Racisme, jawel

Het Parool heeft het als eerste op de voorpagina. Voor mensen in ‘het veld’ geen verrassing, maar nu wel onderbouwd met een representatieve steekproef, gedaan door onderzoeksbureau Motivaction. Wat ik al dacht: het valt niet mee.

Ruim een kwart van de Nederlanders is zeer negatief over allochtonen. Tien procent is zelfs uitgesproken racistisch. De helft van de Nederlanders is zeer negatief over de islam: zij zijn bang voor de invloed van moslims op onze samenleving en keuren de islam af. Die religie staat niet voor vrede, zegt 43 procent en volgens 63 procent is de islam onverenigbaar met het moderne leven in Europa.

Bijna alle Nederlanders erkennen dat racisme zich in ons land voordoet, volgens ruim tweederde zelfs op grote schaal. Dat racisme is de afgelopen jaren toegenomen, concludeert 80 procent. Van de ondervraagden geeft eenderde aan de laatste jaren zelf racistischer geworden te zijn.
We hoeven het dus niet langer te ontkennen.

Hier een rijtje met de losse statements, met het percentage van de bevolking met een bepaalde opvatting:
27 procent: zeer negatief over vreemdelingen, tien procent is zelfs uitgesproken racistisch.
43 procent: de islam is niet verenigbaar met de vrede.
57 procent: de premier moet autochtoon zijn.
42 procent: de leraar van zijn kind moet autochtoon zijn.
9 procent: er wordt teveel aan racismebestrijding gedaan.
14 procent: Nederlanders zijn intelligenter dan allochtonen.
64 procent: racisme komt heel vaak voor in Nederland.
47 procent: allochtonen maken misbruik van sociale voorzieningen.
36 procent: allochtonen zijn niet eerlijk.
27 procent: allochtonen zijn crimineel.
36 procent: allochtonen zijn niet netjes.
41 procent: allochtonen zijn onverdraagzaam.
24 procent: allochtonen zijn lui.
28 procent: allochtonen bedreigen de welvaart in Nederland.
58 procent: een wijk gaat er op achteruit als er veel allochtonen komen wonen.
45 procent: allochtonen mogen niet langer een partner uit hun herkomstland halen.
32 procent: is zelf de laatste jaren racistischer geworden.
10 procent: allochtonen moeten als eerste worden ontslagen.
16 procent: Nederlanders moeten zich niet met een andere nationaliteit mengen.

De harde-kern-racisten zijn overwegend mannelijk, jong, met voornamelijk lagere opleiding. Ze zijn gevoelig voor status en behoudend in hun opvattingen, of behoren juist tot de groep mensen zonder vastomlijnde waarden en normen, die er zelf naar streven zo onbezorgd en comfortabel mogelijk te leven. Er is geen verschil in de mate van vreemdelingenhaat tussen steden en platte land.

Er is dus nog veel werk aan de winkel.

En om niet helemaal pessimistisch te worden: er is ook een groeiend verzet, met name tegen de behandeling in Nederland van vluchtelingen en asielverzoekers, dat zich vooral toespitst op het lot van de ‘oude-wetters’, de 26.000 waarvan nog 9.000 wachten. Gisteren op het NOS journaal de directeur van het Etty Hillesum College, Fred Kulik, die in actie komt voor de leerlingen van zijn school die dreigen te worden uitgezet. Een van die 28, Hassina, achtergrond Afghanistan, zou hier graag haar school af willen maken, wil voor cardioloog studeren en als het enigszins kan terug naar haar land om daar mensen te helpen. Ze heeft hele goede cijfers, is geheel ingeburgerd, spreekt vloeiend Nederlands. Wordt ze nu teruggestuurd, dan is de kans dat ze zo’n opleiding kan volgen vrijwel verkeken. Er zijn ook andere scholen die opkomen voor hun eigen leerlingen die dreigen te worden uitgezet.

54 gedachten over “Racisme, jawel

  1. 150 jaar geleden bestond er in de V.S. een dergelijk lijstje voor de Negers, de Ieren, de Italianen, De Russen. De enige, echt goede mensen waren blank en van Engelse afkomst. In de jaren 30 werd dit lijstje, voor zover ik me herinner, vrijwel exact hetzelfde gehanteerd tegen de Joden in Europa en tegen Zigeuners. Overigens worden Zigeuners nog steeds zo bekeken. Nu zijn het Moslims. De geschiedenis blijft zich herhalen, omdat we die niet meer goed genoeg leren op de scholen en ook thuis nog steeds kinderen worden opgevoed met de bedoeling van de ouders vaak, dat anderen minderwaardig zijn. Ik vraag me af, wanneer we het nou ’s leren: ieder mens is gelijkwaardig en heeft het recht om te bestaan en te wonen waar hij wil. We dienen ieder mens fatsoenlijk te behandelen, omdat we zelf ook zo behandeld willen worden. En we moeten eens van die angst af dat vreemdelingen afgeven of zo. Want racisme en ook discriminatie komen voort uit angst. Dat is mijn heilige overtuiging. Vecht tegen je angst en ontdek de schoonheid bij de ander.

  2. @ Wat Lydia zegt. Mensen zijn gelijk. Dan is elke plaats op de wereld dus ook in gelijke mate prettig. Dan is het dus ook geen probleem voor dat meisje Hassinna om teruggestuurd te worden.

  3. “Er is dus nog veel werk aan de winkel.”

    Deze conclusie is een beetje onduidelijk. Bedoel je dat –bijvoorbeeld– wijken er juist op vooruit gaan als er veel allochtonen wonen of bedoel je dat het Nederlands publiek nog te weinig kennis heeft van de woonkwaliteit in wijken met veel allochtonen, of bedoel je dat er kennelijk werk aan de winkel is de wijken met veel allochtonen, gezien de vermoedelijk slechte staat daar?

  4. Zo dom kan je niet zijn, Koen. Je gaat niet zeggen dat het niet uitmaakt in welk land je leeft.

    ‘Er is nog veel werk aan de winkel’. Dat slaat op racisme, Wouter. We hebben het over bestrijden van racisme. Jij nog ideeen?

    En wat bedoel jij met hoe zou dat nou komen, Aad? Hoe zou racisme komen? Heb jij daarover verstandige gedachten die je met ons wilt delen?

  5. Juist, daarom sta ik nou skeptisch tegenover dat hypocriete ‘dat nooit weer’ van de 4/5 mei viering. Wat bedoelen we daar eigenlijk mee? Blijkbaar slaat dat niet op het uitroeien van 600 miljoen joden. Ik vrees dat de helft van de Nederlanders daar eigenlijk weinig spijt van heeft.

  6. @ Wouter (3),”..wijken met veel allochtonen, gezien de vermoedelijk slechte staat daar”..”
    hoewel “slecht” een relatieve begrip is ben ik wel benieuwd naar wat jij met “slecht” kwalificeert in wijken met veel allochtonen ( zeg toch niet dat het weer de schuld van allochtonen is dat zij geconcentreerd zijn, met volledige medewerking van wooncorporaties, in bepaalde wijken of stadsdelen in grote steden).

  7. Hoe zou dat nou toch komen?
    Reactie van Aad — zondag 4 juni 2006 @ 19.08
    Dat komt door het constructivisme denk ik.

  8. hier in antwerpen kennen ZIJ er ook wat van, en eigenlijk voelen wij ons machteloos, hetstrijden moe. hoop haal ik uit de kinderen die mijn kinderen mee naar huis brengen, turks, kosovaars, albanië…… en verdomd die meisjes laten zich niet zomaar in een keurslijf dringen, ze snappen maar al te goed dat ze hier meer kansen kunnen krijgen. hoe ik soms naief denk, oh wat leuk, cermé gaat weer de hele vakantie naar turkije. waarop zezucht en zegt : ik kan geen turken meer zien, hier is het zoveel leuker.

    ik denk dat de echte power zoals in the good old days bij de vrouwen ligt. meisjes doen het goed op school, wilden onder hun juk onderuit, zien hier meisjes die een vrijer leven hebben.

    hilde

  9. Ja , – hoe kunnen we hier aan ontsnappen ?

    Het voor waar aannemen is een ding – dus opletten.

    Aan de andere kant het weigeren helemaal voor waar aan te nemen.

    Ik word een beetje lacherig van al die procenten die blijkbaar een bewijs zijn dat het allemaal heel erg is.

    Ten eerste ken ik nogal wat autochtonen die zo denken en die verder niet zo beroerd zijn in de praktijk , want de praktijk is waar het om gaat. Omgekeerd zijn er ook heel wat allochtonen die zo zouden denken als het om hun eigen land ging , waarschijnlijk nog vele malen erger en die hier ook heel inschikkelijk zijn.

    En een optimistisch stemmend percentage van slechts 14 procent die vindt dat Nederlanders intelligenter zijn dan allochtonen.

    16 procent die vindt dat je moet mengen vind ik laag.

    10 procent die vind dat allochtonen als eerste moeten worden ontslagen vind ik heel laag. Teken van brede acceptatie op de werkvloer.

    Dus ik vind het eigenlijk nogal meevallen , m.n op een aantal cruciale percentages.

    Dat 57 procent vindt dat de premier autochtoon moet zijn , vind ik bv. positief , want het uiteindelijke acceptatie gehalte zal daarmee in de praktijk een stuk hoger zijn , verwacht ik.

    Abdoutaleb als burgemeester van Amsterdam ? Nee, zou een flink deel zeggen , maar als hij het eenmaal is , zal dat niet tot autochtone rellen leiden in de straten van Amsterdam.Integendeel.

    Als 47 procent denkt dat allochtonen misbruik maken van sociale voorzieningen , dan zou , desgevraagd ook waarschijnlijk 47 procent vinden dat Nederlanders daar misbruik van maken . Dus dat maakt dan niet uit.En dat geldt voor al die categorien als ‘niet netjes’, onverdraagzaam’, ‘lui’ – dat zegt dus pas iets als je het vergelijkt.

    Mogelijke conclusie in een beter onderzoek : We zijn allemaal lui, oneerlijk , overdraagzaam, potverterend, uitvretend , aardig en onaardig , vinden we van elkaar.

  10. O ja , en de negativiteit over de islam zou je dus ook ten eerste moeten vergelijken met de negativiteit over het christendom. Daar zal nog wel en verschil uitkomen verwacht ik ,maar ook dan is het tenminste iets waarmee je het vergelijkt – en niet te vergeten de negativiteit over ‘het atheisme’- In Amerika bv. wordt de atheist meer gewantrouwd dan de moslim ,las ik ergens.En terecht volgens Bush and co.

    Ander punt is natuurlijk dat het tegenwoordig om ‘imago’gaat – het imago van een religie , van een land , van een filmster – heb je dus maar te zorgen dat je iets aan je imago doet in plaats van roepen dat het alleen maar om vooroordelen gaat – is nu eenmaal de markt.

  11. Maar ja , goed Anja , ik begrijp dat niemand dit nog leest , dus hou het er gewoon uit wat je niet bevalt en corrigeer s.v.p die fout en een aantal percentages zijn natuurlijk misschien verontrustender dan ik nu doe voorkomen – aan de andere kant kan ik gewoon niet zo goed tegen deze ‘strategie’ van kijk eens hoe erg het is.Het is vragen om dedain, toch ?

  12. Koen, je leest wat je wilt lezen. Wat mij betreft blijven mensen als Taïda en Hassinna lekker hier en daar zouden we juist blij om moeten zijn. Dit zijn de jonge mensen die we juist zo ontzettend hard nodig hebben. Ze zijn onze toekomst.
    Wouter, de wijken en de woningen, waar de meeste mensen met een minimuminkomen moeten wonen, zijn oud en aan renovatie toe. Voor iedereen in zulke wijken moeten kansen komen. Wat mij juist opvalt in mijn eigen woonomgeving, is dat het JUIST de migranten zijn die keihard werken om hogerop te komen. Steeds meer van hen lukt dat ook. Ik zie ook autochtone Nederlanders op hun kont zitten niksen en wel eisen stellen aan van alles. M.a.w. het maakt volgens mij echt niet uit of je migrant bent, nieuwe Nederlander of autochtone Nederlander. Iedereen wil het beste voor zichzelf en hun kinderen. Heel normaal dus.
    Aad, wat bedoel JIJ met jouw vraag?

  13. Het is altijd makkelijk om te constateren dat het wel meevalt als jij er niet het doelwit van bent, Cees.

    En wil je een volgende keer proberen samen te vatten wat je te zeggen hebt in een bijdrage, in plaats van er meteen weer vier achter elkaar in te sturen? Ik vroeg het je al eerder: denk even na voordat je wat opstuurt.

  14. Wat ik me nu afvraag: Ervaren de mensen die zeiden zelf racistischer te zijn geworden, dit als een probleem, als iets bij henzelf dat niet klopt, of zien ze racisme als een accepabele houding. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand zichzelf racist noemt zonder zich kapot te schamen.

    Een ideetje misschien: Kortgeleden heb ik de NCCRI leren kennen. Een organisatie die hier in Ierland racisme bestrijdt. Zij hebben (onder meer) een brochure uitgebracht waarin mythen en onzin over in dit geval asielzoekers worden ontkracht. http://www.nccri.ie/pdf/myths.pdf Na het lezen wordt een racist nauurlijk niet ineens een leuk mens, maar het geeft je een aantal deugdelijke argumenten in handen om in de kroeg en op feestjes het debat aan te gaan. Ik denk dat veel mensen wel tegen racistische taal willen ingaan, maar een beetje bang zijn voor een grote bek en niet per se argumenten paraat hebben. Ik zou die groep graag wat beter bewapenen.

  15. even ter info, en vergeet de kracht van die vierde macht niet!
    hilde

    Tom LANOYE: “Erken de nieuwe realiteit” (interview in De Standaard, 13/5/06).

    Volgens schrijver Tom Lanoye zitten we op een hellend vlak. “Als er geen ommezwaai komt, zal het niet bij deze incidenten blijven.”

    “ZET alle gewelddadige incidenten van de voorbije weken op een rij. Wie durft nog van losse anekdotes praten?”, benadrukt Tom Lanoye.

    “België is de voorbije decennia ingrijpend veranderd. Alle Europese naties zijn immigratielanden geworden. De centrale vraag is hoe je daar mee omgaat. In de media en het taalgebruik zijn veel zaken scheefgegroeid. ‘Allochtoon’ is al lang een codewoord voor tweederangsburger – wat is het volgende? Ongedierte? Untermensch? Lees sommige populaire fora op het internet, als je denkt dat mijn vrees hysterisch is. De ontmenselijking van alles wat vreemd lijkt, is daar legio.”

    “Misschien moeten we ons leren spiegelen aan de Verenigde Staten en het over Marokkaanse Belgen, Chinese Belgen, Vlaamse Belgen… hebben in de plaats van enkel over allochtoon en autochtoon.”

    Lanoye wijst ook naar de politiek. “De eerste vraag is natuurlijk hoe een jongen van achttien zo snel een dodelijk wapen kan kopen. Maar fundamenteel gaat het over iets anders. Die jongen heeft geen politici neergeschoten, geen politieagenten, geen leraars of medeleerlingen. Zijn slachtoffers zijn niet toevallig Antwerpenaren met een andere huidskleur. Vrouwen bovendien. Is dat alleen waanzin? Of zit er een systeem achter? En herken je in die systematische waanzin een zieke maatschappij? Ik denk van wel.”

    “De politieke wereld erkent nog veel te weinig dat er een probleem is met racisme. Poortenfabrikant Feryn weigert Belgische Marokkanen aan te nemen omdat ‘de klanten dat niet willen’. Politici die daartegen niets ondernemen, aanvaarden de facto de toestand. Van een gedoogbeleid gesproken.”

    “Hetzelfde geldt voor de asielzoekers die hier al langdurig verblijven. Telkens weer: allemaal criminelen, allemaal profiteurs. Inmiddels is het gemakkelijker om in Schoten een illegaal zwembad te regulariseren dan een ‘illegaal’ zesjarig meisje dat perfect is ingeburgerd en Nederlands spreekt. Ik vind dat crapuleus.”

    “Als we over politiek spreken, denk ik niet dat we alleen Vlaams Belang met de vinger moeten wijzen. Het is opvallend hoe dat uitdrijvingsmechanisme alweer wordt ingeschakeld. Het probleem is al lang veel groter dan het Vlaams Belang. Dit gaat over populisme, hooligan-politiek, ophitsing in plaats van beleid.”

    “Na de moord op Joe Van Holsbeeck hebben niet alleen Vlaams Belang, maar ook mensen als Jean-Marie Dedecker (VLD) niet gefocust op iets concreets politieks – er is niet eens een politiekantoor in ons grootste station. Ze hebben voluit de etnische kaart getrokken. Ook zij hebben aan ophitsing gedaan.”

    “Ik heb me mateloos geërgerd aan de cafépraat van Dedecker, die pal na de moord op Joe in De Standaard kon verschijnen, zonder weerwerk, zonder duiding. Media gaan niet vrijuit, als ze zich zonder tegengas laten misbruiken als glijmiddel voor randfascistische propaganda.”

    “Overdreven? Blijven herhalen dat er ‘alleen maar’ een ‘gedoogbeleid’ wordt gevoerd, dat natuurlijk alweer ‘crimineel’ is, en inmiddels zelfs al losjes praten over ‘kutallochtonen’ in plaats van alleen maar ‘kutmarokkaantjes’, …”

    “Ongecontesteerde haatspeech. Daar zit het hellende vlak, daar begint het probleem. Waar het stopt, weten we niet. Maar het zal, vrees ik, niet bij deze incidenten blijven als er geen ommezwaai komt.”

    Van onze redacteur Steven Samyn.

    Zie: http://www.standaard.be

  16. Beeld over immigratie strookt niet met feiten

    (FD 3 juni 2006, Rick van der Ploeg, Hoogleraar economie in Florence en
    Amsterdam, Oud-staatssecretaris OCW 1998-2002. Vertegenwoordiger voor
    Nederland in Unesco.

    ( samenvatting )

    Het kabinet doet alles om het volk toch maar niet tegen te spreken en haalt
    xenofoben landen als Denemarken rechts in met een steeds strenger
    anti-immigratie-, assimilatie- en integratiebeleid. Het gevolg is dat de
    meest talentvolle nieuwe Nederlanders de biezen pakken. Het
    wetenschappelijke, culturele en politieke klimaat in ons land is daar de
    dupe van.

    Migranten maken echter niet meer gebruik van de welvaartsstaat dan
    autochtone Europeanen met hetzelfde aantal kinderen, opleidingsniveau en
    inkomen. Bovendien doen migranten minder beroep op de AOW en de ziektewet in
    Europa, want ze zijn vaan jonger dan autochtonen. En migranten profiteren
    ook minder van de overheidssubsidies voor het hoger onderwijs, de kunsten en
    de hypotheekrenteaftrek. Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat migranten
    uitvreters zijn; eerder het tegendeel.

    De grootste uitdaging voor de Europese landen is niet zozeer het aantal
    migranten verkleinen, maar de kwaliteit van migranten verbeteren. Het doel
    moet zijn te vermijden dat de steden vergaarbakken worden van laagopgeleide
    migranten die illegaal werken of een uitkering trekken.

    De meeste talentvolle migranten en studenten gaan jammer genoeg nu liever
    naar het Verenigd Koninkrijk of de Verenigde Staten.

    Het helpt niet migranten uit te sluiten van de welvaartstaat, want dat
    hindert het proces van integratie en spoort illegale activiteiten aan.
    Migranten moeten in ieder geval vanaf het begin recht hebben op het
    basispakket gezondheidszorg en onderwijs voor hun kinderen. Maar ze zouden
    het recht op pensioen, werkloosheidsuitkering en WAO moeten verdienen door
    eerst een aantal jaren te werken, desnoods tijdelijk onder het wettelijk
    minimumloon.

    Politiek moet stoppen met het volk te misleiden over migranten. Dit kan door
    een positief beeld – gestoeld op de feiten – te schetsen en uit te leggen
    dat percepties niet altijd deugen.

  17. Koen,
    ik zag op tv zaterdag een meisje in Afghanistan. Elf jaar of zo. Heel klein nog. Ze somde met wriemelende handen voor onze camera´s op wie er de dag daarvoor voor haar ogen allemaal door Amerikaanse soldaten waren doodgeschoten. Haar twee ooms, een oudere broer, haar vader, haar moeder, haar oma, haar opa. Alleen zij en drie andere kleine kinderen uit deze familie werden niet doodgeschoten. En voor de rest mag ze het uitzoeken, levenslang getraumatiseerd.

    Je schrijft over Hassina. Je zou op z´n minst het fatsoen kunnen hebben, Koen, haar naam correct te schrijven.

    Het gaat me nu even niet om ´regels zijn regels´ of de legitimatie van het doodschieten van alle volwassen familieleden van een Afghaans kind. Dat is politiek. Vooral van belang voor Verdonk zelf (ik ben recht door zee) en Bush zelf. Nog een hele kunst: aan de macht willen blijven/komen en toch schone handen proberen te houden. Ten koste van kinderen.

    De democratische, beschaafde rechtsstaat Nederland behandelt kinderen zoals Taïda, Hassina, Ngudi – tientallen andere namen kan ik noemen – onbeschoft, hard en harteloos. In aantoonbare gevallen is er geen rechtsgrond voor, de aanklachten van Amnesty International en Human Right Watch zijn er niet voor niets. Maar zelfs al was er een rechtsgrond voor: het gaat hier om kinderen. Ze verdienen steun en zorg, vind ik.

    Verdienen, ja. Ze hebben zich onze kleine en berucht moeilijke taal eigengemaakt. Ze hebben geleerd zich in onze cultuur te bewegen, gaan jarenlang naar onze scholen. Meiden als Taïda en Hassina leveren een wereldprestatie, ik qeet zeker dat ik het ze niet nadoe. Ze zijn hier thuisgeraakt, vast van plan met de door Nederland geboden mogelijkheden hun leven voluit te leven en zijn ons op geen enkele manier tot last. Of zijn ze jou persoonlijk tot last, Koen? Dan zeg het maar. Wat heeft Hassina jou privé aangedaan, dat je zo onbeschoft tegen haar bent? Zou je zoiets ook recht in haar gezicht zeggen? Of op haar weblog schrijven? Ga je gang, hier is haar adres: http://www.hassinablog.nl/

    We hebben jaren financieel, materieel in asielverzoekerskinderen geïnvesteerd. Nederlandse burgers hebben hen vrijwillig bijgestaan, hun energie en liefde aan deze kinderen gegeven. En terecht, het heeft mijn instemming. Het zou niet alleen financieel kapitaalvernietiging zijn deze kinderen nu alsnog weg te sturen.

    Maar ik reageer op jou, Koen, om de volgende reden. Als democratie en beschaving inhoudt dat kinderen als Taïda, Hassina, Ngudi, na jaren opvang en eindeloos wachten en zich hier thuis gaan voelen, toch uit onze democratie worden weggestuurd, dan kan ik niet accepteren dat uit naam van diezelfde democratie en beschaving Amerikaanse soldaten zomaar even de hele bodem onder het leven van een elfjarig meisje in Afghanistan kapot komen schieten. Als dat allemaal democratie en beschaving is, dan hou maar op dat prachtige product met alle geweld te willen exporteren. Het is waardeloos, we exporteren rotte vis die de onmenselijke prijs die het Afghaanse meisje ervoor moet betalen (collateral damage) niet waard is. Want beschaving betekent dat ene Koen tegen Hassina van veertien zegt dat ze maar gewoon moet oprotten. Naar Afghanistan, hoe ironisch wil je het hebben.

    Als wij hier niet eens bereid zijn voor asielverzoekerskinderen te zorgen, dan hebben we m.i. niet het recht uit naam van diezelfde democratie en beschaving het leven van een kind in Afghanistan (of elders op de wereld) kapot te gaan schieten.

    Ik begrijp niet wat jou bezielt, Koen, dat je dit kunt opschrijven: Dan is het dus ook geen probleem voor dat meisje Hassinna om teruggestuurd te worden.
    Ben je thuis ook zo’n botte klootzak?

  18. Eerlijk is eerlijk, Claar, Koen, Lydia, ik was de eerste die haar naam verkeerd spelde. Ik heb het inmiddels gecorrigeerd.

  19. Of Koen op zijn beurt nog behoefte voelt zijn per losse flodder van twee zinnetjes gegeven gezichtspunt nader toe te lichten lijkt me twijfelachtig, gezien de erop gegeven reacties, culminerend in de hem gestelde vraag ‘of hij thuis ook zo’n botte klootzak is’. Aan het antwoord op zo’n retorische vraag heeft niemand behoefte, wel aan zijn visie-in-tweede-termijn op de zaak waar het hier om gaat – tot het geven waarvan hij na deze overkill nu niet bepaald wordt gestimuleerd.

  20. “De harde-kern-racisten zijn overwegend mannelijk, jong, met voornamelijk lagere opleiding. Ze zijn gevoelig voor status en behoudend in hun opvattingen, of behoren juist tot de groep mensen zonder vastomlijnde waarden en normen, die er zelf naar streven zo onbezorgd en comfortabel mogelijk te leven. Er is geen verschil in de mate van vreemdelingenhaat tussen steden en platte land.”

    Waar haal je die wijsheid en die enorme plaat voor je kop vandaan Anja?

  21. Ik heb de krant gelezen, ook het deel waar u het waarschijnlijk niet mee eens bent, waarin staat dat de marokkanen zelf het meest racistisch zijn. Ik denk niet dat al die mensen dat verzinnen.
    Alleen ik neem niks zomaar aan uit een krant.
    Ook niet van zo’n onderzoekbureau wat aan de hand van stomme vragen(zoals Nederlanders wel of niet intelligenter?, die je dan met een ja of nee moet beantwoorden?) een conclusie trekt.
    Wat jonge blanke laaggeschoolde mannen betreft, zij zullen de vragen wel het eerlijkst beantwoord hebben, terwijl de rest al aan een onbewust stockholmsyndroom lijdt.
    Ik heb trouwens zelf nix tegen de Islam, ik sta er alleen wat minder naief tegenover.

  22. Dat is wel even slikken ja. Ik vraag tegelijkertijd wel af of het in een gemiddels niet-Westers land er veel beter aan toe gaat. Anja, jij hebt daar vast wel een onderzoekje naar gedaan.

  23. Bernard, losse flodder of niet, ik ben echt boos. En geschokt. Ik begrijp werkelijk niet hoe een volwassen man het in zijn hersens haalt zo grof uit te halen naar een meisje van veertien. Ik ben geschokt dat iemand als Koen zoiets even roept en niemand er iets van zegt. Als ik voor jou te grof was (dat kun je ook gewoon zeggen) dan spijt me dat.

    In plaats van voor Koen in te gaan lopen vullen of hij wel of niet zal reageren, ben ik eerlijk gezegd benieuwder of je mijn visie deelt. Maar zeg je niets over, terwijl het daar toch om gaat.

    Voor Dave:
    http://www.annefrank.org/content.asp?PID=472&LID=1

  24. Ja , je hebt gelijk natuurlijk, wat betreft m’n vier keer iets achter elkaar opsturen, sorry. Je opmerking dat het altijd makkelijk is voor mij om te zeggen dat het wel meevalt als je er niet zelf het doelwit van bent, gaat er niet echt inhoudelijk op in.Hoe moet ik het zeggen ?

  25. Dave. Je opmerkingen zijn schoolvoorbeelden van ontkenning en niet willen weten, tot en met de clichee opmerking ‘ik heb nix tegen islam ik ben er alleen wat minder naief over’.
    Neem me niet kwalijk als ik liever op onderzoeken afga dan op de opmerkingen van ene Dave.

    Wilfred. Ik doe geen onderzoeken. Ik lees onderzoeken. Wat ik vandaag uit de krant kon halen is dat andere Westerse landen het niet veel beter doen, we hebben wat racisme en islamofobie te maken met een Europees verschijnsel.
    Dat het in veel niet-Westerse landen niet best is weten we, Wilfred, en is uiteraard nooit een excuus voor ons om ons te misdragen. Het gaat daar bovendien om andere zaken, en niet zoals bij ons, hoe we met migranten en vluchtelingen omgaan.

    Bernard. Je mag het wel aan mij overlaten om te bewaken of mensen op dit weblog over de schreef gaan. Ik ben daar zoals bekend behoorlijk streng in. Ik heb Clara’s boze vraag aan Koen laten passeren, vanwege een begrip dat we veel hanteren in de Eerste Kamer: ‘proportionaliteit’. Ik vond Clara’s opmerking in proportie met Koens lelijke reactie op dat meisje, en dat ze daar woedend over was was in dit geval gepast. Vind je het goed als ik daar voortaan op mijn weblog over oordeel, en hou jij jezelf ‘on-topic’?

    Cees. Ik bedoel dat het heel makkelijk is om te denken dat het wel meevalt met racisme en discriminatie (of seksisme, of antisemitisme, of homofobie) als je zelf niet hoort bij de groep die daar het doelwit van is. Mannen hebben bij hoog en laag ontkend dat er sprake was van seksisme, hetero’s zagen niet waar die homo’s over klaagden (moesten ze er maar niet meer mee te koop lopen), niet-joden vonden een grapje over jodenstreken en ‘wat ruikt het hier naar caramel. O ze verbranden vandaag de suikerzieke joden, Van Gogh) wel kunnen. Kortom: het is altijd de ‘dominante’ groep die graag ontkent wat de ‘gedomineerde’ groep meemaakt, en die vaak ook weinig bereid is om aan enig zelfonderzoek te doen of na te denken welke rol ze daar zelf bij spelen. Dat is wat ik wil zeggen. En dat is inhoudelijk, al is het waarschijnlijk niet wat je horen wilt.
    Als jij wilt dat ik ‘inhoudelijk’ op jouw stukjes inga moet je duidelijker maken wat die inhoud nou eigenlijk is. Kort en helder. Wat je hierboven doet: ‘hoe moet ik het zeggen?’ en het dan niet zeggen, dat helpt dus niet.

  26. Nog een voorbeeldje, al is dat veel minder extreem dan wat met Hassina gebeurt: als vrouw ben ik al ettelijke keren tegen gedrag aangelopen dat je discriminerend zou kunnen noemen. Ik mocht pas meedoen aan het pensioenfonds als ik 25 jaar was. Mannen mochten al vanaf hun 21ste meedoen. Ik verdiende minder voor hetzelfde werk. En verder ben ik nogal obees (da’s dik, voor de mensen die dit nog niet weten) en wordt ook daar behoorlijk op afgerekend met vaak behoorlijk wat schuttingtaalgebruik. Misschien is dat wel de reden om erg boos te worden als ik volwassen mensen, vaak mannen, tekeer hoor en zie gaan tegen een jong meisje van 14 jaar. En tegen een jonge vrouw van 18! Laat ik dat gedrag nou eens heel erg vinden. 🙁

  27. We hoeven niet af te gaan meten wat ‘erger’ is, de ene of de andere discriminatie, en ik ben het met je eens, Lydia, dat er meerdere systemen van ongelijkheid en discriminatie naast en door elkaar heen bestaan. Je kunt er om lachen hoe er met dikke mensen wordt omgegaan – als je zelf dun bent.
    Toen ik vroeger lesgaf over ‘diversiteit’ zette ik die verschillende vormen van discriminatie ook op een lijst, klasse, sekse, etniciteit, seksuele levensstijl, al of niet gehandicapt, discriminatie op leeftijd (te oud of te jong), enzovoorts. Het hielp mensen altijd erg om dat te begrijpen als we begonnen met waar iemand zelf last van had of ervaring mee.

    Zo denk ik dat het niet toevallig is dat we de harde-kern-racisten vooral tegenkomen onder de jonge mannen met weinig opleiding. Dat is niet zomaar een kwestie van weinig hebben geleerd, maar van zichzelf achtergesteld en miskend voelen, vaak op klasse. En helaas, over klasse hebben we het bijna niet meer. Mijn stelling was toen dat als mensen neer geleerd hadden met hun eigen achterstelling om te gaan, ze hun gevoel van eigenwaarde weer heroverden, ze minder de neiging hadden om zich tegen andere, nog zwakkere groepen af te zetten. Want met een goed gevoel van eigenwaarde heb je het niet zo nodig om je kunstmatig superieur te voelen aan een andere groep. Ik denk dat dat een van de wortels van racisme is.

    Misschien is dat wel een goed onderwerp voor de weblog-zomerschool, als het qua nieuws gaat komkommeren. Ik heb er hier en daar wel eens wat over geschreven, maar nog niet zo systematisch.

  28. Nadat Koen (2) in 6 korte woorden Lydia aanhaalde (‘Wat Lydia zegt. Mensen zijn gelijk.’) vervolgde hij met een korte eruptie, bestaande uit 2 zinnetjes: (‘Dan is elke plaats op de wereld ook in gelijke mate prettig,’ gevolgd door ‘Dan is het dus ook geen probleem voor dat meisje Hassinna om teruggestuurd te worden’).
    Twee zinnetjes, waarin meer dan twee stupiditeiten plus een abjecte insteek zijn vervat – twee onrijpe vruchten van een enigszins vertroebelde geest.

    Elk opbouwwerk lijkt hier zinloos; maar een aanvulling in tweede termijn zou wellicht iets duidelijker maken uit welke denkwereld zoiets voortkomt.
    Nog daargelaten de vraag of iemand die duidelijk moeite heeft zich goed uit te drukken direct ‘geen fatsoen heeft’ als hij een naam niet correct spelt (dat overkomt iedereen weleens) wordt deze weinig menslievend lijkende Koen door de filippica in(20) nu niet diect uitgenodigd zich van zijn evt. bestaande betere kant te laten zien, zeker niet nadat hem gevraagd is ‘of hij thuis ook zo’n botte klootzak is’. Hoe iemand ’thuis’ is doet hier trouwens niet terzake; het gaat om het door hem – in uiterst rudimentaire, primitieve vorm – verkondigde mening; de gronden waarop die gebaseerd is, daar zou ik wel eens meer van Koen willen horen (al heb ik een donkerbruin vermoeden hoe bij hem de vork in de steel zit), maar daar is nu niet veel kans meer op.

    Dat Koen een onwelriekend verbaal windje liet is evident – ook ik schrok natuurlijk even van wat hij daar naar buiten gooide – maar ook door de wat primitieve bewoordingen hield ik er al direct rekening mee ik dat het hier weleens om een geval van verminderde toerekeningsvatbaarheid zou kunnen gaan.

  29. Ik schrok toen ik de cijfers in Het Parool zag. Het komt hard aan als men leest dat 10% zichzelf openlijk racisten noemen, en de 16% die denken dat Nederlanders zich niet met andere nationaliteiten zouden moeten mengen, zijn zij aanhangers van de rassenhygiëne? Een grillige gedachte.

    Ik liep een hele dag te denken: moet ik en mijn gezin ons aansluiten bij de groeiende brain drain van mensen die Nederland vaarwel zeggen. (120.000 mensen vorig jaar, en steeds meer in mijn eigen kenniskring.) Want Nederland heeft inmiddels geen immigratieprobleem (als Nederland dat wel had), maar een emigratieprobleem. Erbij moet men bedenken dat niet de kansarmen vertrekken, maar juist de kansrijken.

    Het is, denk ik, nog erger met de verhoudingen in Nederland gesteld dan wij dachten. Maar er zijn wel enige positieve signalen. Dezelfde studie vond dat een meerderheid voor een multiculturele samenleving is. Het is ook positief dat Het Parool de studie op de voorpagina plaatste onder de kop “Zo tolerant is Nederland”. Langzaam wordt er in de media meer aandacht besteed aan racisme en discriminatie. De love affair van de media met Ayaan Hirsi Ali, Scheffer en anderen en de obsessie met het gevaar van de islam lijkt langzaam weg te ebben.

    Ik heb het gevoel dat het multiculturele debat zich in een nieuwe fase bevindt. Er wordt nu algemeen erkend dat discriminatie een probleem in Nederland is. Dat is in ieder geval al een begin.

    Hopelijk zal er nu meer worden gekeken naar maatregelen om achterstelling tegen te werken, concrete perspectieven te creëren en in arme wijken te investeren en sociaal te vernieuwen. Wij weten inmiddels wat de problemen zijn. Wat wij nu nodig hebben zijn oplossingen. En met oplossingen bedoel ik niet idiote inburgeringsexamens voor oudkomers, maar bijvoorbeeld maatregelen en convenanten om eindelijk ervoor te zorgen dat er voldoende stageplaatsen zijn, en het feit dat je toevallig Mohammed of Ahmed heet of een hoofddoek draagt geen rol meer speelt.

    Ik ben nog steeds minder positief gestemd over het uitspraak van Jan Marijnissen op dezelfde pagina in Het Parool waarmee hij de problemen verwijt aan “25 jaar slap integratiebeleid”. Ik wil hem niet persoonlijk aanvallen, en ik weet dat de SP misschien wel het minst slechte partij in deze is. Maar het lijkt alsof de politiek nog steeds denkt dat het om harde integratiemaatregelen gaat, en domweg aan het feit voorbijgaat dat de tweede generatie migranten gewoon al geintegreerd zijn: ze zijn hier geboren en getogen. Het probleem is niet dat ze zich meer moeten integreren maar dat zij de nieuwe onderklasse vormen. Ze worden achtergesteld en daar moeten wij met z’n allen iets aan doen.

    En dat verwijt ik alle partijen, ook de linkse: waar waren jullie de laatste jaren? Waarom is, op een paar moedige uitzonderingen na, niemand opgestaan om te zeggen dat wij allochtonen ook gewoon volwaardige Nederlanders zijn? Waarom heeft bijna niemand gezegd dat je in een vrij land als Nederland gewoon het recht hebt om moslim te zijn? Jullie hebben ons mede-Nederlanders in de steek gelaten.

    Misschien hebben de Joden in Duitsland voor Hitler’s machtsgreep zich ook afgevraagd waar de andere partijen gebleven waren, en waarom de democratische partijen samen geen verenigd front tegen het opkomend racisme en fascisme gevormd hebben (de Nazi’s hadden nooit een meerderheid van de stemmen).

    Waarom heb ik het gevoel dat wij allochtonen nu de Joden en kaffirs van Nederland zijn, dat de politiek dat nog steeds niet inziet, en sterker nog, denkt dat wij het probleem zijn?

  30. Sorry, Bernard, ik waardeer je reactie anders zeer, maar dit is geen enkele bijdrage aan de discussie. ‘Stupiditeiten’, ‘vertroebelde geest’, ‘onwelriekend verbaal windje’, je dacht misschien dat je nu ook eens leuk uit de hoek mocht komen nu ik Clara een keer heb toegestaan haar woede te uiten? Als Koen geen zin meer heeft om te reageren, wat zijn goed recht is, maak jij het zeker ook niet beter door hem maar even verminderd toerekeningsvatbaar te verklaren. Terug naar het onderwerp, Bernard. En niveau, graag. Daar sta je hier om bekend, tenslotte.

  31. Ik kan een heel eind met je betoog mee, Charles. Maar ook met je hoop dat er nu ook een flinke en noodzakelijke golf bewustzijn aan zit te komen. Ik was het erg met je eens dat het opmerkelijk is dat het Parool hier voorpaginanieuws van maakte. Het wordt steeds moeilijker te ontkennen, al doet de ‘doelgroep’ zelf zijn best. Dat zou wel eens het begin van een kentering kunnen zijn, want wat eenmaal benoemd is is boven tafel. Ik werd nog veel beroerder van dat wollige gevoel dat ik wel zag dat het flink mis was, maar dat er aan de autochtone kant erg gedaan werd alsof hun neus bloedde. Stond ik weer ergens in een forumpje als enige autochtoon tussen de mensen die het echt wisten omdat het over hen gaat te verkondigen dat dit toch echt racisme is. Nu kan ook onze regering het niet langer ontkennen, die overigens ook geen lang leven meer beschoren is. Nu moeten de partijen, ook de linkse,(nog meer) met de billen bloot. En er komen weer verkiezingen aan. Blijf nog maar even, Charles. Je bent als blanke allochtoon met veel ervaring nodig. Al kan ik het me voorstellen dat je niet uit Zuid Afrika weg bent gegaan om die lol hier nu nog eens mee te maken.

  32. O.K. Anja; (ook) ik vond de korte eruptie van Koen abject, maar had met andere bewoordingen uiting aan mijn misprijzen kunnen en moeten geven, waarvoor mijn excuses! Je hebt volkomen gelijk. ‘De zachte krachten’ zijn het meest werkzaam.

  33. Aanvaard. We doen ons best. Ik schiet ook wel eens uit de slof. En zelfs onze Claar die altijd zoveel vriendelijker en geduldiger is dan ik kan nog wel eens echt kwaad worden.

  34. De school van mijn kinderen registreert (in opdracht van de gemeente of het ministerie) momenteel sofinummers. Benieuwd wat er met leerlingen zonder zo’n nummer gaat gebeuren.

  35. Dus mijn cliche opmerking Is een ontkenning? En ik ben dus eigenlijk wel een islamofoob of wat voor een foob dan ook.
    U reactie is een schoolvoorbeeld van die van een marxist.
    Altijd het zelfde liedje, ze verteld mij wel ff waar het mij aan mankeerd.
    En altijd de zelfde slachtoffer dader en hulpverlener retoriek.
    Gaat u me hierna soms ook nog vertellen dat ik me miskend voel en achtergesteld en dat dat komt door klasse?
    Ik denk eerder door de mislukte maakbaarheidstroep wat dan ook tegelijk de oorzaak is van die zogenaamde xenofobie.(die ik niet heb)

  36. “Die religie staat niet voor vrede, zegt 43 procent”

    Die andere 57 procent heeft waarschijnlijk geen idee wat islam is of is zelf moslim.

    Ik kan geen islamitisch land bedenken waar die vrede zichtbaar is.

  37. Draai het eens om Geert. Alle landen waar oorlog is, of conflicten, zijn dat islamitische landen? En dan ook nog , als voorbeeld Irak, een islamitisch land, wie is daar degene die de oorlog begonnen zijn?lees Robert Fisk eens, zijn nieuwe boek, en kijk eens naar de bemoeienis van de westerse landen in de oorlogen die er gevoerd zijn in de islamitische landen. Hiervan krijg ik het idee dat de westerse landen in oorlog zijn, alleen die oorlog wordt uitgevochten op het grondgebied van een ander, de moslim landen. Wat je zegt klopt niet.

  38. Charles de 2de generatie is al geintegreerd?
    Was dat maar zo. Met import bruiden creeer je iedere generatie weer niet geintegreerden.
    Ik snap het ook niet zijn de nederlandse marrokaanse meisjes hier niet goed genoeg of hebben ze in de ogen van de mannen een te grote mond?

  39. Laat me raden, Klaas. Dat hebben die moslims helemaal aan zichzelf te danken.
    Je doet het heel leuk, Klaas, Je bent bezig het hele lijstje bekende dooddoeners en vooroordelen af te werken. Doe er nog een paar. Vergeet niet dat de moslims tegen de democratie zijn, en dat die mannen met de koran in hun hand hun vrouwen slaan. En dat ze nu eenmaal een cultuur hebben die hier niet past. En dat ze helemaal niet willen integreren. En dat ze het aan zichzelf te danken hebben als ze geen werk krijgen, er zitten toch meer criminelen onder de ‘marrokanen’, toch?
    Vergeet ik er nog een paar?

  40. Als je nu in het Motivaction-onderzoek ziet dat 43% van de ondervraagden meent dat de islam niet staat voor vrede, en je meent zelf van wel, wat moet dan je conclusie zijn?
    – ofwel: ik moet mij op mijn eigen opvatting beraden;
    – ofwel: die 400 mensen weten er niets van.
    Kiest u maar.

  41. Ik ga er van uit dat er een directe relatie is tussen het feit dat veel mensen nauwelijks moslim kennen en hun angst voor de islam. De werkelijke kennis over de islam is bij de gemiddelde autochtoon abominabel, dat is voor mij wel gebleken. Bange mensen laten zich van alles wijs maken.
    Ik zeg zelf ook niet dat ‘de islam staat voor vrede’, net zo min als ik zou zeggen dat ‘de islam gewelddadig is’. Wie er meer van weet ziet ondertussen dat er vele verschillende stromingen zijn. Waaronder het merendeel van de moslim Nederlanders, die gewoon democratisch zijn ingesteld, en gewoon passen binnen onze samenleving, inclusief hun eigenheid.
    Als 43% van de autochtonen zegt dat ‘islam niet staat voor vrede’ zegt dat vooral iets over het denken van die mensen en niet noodzakelijkerwijs iets over de islam.

  42. Ik weet uit ervaring hoe er hier gediscrimineerd word.
    Mijn vrouw is afrikaanse en word regelmatig uit gescholden voor alles wat mooi en lelijk is.
    Wij hebben samen een dochter een halfbloed van 10 jaar en zelfs die wordt ook op school uit gescholden voor van alles en nog wat door haar mede leerlingen.
    Gelukkig heb ik goed overleg gehad en nog met school.
    Ze kreeg zelfs een keer te horen buiten op straat dat ze niet mocht mee spelen omdat ze zwart was.
    Dit zijn kinderen onder elkaar die hebben dat heus niet van een vreemde hoor zulke uitlatingen.
    Toen ik eens op de weg borden zag afgeplakt over een clan van extreem rechts met wp tekens er op voor een meeting.
    En ik de politie belde zeiden ze oh nou ik weet niet of daar wel wat aan moeten doen.
    Ik zei toen als ik vanavond weer over die weg rijd en die posters nog zie hangen dan maak ik een paar foto’s en stuur die naar de krant.
    Wat schepte mijn verbazing 2 uur later waren de posters weg gehaald.
    Het is niet voor het eerst dat rechts in brabant en zeker niet in deze omgeving meetings houd.
    Kroegenbazen die dat gewoon toestaan etc etc.
    Ik vind dat ze dit probleem ook eens serieus moeten aanpakken.
    I.p.v. aan dezij lijn blijven staan en wel met de vingers naar buitenlanders wijzen en naar de moslim gemeenschap.
    Welnu mijn stelling is we zijn allemaal mensen en mijn bloed is net zo rood als dat van een ander ongeacht de kleur of kom af.

  43. Een bizarre situatie meegemaakt.Ik stond een tijdje geleden te wachten op de tram, toen een groep scholieren ook naar de tram toe liepen. Het groepje bestond uit jongeren met diverse achtergronden. De grootste vertegenwoordiging van deze groep waren Surinaamse meisjes. Ook waren er enkele Nederlandse jongeren aanwezig. Nu is het geval: een Surinaamse meisje wilde geld wisselen bij de dichtsbijzijnde plek (een restaurant/café) voor de tram. Ze moest een groot bedrag wisselen om kleingeld te krijgen. Omdat zij en ook de anderen opmerkten(ze hadden hetzelf gezegd), Nederlanders willen geen groot geld wisselen van allochtonen, werd een Nederlandse jongen erop uitgestuurd om voor haar het geld te wisselen. Hij kwam terug met het wisselgeld.
    Deze groep allochtonen/donkere Nederlanders had vrij snel door hoe het in Nederland toegaat. Wij krijgen bijna niets voor elkaar. Een witte Nederlander wel. Dus hij kan het gaan doen.
    Geaccepteerd racisme of niet?

  44. Leuk, zo’n onderzoek, maar ik vraag me af hoe eerlijk mensen zijn als ze dergelijke vragen beantwoorden. Zo zat ik 2 jaar geleden op het HBO en werd er een keer in de klas gevraagd wie er racistisch is. Niemand reageerde natuurlijk, dus leek er verder niets aan de hand.

    Een paar uur later tijdens een andere les riep een ander meisje echter “die ***Turken mogen niet in de EU”! Hm, interessant. Nou zijn er best wel geldige redenen waarom Turkije niet in de EU zou mogen, maar het argument dat ze ***Turken zouden zijn, leek mij toch echt absoluut nergens op slaan, behalve dan dat het gewoon een racistische opmerking is.

    Jammer genoeg had ik op dat moment niet de tegenwoordigheid van geest om haar te vragen of ze zelf dan niet doorheeft dat ze racistisch is, of dat ze zichzelf gewoon niet racistisch wil noemen. Er schijnen immers nogal wat mensen te zijn die denken dat je pas een racist bent op het moment dat je mensen op een trein naar een verbrandingsoven zet. Ik zou willen zeggen, racisme komt in zeer uiteenlopende gradaties, maar ze zijn wel allemaal fout! Er is dus inderdaad nog veel werk aan de winkel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *