Een muzelman in de dierenpartij

Te gast: Mohammed Benzakour.
EEN MOSLIM BIJ DIERENPARTIJ, DAT GAAT PRIMA
(Trouw, 27 oktober 2006)

Volop hilariteit. Een ‘geitenkenner’ (Maarten ’t Hart) en een ‘geiteneuker’ (ondergetekende) samen op dezelfde kieslijst van de Dierenpartij.

Er is echter vooral wenkbrauwengefrons: hoe kan een muzelman zich committeren aan een partij die dat barbaarse slachtritueel afwijst? En andersom: heeft de Dierenpartij niet een Geit van Troje binnengehaald? Delicate vragen. Zeker tegen de achtergrond van de commotie omtrent het halal-vlees van Albert Heijn.

Toen het idee van lijstduwer op tafel lag heb ik nauwelijks geaarzeld. Met alle dieren kan ik het goed vinden, wat ik niet van alle mensen kan zeggen. Dit om de eenvoudige reden dat in ons babbelziek landje van alle vervelende wezens de zwijgzamen steeds vaker het onderhoudendst zijn.

Maar er zijn, dankzij YouTube, meer redenen voor mijn naamlening. Weleens een babyzeehondje zijn belager met betraande oogjes zien aankijken vlak voor de schedelsplijtende dreun? Weleens Chinese horror gezien; wasbeertjes die levend worden gecoupeerd én gevild (!), omdat daarmee onze bontmantel een betere conditie krijgt? Gezien hoe voor onze exquise foie gras een gans een staaf door de keel krijgt geramd, tot vaak de verstikkingsdood erop volgt vanwege een uitgedijde lever? En dan zwijg ik over de verborgen gruwelijkheden in de kippen- en varkensbranche.

Nee dan dieren. Ik zal nooit vergeten hoe een kolonie dolfijnen twee afgedreven Australische meisjes hadden gered door er in cirkels omheen te zwemmen en ze zo aan het zicht te onttrekken van een naderende neushaai. Een uiting van solidariteit en naastenliefde die ik bij de PvdA en CDA nog moet tegengekomen.

Maar wat zegt de islam over dieren? Niet gering. Wie iets verder komt dan het landelijk kennisgemiddelde over de shari’a (islamitische wetgeving), ontdekt hoe uitvoerig de islam is over dierenwelzijn. Zo zijn in moslimlanden publieksspektakels als honden-, hanen- en stierengevechten strafbaar en is het des duvels dit amusementsvlees erna op te eten (zoals Spanjaarden met hun doorkliefde stieren doen). Ook plezierjachten, pelsindustrieën, dierenproeven en andere verminkingen ten behoeve van onze Fa deo keurt de muzelman ten zeerste af.
Ik herinner mij een uitzending van de Nederlandse Moslim Omroep over de MKZ-crisis. De geraadpleegde moslimgeestelijken keerden zich zo fel tegen de Nederlandse bio-industrie en zijn ‘barbaarse’ ruimingbeleid dat het was alsof ik keek naar een promofilmpje van Wakker Dier.
Maar hoe zit het dan met dat mes door dat schapenkeeltje, dat is toch een marteling?

Allereerst, dat schaapje op ons bord heeft, anders dan het varkentje, een aangenaam leventje achter de rug. Grazend in de wei. Dit gerief is mogelijk gemaakt vanwege speciale Europese ‘landschapsubsidies’ voor veeboeren. Het toeristenoog wil namelijk ook wat: lentevrolijke lammetjes doen het hart smelten. In consequentie is ons lams- en schapevlees goeddeels biologisch – een prettige disgedachte, nietwaar.
Voorts (en dit zal vele moslims verwonderen), het offeren van schapen is géén religieuze plicht. Zelfs niet tijdens de Mekka-pelgrimage. Het slachten van offerdieren gaat terug tot een pre-islamitische, cultische traditie. De Koran legde die praktijk aan banden door aan het schapenoffer een louter symbolische betekenis toe te kennen, terwijl het in de ‘heidense’ traditie fungeerde als een middel om de goden gunstig te stemmen. Bovendien, alleen al het gegeven dat Abraham bereid was zijn zoon Ismail te offeren voor God, zou voldoende moeten zijn om te begrijpen dat de hele herdenking ad fundum niet gaat over een dierenoffer:

“Het vlees noch het bloed bereikt Allah, maar de godvrezendheid van jullie bereikt Hem.” (Koran 22:37)

Het doden van een dier heeft aldus geen jota te maken met afsmeken van een zondevergiffenis, noch is het een teken van overgave of offergave. Tal van islamitische geestelijken en filosofen hebben gepleit tegen het doden van welk dier dan ook. Reden: er zijn ruim voldoende niet-dierlijke spijzen voorhanden voor een feestmaal. De herdenking zou moeten gaan over liefdadigheid en barmhartigheid. In de moslimwereld gaan daarom steeds meer stemmen op om een halt toe te roepen aan die onnodige massaslachting en wordt gepleit voor de liefdadigheidsverplichting door bijvoorbeeld geld en voedsel te schenken aan hongerigen en daklozen. Vanuit deze traditie zien veel sjiieten, soennieten en mystici, beginnend bij de 15e eeuwse Kabir, het vegetarisme als de meest ideale voedingswijze. Zij keren zich tegen het slachten, zelfs ná bedwelming – waarmee zij van de weeromstuit diervriendelijker zijn dan de Dierenpartij.

Terugkomend op de vraag of de rituele slacht pijnlijker is dan een pin door de kop. Hierover bestaat geen eenduidig antwoord. Wel bestaat overeenstemming dat door het plotse verlies van bloedtoevoer naar de hersenen het dier zeer snel het bewustzijn verliest en vrij pijnloos naar de Hof van Eden verhuist (volgens de islam komen alle dieren in het Paradijs). Verder dient het mes vlijmscherp, de slachtrichting Oostelijk, terwijl de naam van Allah wordt uitgesproken, dit ter bewustwording van des levens heiligheid. Bovendien was het Mohammed die als eerste opdroeg het mes niet te slijpen in het zicht of gehoor van het schaap. Ook moest elk schaap in een afgeschermde ruimte worden geslacht opdat de blatende meute niet kon zien welk lot haar opwacht.

Niettemin, tijdens het Offerfeest zie ik toch liever een dampend bord spaghetti quattro formaggio opgediend. Net zo calorierijk, maar minder bloederig.

Mohammed Benzakour, schrijver en columnist. Tevens lijstduwer bij de Partij voor de Dieren.

13 gedachten over “Een muzelman in de dierenpartij

  1. Een aantal jaren geleden schreef ik teksten voor het personeelsblad van de Rijksdienst voor de Vee en Vlees keuring Zodoende mocht ik regelmatig op reportage naar verschillende slachthuizen in Nederland. De lucht, de angst de opengesperde ogen van de opeengepakte beesten en de stroomstoten – die lang niet altijd in een keer werken, dus dzjiing! nog een keer – staan me nog helder voor de geest.

    Een keer ben ik in een halal slachterij geweest. Shapen stonden rustig in de stal op een dik pak hooi. Koeien in de wei. De (overigens Christelijke) eigenaar vertelde me zoals benzakour ook schrijft dat wanneer de slagader door is, het dier vrijwel direct dood is. het stuiptrekken en het vele bloedverlies is een naar gezicht, maar daar is het dier niet meer bij.

    Voor koeien was er trouwens een soort metalen stellage die kantelde zodat ze kalm op haar zij lag gedurende de slacht.

    Ik snap de Albert Heijn commotie ook niet zo. Informeren de activisten zich niet even voor ze de spandoeken beschikderen?

  2. Heel mooi. Gelukkig is er naast de dierenpartij ook nog Krista van Velzen, zodat we ook SP kunnen stemmen. Het lijkt mij dat zo’n keuze meer praktische invloed oplevert en ook de mens meer kans geeft op een dierwaardig bestaan.
    (ik bedoel dat niet cynisch)

  3. Een heel goed stuk van Benzakour. Als vlees- en viseter en boerenzoon slachtte ik zelf altijd de overtollige hanen, die eerst van een heerlijk leventje met hun moeder in mijn tuin hadden genoten. Je kunt een kip zonder enig gedonder doden, als de kop eraf is hoef je hem ook niet te laten spartelen.
    Elk najaar werd er een varken geslacht en als kind stond ik daar met mijn neus bovenop, niks dierenmishandeling.
    De dierenmishandeling is bij de transporten en markten enz. Ik haat die Spaansecultuur met het martelen van stieren en paarden. Ik ga er niet heen (naar dat land). De stieren zijn bijziend en kleurenblind, ze zien alleen die wapperende doek, helaas! Dankzij de hulpeloosheid van die prachtige dieren kunnen die laffe kereltjes hun kunstjes doen.
    Ik wordt alweer kwaad en ga zeker op Marianne Stemmen!

  4. Aardig artikel en heel informatief. Ik hoop dat dierenleed een belangrijke plaats zal krijgen bij de verkiezingen, maar de publieke omroep heeft er tot nu toe weinig belangstelling voor gehad. Ik hoop dat ook de onze nationale omroep na de verkiezing minder een bolwerk van de gevestigde macht zal worden.

  5. De SP en GroenLinks kwamen uit de onderzoeken als de meest diervriendelijke partijen – hulde voor Krista – en dus is het voor mensen zelf de vraag waar ze op willen stemmen, een partij die alleen voor dieren is, of een partij die de rechten van dieren meeneemt naast een programma dat er ook voor mensen is. Met alle sumpathie voor dierenrechten, de Dierenpartij heeft daar heel terecht aandacht voor opgeeist, ben ik nooit voor one-issue partijen. Ik was destijds zelfs niet voor een vrouwenpartij.

  6. Dierenrechten zijn heel belangrijk,maar zolang de mensenrechten hier in nederland al met voeten getreden worden, kan ik me echt niet alleen richten op dieren. Dieren zijn heel belangrijk en de behandeling van dieren is mijns inziens een symptoom van de normen en waarden binnen een gemeenschap. Wat betreft mens én dier dienen allebei hun rechten aandacht te krijgen. Daarom zal ik ook niet op de partij van de dieren stemmen. maar kiezen voor een partij die beider rechten bovenaan heeft staan.

  7. Citaat van Ina:
    “Daarom zal ik ook niet op de partij van de dieren stemmen. maar kiezen voor een partij die beider rechten bovenaan heeft staan”.
    Volgens de Stemwijzer kun je dan bij “Groep Wilders” een goed onderdak vinden.

  8. Leuk dat Benzakour op de lijst staat van deze partij. Ik heb afgelopen verkiezingen op de dierenpartij gestemd. Jammer dat ze toen net niet genoeg zetels behaalden.

    Wel jammer dat Benzakour dit stuk naar mijn mening vooral voor een niet-moslim publiek heeft geschreven. Hij zou naar mijn mening wat kritischer kunnen schrijven over de islamitische fastfoodmaatschappij. Ik heb vaak genoeg hopeloze discussies gehad met een argeloze halal-slager, waarom er nou geen biologisch vlees in z’n schappen zit. Benzakour haalt de bioschaap aan, maar hij vergeet het kippen en kalfsvlees en de konijnen etc, ik denk niet dat deze allen gezellig in de weide hebben zitten doezelen.

    Voor mij is halal , zoals het hoort te zijn, dus dat de dieren een volwaardig leven hebben gehad zonder leed en dat hun levensbeeindiging zo pijnloos mogelijk hoort te zijn. Vind het daarom erg jammer dat ‘biologisch’ of ‘ecologisch’ nog niet echt ingeburgerd zijn bij de moslimconsumenten en producenten.

  9. “Wonen in het enige land ter wereld met een politieke partij die opkomt voor de rechten van dieren”

    De PvdD komt vrij sympathiek over tot zover en dwingt ook mij (ik laat mij gaarne meevoeren) naar een hogere beleving van beschaving.

    Alleen al door de informatievoorziening en de wijze waarop zij agenderend bezig zijn.

    Aleem Ahmed

  10. Ach het slachten van dieren heb ik nooit erg smakelijk gevonden om naar te kijken, het met een mes doorsnijden van de keel komt op mij hooguit wat barbaarser over. Daarom begon men waarschijnlijk te protesteren tegen de AH. Het is maar net wat je gewend bent, overigens zou ik nu niet eens weten hoe koeien in Nederland gedood worden voor de slacht.

  11. Geachte mensen,
    Wat is dat toch, dat cultuur ding wat schijnbaar zo belangrijk lijkt (maar in feit zo ontzettend zielig is).
    Sinds ik wetenschap heb van de mens en zijn idiote gebruiken die vastgeroest lijken te zitten, ben ik zeer teleurgesteld.
    Als een volk zo bloeddorstig met dieren omgaat, geeft mij de stellige wetenschap dat dat volk totaal niet spoort, en ja, dan scheer ik daar iédereen over één kam, dus ‘het volk’ die en die.
    Spanje vermijd ik. Het oosten (china) vermijd ik. Allemaal vanwege ‘gebruiken’. Ik heb geen behoefte aan barbaarse landen te bezoeken. Hier is ook wel wat aan de hand, maar NOOIT showen we dingen op tv en NOOIT zouden we dat goedkeuren en NOOIT zullen we bioindustrie en b.v. pelsdierfokkerijen openbaar als “cultuurgoed” zien, iets wat zo verschrikkelijk is. Dat zit niet in ons. Wij zullen dat niet als toeristische attractie in vakantiefolders tonen.
    Ik heb nog nooit zo’n teringvolk en zo’n pokkeland meegemaakt als bijvoorbeeld Spanje. Wat haat ik Spanje. Die idiote klootzakken die tegenover een dier in de arena staan. Ja, ook ik ben misschien bloeddorstig, maar dan tegen figuren die het léf hebben een onschuldige stier ZO toe te takelen, dat als ik dat in levende lijve zou zien, ik ergens een pistool vandaan haal en ter plekke zo’n klootzak doodschiet! Kortom, ik moet niet naar Spanje, ik erger me er dood!
    Het stomme is…het lijkt zo ‘normaal’, olé olé te roepen om dingen. Geen mens weet hoe het voelt om doorboord te worden, zoals een stier dat wél weet. Hoe komt dat nou? We kunnen het ons toch voorstellen? Hoe komt het dan dat je het godverdomde léf hebt om dit soort dingen TOCH te doen?? Zijn ze achterlijk????? JA. Compleet gestoord!
    Hoe is het mogelijk dat je aan de ene kant je hondje liefhebt, terwijl je aan de andere kant een stier doorboort?? Schiet mij maar lek! Heeft het met stoer te maken, met macht, met vrouwen scoren?? Hier scoor je NIEMAND mee! Voer voor psychologen. Als je dat soort dingen doet, ben je een gevaar voor alles en iedereen! Hersentransplantatie nodig hier want ze missen iets.
    Ga nooit naar Spanje en ik zou willen zeggen tegen iedereen, verplààts je in een mishandelde stier! Hoe zou het voelen?? Zou je bang zijn? zou je pijn hebben? zou je in doodsnood zitten? Ja? Ja. Schofterig!

  12. Weet je, nu heb ik veel sympathie voor iedereen die opkomt voor de rechten van dieren, maar om een heel land te gaan haten is voor mij ongeveer net zo erg als wat je denkt te bestrijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *