Islamitisch onderwijs: een bezoek

(Sorry jongens en meiden, dat niet iedereen op de foto staat!)

´Als het Openbaar Onderwijs meer tegemoet was gekomen aan de wensen van islamitische ouders dan zouden we destijds niet het initiatief hebben genomen om islamische scholen op te richten´, zegt algemeen directeur van de Simonscholen, Ismail Taspinar. Een simpel voorbeeld: ouders vroegen aan een school om er op te letten dat hun kinderen bij de tractaties geen worstjes te eten zouden krijgen, omdat hun kinderen geen varkensvlees eten. Dat kon niet, zeiden de leerkrachten, want dan zouden ze sommige kinderen apart moeten behandelen en dan zouden de kinderen boos worden op de juf.

Tiny Kox en ik waren op werkbezoek bij een van de Simonscholen, de Bilalschool in Amersfoort, die vijftien jaar geleden is opgericht. We vielen met de neus in de taart, een van de juffen ging op zwangerschapsverlof. We mogen nog even meezingen voor juf Petra. Maken even kennis met de directeur Fred Koopman. Een vriendelijke, kleurige school zoals we die overal tegenkomen, met veel kindertekeningen, planten, platen aan de muren. Het enige waar we aan kunnen zien dat we op een islamitische school zijn, zijn sommige posters aan de muur en het feit dat de helft van de juffen en veel van de leerlingen een hoofddoek dragen. We praten met Taspinar, bijgestaan door Saoed Khadje, die een traject begeleid over de brede identiteit van de scholen.


(Ismail Taspinar)


(Saoed Khadje)

Taspinar is een bevlogen en tegelijk pragmatische man, die met vuur en veel plezier praat over zijn scholen, waarvan de eerste inmiddels achttien jaar bestaat. Hij heeft er veel voor over om de negatieve en eenzijdige beeldvorming over islamisch onderwijs te doorbreken, maar helaas, stellen we vast, de mensen met de grootste vooroordelen zijn de laatste die gebruik zullen maken van de open dagen, en de mogelijkheid die Taspinar van harte biedt om kennis te komen maken, vragen te stellen, zelf te zien waar het om gaat: gewoon goed basisonderwijs, op maat gesneden voor de kinderen die meestal uit migrantenfamilies komen, met een extra dimensie in het gegeven dat kinderen ook worden onderwezen in hun geloof. Dat er op school gebeden wordt en dat de islamitische feesten worden gevierd. Er zijn nog steeds mensen die denken dat een islamitische school per definitie voor moslim fanatiekelingen is. Dat is nou juist niet het geval, zegt Taspinar. De meer behoudende ouders sturen hun kinderen nou juist niet naar ons, die geven ze liever thuis godsdienstles.

Volgens de norm die daar voor staat zouden er eigenlijk honderd basisscholen op islamitische basis moeten zijn, het zijn er nu zevenenveertig. Er is veel ophef over de toename van islamitische scholen. Op zevenduizend andere. Ik vraag meteen hoe het komt dat sommige scholen moeite hebben om genoeg leerlingen te krijgen. Voor een groot deel ligt dat er aan dat de meeste scholen niet gelegen zijn in de wijken waar de meeste migranten wonen. Zoals ook de Bilalschool in een buitenwijk ligt, met de dependance voor de bovenbouw ook ver uit het centrum. De ouders moeten het er dus voor over hebben om hun kinderen met de schoolbus te laten halen en brengen, of de oudere kinderen een flink eind te laten fietsen. Er komen ook kinderen uit omringende gemeenten. En dat terwijl veel openbare scholen, of katholieke scholen, die wel in die wijken zijn gevestigd, vaak bijna honderd procent uit allochtone, dus overwegend islamitische leerlingen bestaan – de zogenaamde zwarte scholen. De Bilalschool is nu nog een streekschool. Taspinar is er geen tegenstander van dat scholen op oecumenische wijze gaan samenwerken in brede scholen, maar omdat ze een streekschool zijn worden ze daar niet voor gevraagd.

De Simonscholen doen het goed. Onder andere omdat er extra aandacht wordt besteed aan taal – veel van de migrantenkinderen hebben ouders die hen daarbij niet kunnen helpen. Een zekere homogeniteit in de klassen helpt bij het taalonderwijs. Diezelfde kinderen zouden op een gemengde school minder kans hebben op diezelfde extra aandacht voor taal, omdat het taalniveau van de kinderen daar verder uiteenligt, en er maar beperkt tijd is om kinderen met een achterstand bij te spijkeren.

Voor de ouders is het dus vaak kiezen, willen ze voor hun kinderen een school op islamitische basis, 35 a 40 procent van de ouders zegt dat te willen, of kiezen ze voor een school die dichtbij ligt in de wijk. De ouders van de Bilalschool, die zich met driehonderd leerlingen al heeft bewezen kiezen dus bewust. Het percentage Nederlandse moslims dat kiest voor een school op levensbeschouwelijke basis is trouwens niet hoger dan ouders van andere denominaties, die hun kind naar bijzonder onderwijs sturen.

In principe is de school open, en zoals er ook moslimkinderen op katholieke scholen zitten, kunnen er ook niet islamitische kinderen naar deze scholen. Dat gebeurt nog zelden. Daar is ook een grens aan, zegt Taspinar, hoewel dat nu nog fictief is. Stel dat tachtig procent van de leerlingen niet moslim is, kun je dan je identiteit nog bewaren?

De scholen doen veel aan de PR, en proberen actief politici en media uit te nodigen. Ook Hirsi Ali was er te gast, toen ze de kinderen vroeg wat ze belangrijker vonden, Allah of de Grondwet. ´We hoopten dat zij er van zou leren´, zegt Taspinar, ´dat is helaas niet gebeurd´. De politieke discussie is interessant. Gaat het alleen om de vraag of bijzonder onderwijs is toegestaan, of richt het zich vooral tegen islamitisch onderwijs? We vrezen dat de discussies over bijzonder onderwijs vooral zijn ontstaan uit weerstand tegen de islam.

Op de scholen hebben ze er al hun handen vol aan dat de kinderen een verschillende achtergrond hebben, de meeste Turks, dertig procent Marokkaans en nog tien procent wat anders. De kinderen hebben niet zoveel last van de verschillende achtergronden, al gebeurt het wel eens dat ze elkaar uitschelden voor Turk of wat anders, en er wordt vooral nadruk gelegd op wat ze met elkaar gemeenschappelijk hebben. Maar de ouders, en de bestuursleden kunnen soms verschillende opvattingen hebben over wat islamisch onderwijs is. De Simonscholen stellen alleen centraal het minimum vast waar elke school aan moet voldoen, maar laat veel van de invulling over aan de scholen zelf. Zo is er een school met een meerderheid aan Marokkaans-Nederlandse kinderen die wat behoudender is dan de scholen waar de Turks-Nederlandse kinderen in de meerderheid zijn. Islamitische scholen staan in de media vaak in een negatief daglicht, toch zou de politiek blij moeten zijn met het werk dat ze doen om de ouders, de besturen, met al die verschillende etnische achtergronden en verschillende stromingen op één lijn te krijgen, zegt Taspinar. Het zijn hele gewone scholen, alleen dan islamitisch. Ook de ouders moeten daarover vaak nog voorgelicht worden. Sommige denken dat het gaat om koranscholen, of willen weten of er wel Nederlands wordt gesproken, en moeten verteld worden dat het gaat om regulier basisonderwijs – met een extra tintje. Of de ouders willen, terecht, weten of de scholen wel aansluiten op het niet islamitische vervolgonderwijs. Of de kwaliteit wel hoog genoeg is. Daar kan Taspinar voor instaan. Zijn eigen dochter was de eerste leerling met hoofddoek op een middelbare school, en de leerkrachten zeiden: geef ons meer van zulke leerlingen. Nu de scholen achttien jaar bestaan, en de eerste lichting vijfentwintig jaar oud is, zou het goed zijn als er onderzoek komt naar hoe de kinderen terecht zijn gekomen. Er ontspint zich een gesprek tussen Khadje en Taspinar. Het gaat toch niet om het meten van de hoogte van de verdere schoolkeuze? Als iemand loodgieter wil worden is dat toch ook goed? Nee, het gaat er om of de kinderen aansluiting kunnen vinden in de maatschappij, of ze mee kunnen in het vervolgonderwijs, of ze stevig op hun benen staan. Dat onderzoek zou door een onafhankelijke instantie moeten worden gedaan.
Op dit moment is er wel toezicht door de inspectie, die pas nog de hoogste klassen een vragenlijst heeft voorgelegd, waarmee onder andere hun integratiebereidheid of maatschappelijke betrokkenheid zou moeten worden gemeten. Het is nog een proef. Taspinar is nieuwsgierig of ook het andere bijzondere onderwijs zich mag verheugen in zoveel belangstelling van de inspectie. Gaan ze ook langs bij christelijke scholen? Iets om uit te zoeken.

´We zijn een partner in het onderwijsveld´, zegt Taspinar. ´We werken juist aan de integratie omdat we een eigen instantie hebben gevormd die als gesprekspartner kan dienen´. Ik kan dat trouwens beamen. Uit al het onderzoek blijkt dat eigen migrantenorganisaties en islamitische organisaties die voor de belangen van burgers opkomen een belangrijke tussenstap zijn in de integratie, in steden met meer van zulke zelforganisatie zijn de ´allochtone´ burgers meer politiek actief en nemen meer deel aan maatschappelijke binding.

De scholen zijn trouwens midden in een stevige discussie over het doel van islamitisch onderwijs. Om bij de tijd te zijn moet een school meer doen dan op schoolse wijze de regels handhaven van bidden en koranles. Blijft het bij de uiterlijke gewoontes, dan kan een kind dat ook zo weer afschudden. Islam is niet iets wat je er van boven af ingiet. Het gaat om meer: om kinderen zelf na te laten denken, om ze normen en waarden bij te brengen waar ze in de maatschappij steviger mee staan, we moeten met elkaar in discussie wat dat is, een islamitische identiteit in deze tijd, in dit land waar we wonen. Het gaat om zingeving. Ik ben heel pragmatisch, zegt Taspinar, we willen ons niet afsluiten, we willen rekening houden met onze omgeving. Bij de normen en waarden die we onze kinderen bij willen brengen hoort dat ze zich positief inzetten in de maatschappij. We horen van andere scholen te vaak dat de kinderen te weinig begeleiding krijgen, dat ze gepest worden. Dat is een reden waarom ze zich vervolgens af gaan zonderen. De discussie over de eigen identiteit is een proces dat ook andere levensbeschouwelijke scholen hebben doorgemaakt, zegt Tiny: van katholieke ´regelscholen´ naar bewustwording over normen en waarden. ´We hebben nog geen kans gehad om dat met onderzoek aan te tonen´, zegt Taspinar, ´maar ik ben er van overtuigd dat onze kinderen beter begeleid zijn, beter met twee benen op de grond staan, steviger in hun identiteit zitten, en minder met criminaliteit in aanraking komen dan de jongeren die minder begeleiding hebben gehad´. ´Al mogen we niet vergeten dat dat niet alleen van het onderwijs afhangt, maar ook of ze een kans krijgen op werk, of ze niet worden uitgesloten´, zegt Khadje.

We zouden nog lang door kunnen praten, maar we willen nog even mee
naar de dependance, waar de bovenbouw op deze woensdagmiddag les heeft. Op de binnenplaats spelen een paar kinderen voetbal met een tennisbal, jongens en meisjes door elkaar. De lange rok van het meisje lijkt haar niet te hinderen. De klassen zijn gemengd. Maar een van de scholen heeft aparte klassen voor jongens en meisjes. Taspinar is voor gemengde klassen – deze samenleving kent geen scheiding tussen meisjes en jongens, dat moet je dat ook op school niet doen, vindt hij, de school moet aansluiten op de maatschappij. Ik zie juffen met en zonder hoofddoek. Ook dat is geen punt. Er zijn ook niet islamitische leerkrachten.

We zijn net te laat voor het gebed. Maar in een van de klassen geeft de juf les over de hadith van de week. Een van de jongens leest een gebed voor in zangerig Arabisch. Wat betekent het, vraagt de juf. Daar kan een andere jongen heel goed antwoord op geven. Het gaat over licht.

Oh God, breng licht in mijn hart
En licht op mijn tong, licht in mijn gehoor
En in mijn gezichtsvermogen licht.
En boven mij licht en onder mij licht.
En rechts van mij licht en links van mij licht.
Breng licht in mijn ziel. Vergroot licht voor mij en
bereid licht voor mij en maak voor mij licht
en maak mij licht en schenk mij licht.
Maak licht in mijn zenuwen en licht in mijn vlees
En licht in mijn bloed en licht in mijn haar en in mijn huid licht.
Oh Allah, maak voor mij een licht in mijn graf en licht in mijn botten.
Geef mij meer licht, geef mij meer licht, geef mij meer licht.
Schenk mij licht op licht.

Dan krijgen ze les in meten. Meters en decimeters en centimeters. Tiny is naast een jongen in de bank gaan zitten en kijkt of hij de sommen ook nog kan maken. Ik vind dat er ondanks onze verstorende aanwezigheid, die sommige meisjes laat giebelen als ik de camera op ze richt heel aandachtig wordt geleerd. Het zijn heel gewoon Nederlandse kinderen, misschien een beetje rustiger en aandachtiger dan in een gemiddelde schoolklas. Ik denk niet dat het hier erg moeilijk is om orde te houden.

Dan willen de meiden met elkaar op de foto. En dan natuurlijk de jongens ook die staan te keten zoals jongens altijd keten. We kijken ze na als ze op de fiets stappen om naar huis te gaan.
Ik zou willen dat meer mensen eens werkelijk kennis zouden maken met een school als deze, voor we ons weer in debatten begeven over bijzonder onderwijs in het algemeen en islamitisch onderwijs in het bijzonder.

69 gedachten over “Islamitisch onderwijs: een bezoek

  1. dag anja

    ben benieuwd of je verslag net zo vrolijk en enthousiast zou zijn als je de reformatorische school Guido de Brès had bezocht.

    Sybrand

  2. Dat zou er van af hangen, Sybrand. Als ze daar net zo open zijn voor gasten en net zo veel nadenken hoe ze een werkelijke bijdrage aan de maatschappij kunnen leveren wel. Als ze mij zouden vertellen dat ze niet naar een moskee willen omdat ze daar hun schoenen uit moeten doen zou ik ze eerder bekrompen dan open vinden. Het hangt er dus niet van af of mensen een geloof aanhangen of niet maar hoe ze daar mee omgaan.

  3. Ha die Mounir. Ik vond het heel leuk bij jullie. Sta je er zelf ook op?
    En wat bedoel je met meer aandacht geven, hoi?

  4. Anja,

    Vraag eens aan het schoolbestuur en de kinderen wat ze vinden van die Afghaanse christen?????

  5. Anja,

    Heb je ook gevraagd wat het schoolbestuur en de kinderen vinden van die Afghaanse Christen die de doodstraf zou moeten krijgen volgens Afghaans Islamitisch recht?????

  6. Willem Jan, je bent niet stom neem ik aan dus je begrijpt het best.
    Jolande, het is niet mijn gewoonte om elke moslim voortdurend om verantwoording te vragen over wat andere moslims elders verkeerd doen. En uit het verhaal kun je heel goed opmaken dat we een ontmoeting hadden met mensen die heel open staan tegenover mensen met een ander geloof.

  7. Nee, ik begrijp het echt niet. Werd gevraagd of de jarigen niet op worstjes zouden trakteren? Als dat zo is dan vind ik dat bekrompen!

  8. Ik vraag niet om verantwoording maar om hun mening over hun geloofsgenoten (in naam). We hebben het toch over islamitisch onderwijs?

  9. En waarom zou je dat doen, als het niet is om ze ter verantwoording te roepen, Jolande? Waarom die vraag en niet duizend andere vragen die je kunt stellen om ze te leren kennen en hun mening te horen? Waarom z0u dat een interessantere vraag zijn dan die wij ze gesteld hebben, als je er van uit gaat dat je daar komt om meer te weten te komen over islamitische scholen? Als je bij christelijke mensen op bezoek komt vraag je ze dan ook naar hun mening over de homofobe uitspraken van de Paus of wat Bush doet in de naam van zijn christendom, of wat ze vinden van christenen die voor abortusklinieken mensen staan te bedreigen?

  10. @Anja:Leuk verslag. Het is daar zo te zien bijna net zo gezellig als op onze (islamitische) school hier in Utrecht!

    @Jolande: vind jij het dan ook nodig om op alle christelijke scholen te gaan vragen wat zij vinden van misstanden die door christelijke regeringen worden begaan uit naam van God (onder andere Guantanamo Bay bijvoorbeeld)? Zou ik net zo goed nergens op vinden slaan, ook al gaat het om geloofsgenoten (in naam) die zeggen door God gezegend te zijn. Mogen deze kinderen niet meer op een mooie manier in God geloven (en hem Allah noemen) omdat anderen dat op een minder mooie manier doen? Of erger nog: hebben zij volgens jou vanwege misstanden van anderen een collectieve schuld op zich te nemen?

  11. Ik vind het wel jammer dat die meisjes al op zo ’n jonge leeftijd een hoofddoek dragen. Alsof dat typisch iets islamitisch is. Mijn moeder komt uit marokko, en daar droegen jonge meisjes helemaal geen hoofddoeken. Alleen oudere getrouwde vrouwen, en dat was meer uit cotume dan uit geloof.

    Pubermeisjes waren toen meer into the minirokken en modieuze pantalons, dan hoofddoeken. Ik vind het nu meer een modeverschijnsel worden, je hebt de alto’s, de gabbers, en nu ook de moslims……………

  12. Heel mooie foto’s Anja. De bovenste met Tiny Cox “op de schoolbank” is echt een foto dat op de voorpagina van de Tribune hoort.

    Wat jammer dat er meteen zulke negatieve reacties komen op zo veel blije gezichten…

  13. Anja je hebt het over een school met voornamelijk Turkse kinderen waarbij het minder behoudend is en een school met voornamelijk Marokkaanse kinderen die behoudender onderwijs volgen.
    Wat bedoel je daar precies mee ?

    De Turkse is meer gericht op integratie in de Nederlandse samenleving en de Marokkaanse niet?

    Ook snap ik het commentaar van uw collega niet hij praat over dit soort scholen als een “proces” en gebruikt daarbij de vergelijking met Katholieke regelscholen (?) dus uw collega vindt dat de Islamitische scholen te veel nadruk leggen op de regels van het Islamitische geloof?

    Al met al krijg ik toch de indruk dat Islamitische scholen ver achterlopen op de rest van het onderwijs in Nederland.
    Dat deze kinderen niet worden klaargestoomd op een leven in een niet Islamitische maatschappij.

  14. Gewoon lezen wat er staat, Alexander.
    Als de ene school wat behoudender is dan de andere is daarmee nog niet gezegd dat die minder gericht zijn op integratie.
    Binnen de scholen is een dicussie gaande over de invulling van het onderwijs. Daarbij is het duidelijk dat het niet moet gaan om de regeltjes en het automatische leren, dat werd ons nou juist net uitgelegd.
    Je hebt geen enkele reden om aan de nemen dat de islamitische scholen achterlopen bij de rest van het onderwijs in Nederland, tot dat is aangetoond, en daar ziet het niet naar uit. Het ziet er nou juist naar uit dat de kinderen meer begeleiding krijgen en het beter redden dan op een gemiddelde zogenaamde ´zwarte´school.
    Deze kinderen worden nou juist wel begeleid om hun plaats in de nemen binnen deze maatschappij.
    Hoe je het voor elkaar krijgt om uit dit bericht weer je eigen vooroordelen af te leiden is me een raadsel.

  15. Wat me opvalt bij de commentaren van verschillende mensen op zo’n interessant en goed artikel, is dat velen blijkbaar niet eens op de hoogte zijn van het Nederlands Onderwijs. Het is zo divers: van streng christelijk met geboden en verboden tot en met de vrije scholen. Je hebt hier Joodse schoolvormen, Hindoestaanse basisscholen, Antroposofische scholen, Montesorischolen, reformatorische scholen, thuisscholen, rijdende scholen, speciale scholen voor licht gehandicapten etc. Alleen door de vooroordelen t.o.v. Moslims vergeet men de andere vormen van onderwijs en zoekt men alleen de confrontatie. Dus dat betekent geen enkele eerlijke benadering van Moslims. Ook zij hebben volgens de grondwet dezelfe redenen om specifiek onderwijs te volgen
    Nederland heeft nog heelwat te leren!!

  16. ik vind de foto’s heel erg mooi en leuk.
    ik hoop dat we op bezoek komen bij jullie.
    want jullie hadden een bezoek kaartje gegeven aan ons juf.

  17. Hoi Anja,

    Door drukte met verkiezingen en formatie (Oh ja, en m’n studie) al een tijdje niet meer langsgeweest op je blog. Maar… alsvanouds goed bezig. Leuk om Tiny in de schoolbankjes te zien!
    Trouwens, typerend is de zin dat de Islamitische schoolkinderen geconcentreerder zijn dan “Nederlandse” (bewust tussen aanhalingstekens) kinderen. In mijn ervaring is het ook zo dat Turkse en Marokkaanse mensen, en met name kinderen en jonge pubers, zich veel positiever gedragen dan “Nederlanders”; mits je ze zelf maar positief benadert. Misschien een wijze les voor de rechtse etno-cultureel gefrustreerde religiehaters…

    Groetjes,

    Jan

  18. Sellemoe alajkoem, hoi hoi allemaal,

    De Bilalschool is een wereldschool die voor iedereen open staat.

    >>Het gaat om meer: om kinderen zelf na te laten denken, om ze normen en waarden bij te brengen waar ze in de maatschappij steviger mee staan.

  19. Leuk dat er ook Bilalkinderen hebben gereageerd.
    Mooie foto’s Anja.

    Wa salaam, doei doei Amel.

  20. Pingback: Wij Blijven Hier!

  21. Dank je Amel. Ik vind het ook enig als de kinderen zelf reageren. Ik zei het al toen ik er was: die zijn ongeveer digitaal geboren en ik heb alles met de computer helemaal moeten leren alsof ik naar de kleuterschool ging. De eerste reactie was meteen de volgende dag: waar blijven de foto´s. Leuk.

  22. Aaaaaaargh! Ik ben er ingetuind. Ik alle foto´s langs, ik zag geen hondje. Wel een blauw beestje, maar niet in de vensterbank. Ik dacht, ben ik nou gek? Ik heb die foto´s zelf gemaakt! Is het 1 april!

  23. hallo iedereen,

    ik ben jihad uit groep 8b ik vind dit echt grappig ik sta er ook zelf tussen (de zesde foto een meisje die lacht).
    nu jullie ons hebben bezocht wil ik ook wel komen naar de eerste kamer
    Anja ik vind je echt nu al geweldig!!!(al ken ik je bijna niet)
    de groeten
    jihad uit 8b
    P.S. ik ga aan mijn moeder vragen of ze met de landelijke verkiezingen op SP wil stemmen!!!

  24. Anas, je vraag is ergens anders op dit weblog terecht gekomen. Je vroeg naar meer foto´s maar dit zijn ze. Niet alle foto´s waren gelukt en ik heb de leukste uitgekozen. Dus ik zei al: sorry voor de kinderen die er niet op staan.
    Groetjes

  25. ik vond het een hele mooie dag en ik vind die foto’s heel mooi die passen wel op de website maar ik vind het wel jammer dat niet iedereen op de foto kwam

  26. Hallo Emre, ik vond het ook wel jammer dat niet iedereen op de foto kwam. Als ik nog eens een bezoek breng dan maken we een echte klassefoto, met iedereen er op, okee?

  27. Hallo iedereen en Anja
    Ik ben hafsa uit groep 8b van de bilalschool,,,

    Ik vind het echt te gek dat u,Anja,naar bilalschool bent gekomen.Ik sta oook op de foto met een blauwe hoofddoek,maar er zijn nog veel meer kinderen zoels jihad,hajar,nazife,elif etc…
    Die foto´s zijn best wel leuk vind ik…..
    Dat was mijn reactie voor vandaag.
    Dinsdag 4 april 2006

  28. Dag Anja,

    Een beetje laat, maar lees dit voor het eerst en ik moet zeggen dat het er geweldig uitziet, behalve die foto van mij met mijn handen in de lucht en mijn lippen getuit!!! Mijn leerlingen gebruiken die foto nu op de msn en ik ben daar echt niet blij mee!! Dus ik wil je vriendelijk verzoeken die foto weg te halen of anders ervoor te zorgen dat ie niet gekopieerd kan worden! Ijdel he?! Maar ik meen het serieus!
    En voor alle andere lezers: De Bilalschool, een Nederlandse school op Islamitische grondslag is een Vreedzame school en dus voor iedereen toegankelijk. WELKOM! Assalaamoe Aleikoem, Vrede zij met jullie…

    Hartelijke groet,
    Juf Amal

  29. Dag juf Amal. Ik heb er een andere foto opgezet. Ik vond die eerste wel leuk, erg levendig, maar ik wil natuurlijk niet dat je er mee geplaagd wordt en het is tenslotte jouw gezicht. Dus een andere. Hoop dat je daar wel tevreden mee bent, en hartelijke groeten terug.

  30. hallo mevrouw anja
    ik vond het erg leuk dat ik op de foto stond dus ik wil erg bedanken dat je een site hebt waar we naar ons foto’s kunnen kijken bye bye groetjes:**meltem**

  31. Anja,
    Dankuwel voor je open en eerlijke verslag. Ik ben een progressieve moslim vrouw en heb genoeg van al de stigmateserende uitspraken van mensen die graag zwart en wit willen denken. Jij geeft via jouw verslag en reacties heel goed aan hoe universiele denk nivo is. Desnoods confronterende uitspraken. Jij bent een mens naar mijn hart.
    “Leef zoals je geloof, anders geloof je zoals je leef”
    Hz. Omar
    Groet
    Rahime Okumus

  32. bedankt dat jullie kwamen en foto’s maakten ik sta op foto nummer 20 met een bleuwe hoofddoek.
    er staan nog meer kinderen uit mijn klas op de foto bijvoorbeeld:JIHAD,HAJAR enzovoorts….

    geschreven door hafsa

  33. Hallo jongen en meisjes ik ben ook een kind van de bilal school.
    En ik vond de foto’s echt heel leuk.
    En heel erg bedankt dat jullie kwamen.

  34. hoi jongens en meisjes ik ben een leerling van de bilal.
    een meisje van groep 8b.
    de foto’s waren perfect heel mooi!
    iedereen staat er heel leuk in.

  35. Wat een goed verslag! En fijn dat die discussie over reformatorische scholen en andere vooroordelen en stereotypen is afgesloten. Sybrand: als je wilt weten hoe het daar is, ga je toch gewoon eens kijken? Ik weet zeker dat ze je met plezier wat willen vertellen over het onderwijs daar. En misschien kun je dan je oordeel wat bijstellen en zie je in dat dat ook gewone mensen zijn die zich voorbereiden op hun plaats in de maatschappij.
    Anja (of anderen) ik had nog een vraag: ik ben bezig met een verslag over islamitische scholen, maar is er ook een website van een islamitische basisschool?
    Alvast bedankt!

  36. Hallo,,, Geachte Mevrouw Anja We Komen Over Een Maand Denk Ik Naar De Tweede Kamer Ik Vind Het Erg Interresant Om Daar te KOmen Groetjes Door Elif Yildirim 8b Uit Bilalschool

  37. Pingback: Wij Blijven Hier!

  38. mooi verslag!

    Ik ben met een studiegenoot bezig met een onderzoek naar de mogelijkheden voor kunst op Islamitische basisscholen! Het is geweldig en worden ontzettend aardig ontvangen op de scholen!

    Vriendelijke groet, Heleen

  39. Anja je bent TOF. met die verslag van je weten meer mensen alsen het lezen over islaam .
    :):):):):):):):):):):)
    en ik sta er zelf ook op meisje met blauwe en crem foto 21!;)
    ik vondt het heeeeeeeeel erg leuk dat je dit voor idreen hebt gedaan
    ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
    misschien moet je deze site op google op meerdere onder werpen zetten bij voor beeld ..goddienst mede werkers
    islamitische scholen of terwijl school

    heeel veeel groeten aan anja en alle mede werkers
    en kusjes aan mijn bilalgnoten handenur, hajar ,jihad ,nazife, esra, hafsa , btissem….. en groeten aan alle 8b jongens in 2005/2006 gtoenten

    bybye..

    :):):):)

  40. Leuke Fotos nogmaals……Ik ben osman ik vindt deze fotos nog steeds leuk ….!!!

    Groetjes:OsSman

  41. Ik vind de plaatjes ook heel erg leuk en vooral met mijn moeder en mijn zus samen op de foto en mijn moeder alleen en ze heet Amal Matil

  42. De plaatjes zijn erg leuk geworden!!
    Mervrouw Anja, bedankt voor de leuke foto’s!!
    Er is ook een foto waar ik samen met mijn moeder op sta!! Echt heel leuk!!

    Groetjes, Amira

  43. Hallo Amira,
    Ik vond het ook erg leuk en ik heb er nog goede herinneringen aan. Ik gebruik het ook vaak als mensen verkeerde dingen zeggen over islamitisch onderwijs, dan vertel ik hoe fijn het bij jullie was en ook voor onze partij hebben we er veel van geleerd.
    Doe maar de vriendelijke groeten aan je moeder!

    Met groetjes terug

  44. Beste Mevrouw Anja,
    Ik zal de groeten doen aan m’n moeder! Ik ben blij dat u er wat van hebt geleerd!! Ik heb ook veel geleerd van u!! Ik ben blij dat u dingen vertelt tegen mensen die verkeerde dingen zeggen over Islamitisch Onderwijs!!

    Groetjes, Amira

  45. Het was echt super leukk!!,
    Onvergetbare bilaltijden . ik heb er erg van genoten en het blijft altijd een goede herinnering.
    Met vriendelijke groet, Halima…

  46. Hallo,
    ik ben Handenur Taspinar ik zit nu in de 3de, alleen toen ik wat typte op Google kwam ik deze site tegen. Ik zat ook op de bilalschool. Ik zat in groep 8b, ik sta half op de foto (foto 5), wat alweer 3 jaar geleden is. Ik kan me die dag nog zo goed herineren! Nog heel erg bedankt.

    MVG Handenur Taspinar.

  47. HOI

    hoezo staat heeft u geen foto van ons school
    (el-boukhari leerdam)
    het zou wel leuk zijn !!!

    salaamoualikoem

    gr ,
    saloua

  48. Alikoem asalaam, Saloua!

    Tiny Kox en ik vonden het heel leuk op de school in Amersfoort, maar we kunnen niet naar alle islamitische scholen! We hopen dat er op de el-boukhari school ook zulke leuke kinderen zijn!

    Dag Saloua.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *