Jeruzalem, meer

Marieke, Deny is weer onderweg naar huis, we hebben hem net uitgezwaaid.
Door de straten van het oude Oost-Jeruzalem gelopen. Met Deny cadeautjes uitgezocht voor thuis. Me helemaal te goed gedaan in de Educational Bookshop. Die is er nog wel, Tiny, je bent waarschijnlijk de Universal Library ingelopen, net zo’n pijpenla maar niet met zo’n fantastische verzameling Engelse boeken. Leo, ik heb Sacred Landscape van Meron Benvenisti meegenomen. Erg interessant boek. Zoon van een kaartenmaker, die na is gegaan hoe Israel meteen na 1948 begon met het tekenen van nieuwe kaarten waarop bijna alle sporen van Arabische bewoning letterlijk van de kaart werden geveegd. Niet alleen geen spoor meer van de ruim 400 Palestijnse dorpen die zijn vernietigd, de plaatsen die nog wel bestaan zijn ont-arabiseerd. Zelfs, ironisch genoeg, de namen van de plaatsen die oude joodse wortels hadden.

De eigenaar van de Educational Bookshop begroette me met een brede glimlach. Ik ben een goede klant, ik ga altijd met een stapel boeken weg. Hij heeft wel plezier in zijn zaakje, ” ik importeer boeken uit Engeland en Amerika, en dan komen jullie hierheen om die boeken weer mee naar huis te nemen”. Ik vertel hem dat ik ze liever hier koop, en wat bijdraag aan de Palestijnse economie, dan dat ik ze bij Amazon bestel, of in en Nederlandse boekhandel.

Lopen door de Salahaddin straat. Lachen om een uithangbord voor de Titanic Saloon, waar bruiden hun ingewikkelde kapsels voor de bruiloft kunnen laten doen – leuk symbolisch voor zo’n huwelijk, een zinkend schip. De rellen zijn ver weg . Merken er niets van, net zo min als gisteren in Ramallah. Op de cynische groet van een buschauffeur na: doe de Denen de groeten van me. Een een bordje op een wisselkantoortje, waar Denen nu niet welkom zijn. Bij de dependance van Binnenlandse Zaken staan de Palestijnse Jeruzalemieten weer in de rij voor hun verblijfsvergunningen.

Khaled belde: hij is niet vrolijk. Niet alleen gaan de rellen nog steeds door in de Arabische landen, Israel heeft twee liquidatie aanvallen uitgevoerd in Gaza, auto’s gebombardeerd vanuit een helocopter. Vijf doden en veel gewonden. Drie mensen van Fatah, twee mensen van de Islamitische Jihad. In het Israelische nieuws zoals gewoonlijk: die mannen stonden op het punt om een aanslag uit te voeren. Wat nou. Denkt niemand even na over wat ze zeggen? Aanslagen vanuit Gaza dat hermetisch is afgegrendeld, en waar geen Israeli meer aanwezig is? Aanslag op wie, op wat? Dat gelooft dus geen hond die de situatie kent. Wat je wel kunt voorspellen is dat er nu vanuit andere Palestijnse gebieden aanslagen gepland gaan worden en kennelijk is dat wat Israel wil. En verdeeldheid zaaien, voor zover die er niet al is, tussen Fatah die nu doelwit is en Hamas die gezegd heeft de wapenstilstand aan te houden. Fijne bijdrage voor de Palestijnen die toch al genoeg moeite hebben om orde op zaken te stellen.

Even tijd om Haaretz te lezen. Daar is het nieuws niet zo slecht. Israel gaat de belastingelden die ze schuldig zijn aan het Palestijnse gezag toch uit betalen, na de eerste dreiging dat ze dat niet zouden doen als Hamas aan de macht komt. Misschien heeft Amerika ze een beetje onder druk gezet, want het is duidelijk, wanneer de PA zonder geld komt te zitten kunnen ze alleen nog aankloppen bij de Arabische landen. Verder wordt duidelijk dat Hamas het liefst zou regeren met een nationale coalitie. Gisteren hebben we met Ismail Daiq gesproken, de directeur en oprichter van PARC, de organisatie van boeren (waarover later meer) die gevraagd is om minister van Landbouw te worden. Daiq, een seculiere, linkse man, heeft zijn bedenkingen. Hij wil in ieder geval niet als enige niet-Hamas minister in de regering, en hij weet ook nog niet of hij PARC in de steek wil laten. Maar duidelijk is wel dat Hamas niet alleen wil regeren. Ook Abbas heeft al laten weten in een of andere positie aan te willen blijven.

Artikel van Amira Hass, eerste interview sinds de verkiezingen met een Hamasleider, Jihya Musa. Spreekt de intentie uit dat Hamas niet zal proberen om de eigen islamitische agenda door te drukken, maar er te zijn voor de gehele bevolking. Dus geen verbod op alcohol. Wie naar het cafe wil mag dat, wie naar de moskee wil mag dat. Wij gaan ons niet bemoeien met ieders lifestyle. Interessant stuk over vrouwenemancipatie. Geen enkele andere partij heeft zo’n sterke vrouwenbeweging als wij en zoveel actieve vrouwen, zegt Musa. Maar wat voor ons wel geldt: partnerschap, en het gezin, zijn als eenheid belangrijker voor de samenleving, dan het individu. Een discussie die we gisteren ook al hebben meegemaakt bij PARC. (Het interview is te vinden in Haaretz van vandaag) En geen ontslagen van niet-Hamas mensen, maar wel moeten ze de totaal uit zijn voegen gegroeide ambtenaren apparaat gaan hervormen. Te veel salarissen worden uitbetaald aan de niet-productieve sector, zegt Musa. Dat is de erfenis van Fatah die maar door ging mensen aan te stellen op een overheidssalaris, waarna ze vervolgens vaak niet in staat bleken om die salarissen uit te betalen. Een van de redenen voor de onvrede met Fatah.

Dat was het weer voor even. Ik ga lunchen met Jan.

11 gedachten over “Jeruzalem, meer

  1. Lieve Anja,
    Wat een deprimerend verslag, wat een onrecht; hoe is het toch mogelijk dat het Westen de ogen sluit voor deze Israëlische verregaande “grootheidswaanzin” ten koste van hun “mede-landers…?” Wat zullen jullie je machteloos voelen daar zo rondlopend in Jeruzalem.
    alle goeds, ook voor Jan,tot gauw,
    liefs Alexandra.

  2. Lieve Alexandra, wat maakt dat we hier niet machteloos en depressief worden is dat we buitengewoon inspirerende en krachtige mensen tegenkomen. Als Palestijnen zelf niet depri worden, waarom zouden wij dat doen? Herinner je je nog hoe jij je voelde in Gaza? Krachtig! Op je best. Toch?

  3. “Wij gaan ons niet bemoeien met ieders lifestyle.”
    zegt Hamas volgens jou.
    Geloof je het zelf, lieve Anja?
    ” Interessant stuk over vrouwenemancipatie.” zeg jij, en Hamas voegt daaraan toe:
    “Geen enkele andere partij heeft zo’n sterke vrouwenbeweging als wij”
    Geloof je het zelf, lieve Anja?
    “Dat was het weer voor even. Ik ga lunchen met Jan.”schrijf je.
    Smakelijk eten, lieve Anja.

  4. Ik geef weer wat Amira Hass heeft geschreven. Amira Hass is een intelligente vrouw met een enorme kennis van zaken. Het beeld dat ze hier schetst wordt bevestigd door vrouwen hier die al vele jaren hun sporen hebben verdiend in de vrouwenbeweging. Daar komt nog een stuk over, trouwens. Jij gelooft kennelijk niet wat de vrouwen daar te vertellen hebben, het past zo te zien niet in jouw beeld van Hamas. Nou, misschien moet je eens even op onderzoek, zoals wij dat hier ook doen, om er achter te komen of jouw beeld wel klopt. En verder zou ik niet zo neerbuigend doen, Arian. Ik ben jouw lieve Anja niet.

  5. dank je wel voor je reactie Anja, dat lieve was gewoon om me aan te passen aan je blog, kijk maar naar de twee stukjes boven het mijne, Alexandra en jij gebruiken het alletwee standaard als aanspreektitel en ik meen het bij de meeste posts gezien te hebben.

  6. Anja,
    De PLO was toch voornamelijk seculier terwijl Hamas streng islamitisch is? En streng religieuze partijen willen toch over het algemeen dat men zich conformeert aan hun wereldbeeld?

  7. Alexandra en ik zijn bevriend en collega’s, Arian. Jou ken ik niet, dus doe jij maar niet familiair.
    Als je je verdiept in de Palestijnse situatie zul je nog meer verrassingen tegenkomen. Fatah is seculier maar heeft heel weinig voor vrouwen gedaan, Hamas is religieus en heeft een ware vrouwenbeweging. Zie het stuk met twee deskundige vrouwen morgen.
    Het is een bekende mythe, ook gangbaar in Nederland, dat religieus per definitie staat voor conservatief, en seculier per definitie voor progressief, ook ten aanzien van vrouwen. Dat kan zo zijn maar dat hoeft niet. Ook in Nederland is zich een beweging aan het vormen van moslimvrouwen die zich emanciperen binnen de islam. Je kunt daar veel illustratie voor vinden op dit weblog, als je naar ‘emancipatie’ en ‘islam’ gaat.
    Hoe de ontwikkelingen zijn binnen Hamas was voor mij ook nog een verrassing. Daarvoor houd ik hier ook een hele reeks gesprekken, met name met niet-Hamasmensen van wie ik geen propagandapraatjes hoef te verwachten.

  8. Kijk, ik snap best dat je opkomt voor de verdrukten in de samenleving. Traditioneel zijn dat vrouwen, arme mensen en ook gastarbeiders en hun kinderen. Maar nu ontstaat naar mijn idee een pijnlijke spagaat.
    De islam is in de laatste 40 jaar erg geradicaliseert. Heb je die foto gezien, Anja, waarop Nasser, uit een raam leunend, aan een groep vrouwen vertelt dat hij het vrouwenkiesrecht heeft ingevoerd? De vrouwen op de foto zien eruit als Westerse huisvrouwen uit de jaren ’50.
    Nu durft geen vrouw in Egypte, waar ik familie heb, meer zo erbij te lopen.
    Je hebt misschien gelezen dat de Taliban onderwijzers doden en hun scholen in brand steken als zij bereid zijn aan meisjes les te geven.
    En nu is de vraag: steun je de onderdrukte islam of de onderdrukte vrouwen? En wordt de islam eigenlijk nog wel onderdrukt?

  9. Aria, ga eerst je huiswerk doen. Ook hamas varieert van religieus tot minder reli en tot niets. Als je kijkt wie er nu op hamas gestemd heeft, dan heeft maar 30% op hamas gestemd vanwege hun religieuze kant, de rest vanwege sociale redenen, of als tegenstem.En ook klopt het wat hamas zegt over de vrouwenbeweging. Hamas heeft een hele aktieve vrouwenbeweging,Misschien hebben ze niet de agendapunten van westerse vrouwen. Maar daar gaat het niet om. Vrouwen hebben binnen Hamas een duidelijke plek, en een belangrijke plek. En ik baal een beetje van jouw neerbuigende manier van schrijven. Ik wil argumenten van je hebben, en voorbeelden. Niet dat gelul van je wat je overal in iedere krant leest. Jijz egt alleen maar na.

  10. Anja,
    Vanwege de open avond ben ik wat langer op school, maar ik zie dat er verder geen reacties meer geplaatst worden.
    Jammer, de wisseling van de wacht die in Palestina heeft plaatsgevonden (en die, bij vrije verkiezingen, in de hele moslimwereld zou plaatsvinden) naar de veel religieuzer versie van de islam (in feite vergelijkbaar met de opkomst van de neocons in Amerika) is een probleem dat links Nederland met open vizier tegemoet zou moeten treden, in plaats van het onder het tapijt te schuiven. (sorry voor de kreupele beeldspraak en de vele stukjes tussen haakjes).
    Met vriendelijke groet, ik kijk hier nog wel eens, maar voor discussie ga ik dan maar weer naar andere websites.

  11. Arian, je hebt kennelijk nog niet door dat reacties niet automatisch worden geplaatst, maar in de wachtstand blijven tot ik tijd heb om achter de computer te gaan zitten en ze door te sluizen. Dat doe ik minimaal twee keer per dag. Maar nu zat ik dus in het vliegtuig.
    Over de ‘wisseling van de wacht’ in Palestina zou ik als ik jou was je oordeel even opschorten tot je gelezen hebt wat de Palestijnen daar zelf over te zeggen hebben. Het gaat daar namelijk niet over een draai naar een religieuzere versie van de islam. Wat daar aan de hand is is veel interessanter. Komt nog meer over. Ook over vrouwenemancipatie in Palestina. Trees die daar veel van afweet heeft gelijk: er vindt ook veel emancipatie plaats binnen de islam. Het gaat niet alleen om radicalisering.
    De tegenstelling die je maakt is volstrekt oneigenlijk. Uiteraard kom ik op voor vrouwen die zich emanciperen. En uiteraard kom ik op voor migranten hier, en dus ook voor moslims. Dat is geen spagaat, dat gaat in een moeite door. Ik vrees dat je een wat naief idee hebt over islam en emancipatie, alsof die per definitie tegenstrijdig zijn. Ik heb er op dit weblog al veel over geschreven, ga naar ‘emancipatie’ en ‘islam’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *