordt steeds geklaagd (door enisgzins welwillende witte Nederlanders) dat er zo weinig gebeurt, dat moslims zo weinig in positieve zin van zich laten horen, dat ze zo weinig voor zichzelf opkomen, dat ze geen positieve bijdrage aan de samenleving leveren etc. etc.

    Omdat zij toevallig de verkeerde krant lezen kan dat zo lijken, maar er verschijnen steeds meer opiniestukken van moslims in de landelijke bladen en ook lokale bladen laten steeds vaker moslims aan het woord. Probleem is wel dat kranten hun eigen plaatsingsbeleid hebben en dat ze bepaalde stukken niet willen plaatsen.

    Wanneer mensen klagen dat er nooit iets gebeurt zijn ze blijkbaar ziende blind. Om te laten zien wat er allemaal wel gebeurt heb ik mijn site http://www.mysubmission.nl opgezet. Ik was zelf verbaasd over hoeveel er georganiseerd wordt. En dan neem ik nog niet eens alles op, omdat je je op een gegeven moment ook moet beperken om het enigszins overzichtelijk te houden. Wel jammer is dat er niet een centrale agenda op internet is waar alles wat moslims aangaat wordt bijgehouden. Daar is door diverse groepen wel over gesproken, maar op een of andere manier komt het nooit van de grond. We blijven ons best doen.

    Iedereen die ergens voor staat heeft altijd het probleem dat degenen voor wie het juist nuttig zou zijn niet geïnteresseerd is. Als wij nu maar duidelijk maken dat we niet over ons heen laten lopen, en diverse politieke partijen ons daar een handje bij helpen, dan zullen ook islamofoben zich in moeten houden.

  21. @18

    Nee Paula B.
    Helaas beseffen mensen te weing hoe eenvoudig dat ’t is.
    Als je het probeert, kan je het!
    Gelukkig zijn er steeds meer mensen die het poberen.

  22. Tsja, als mijn uitgebreide uitleg hier niet geplaatst wordt, dan is elk verder gesprek onmogelijk.

    Miriyam zou heel goed kunnen weten dat haar verwijt naar mij dat ik zelf niets zou doen, nergens op slaat.

    Dat mijn kritiek zulke emotionele reacties losmaakt, geeft wel aan dat ik een zere plek geraakt heb.

    Ik heb btw diverse keren bij diverse mensen mijn hulp bij stop de hetze/ samen tegen racisme aangeboden, maar daar heb ik nooit verdere reactie op gekregen. Dus aan goede wil van MIJN kant ontbreekt het echt hier niet.

  23. Voordat je weer in de verontwaardiging schiet, Anita, ik heb geen uitgebreide uitleg van je ontvangen, wel een heel korte van 11.37 die ik heb geplaatst. Hoewel ik niet begreep wat je er mee bedoelde.

  24. Ik zei al eens eerder dat ik er geen enkel bezwaar tegen heb om ’te preken voor eigen parochie’ Van die parochie moeten we het namelijk hebben. En die moet je dus ondersteunen, en langzamerhand uitbreiden. Ik geloof erg in een olievlekwerking, zo heb ik alle sociale bewegingen zien functioneren.
    Verder geloof ik er erg in dat het belangrijk is het ‘midden’ te versterken, daar waar allochtonen en autochtonen elkaar als bondgenoten kunnen vinden. Dat gaat niet vanzelf, daar moet je regelmatig wat voor doen, en daarom ben ik blij met bijeenkomsten zoals we die net hebben gehad en neem ik zulke uitnodigingen ook graag aan. Ik vind het heel bemoedigend om te weten met wie we het gevecht aan moeten gaan en daar elke keer ook weer nieuwe gezichten bij te zien.

    Er zijn ook mensen die vooral geloven in debatten met ‘de tegenstanders’. Ik leen me daar maar heel zelden voor, want mijn ervaring daarmee is slecht. Meestal wordt het inderdaad geschreeuw en gaat iedereen ontevreden naar huis met dezelfde mening waar ze mee kwamen. Het is maar een enkele keer, dat was bijvoorbeeld pas in Veenendaal, dat ik zie dat er werkelijk iets van een gesprek ontstaat wanneer het je lukt mensen met zeer uiteenlopende meningen bij elkaar te krijgen. Die moeten dan wel minimaal werkelijk in de mening van anderen geinteresseerd zijn.

    Dus wie zich vooral wil richten op de extreme buitenkanten, de ’tegenstanders’ die moet dat vooral proberen. Ik denk dat het zelden werkt. De mensen die al besloten hebben dat moslims niet deugen en dat er te veel allochtonen zijn zijn niet geinteresseerd in wat ik daar over te zeggen heb. Dat wordt ook vrijwel nooit iets wat voor mij nog op een gesprek lijkt. Ik denk dat hetzelfde gebrek of de onwil tot inlevingsvermogen in moslims en migranten ook verhindert dat het tot een gesprek komt, waar ook daarvoor moet je bereid zijn je in te leven in een ander. Dat is nu juist wat ik zie ontbreken bij de aanhangers van het nieuwe racisme. Dat is dus niet waar ik mijn energie op richt. Die richt ik zoals gezegd op het versterken van het midden, tussen de extremen in die niets meer van elkaar willen weten en elkaar alleen willen bestrijden.

    Dus nog eens, Anita, als jij vindt dat het anders moet, doe het dan anders. Laat maar zien. Nee, natuurlijk kun je dat niet alleen, maar bondgenoten vinden hoort bij elke actie. En bondgenoten vindt je alleen als je iets aan te bieden hebt waar andere mensen ook in kunnen gelovem die krijg je niet als je alleen maar verwijtend klinkt naar de mensen die niet doen wat jij vindt dat ze horen te doen. Mij krijg je daar in ieder geval niet in mee, integendeel. Als het jou wel zou lukken om gesprekken aan te gaan met die mensen die er anders over denken, wat ik niet erg geloof hoor, want het lukt je met potentiele medestanders al niet erg, maar als het je zou lukken, dan leer ik graag iets van je bij. Maar wat je niet moet doen, want dat irriteert alleen maar ontzettend, is mensen die zich al uit de naad werken gaan zitten vertellen dat ze het niet goed doen omdat ze niet voldoen aan jouw verwachtingen. De beste stuurlui aan wal krijgen zelden veel aanhang, Anita, dat zou je kunnen weten.

  25. (21) Jan Nijman, het klopt dat als je het wilt het makkelijk kan.
    Ik ben ook blij dat er steeds meer mensen beseffen dat het zo kan. Maar helaas zijn het er nog te weinig. Wat zou het fijn zijn als je op een gewone manier met elkaar om kan gaan zonder dat je er vreemd op aangekeken word dat je bevriend bent met iemand uit een andere cultuur. Ik heb de vriend van mijn zoon beloofd dat ik binnenkort bij zijn moeder op bezoek ga omdat ze nog zo weinig mensen kent hier en amper buiten komt.
    En dat zal ik binnen kort ook zeker doen.
    Ik ben al eerder bij hun geweest maar dat is alweer enige tijd geleden. Het word dus hoog tijd dat ik weer eens naar hun toe ga. Ik kan het me namelijk niet voorstellen hoe dat het voor hun is want de moeder praat alleen in haar eigen taal en dat is dus moeilijk praten met elkaar. De laatste keer dat ik er was waren de kinderen tussen ons de tolk die het vertaalde voor ons samen.
    De kinderen spreken dus alle twee de talen, zuiver nederlands en de taal uit Afganistan.

  26. Beste Anita, afgelopen zondag was ik er ook. Kort heb ik wat gezegd over het feit dat we het woord discriminatie weer durven te gebruiken. Heel eerlijk was ook ik best geirriteerd over het je te zeggen had. Al een aantal jaren worden wij steeds keer op keer geconfronteerd met het feit dat wij als Marokanen, Moslims, allochtonen of what ever moeten reageren/distantiëren. Dan vraag ik me af als ik steeds het tegendeel zou moeten bewijzen van het genene wat bv. een AHA zegt, welk effecct dat zou hebben en of het uberhaupt wel effect heeft- voel ik me hier helemaal niet toe geroepen.
    Zelfs de Marokanen in Marokko verontschuldigen zich bij Willem-Alexander en Maxima voor de moord op Theo van Gogh! Na de moord op Pim Fortuyn heb ik van geen enkele milieuactivist een verontschuldiging gehoord(voor de goede orde, dat hoeft wat mij betreft ook niet). Als er mensen zijn die denken dat alle moslimmannen hun vrouw en kinderen meppen, laat het ze dan vooral lekker denken, voel mij in de verste verte niet geroepen om het tegendeel te bewijzen. Er mankeert volgens mij dan iets aan het logisch denkvermogen van deze mensen.

    Dat er problemen zijn zal niemand ontkennen, ben zelfs meer geïnterresseerd in de diepliggende oorzaken en eventuele oplossing op de lange termijn i.p.v steeds de schuld aan de islam te geven.(sorry als er typefouten in staan heb geen tijd om het na te lezen)

  27. Hoi Paula,
    Er zijn moeders zoals jij, maar ook moeders die hun kroost op een zo wit mogelijke school plaatsen en kliene Mohammed liever niet uitnodigen voor het kinderfeestje. Die kinderen denken straks ook in wij en zij-patronen.

    Kinderen zijn in de grond open en vriendelijk naar iedereen. Dat kun je stimuleren, waarmee je de wereld van je kind verrijkt, of tegenwerken.

    Graag meer Paula-moeders!

  28. (27) Jan Nijman, wat heb je dat treffend verwoord.
    Ik hoop dan ook dat er een dierbare vriendschap uit zal groeien het contact dat mijn zoon al heeft met zijn vriend en ik hoop dat ik een fijn contact zal krijgen met zijn moeder.

  29. De foto’s zijn prachtig geworden, Anja. Je had rustig mijn volledige naam, Charles Hugo, erbij kunnen zetten. Ik reageer meestal onder mijn voornaam niet omdat ik anoniem wil blijven, maar omdat anders sommige Nederlanders denken dat Hugo mijn voornaam is (en dat blijven denken ook al leg ik tien keer uit dat dat het andersom is).

    Ik was ook zeer geirriteerd door de opmerkingen van Anita. Er is wel veel gedaan en gebeurd sinds de oprichting van Samen Tegen Racisme een jaar geleden. Men moet ook niet vergeten dat STR van nul begonnen is. Er was geen echte anti-racisme beweging in Nederland. Nu is er een groeiende beweging die ook steeds breder wordt. Ik merk ook als ik achter de stand van STR sta dat er altijd veel belangstelling is van “gewone” autochtone Nederlanders die ons ondersteunen. Misschien heb jij de demonstratie tegen Verdonk op de slavernijherdenking vergeten Anita, maar Verdonk en het kabinet (vermoed ik) niet.

    Je zei, Anita, dat je het gevoel had dat je niet “voor hun” kan praten. Dat vind ik een rare opstelling. Heeft iemand jou gevraagd “voor hun” te praten? Je zegt eigenlijk dat je denkt dat “zij” niet voor zichzelf kunnen praten. Misschien moet je hierover nadenken voordat je nog een keer schrijft: “aan goede wil van MIJN kant ontbreekt het echt hier niet”.

  30. @Miriyam (17): Als Ayaan Hirsi Ali 7.000 euro voor deelname aan een debat vroeg, vraag ik mij af of de UvA voor haar toespraak ook heeft moeten betalen, en zo ja, hoeveel.

  31. Tuurlijk charles, alsof de uva hierop wel zou bezuinigen, maar ik weet niet hoeveel omdat het bij UVA om een officiele academische opening ging en daar misschien juist ook veel [aandacht/eer/legitimiteit] in zit voor de gast zelf. Al deze mensen hebben een prijskaartje uiteindelijk. Ebru Omar, was vriendin Van Gogh, groot bewonderaar van Fortuyn en nu een AHA type ‘anti-politiek correcte’ blaaskaak zit/zat o.a. in een wekelijks AT5 debat programma. Altijd maar tieren, uitlokken en zelfs bizar doen, waarbij kijkers terecht vraagtekens zetten bij haar emotionele gesteldheid [diegene die wel eens hun tijd bewust verdoen en naar dit soor bewuste wij-zij programma’s kijken weten wat ik bedoel]. Onlangs hoorde ik dat ook zij voor de uitzendingen betaald krijgt door AT5. Ongelooflijk niet waar? Het zgn publieke discours is zo nep als wat en wordt van bovenaf ingezet. De marktwerking kent geen grenzen en is er zelfs een sturende factor in geworden. Allochtonen en moslims en het hele circus er omheen zijn commodities geworden, je kunt het kopen, inruilen, er in handelen etc etc. Door de fetish ervan en hype erom heen wordt het een dominantie die bijna niet meer te corrigeren is. Daarom pleit ik ervoor om juist ook naast hun agenda’s, debatjes etc, onze eigen visie en agenda op te zetten.

  32. @ Miriyam Aouragh (17):

    Citaat: “Maar Hirshi Ali vroeg 7000,- voor deelname, schijnt normaal te zijn.”
    Als dit waar is, van ik dat van de gekke. Een toch al dik betaalde volksvertegenwoordiger behoort het deelnemen aan debatten gratis te doen. Dat maakt onderdeel uit van het normale takkenpakket.
    En toch verbaast me dit niet. Hoe zou dat toch komen?

  33. Toevallig kom ik uit Uden
    Ik woon op de flats waar misschien wel 30 nationaliteiten
    samenwonen,
    Zelf heb ik nooit geen problemen gehad met onze broeders en
    zusters.
    Van jongs aan trek ik al met Indische mensen op
    Een paar jaar geleden heb ik in de Flatraad gezeten
    en tot 2 maal toe een multicultureel festival mee georganiseerd
    Nu is het kraantje dichtgedraaid
    Alles word harder en grimmiger
    Ook ik word gediscrimineerd als gescheyden vader
    heb mijn kinderen al 10 jaar niet gezien
    Dus net als de moslims word ook ik als tweede rangsburger
    behandeld,daarom begrijp ik ze ook zo goed
    Groeten Raymond

  34. ik vind het heel leuk dat jullie van die bijeenkomsten organiseeren maar ik meen dat het doel niet word berijkt.
    namelijk:
    er komen alleen mensen die het met elkaar eens zijn dus gaat iedereen argumenten geven over racisme en dan is iedereen het er mee eens…

    verder zijn er alleen mensen aanwezig die in hun eigen voordeel komen en er baat bij hebben en de pers ook die hebben namelijk weer een artikel erbij wat verder ook nutteloos is want de mensen die tegen racisme zijn zijn al overtuigd en de geenen die ervoor zijn slaan of het stuk over of lezen het en lachen erom.

    dus de essentie is totaal zinloos
    dat is mijn mening.
    gr. bastiaan

  35. wat ik nog vergeten was te zeggen is dat de grootste oorzaak van aanlijden tot racisme de marrokaanse en turkse jeugd. niet de mensen die op die dag aanwezig waren.
    en die trekken zich dan ook niets van zon bijeenkomst aan.
    als jullie je daar nou eens op richten?

  36. hallo ik ben heel indrukwekkend dat allemaal gebeurt gewoon in nederland best jammer dat het zo is we moeten er allemaal iets aan doen allochtoon of geen allochtoon we zijn allemaal het zelfde en ik ben nog maar 12 jaar en, ik wil er iets gaan doen en ik wil nog zeggen ik hoop dat het snel voorbij wordt ik heb het ook heel moeilijk als een marokaanse allochtoon maar ja

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *