Gaza en de blokkade

gaza-353.jpg

De wapenstilstand is ingegaan. Niet alleen zou er nu wederzijds niet meer geschoten moeten worden – wat nieuw is, want tot nu toe ging Israel gewoon door het de aanvallen ook als Hamas er voor zorgde dat er geen raketten werden afgeschoten, misschien nog wel belangrijker is dat de grensovergangen weer een beetje meer opengaan, en dat stilzwijgend de ergste kant van de blokkade, nee niet wordt opgeheven, maar verzacht.

Zeventig vrachtwagenchauffeurs stonden gisteren hoopvol te wachten bij de Sofa Crossing, in de hoop fruit op te kunnen halen in Gaza. Door de blokkade zijn veel tuinbouwbedrijven er mee op gehouden, want vooral het zachte fruit als aardbeien, waar Gaza beroemd om is, moest maar al te vaak weggegooid worden wanneer ze weer eens meer dan 24 uur hadden moeten wachten bij de grens, zonder koeling. Wat zo ver ging dat er in Gaza fruit en groente uit Israel geimporteerd moest worden – waarbij het ook maar weer de vraag was of dat de grens over kwam. Sinds juni vorig jaar is de grens 297 dagen geheel gesloten geweest.

Zie hier
En voor meer info wat dat allemaal betekende voor de Gazaanse economie, zie hieronder.

Er is een beroepsgroep die niet alleen maar blij is met de verzachting van de blokkade. En dat zijn de smokkelaars. Ik merkte het toen ik de afgelopen keer met onze ploeg van Gazastad naar Rafah bij de Egyptische grens reed. Vroeger was het zo dat je rijdend van het redelijk welgestelde Gaza-stad – waar alle ministeries en buitenlandse organisaties zitten, en een van de grootste werkgeversorganisatie, de UNRWA (VN) zijn hoofdkwartier heeft – rijdend naar het zuiden de armoede toe zag nemen. Nu was het precies omgekeerd: in Gaza-stad de meeste winkels dicht en bijna geen mensen meer bij de falaffel en shoarma standjes die nog open waren, in Rafah veel vertier, mensen die op straat een hapje aten, gekleurde lichtjes en vrolijkheid. Dankzij de smokkeltunnels was Rafah een kleine boomtown geworden.

Tunnels bouwen en runnen is een belangrijke inkomstenbron geworden. En de Palestijnen zijn er goed in geworden. Ze hebben technieken ontwikkeld waarbij ze in een paar dagen een tunnel kunnen graven, en je hebt ze in soorten en maten: tunnels waar de waren – of de mensen – op lage karretjes worden voortgetrokken, tunnels waar je doorheen moet kruipen, en dat uren lang. En luxe tunnels waar je redelijk comfortabel gezeten doorheen wordt getrokken dan wel rechtop kunt lopen, met hier en daar een bankje om even uit te rusten. Het kost wel duizenden dollars om een tunnel te bouwen, want die moet vakkundig gestut worden, en er is een chemisch proces nodig, een soort spuitbaar plastic, om er voor te zorgen dat de zanderige muren hard worden en niet instorten.

Het kost 300 dollar om een zak met waren door de tunnel te laten vervoeren, en zo’n 3000 dollar om er een mens doorheen te laten gaan. Wat alleen rendabel is voor mensen die er illegaal uit willen, want aan de andere kant kun je geen kant op als je bijvoorbeeld vervolgens een vliegtuig zou willen nemen. Eenmaal daar aangekomen ben je opnieuw afhankelijk van smokkelaars als je Egypte uit wilt. (Haaretz, hier)

Er zijn naar schatting op dit moment ongeveer 100 tunnels operabel. Hamas laat de tunnel operators tegenwoordig belasting betalen. Het meeste wat gesmokkeld wordt zijn gewone levensmiddelen als sigaretten en kleding. Weinig wapens: de Gazastrook is al geheel verzadigd met de kleine wapens die smokkelbaar zijn. De smokkelaars zijn nu bezorgd dat hun dure tunnels niet meer rendabel zijn wanneer er weer gewoon sigaretten legaal de grens over komen. De een zijn brood…

Ooggetuigenverslag van de situatie in Gaza van Mohammed Omer, hier
Palestijnen meer dan ooit afhankelijk van donorhulp, en hulp moet steeds meer gebruikt worden voor het primaire overleven in plaats van voor ontwikkeling, hier.
Meer informatie over de gevolgen van de blokkade: een rapport van Gisha over de benzinecrisis van april, hier. En hier.
Rapport over de economische gevolgen van de blokkade, hier.
Meer over de tunnels in de Washington Post, hier.
Het Israelische publiek is realistischer over het gegeven dat de blokkade Hamas juist sterker heeft gemaakt dan hun politici, zie hier en hier.

3 gedachten over “Gaza en de blokkade

  1. Fijn van die practische inside inzichten.
    Ook iets meer hoop dat jouw mannen er binnenkort doormogen?

  2. We zijn weer eens alle papieren aan het invullen die nodig zijn voor een visum, en de kans dat de grens opengaat is in ieder geval enigszins gestegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *