De paradigmastrijd (2)

Waarom is nu uitgerekend dit historische conflict over Israël en Palestina zo lastig, en waarom verstrikken we ons zo makkelijk in een paradigmastrijd? Waarom is er, om een voorbeeld te nemen, nog steeds geen sprake van een brede beweging om te helpen het conflict op te lossen, zoals dat er uiteindelijk wel kwam bij de anti-apartheidsstrijd? Waarom hoor ik zoveel mensen binnenskamers kritiek uiten op Israël maar er van terugschrikken om dat in het openbaar te doen?

Een aantal factoren:

1. De joden zijn in de Europese geschiedenis extreem slachtoffer geworden van antisemitisme en vervolging. Europa heeft wat dat betreft boter op het hoofd. Op wat verzet na hebben we het laten gebeuren. We zien de joden dus (terecht) als extreme slachtoffers van de geschiedenis. En in ons denken is het heel moeilijk om onder ogen te zien dat de slachtoffers van toen, of hun nazaten de daders van vandaag kunnen zijn. De Palestijnen maken het ons niet makkelijk (of juist wel, als we absoluut in paradigma 1 willen blijven) door zich niet als schuldeloze slachtoffers te blijven gedragen maar zich te verzetten met alle middelen die ze hebben. En daarbij zelf ook slachtoffers te maken. (De vraag is of het de Palestijnen had geholpen wanneer ze zich beperkt hadden tot geweldloos verzet – daarover een andere keer.) In de paradigmastrijd gaat het dus steeds over wie de ware daders zijn en wie de ware slachtoffers.

2. Toen Israël werd gesticht op land waar al andere mensen woonden leefden we nog in de nadagen van het kolonialisme. In Europa was weinig sympatie voor ‘inheemse volken’. De Palestijnen werden niet gezien als mensen die dáár woonden, maar als deel van een anonieme massa primitieve Arabieren die net zo goed ergens anders heen konden. Dat oude kolonialisme is inmiddels vervangen door een westers anti-islamisme, opgekomen onder invloed van migratieproblemen en terreuraanslagen. In het populistische denken kan het verzet van de Palestijnen eenvoudig opgeteld worden bij de moslimfundamentalistische terreur van al Qaida. Sharon heeft dus hulp gekregen van de ‘oorlog tegen het terrorisme’ van Bush, en probeert het Palestijnse verzet als moslimterreur weg te declareren. Met enig succes: veel mensen zien Arafat in de eerste plaats als een terrorist.

3. Veel Europeanen voelen zich meer verwant met Israël dan met de Palestijnen, die Arabieren zijn. Dat is ook niet voor niets: de stichters van Israël, de ashkenazische joden, kwamen, anders dan de mizrahim, de arabische joden, uit de Europese cultuur. Israël maakt er ook geen geheim van liever bij Europa te willen horen dan deel uit te maken van het Midden Oosten. Ook wordt er voortdurend benadrukt dat ‘Israël de enige democratie in het Midden Oosten’ is. Ondanks het feit dat het met die democratie nogal tegenvalt doet dat een beroep op het westerse gevoel dat Israël een fort van beschaving is tegen de oprukkende barbarij.

4. Voor veel mensen is het te moeilijk om de stap naar paradigma 3 te maken, omdat het lijkt alsof je niet alleen Israël aanvalt maar alle joden. Daar wordt ook naarstig gebruik van gemaakt door de mensen uit paradigma 1. Wie kritiek heeft op Israël valt alle joden aan en is dus eigenlijk een antisemiet. Dat is in ons schuldbewuste Europa een zware beschuldiging, en veel mensen schieten dan ook als een haas weer terug naar 2. Zeker voor mensen die joodse familie of vrienden hebben die erg aan paradigma 1 hangen, of op andere manier banden hebben met Israël, is het niet alleen een kwestie van mening te veranderen, maar kan het gaan om diepe gevoelens van loyaliteit en verraad.

5. En als laatste is er het misverstand dat wie opkomt voor de rechten van de Palestijnen automatisch anti-Israël is. Niet alleen tegen de huidige politieke lijn van Israël, maar tegen het gehele bestaan van Israël op zich. Het is nog moeilijker om de stap van 3 naar 4 te maken en stand te houden. Ja, ik sta achter de Palestijnen. Nee, dat betekent niet dat ik tegen Israël ben. Want let op: wie zien we nu als de ware vrienden van Zuid Afrika? Zijn dat de mensen die destijds de apartheid verdedigden?

Er zijn dus redenen waarom Europeanen in het algemeen en Nederlanders in het bijzonder haast automatisch achter Israël stonden. Toch kunnen we zien dat ook collectief gedragen paradigma’s kunnen verschuiven. In Nederland is waarneembaar dat een meerderheid, ook in de politiek en de media, langzaamaan van 1 naar 2 is opgeschoven. Voor veel van hen is paradigma 3 nog net een brug te ver, maar ook de kritische groep groeit. Ik hoor bijvoorbeeld vaak dat mensen ronduit kritiek hebben op Sharon, maar daar zelf haast van schrikken en zich dan haasten om ook wat negatiefs te zeggen over Arafat – “de Palestijnen zijn ook geen lieverdjes hoor”, als om het evenwicht te herstellen. Dat dat collectieve paradigma aan het opschuiven is maakt dat mensen die om wat voor reden ook erg hangen aan paradigma 1 zich in de verdediging gedrongen voelen en dan in de aanval gaan. Dat is te merken aan de steeds scherpere toon waarmee de mensen die voor de Palestijnen op komen van antisemitisme worden beschuldigd. Ik citeer de voorzitter van de Nederlandse Zionistenbond, de psychiater Dan Cohen: ‘hedendaagse joden hebben meer te vrezen van linkse groepen als Novib en de SP dan van de neonazi’s’.

Hierna, als illustratie, mijn persoonlijke verhaal over mijn reis door de paradigma’s. Hier.

6 gedachten over “De paradigmastrijd (2)

  1. Mooi stuk Anja, helder! En tja, dat de voorzitter van de NZB met zichzelf in de knoop is gekomen (psychiater ben je niet zomaar, dan moet er wel een steekje los zitten bij je) daar moeten we maar niet teveel op letten.

    En als de NZB eens ballen had, dan zaten ze allang op een of andere heuvel in de Westbank, dat is het ware Zionisme!

  2. Pingback: ace's Blog

  3. Pingback: ace's Blog

  4. “Ik hoor bijvoorbeeld vaak dat mensen ronduit kritiek hebben op Sharon, maar daar zelf haast van schrikken en zich dan haasten om ook wat negatiefs te zeggen over Arafat – “de Palestijnen zijn ook geen lieverdjes hoor”, als om het evenwicht te herstellen”

    Het heeft niet te maken met “schrikken”, Anja. Het heeft te maken met gewone nuancering. Ook mensen die kritiek hebben op alleenheerser Arafat voegen er vaak aan toe dat ook Sharon een viespeuk is. Feit is gewoon dat zowel de Israelische als de Palestijnse top bloed aan hun handen heeft, eigen belangen nastreeft en niet bereid is tot consessies en een vrede. Zowel het Palestijnse als het Israelische volk zijn hier het slachtoffer van.

    Maargoed, in een vorig onderwerp uit je kritiek op het Joodse nationalisme en dat je rechtvaardigheid belangrijker vindt. Maar geldt dit dan niet voor de Palestijnen? Wat is er rechtvaardig aan een Hamas of een Arafat? Die zijn net zo goed nationalistisch en bovendien staat de Hamas eigenlijk gewoon voor een soort “zionisme” (maar dan voor Arabieren). Ik omschrijf “zionisme” hier overigens als een extreme vorm van nationalisme, omdat het geen rekening wil houden met andere volkeren.

    Arafat is verder ook niet rechtvaardig, gezien hij op de eerste plaats een alleenheerser is en zijn volk niet een volksmacht levert en op de tweede plaats omdat hij een multimiljonair is (vermogen van tussen de 300 miljoen en 1 miljard euro!) terwijl zijn volk in pure armoede leeft. Dit laatste is uiteraard te wijten aan Israel, maar van Arafat’s kant kan je *niet* zeggen dat hij zo solidair is als hij ons doet denken.

    Groeten van een paradigma 2’er. 😉

  5. Klopt, Daniël. Helemaal 2. je komt met je voorbeelden als geroepen om te illustreren wat ik bedoel.
    Morgen meer.

  6. Quote:
    “Met enig succes: veel mensen zien Arafat in de eerste plaats als een terrorist”.

    Ik denk niet; dat dit komt vanwege het gelukje dat Sharon in dit tijdperk heeft om het pal.verzet weg te declareren. Door de beelden vanuit Athene t.b.v. de komende spelen werd ik me ineens weer ervan bewust, wat er plaats vond in 1972 in Munchen onder de ploeg van israelische sporters op een toernooi; bedoeld om verbroedering tussen nationaliteiten te brengen. Het woord palestijns terrorisme wil jij niet in de mond nemen Anja, dus dit zal dan wel als een heldhaftige daad van verzet (op vreemd grondgebied nog wel) in je geheugen gegrift staan?

    Verder graag aandacht voor iets, wat mij heel erg zorgen baarde op het RTL4 nieuws vandaag. De laatste tijd emigreren veel joden uit Frankrijk naar Israel en worden door Sharon met open armen ontvangen. Frankrijk kent een hoog gehalte aan arabische burgers en het leven wordt voor de joden daar zeer ondragelijk gemaakt,terwijl men vroeger voor de intifada in vrede met elkaar kon leven. Ze worden vaak bedreigd en geintimideerd. Ik vind het puur rascisme en discriminatie. Het grootste deel vlucht overigens naar omringende landen. Het is niet mijn stijl,om te vergelijken met de jaren 30, maar in dit geval doe ik dat wel.
    Het is haast overbodig om te stellen, dat dit de palestijnse zaak geen goed doet. Met het binnenstromen van nog meer immigranten naar de thuishaven Israel, zal de druk op de palestijnse aanspraken op gebieden en leefruimte nog meer toenemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *