Een Ander Islamitisch Geluid

Ik haal het commentaar van Imad al Kaka even naar boven, want ik vind het belangrijk wat hij zegt:

“Het is waar, de hetze is gigantisch tegen de moslims. Ik geloof dat het alelen maar erger wordt. Ik wijt het voor een groot gedeelte aan de geheel losgeslagen journalistiek, maar bijna nooit hoor en weder hoor wordt toegepast. Tegelijkertijd wijt ik het aan de politiek en enigszins aan de moslims zelf. Ondanks alle commotie en oproer, organiseren de gemiddelde moslims zich niet. Dat is jammer. Enerzijds zou je kunnen zeggen: ok wat hebben alle (gematigde) moslims te maken met die shit die enkele extremisten veroorzaken. Maar anderzijds plegen die extremisten al dat shit wel in naam van alle moslims. Kennelijk zijn we de nuance voorbij in de journalistiek want een groot deel van de moslims (en dan bedoel ik dus de beleidsmedewerkers, de it-specialisten, de bankmedewerkers, de artsen en verplegers, etc) wordt nooit in de media aangehaald. We zien alleen de randgroepjongere of de extremistische Imam. Mijn god, wat neem ik dit de Nederlandse journalistiek kwalijk!

Maar goed, kom ik weer terug op mijn eerdere punt; moslims die zichzelf organiseren. Willen we dat? De noodzaak zie ik wel in, maar ik persoonlijk ben zo ontzettend onorthodox en weinig religieus dat ik weinig voel voor aansluiting bij een moslimgroep. Maar zo te zien is er behoefte aan een “Ander Islamitisch Geluid”. Een groot probleem is en blijft echter, dat als we een dergelijke groep al willen opzetten: hoe zetten we het op? Hoe organiseren we dit? Want de meeste gematigde moslims en diegenen die bovengenoemde baantjes hebben, zijn helemaal niet lid van een vereniging of welzijnsclub (zoals ook de meeste autochtonen, maar goed). Dus hoe zouden wij die dan kunnen bereiken? Dat is dus nagenoeg onmogelijk. Misschien dat een verenigde club van Nederlanders tegen xenofobie een betere oplossing is, want zo te zien zijn er genoeg autochtonen die de hetze tegen de islam ook wel welletjes vinden. En bovendien: samen staan we sterker. ”

Commentaar door Imad el Kaka — 30 April 2004 @ 9.17 uur | Edit This

Een paar gedachten, aansluitend:
Een Ander Joods Geluid is zo succesvol omdat het de gewoonte doorbreekt dat altijd het Cidi werd gevraagd als er een discussie was waarbij ‘het joodse standpunt’ werd gevraagd. Nu is duidelijk geworden dat er niet één joods standpunt is als het gaat om Israël.
Ik zou het ook belangrijk vinden dat er andere aanspreekpunten zijn als het gaat om een moslim standpunt. Als we kijken daar de discussies dan zijn de media vooral gericht op de extremen: óf het zijn de Hisi Ali”s die zeggen dat de islam achterlijk is en er helemaal niks meer mee te maken wil hebben, óf het zijn de imams die graag een conservatief standpunt vertegenwoordigen, óf het is vissen in de bak zogenaamde deskundigen, liefst ook met een extreem standpunt.
De meeste mensen die ik ken met moslim achtergrond zitten daartussen. Noemen zich moslim, maar zijn tegelijk absoluut deel van de Nederlandse samenleving, of zijn niet meer gelovig, maar voelen wel een band met de moslimcultuur waar ze uit komen, en willen hun loyaliteit aan bijvoorbeeld hun ouders, of de eerste generatie die hierheen kwam niet opgeven. Wat ik lastig vind is dat die middenpositie, die zo belangrijk is, zo genuanceerd is en daarom zo weinig aantrekkelijk voor de media.
En wat het voor zo’n groep spannend en ook ingewikkeld maakt is dat je de discussie hebt naar twee kanten: de mensen die alles wat met islam te maken heeft afwijzen, en de mensen die alles wat met islam te maken heeft kritiekloos goed vinden.
Toch lijkt het me een idee om over door te denken: een groep woordvoerders, zelf al of niet gelovig moslim, die een genuanceerd en verlicht standpunt innemen, een duidelijke stellingname wat betreft de politiek van Israël, maar ook tegen antisemitisme, die de groeiende islamofobie aan de kaak kunnen stellen zonder al te veel in schreeuwerige slogans terecht te komen…zoiets. En met een aanbevelingscomité van verontruste en betrokken niet-moslim Nederlanders. Je kunt met een kleine groep beginnen, net als het EAJG dat niet groot is, en dan een achterban kweken.
Zou zoiets niet kunnen?
Ik kom meteen in het aanbevelingscomité zitten.

18 gedachten over “Een Ander Islamitisch Geluid

  1. Hoi Imad,
    Ik vind het een positieve ontwikkeling dat de problemen rond de multiclturele samenleving, de integratie eindelijk bespreekbaar is. te lang is er niet geluisterd naar nederlanders (waarvan een aanzoenlijk aantal in achterstandswijken) en allochtonen die riepen dat het zo niet langer ging, maar vonden nergens gehoor,(Lees hierover in het boek van Gerard van Westerloo: Niet spreken met de bestuurder) zeker niet bij de sociaal-democratie, die met hun goedbedoeld doch misplaatste politieke correctheid een drie generaties allochtonen heeft laten zakken.

    Ik ben er helemaal voor om verborgen ongenoegen bloot te leggen zodat het bespreekbaar wordt. Maar nu mag ineens alles maar gezegd worden over allochtonen en over de islam. Een deel daarvan is zeker te wijten aan de journalistiek (mijn, en volgens mij ook jouw beroepsgroep – we hebben immers samen op de School voor Journalistiek gezeten) het is ongelooflijk wat een onzin ‘gerenommeerde’ kranten durven beweren en hoe men elkaars fouten klakkeloos overneemt, en hoe Leon de Winter ea zonder tegenspraak verschrikkelijke dingen mogen zegen. Je zou bijna boos opzet gaan vermoeden.

    Even schuldig zijn naar mijn menig ook de politici. De xenofobe taal van Geert Wilders, het onrecht dat Ayaan Hirsi Ali in haar geboorteland is aangedaan en waarop ze nu beleid geformuleerd wil zien. En op hun van een enorme domheid getuigende opvattingen wordt niet alleen beleid gevormd, zij vinden ook hun weg ind esamenleving, waar wat zij zeggen klakkeloos op feestjes wordt herhaald. Opinion leaders zouden beter op hun woorden moeten passen.

    Maar “Een ander islamitisch geluid”…Ik weet het niet. Moeten de moslims gaan bewijzen dat er ook leuke Turken en Marokkanen bestaan? Dat het mishandelen van homo’s net zo min tot de islam behoort als het molesteeren van kleine jongetjes in het katholicisme?

    Ik zie meer in het intensiveren van de dialoog. Allochtoon en autochtoon ontmoeten elkaar veel te weinig. En zolang die ontmoetingen niet gewoon bij de bakke ren op het schoolplein plaatsvinden, omdat men gescheiden woont en gescheiden naar school gaat, zullen er meer initiatieven ontwikkeld moeten worden. Zoals dat van die stadsdeelvoorzitter in Amsterdam, die Marokkaanse jeugd aktief betrekt bij de dodenherdenking en de rol van Marokkanen bij de bevrijding benadrukt (daar wist ik trouwens ook niets van!)En er bestaan veel lokale initatieven, jij kent ze vast beter dan ik. Maar het moet meer, actief gefaciliteerd vanuit de overheid (ik heb het over subsidies ed, niet over inhoudelijke bemoeienis), en…breed uitgemeten in de pers!

    Nog een vraagje Imad: dat je betrokken bent is duidelijk, maar in hoeverre voel jij je – als moslim met wie het goed gaat verantwoordelijk voor de groep moslims die problemen maken? Ik vraag het omdat ik veel moslims hoor die ervan balen verantwoording af te moeten leggen voor de daden en opvattingen van anderen. “Waarom moet ik benadrukken dat ik de aanslagen van 11 september ook verschrikkelijk heb gevonden?” “Waarom moet ik met zoveel woorden zeggen dat ik ook vind dat je joden niet moet lastigvallen?” zeggen zij. Hoe zie jij dit?

  2. Zouden de katholieken ook publiekelijk afstand moeten nemen van de middeleeuwse uitlatingen van de Paus die miljoenen mensen het leven kan kosten?Doen ze niet en het kan niemand wat schelen.Zolang de bloemen kwekers reclame kunnen maken met hun bloeoeoeoeoeoemen is het oke.Heb nog nooit iets over een grote angst gelezen dat katholieken wel eens aids kunnen verspreiden.
    Vraag een:zou het echt helpen als nederlandse moslims zich zouden distantieren van die paar imams?En hoe komen die imams het land binnen?Iedere nederlandse moslim gemeenschap kan een imam uit zijn eigen gemeenschap kiezen.Heeft de politiek zitten slapen?
    Vraag twee:Is het niet een hetse tegen “beige”zoals Anja het noemt?
    Klein voorbeeld.Ik heb 3 kinderen,die 3 kleuren hebben.(jaja,allemaal van 1 vader)Nr.1 is duidelijk een orientaalse schoonheid(al zeg ik het zelf)die nog nooit in een moskee is geweest.Die heeft duidelijk last van haar “beige” in Nederland.Ze wordt argwanend bekeken en als ze haar eenmaal kennen krijgt ze te horen als het weer eens ter discussie komt”Trek het je niet aan.Jij hoort bij de goeden”Alsof de rest niet deugt.
    Nr.2 heeft duidelijk de genen van haar frieze voorouders.Geen enkel probleem.De enigen die verschrikt weghollen zijn kansarme Marokkanen die platvoerse dingen tegen haar zeggen in het Arabisch en vervolgens een reuze scheldkanonade in het Arabisch terug krijgen.
    Nr.3 Ook een europees uiterlijk,wil hier niet eens wonen.Heeft liever Sharon,(als Palestijn)want dan weet hij waar hij aan toe is.
    En ik?Ik schaam me diep dat dit Nederland is geworden,maar ik twijfel nog steeds of dit met religie te maken heeft.

  3. Hmm interessante reacties. Allereerst Christine antwoord op je vraag: ik voel me (en soms baal ik hiervan) altijd verantwoordelijk als er iets mis gaat in de maatschappij. Dat komt omdat ik vind dat je als zwijgende massa je maar bij de zaken neerlegt, verantwoordelijk bent voor alle misdaden en misstanden die er in de maatschappij zijn. Zonder echt op tilt te slaan uiteraard, want ik heb nog een lieve vrouw die mij regelmatig terugfluit als ik bij wijze van spreken het liefste alle autochtonen in de trein aanspreek op hun xenofobe gedrag of allochtone jongeren aan wil spreken op hun wangedrag. Maar goed, ik voel me dus wel verantwoordelijk. Gewoon als Nederlander overigens. Ik voel me ook verantwoordelijk voor die bijstandmoeders die met ongeveer 700 euro rond moeten komen. Maar eerlijk is eerlijk, ik word uiteraard alleen door collegas, kennissen op aangesproken als het over moslims gaat. Ik heb bijvoorbeeld al regelmatig gehoord: WAAROM organiseren jullie -die alle geweld afkeuren- zich niet en laten jullie dit collectief horen tijdens een demonstratie ofzo? En tuurlijk Medi, je hebt gelijk als iemand tegen me roept dat ik nu maar moet dansen omdat ik anders als lomp persoon door het leven zal gaan doe ik het ook niet, want het is eigenlijk zijn probleem als hij denkt dat ik lomp ben als ik niet dans (hou overigens wel van dansen). Ik denk echter wel dat – en nu kom ik op het punt van Anja – het handig is als vanuit de gematigde moslimhoek een signaal komt van: WIJ ZIJN ER OOK!!! En dan vooral richting de media en politici. Gewoon één keer roepen, groepje woordvoerders samenstellen en eventueel de boel te woord staan. Als men dan nog roept waar blijven die gematigde moslims toch? dan snoeren we snel die persoon de mond. Misschien te positief. Ik heb ander half jaar geleden nog een boek met portretten van moslimshomo’s (Mijn geloof en mijn geluk) geschreven met Hatice Kursun om al op mijn manier een ‘ander geluid’ te laten horen. In de inleiding hebben Hatice en ik nog eens flink homohaat veroordeelt, maar toen las ik een paar maanden later toch weer in een artikel in HP de vraag waar die gematigde moslims toch zijn die homohaat enzo afkeuren. Jullie kunnen begrijpen dat toen mijn nekharen overeind gingen staan! Anyway…. als wij de strijd voor rechtvaardigheid opgeven, wie moet dan die strijd weer oppakken? Zoals iemand eens zei: if not now, when? If not you, who? If not here, where?

  4. Hallo; voorgaande schrijvers; ik proef in jullie schrijfsels een beetje radeloosheid en vertwijfeling. Wel; Moskau is niet in een paar dagen gebouwd en wat gewoonweg moet gebeuren, is dat jullie gewoonweg door moeten gaan. Totdat het uiteindelijk wèl wordt opgepikt door de rest van de media èn het nederlandse volk. Kijk naar al die mensen binnen de S.P., die al jarenlang bepaalde zaken van de daken riepen en werden genegeert. Daar komen veel huidige politici nu op terug. Het kost alleen tijd.

    Men leert uiteindelijk via en door het negatieve.

    #1
    Christine; ik vindt het jammer als je een berucht etiket plakt op bepaalde uitspraken (hoewel ik bewuste persoon niet ken). Xenofobie bestaat volgens mij niet in zijn pure vorm. Het werd wel vaak gehanteert door personen en politici, die elke discussie over bepaalde onderwerpen snel naar hun hand wilden zetten of in de kiem te smoren.

    Hirsi Ali; die ik erg bewonder; heeft onlangs nog in haar collumn in het AD van deze week een toereiking gedaan naar een groep islamitische meisjes, die haar ergens op aanspraken. Ik kan je er niet heenlinken. Maar ze stelde, dat ze helemaal niet tegen de Islam is, maar dat ze voorstander is van een humanere interpretatie van de islam. een islam, die niet misbruikt kan worden voor een aantal fundamentalistische gekken.

    #2 Medi:
    In Nederland hebben we inmiddels ook de “mei-beweging” van katholieken, die zich openlijk verzetten tegen de orthodoxe leer van het Vaticaan en de Paus. Men vindt dus, dat er een modernere opvatting moet komen van het katholisisme. Ik beschouw Hirsi Ali als een soort islamitische vorm daarvan. En ik juich het toe. De klok moet vooruit; niet achteruit.

    #1 Christine:
    Autochtoon en Allochtoon ontmoeten elkaar te weinig…Daarom diendt het initiatief van de SP aangaande integratie en scholen binnen wijken alle steun te verkrijgen. Maar soms staan ècht de culturele verschillen erg in de weg. De meeste islamitische meisjes moeten het niet in hun hoofd halen om amoureus gedrag te vertonen bij autochtone jongens. Er was eens in de media een paar jaar geleden een voorbeeld van een stel, dat heeft moeten onderduiken voor de traditionele familie van het meisje, die het meisje voor uithuwelijking had voorbestemd in Marokko. Graag jullie reaktie op deze naar mijn mening middeleeuwse toestanden. Terwijl omgekeert, islamitische jongens vrijuit hun gang kunnen gaan. Zo komt er van echte gelijkheid weinig terecht. Als een nederlandse jongen graag toch een relatie wil aangaan, dan moet hij zich bekeren tot de islam. Omgekeert is dat niet zo. Weer zoiets….Dan heb ik als vader de neiging om tegen een moslim jongen te zeggen: Sorry, maar als mijn zoon van jullie geen omgang mag hebben met jouw zuster, dan mag je ook weg blijven bij mijn dochter! Sorry; maar ik heb als ouder ook mijn trots en mijn principes tegen deze vormen van cultuur.

    #3
    Inderdaad hoop ik ook, dat jullie je als groep en gedachtenbroeders en zusters nog eens een keer gaan organiseren. Kijk naar die AEL, die doen het gewoonweg ook, dus waarom zou het anderen niet lukken? Is er persé dan iemand nodig met charisma? Het gaat toch om de boodschap? Mensen worden niet Xenofoob geboren; maar zo gemaakt. En het zijn niet alleen de media met alle negatieve berichtgevingen, die daar aan schuldig zijn. Nee, kijk; als een oud omaatje op weg van de winkel naar huis 1 maal of vaker is overvallen door allochtone jongeren, dan zal zij instinctief en psychisch daarvoor een angst gaan ontwikkelen. Dat is een heel natuurlijk proces. Het kan ook een bepaalde buurt zijn; die zij op den duur gaat mijden; een bushalte; een tram of een lift.

    Het onderwerp bevestigd mij nogmaals, hoezeer de wereld beter af zou kunnen zijn zonder al die wirwar van religies. Voor mij is er maar 1 religie, en dat is de liefde voor jezelf en je medemensen en daar meet ik elke religie qua humaan niveau aan af.

  5. Religie zal altijd misbruikt worden door enkele of meerdere gekken, kijk ook naar diverse joodse en christelijke politici die we gekend hebben. Ik vind het trouwens nogal schijnheilig dat men nu doet alsof het christendom de religie van de vrede is. Mag ik jullie er even aan herinneren dat slavernij in naam van het christendom werd uitgevoerd, alsook de kolonialiseren van Afrika en delen van Azië. En laten we het niet hebben over de diverse Europese oorlogen, de kruistochten, etc. Fanatici zijn er altijd geweest en die zullen er altijd blijven.
    Ik heb overigens niet de intentie om moslims te verdedigen, die kunnen dat volgens mij prima zelf. Maar ik heb wel een sterke neiging om tegen de Nederlanders te zeggen: Pas op voor verdere stigmatisering, dat roept alleen maar haat op en kan uiteindelijk voor verschrikkelijke dingen zorgen. Je wint er niets mee als je alle Nederlandse moslims op één hoop gooit en geen onderscheid meer wilt maken. Hiermee help je segregatie in de hand. Niets is zo gevaarlijk als wanneer een bevolkingsgroep zich niet meer welkom voelt in de samenleving, dan gaat deze juist radicaliseren. En bovendien is het gewoon oneerlijk; moslims horen ook bij Nederland en zijn Nederlanders! Ik hoor nu al sommige mensen: “Ja, ja dan moeten ze zich ook als Nederlanders gedragen!”Maar zien jullie ook het gevaar van diezelfde gedachte, als die daadwerkelijk bij je opkomt, want als je die gedachte hebt (of goed kunt voorstellen dat mensen zo denken) dan heb je de moslims al buiten JOUW maatschappij geplaatst. Jij hebt ze dan al uitgesloten. En dat betekent dat we al heel ver verwijderd van een sociaal wenselijke discussie in Nederland, namelijk van het onderdeel SAMENLEVEN.
    Ik krijg er koude rillingen van. Ik wil echter graag nog iets delen< meer en meer hoor ik (voor de goede orde, ik ben freelance journalist en beleidsmedewerker samenlevingsopbouw) jonge, hoger opgeleide islamitische Nederlanders hardop zich afvragen waar ze naar toe zouden kunnen verhuizen als er in Nederland echt geen plaats meer is voor moslims, als moslims echt als de paria’s van deze wereld gezien worden, duidelijker gezegd: als untermenschen? Ik vind het eng dat dus kennelijk ook hoger opgeleide personen met een islamitische achtergrond zich dusdanig gestigmatiseerd voelen en bedreigd dat ze zich niet meer welkom voelen. In hun eigen land. Want dat is Nederland! Daarom denk ik dat het handig is wanneer er een groep woordvoerders is die niet namens alle moslims wil spreken, maar die de mede-Nederlanders op hun verantwoordelijkheidsgevoel wil aanspreken dat ze niet moeten stigmatiseren, niet moeten denken dat het niet wenselijk is dat we onze islamitische medeburgers geitenneukers of weet ik het noemen. Dat dat beledigend is en in druist tegen wat we geleerd hebben; namelijk dat je een ander niet mag beledigen in je vrijheid van meningsuiting. Uiteraard geldt dat voor iedereen, dus ook voor die imam of pastoor die homo’s beesten noemt of die Turkse vader die Nederlandse meiden hoeren noemt. Het is afkeurenswaardig als je beledigend over je medeburger praat en we moeten er alles aan doen, ook middels sancties, om dit tegen te gaan. Het lijkt heel logisch en die laatste zin zou gewoon moeten gelden, maar in plaats daarvan zijn we alleen maar modder aan het gooien zonder de essentie, de wortel des kwaads aan te pakken. Zo diep zijn we al gezakt in onze stigmatering. Het is een wedstrijdje zwart makerij geworden in plaats van het erkennen van een maatschappelijk probleem en daar oplossingen voor zoeken en vinden.

  6. (vervolg)
    Ik wil echter graag nog iets delen< meer en meer hoor ik (voor de goede orde, ik ben freelance journalist en beleidsmedewerker samenlevingsopbouw) jonge, hoger opgeleide islamitische Nederlanders hardop zich afvragen waar ze naar toe zouden kunnen verhuizen als er in Nederland echt geen plaats meer is voor moslims, als moslims echt als de paria’s van deze wereld gezien worden, duidelijker gezegd: als untermenschen? Ik vind het eng dat dus kennelijk ook hoger opgeleide personen met een islamitische achtergrond zich dusdanig gestigmatiseerd voelen en bedreigd dat ze zich niet meer welkom voelen. In hun eigen land. Want dat is Nederland! Daarom denk ik dat het handig is wanneer er een groep woordvoerders is die niet namens alle moslims wil spreken, maar die de mede-Nederlanders op hun verantwoordelijkheidsgevoel wil aanspreken dat ze niet moeten stigmatiseren, niet moeten denken dat het niet wenselijk is dat we onze islamitische medeburgers geitenneukers of weet ik het noemen. Dat dat beledigend is en in druist tegen wat we geleerd hebben; namelijk dat je een ander niet mag beledigen in je vrijheid van meningsuiting. Uiteraard geldt dat voor iedereen, dus ook voor die imam of pastoor die homo’s beesten noemt of die Turkse vader die Nederlandse meiden hoeren noemt. Het is afkeurenswaardig als je beledigend over je medeburger praat en we moeten er alles aan doen, ook middels sancties, om dit tegen te gaan. Het lijkt heel logisch en die laatste zin zou gewoon moeten gelden, maar in plaats daarvan zijn we alleen maar modder aan het gooien zonder de essentie, de wortel des kwaads aan te pakken. Zo diep zijn we al gezakt in onze stigmatering. Het is een wedstrijdje zwart makerij geworden in plaats van het erkennen van een maatschappelijk probleem en daar oplossingen voor zoeken en vinden.

  7. (voor de goede orde, ik ben freelance journalist en beleidsmedewerker samenlevingsopbouw) jonge, hoger opgeleide islamitische Nederlanders hardop zich afvragen waar ze naar toe zouden kunnen verhuizen als er in Nederland echt geen plaats meer is voor moslims, als moslims echt als de paria’s van deze wereld gezien worden, duidelijker gezegd: als untermenschen? Ik vind het eng dat dus kennelijk ook hoger opgeleide personen met een islamitische achtergrond zich dusdanig gestigmatiseerd voelen en bedreigd dat ze zich niet meer welkom voelen. In hun eigen land. Want dat is Nederland!
    Daarom denk ik dat het handig is wanneer er een groep woordvoerders is die niet namens alle moslims wil spreken, maar die de mede-Nederlanders op hun verantwoordelijkheidsgevoel wil aanspreken dat ze niet moeten stigmatiseren, niet moeten denken dat het niet wenselijk is dat we onze islamitische medeburgers geitenneukers of weet ik het noemen. Dat dat beledigend is en in druist tegen wat we geleerd hebben; namelijk dat je een ander niet mag beledigen in je vrijheid van meningsuiting. Uiteraard geldt dat voor iedereen, dus ook voor die imam of pastoor die homo’s beesten noemt of die Turkse vader die Nederlandse meiden hoeren noemt. Het is afkeurenswaardig als je beledigend over je medeburger praat en we moeten er alles aan doen, ook middels sancties, om dit tegen te gaan. Het lijkt heel logisch en die laatste zin zou gewoon moeten gelden, maar in plaats daarvan zijn we alleen maar modder aan het gooien zonder de essentie, de wortel des kwaads aan te pakken. Zo diep zijn we al gezakt in onze stigmatering. Het is een wedstrijdje zwart makerij geworden in plaats van het erkennen van een maatschappelijk probleem en daar oplossingen voor zoeken en vinden.

  8. @Imad
    Kijk; ik vindt de term “stigmatiserend” een vaak misbruikte term, gebruikt in het verleden door vooral welzijnswerkers en PvdA politici om elk debat over het integratievraagstuk de kop in te drukken. En dat vind ik heel eng; omdat je dan de deksel blijft drukken op een pan; terwijl je weet, dat binnenin de druk blijft stijgen. Het integratiestandpunt van de SP werd hiermee ook de kop in gedrukt in het verleden en het werd zelfs gezien als racistisch. Nu zijn we jaren verder en het tij daardoor moeilijker te keren, dan als je er wat sneller openlijk over kon discusieren.

    Ik geloof in de kracht van het openlijk debat; overigens zonder te schelden; want dat weergeeft de zwakheid van de scheldende partij. Uit het verschil van meningen, komt de waarheid vanzelf wel naar boven. Als het wordt onderdrukt; zoals dat jarenlang hier gangbaar was, dan kweek je een zeer gefrustreert volk; dat zich ineens gered zag door een man met een kaal hoofd, die het debat open wilde breken maar dit met de kogel moest bekopen.

    Maar als b.v. islamitische jongens meisjes zonder hoofddoek of nederlandse meisjes uitmaken voor hoeren; dan wil ik graag weten waarom en welke oorsprong dit heeft. ligt het puur aan de opvoeding of ligt het aan de cultuur. Want deze 2 maken een groot verschil. DAT wil ik weten. Dan weten we, waar het probleem ligt en kunnen we eraan werken.

    Ik kan je zeggen, dat ik in de dagelijkse praktijk en op mijn werk nog niets merk van dat islamitische mensen voor rotte vis worden aangekeken of behandeld. Het is de invloed van de media, die tot je komt, die dat zo maakt mischien. De tijd, dat mensen een gele ster op hun jas moesten dragen is definitief voorbij Imad. Mijn gevoel zegt me, dat je daar op kunt vertrouwen in dit land. Een land, waar je je overigens wel diendt te gedragen, zoals jezelf ook behandeld wil worden.

    Salaam/Shalom

  9. ZO KAN HET OOK, AAN DE SLAG

    Beste Imad,

    Ik ben grotendeels met je eens. Zeker wat betreft NL-media.
    Er wordt steeds gezegd: “Moslims moeten duidelijk maken aan wiens kant ze staan, de terroristen of de Nederlanders” !!!!!!.

    Of “Moslims moeten een hand steken naar de Nederlanders”

    en als je probeert uit te leggen dat je DE GROTE slachtoffer bent van die terroristische acties, dan zeggen ze “Maar die terroristen zijn ook moslims” en “waarom veroordeel je die acties dan niet”.

    Men ziet niet (of wil niet zien) dat het vanzelfsprekend dat je tegen zulke acties bent. En ze zien niet dat Moslims niet goed georganiseerd zijn om zulke acties in verenigingen of organisaties te veroordelen. Want, simpel weg, die bestaan niet. Afgezien van Moskeeen die worden voorgezet door (Nederlands-) analfabeten die de situatie alleen ergermaken.

    Daarvoor hebben we – een groep studenten en pas-afgestudeerden in de stad Groningen – besloten om een studenten vereniging op te richten. Geen Islamitsche studenten vereniging, maar wel een die de Islam Respecteert. B.v. door het mogelijk te maken voor mensen (vooral vrouwen)die niet naar plekken gaan waar alcohol wordt benut, ook actief te worden. Maar ook voor niet Moslims die wel iets voelen voor oosterse/islamitsche cultuur.

    We willen ook dat onze club straks niet in handen van “orthodoxen” komt te vallen. We zijn nu bezig met de statuten op te zetten om zoiets in de toekomst te voorkomen.

    EEN OPROEP AAN IEDEREEN (MOSLIMS EN HUN VRIENDEN) OM OOK ZO TE DOEN.

    Ideen zijn welkom,

    Zaher

  10. @Imad,
    Je hebt wel gelijk,maar toch heb ik er erge moeite mee.Zoals je schreef is er op jouw boek”Mijn geloof mijn geluk”geen commentaar gekomen.Zelfs geen aanbeveling.Dat maakt mij triest.Zou er ook maar iets hebben in gestaan wat niet zo welgevallig voor het Nederlandse oor is,reken maar dat je nu een bekende Nederlander was.Daar wordt ik boos om en ga me afvragen”Willen de witte Nederlanders echt wel weten hoe het allemaal inelkaar zit of kicken ze alleen maar op onzin,omdat ze dat weer kunnen misbruiken?” Een dialoog op grote schaal is op zichzelf een goed idee,maar waarom moet dat van”Beige”komen en niet van de “Wit”?Waarom kan dat niet samen?Dat is geen verwijt aan jou,maar een verwijt aan de witte Nederlanders.De politiek en de pers.Soms kijk ik wel eens naar het programma”Rond om Tien”Die vrij veel(voor Nederlandse maatstaven)dialogen tussen moslims en niet Moslims in zijn programma heeft.Oh jongens wat stond Nederland op zijn kop toen mevrouw H.Ali in dat programma haar gedachten over de perversiteit van Mohammed liet gaan.Kreeg meteen een kamerzetel bij de VVD aangeboden,terwijl ze niet eens lid van die partij was.Het kwam op mij over of je er dan pas bij hoort hier in Nederland.Van de andere kant krijgen de meer genuanceerde goede programma’s die Rond om Tien ook heeft bijna geen aandacht.Is dit fair?

    @Rene,
    Dat er een mei beweging in de kantholieke kerk is,is mij bekend,maar die heb ik ook niet indrukwekkend gehoord.Wat mijn punt is,dat als het hoogste gezag van een religie vreselijke dingen zegt wordt het hoogste gezag van die religie in Nederland kardinaal Simonis en een flamboyante eerwaarde Antoin Bodaer een paar zachte vragen gesteld,maar ze nemen geen afstand van die uitspraken en daar is de kous mee af.Het is echter heel iets anders in Nederlandse ogen,als een imam in een Nederlandse moskee dingen zegt die niet deugen.Dan heeft men voor minstens een maand stof voor discussie voor en moeten plotseling alle moslims aan tonen dat ze goed zijn.Dat is iets wat me stoort.Waarom “wit” niet en “beige”wel.
    Ik ben voor een dialoog.Dat kan wat mij betreft niet groot en lang genoeg zijn,maar als van moslims gevraagd wordt afstand van uit spraken van een imam te nemen,moet zeker hetzelfde aan kardinaal Simonis gevraagd worden.(om maar in Nederland te blijven)

  11. @Hoi Medi
    Ga even naar je betoog #2
    Je had het over (alle katholieken) en niet over die 2 kardinalen. En ik ken aardig wat katholieken en ik kan je toch medelen, dat men niet zo gecharmeerd is van die harde leer uit Rome. Tussen nederlandse roomsen en b.v. de italiaanse zit een behoorlijk verschil. Simonis behoort gelukkig tot een uitstervend ras; net als de nonnen hier die in kloosters zitten te vergrijzen.

    En daar heb je een verschil met die islam. De imams van de harde leer, zijn niet allemaal bepaald op leeftijd en een deel van de islamitische jeugd sympatiseert met de harde lijn die hier en daar te horen is. Wat mensen dus denk ik zorgen baart, is dat de 3e generatie zich zo voelt aangetrokken tot het Taw-heed gedachtegoed.

    Er zijn pastoors en dominees hier, die homo-huwelijken inzegenen. Dat zie ik binnen de islamitische religieuze gemeenschap nog niet zo snel gebeuren. Het zou wel een gebaar van grote betekenis zijn, als dit eens zou mogen gebeuren.

    Maar ik ben het volledig met je eens hoor, als jij stelt, dat die oude roomse grijsaards hier ook een draai om de oren verdienen; ik vindt de bijbel ook zowiezo een gewelddadig en vunzig boek; oeps…sorry.

  12. Beste R.Rook,

    Een korte reactie:

    Wil je nu beweren dat moslims achter zijn in ontwikkeling? Of slechtere mensen? En sinds wanneer heb jij de wijsheid om te weten wat er leeft onder de moslims?
    En ik vind het erg gevaarlijk wanneer men in discussies zegt dat ‘moslims dat niet zouden doen’ of dat ‘er toch een verschil met het christelijke geloof is, want laatste is toch bewezen toleranter’. Decennias geleden zijn mensen na jaren een bepaalde stigma opgelegd gekregen te hebben de gaskamers ingestuurd. En niet alleen de Duitsers, maar ook de Nederlanders lieten dit toe (van alle Westerse landen zijn er in Nederland de meeste ondergedoken joden verraden).
    Ik wil je van niets beschuldigen R. Rook, maar ik wil zeggen dat dit soort uitspraken wel degelijk haatopwekkend zijn en dat je met dit soort uitspraken indirect beweert dat een bepaalde groep inferieur is.
    Tot slot wil ik zeggen: in nederland heerst op dit moment een modeverschijnsel om alles maar over moslims te zeggen, want jaren paars heeft dit tegengewerkt en nu moet het er toch uit. Het zou allemaal niet haatopwekkend zijn, maar ik durf bijna mijn rechter hand er voor in het vuur te leggen dat als een groepje islamitsche gekken morgen een bom plaatsen in Nederland, er ernstige rassenrellen zullen ontstaan. Dat is ook niet zo gek, na al die anti-reclame gelooft bijna geen Nederlander meer dat moslims leuke mensen zijn!

  13. Hoi Rene,
    Jouw betoog gaat over religie,als ik het goed begrepen heb.Mijn betoog ging over het meten met twee maten door het hele witte deel van onze samenleving als het om religie gaat.Van het beige deel van onze samenleving wordt onmiddellijk min of meer geeist afstand te nemen van een imam,terwijl de witte samenleving dat niet eist van witte aanhangers van een geloof.
    Overigens…..ik geloof niet dat Antoin Bodaer blij zal zijn als hij bij de grijsaards geschoven wordt.Hij is een goed gebekte goed uitziende figuur die een graag geziene gast in talk shows is en kritiekloos wordt aangehoord.
    Nu je het toch over het trouwen van homo’s hebt,ben ik bang dat ik iets gemist heb.Ik heb nog nooit gehoord dat er een homo stel in een van de velen protestanten kerken is getrouwd in Nederland.Als dit wel gebeurd is beken ik dat ik bij gepraat moet worden.
    Ik deel Imad’s angst wat toekomstige rassen rellen betreft en naar mijn bescheiden mening hebben we die te danken aan het feit dat het witte deel van Nederland ongecontroleerd dingen kan roepen zonder er eigenlijk iets van af te weten.Ik ben heel erg voor democratie en iedereen mag zijn mening ventileren,maar dan moeten ze wel weten waar het over gaat.
    Ik denk dat Imad me over de streep heeft gehaald en ik (met pijn in mijn hart)wel de noodzaak van verenigde spreekbuis voor de Moslims in zie.

  14. Hoi Imad,
    Altijd bereid.Moet er van te voren bij zeggen,dat ik geen islam deskundige ben.Mijn deskundigheid gaat niet verder als 25 jaar met jouw volk te hebben geleefd.Met geleefd bedoel ik ook geleefd.Mijn schaamte(nee die ben ik niet voorbij)is hoe jullie hier worden afgeschilderd,terwijl alle hoogopgeleide “witte”arabisten zich geen moeite getroosten om hier tegenin te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *