Stokslagen

Dit kan niet waar zijn, dacht ik toen ik het las. Het is waar. Een islamitische man die vanwege zijn geloof de vrouwelijke ambtenaren van de Haagse Dienst Sociale Zaken en Werkeloosheidsprojecten geen hand wil geven kijgt voor straf een maand geen uitkering. Sanctie wegens belediging, heet dat.

Zo gaat het maar door. Er gaat geen onderwerp voorbij of er wordt even uitgehaald naar moslims. Orgaandonatie. Het blijkt dat er onder die miljoen Nederlandse moslims ook mensen te zijn die denken dat het tegen de islam is om organen af te staan. Nu is dat voor de groep die uit streken komt waarin orgaantransplantatie een ongekende luxe is, en die in eigen land nooit hebben na hoeven denken wat het verschil is tussen gewoontes en islam ook een nieuw onderwerp. Waar, dat blijkt, heel veel autochtone Nederlanders ook niet over uit zijn. Hindert niet, de moslims hebben het weer gedaan, minister Hoogervorst zegt dat ‘het wringt’ bij de moslims die om religieuze redenen geen organen af willen staan maar ze wel willen ontvangen. Egoïsten, die moslims. En zo staat het dan weer op de voorpagina van het ochtendblad. Vervolgens moet er weer moslims optreden om aan damage control te doen, want Hoogervorst had het mis, zeggen Abdulwahid van Bommel en Ahmed Marcouch. Het mag wel van de islam. Had Hoogervorst misschien even kunnen informeren, van te voren?

Krijgen we de gehandicapten. Die allochtonen gaan daar slecht mee om, ze worden thuis gehouden staat er in de krant. Wederom, zou het niet kunnen zijn dat mensen die hier nauwelijks welkom zijn, niet het vertrouwen hebben opgebouwd, en de kennis, om te weten welke hulp je hier voor gehandicapte familieleden kunt krijgen? Ik weet uit mijn werk in Gaza, dat mensen daar tamelijk ontzet zijn over de manier waarop wij in het westen iedereen waar wat mee is, gesorteerd naar afwijking, naar verpleeghuis, zorginstelling of bejaardenhuis brengt. Je eigen gehandicapten, daar zorg je zelf voor, die hou je in de familie. Wat kan als je in grote families woont met meerdere generaties bij elkaar. Zou het dus niet mogelijk zijn om eens te kijken welk contact en welke hulp nodig is voor de gehandicapte familieleden in allochtone gezinnen in plaats van meteen weer te oordelen?

En nou weer die meneer die een maand op zijn uitkering gekort wordt omdat hij vrouwelijke ambtenaren geen hand geeft. Zijn andere manieren van groeten dan zo onverdragelijk voor onze witte zielen? Moet het echt op zijn boerenkools? Zijn dit de normen en waarden waar we zo aan hechten? Hoe lang gaat het duren voordat we ons roemrijke koloniale verleden weer herinneren en we ongehoorzame inboorlingen gewoon tien stokslagen toedienen?

29 gedachten over “Stokslagen

  1. Ja, dat handen geven wordt er bij ‘ons Nederlanders’ met depaplepel ingegoten. Hoe vaak ik mijn moeder niet heb horen zeggen: ‘Geef die meneer (of mevrouw) eens netjes en handje’..? Sleutelwoord: netjes. Hoort zo, moet zo en er komt geen enkele oprechte hartelijkheid bij kijken.

    Maar ongelooflijk dat iemands uitkering daarvoor gekort wordt. Is dat niet verschrikkelijk tegen de wet??
    Dit doet me denken aan een berichtje dat ik eens op mijn weblog postte:

    Bise!
    Fransen zoenen. Veel vaak en voornamelijk ongevraagd. Zoals in Nederland bij informele begroetingen drie zoenen gebruikelijk zijn, zijn dat er in Frankrijk twee, voor hen die uit de Parijse banlieu’s komen zelfs vier.
    Maar: ook volslagen onbekenden worden afgelikt ter begroeting, niet zelden nog vóór de persoon in kwestie zijn of haar naam heeft genoemd. Als hij zijn naam tenminste noemt en niet meteen dorrent naar de volgende in de rij. “En met wie hebik het genoegen?” roep ik zo iemamnd nog wel eens na.

    Ik ben er niet kapot van. Ik maak zef wel uit wie ik zoen en wie niet, en ik wil eerst weten of ik iemand wel kan uitstaan. Dus probeerde ik aanvankelijk om me aan de ongewenste bises te onttreken. Kan ook wel: kwestie van de snelste zijn, hand uitsteken met de arm gestrekt, bovenlijf desnoods iets achterover houden.

    Dat wordt maar moeilijk geaccepteerd. De bise is een verworven recht, en Fransen hechten aan hun rechten (getuige ook de vele stakingenen demonstraties, maar dit terzijde) “Ah, tu donnes pas de bise?” is het licht onthutste antwoord vaak. “Oh, d’accord” kan het ook klinken in een mengling van teleurstelling en irritatie. Kun je gaan uitleggen dat het niet persoonlijk bedoeld is, maar dat je GEWOON NIET JAN EN ALLEMAN AF WENST TE LEBBEREN!

    Men blijkt zich een tikje afgewezen te voelen,of zich op zijn minst af te vragen of ik – nog voor de persoon in kwestie zijn of haar naam heeft genoemd – iets tegen hem of haar heb.

    Ineens moet ik denken aan de voorheen gastarbeider, nu allochtoon, (vandaag moslim) die geen vreemde vrouw de hand wil schudden. Niet uitgebrek aan respect, maar gewoon TE INTIEM! Wie ben je,ik ken je niet, wat moet dat? Doe je niet,is raar, gaat tegen je gevoel in.

    Ik heb het niet-zoenen overigens maar opgegeven. Het gedoe eromheen – de uitleg – is mij te bewerkelijk.
    “Ze (ik ben nu dus “ze’) passen zich maar aan!”

  2. Wat dat begroeten met een handdruk betreft: ik heb wel behoefte aan wat uitleg. Ik snap niet zo goed waarom iemand een ander geen hand wil geven. Een keer wachtte ik in de poli van een ziekenhuis. Een vrouwelijke arts kwam haar vrouwelijke patient halen en begroette haar. Haar man was bij haar, ook hij kreeg een hand aangeboden van de arts. Hij deed of hij het niet zag. Ik dacht wel dat het met zijn cultuur te maken zou hebben, maar vond het rot om te zien. Een beetje uitleg mag toch wel? En wat in de ene cultuur kennelijk niet mag of kan, kan in de andere cultuur onbeschoft zijn.
    Kortom: uitleg en een voor beide kanten acceptabele begroeting lijkt mij een mogelijkheid.

  3. Bezopen! Dit kan toch niet waar zijn! Wat is er mis met een beleefde groet, en glimlach en fatsoenlijk gedrag? Is dat dan niet netjes genoeg voor zo’n SoZaWe-dame? Dit gaat inderdaad veel te ver. Fatsoenlijk gedrag is logisch. Beleefdheid ook en een glimlach maakt het allemaal een beetje prettiger. Is dat niet genoeg dan? Of moeten we echt een soort van politiestaat worden?

  4. Dat beetje uitleg hebben we nou toch, Lucy? We weten nu toch dat er verschillende manieren zijn waarop mensen elkaar kunnen groeten? Zijn westerlingen altijd beleefd en vriendelijk? Niet in mijn ervaring. In Gaza waar een lange traditie heerst van wellevendheid, hoe ga je om met gasten en vreemdelingen, gelden wij westerlingen als pertinente horken, die zonder rustig te gaan zitten en beleefd te informeren naar ieders gezondheid en hoe het met de familie gaat met de deur in huis vallen. Ik bedoel maar.

  5. Ja iets uitleggen helpt meestal wel, maar als je je hele leven al van alles aan het uitleggen bent zowel naar de autochtone NL waarom de allochtonen NL iets wel of niet doet en waarom en ook weer omgekeerd is op den lange duur erg frustrerend. Dan denk ik als je het zo graag wilt weten had het dan onthouden van vorig jaar, zoek leesvoer; internet, bibliotheek, etc.

    Nou neem ik mezelf even als voorbeeld. Ook ik heb een hekel aan een hand geven of degen nou vrouw of man is, vraag me namelijk altijd af of iemand na het plassen ze handen wel heeft gewassen. Dat heeft even dus niks te maken met het feit dat ik moslim ben. In Marokko probeer ik al van kindsafsaan het vreselijk ondergezoend worden door allerlei familieleden vooral in de zomer als het snikheet is te ontlopen. Maar ja soms kom je er niet onder uit en ook ik heb geleerd dat het onbeschoft is om een uitgestoken hand te weigeren net als al die vieze plakkerige niet ophouden de zoenen lijdzaam te onder gaan.
    Maar dan wel snel water zoeken om me handen of met speksel overlopende wangen te boenen. Wederom heeft dit dus niks met mijn geloof te maken. In Japan buigen mensen ter begroeting is dat dan zo erg? Het gaat erom dat je je medemens begroet en niet de manier waarop, want die verschillen per mens.

  6. Amal: mijn oplossing daarvoor is om een ‘boks’ te doen, dus in plaats van een hand uit te steken, je naar voren gestoken vuist uit te steken. Daar bokst de ander dan tegenaan. 🙂 Natuurlijk moet je ook altijd vloeibare handzeep bij je hebben, voor het geval je niet aan de uitgestoken hand kunt ontsnappen. Wel even wachten tot de handenschudder verdwenen is.

  7. @Anja: ik heb nergens gezegd dat westerlingen fantastisch beleefd zouden zijn. Ik merk in jouw stuk een kwaadheid die ik op zich kan begrijpen omdat jij goed op de hoogte bent van de gebruiken uit andere culturen. Maar ik (bijvoorbeeld) niet. Ik moet zomaar begrijpen dat het anders is in een andere cultuur? Ik sta open voor andere mensen, maar zonder uitleg weet ik echt niet wat (on)fatsoenlijk is. En in mijn voorbeeld van het ziekenhuis negeerde de man in kwestie die hand en deed geen poging de dokter op een andere manier te begroeten (en ook zijn vrouw gaf geen krimp). Op dat moment hing er opeens een spanning op die poli, die er eerder niet was. Ongegrip door onwetendheid dus. In dit geval vind ik dat jij erg makkelijk uit gaat van de kennis die jij zelf hebt en voorbij gaat aan de grote massa. Wederzijdse uitleg is nodig, want ik neem aan dat de man die de hand weigerde ook niet weet wat hier beleefd is.

  8. Ach Wouter ik kan me er niet zo druk overmaken, maar maak me wel weer kwaad als er door alles en iedereen zo zwaar aan getild wordt. Waar hebben we het in godsnaam over er zijn ergere dingen in de wereld waar je je veel drukker over zou moeten maken. Zometeen krijgen de vrouwen met een hoofddoek ook geen uitkering meer omdat deze dames met zo’n doek hun kans op de arbeidsmarkt verkleinen. Gewoon te gek voor worden.
    En als je mensen die al van een minimum rond moeten komen ook nog geens verder gaat bekorten dan werk je de agressie die toch al vaak genoeg oplaait alleen maar veder in de hand. Als je mensen steeds maar weer stelsmatig uitsluit van deze samenleving en alleen hun tekortkomingen benadrukt kan je er op wachten dat de boel gaat escaleren. We hopen maar dat het gezonde verstand het gaat winnen van deze hetze tegen alles wat anders is.

  9. Beste Lucy, je leest kwaadheid in mijn commentaar die er wat mij betreft niet in zit. Wel ongeduld. Dat met die hand is nou uitgerekend een punt dat wel degelijk de brede massa heeft bereikt, dus dat zou nu echt niet meer uitgelegd hoeven te worden.
    Mijn kennis van andere culturen is ook maar beperkt. Je kunt ze nooit allemaal kennen. Waar ik voor pleit, en waar ik vroeger ook les over gaf, is een houding waarin je eerst vraagt, onderzoekt, open bent voor wat er anders is aan de ander, voordat je gaat oordelen en van alles aan gaat nemen wat helemaal niet hoeft te kloppen. Ik bedoel daar niet speciaal jou mee, ik bedoel dat erg in het algemeen, want ik vind dat er op het ogenblik breeduit en op grote schaal negatief geoordeeld wordt over alles wat mensen niet meteen snappen. Daar gaat mijn ongeduld over.

  10. Ik hoor zojuist uit betrouwbare bron (zo heet dat toch?), dat het bericht over de strafkorting op het niet-handen-geven niet correct is.

  11. Waarom geef je daar nu geen les meer in? Dit gaat volgens mij over de essentie waar racisme of liever vreemdelingenhaat vandaan komt. En het lijkt mij ook belangrijk dat allochtonen hier scholing in krijgen.

    Ik ben zelf opgeleid tot ontwikkelingswerker, weet het een en het ander van culturele verschillen, heb veel belangstelling voor sociolinguistiek (deze wetenschap houdt zich bezig met manieren van praten / communiceren in verschillende (sub)-culturen en de problemen die dit kan geven).

    Toch lukt het mij vaak ook niet om adequaat problemen te omzeilen. Ik heb o.a. negatieve ervaringen met een allochtone chirurg en een allochtone rijsintructeur op het communicatieve vlak. Dit heeft voor mij nogal grote negatieve consequenties gehad (een extra operatie en helaas nog steeds geen rijbewijs).

    Ik denk zelf dat uitleg over de verschillen in de (soms kleine) dingen van het leven (zoals het elkaar aankijken bij het afrekenen in een winkel; verschillende begroetingsrituelen etc.; verschillen in persoonlijke ruimte) broodnodig aan het worden is in onze samenleving.

    Wat mij vooral gechoqueerd heeft na de moord op Theo van Gogh en de dood van de tasjesdief was het wederzijds !! onbegrip en de compleet verschillende interpretaties en reacties op deze gebeurtenissen.

  12. Hoi Claar, het zou fijn zijn als dat met die strafkorting niet klopt. In dat geval gaan we door met ons beklagen over de media die zo’n bericht er dan ongecontroleerd in zetten. Ik volg het.

    Esther, ik geef geen les meer omdat tien jaar geleden mijn baan in het hoger beroepsonderwijs (waar ik twintig jaar les gaf aan hulpverleners) werd opgeheven. Nu zit ik dus in de politiek en kan niet alles tegelijk. Het is bovendien een punt dat ik me afvraag hoeveel beroepsopleidingen vinden dat ze aan interculturele communicatie aandacht moeten besteden. Toen ik uit het onderwijs wegging brak net de no-nonsens stroming uit die al dat gecommuniceer maar soft vond. En de mensen die vinden dat ‘ze’ zich maar aan moeten passen en anders ophoepelen zie ik ook nog niet zo gauw beseffen dat ze er zelf wat aan kunnen doen.
    Het zit hem voor mij niet in het exact weten hoe je dingen doet in verschillende culturen, want dat red je toch nooit, maar in een soort gevoeligheid die je wel degelijk kunt kweken. Wat niet wegneemt dat je ook te maken kunt hebben met een eersteklas seksistische allochtone etterbak waar je met gevoeligheid ook niet tegenop kunt, hoor.
    Ik heb met ontzettend veel plezier les gegeven, juist ook in ‘gemengde’groepen (a/a) en als ik twee hondjes was of negen levens zou hebben zou ik het weer doen. Je leert er zelf zoveel van.

  13. Volgens de advocaat van de betrokken man, J. Plokker, krijgt zijn cliënt in elk geval een maand geen uitkering. Natuurlijk is daartegen bezwaar gemaakt, dus het loopt nog…..Tevoren heeft de man al een korting van 10 resp. 20 % gehad.

    Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt? Over respect voor een (andere) cultuur gesproken! OK, het is in orde om omgangsvormen ter discussie te stellen, maar…..een bijstandsuitkering geheel intrekken? Als je dan ook nog minister Verdonk bezig ziet met haar kinderachtige: “Ik mag toch ook wel wat terugzeggen?” (je denkt er al haast bij: “want ik is klein en zij zijn groot, dat is niet eerlijk!”), dan denk ik: het algemene niveau van met elkaar omgaan is -vooral danzij het huidige maden&wormenkabinet- gedaald tot onder dat van peuters!

  14. Ik hoorde overigens ook zeggen dat er wellicht meer speelt dat alleen geen hand willen geven. Misschien is dat zo. Als het niet zo is, en dit uitsluitend om de groetwijze gaat, dan hoop ik dat het hier niet wordt ingevoerd in Rotterdam. Tegenwoordig kan je dat hier ook verwachten, nu we met een Leefbare partij zitten opgescheept.

  15. Ik heb het ook gelezen vanochtend in de Volkskrant en dacht ook: dit kan toch niet waar zijn, dat blijft in bezwaar ook uiteraard nooit overeind, maar sowieso, dat kan niet dat voor zoiets dit soort maatregel wordt opgelegd, zo is het personeel bij sociale diensten ook niet. Ik werk zelf als jurist bij de sociale dienst in een andere grote stad en kan dat dus wel een beetje beoordelen. Gelukkig zag ik toen in hetzelfde bericht staan dat de sociale dienst te Den Haag ontkende dat om deze reden deze maatregel is opgelegd, dat vermeld je er niet bij Anja. Ik weet dus ook wel zeker dat het bericht van Claar klopt. Ik ken de wet- en regelgeving goed, maar ook de mentaliteit van medewerkers bij sociale diensten in grote steden. Daar zullen rotte appels tussen zitten, maar zo’n ingrijpende maatregel moet ook nog wel even worden goedgekeurd door een senior en die zijn echt niet gek.

  16. Inderdaad belachelijk. Ik had de zelfde reactie toen ik het las: kennelijk is het zo dat moslims het nationale pispaaltje zijn geworden. Dat een minister dit durft te zeggen. Schandalig. Mensen dit gebeurt en we zouden nu op dit moment moeten gillen, schreeuwen met elkaar: je mag niet discrimineren. Wat is nu de reactie die mensen die zich schuldig maken aan opruiende uitspraken willen veroorzaken, vraag ik me dan af. Dat men zegt:”die moslims, daar moeten we vanaf. Hup de gaskamers in met ze.” Is dat wat ze willen? Want ik krijg toch echt heel sterk de indruk dat langzaam maar zeker een beeld geschetst wordt dat moslims onmensen zijn. Gelukkig Anja, zijn er mensen zoals jij – niet islamitisch, maar die wel degelijk inzien dat wat nu gebeurt ordinaire discriminatie is- anders had ik het als moslim en als Nederlander het echt heel moeilijk gehad.

  17. Ik word er zo ontzettend moe van. Soms heb ik het gevoel dat het wel lijkt of we langzaam met zijn allen steeds een stukje verder afglijden richting de beerput. Maar dan denk ik weer nee ik ga er wat tegen doen, dus maandag in mijn eigen wwonplaats deelnemen aan een antiracisme tocht en de 28ste in Amsterdam,misschien helpt dat ook niet ,maar dan heb ik tenminste het gevoel dat ik iets zinnigs doe.

    Claar , geweldige bijdrages, maar het helpt allemaal niets , ook met een webmaster die wat schijnt rond te kijken , blijft het een zootje daar op opzij. Ik geef het op. Net besloten.

  18. @Anja: ik ben het echt niet met je eens. Ik zou willen dat dit de grote massa heeft bereikt, maar ik geloof er niks van. Ik denk dat er heel veel angst heerst voor de dingen die mensen niet begrijpen, wat zich uit in wantrouwen. Over en weer wordt er niet uitgegaan van goede bedoelingen. Volgens mij is zoiets als die handdruk alleen nog maar in kleinere kringen bekend. Mensen die hun wantrouwen/angst moeten overwinnen hebben meer tijd en uitleg nodig. En ik heb het over uitleg in twee richtingen! Er van uit gaan dat mensen het nu maar moeten weten lijkt mij tamelijk link en iets te gemakkelijk.

  19. Dat bericht over die maatregel klopt dan wel niet. Maar ik zag net dat debatje uit de Rotterdamse gemeenteraad over de uitspraken van Pastors, en als we niet oppassen GAAN ze dit soort maatregelen opleggen. Wat een afschuwelijke man! Ik schaam me er weer eens voor dat ik Rotterdamse ben (dat had ik ook heel erg na de gemeenteraadsverkiezingen, toen St. Pim nog leefde. Toen stond ik echt om me heen te kijken op het metrostation en me af te vragen wie van die meer dan 1 op 3 het zou zijn die daarop gestemd had, 37%, toen heb ik emigratie ook ernstig overwogen). Hoewel, laatst was ik blij dat een andere Rotterdamse wethouder, gelukkig juist degene die over sociale zaken gaat, Bolsius van het CDA, zijn partijgenoot De Geus tot de orde riep over de toenemende armoede ten gevolge van het beleid van dit asociale kabinet en zei dat het hem niet interesseerde hoe dat viel bij het landelijke CDA, dat dat beleid niet deugde. Maar inderdaad, ik schreef laatst dat ik echt geen toenemend racisme zie in de oude volkswijk waar ik woon. Maar als een meerderheid de uitspraken van Wilders toejuicht, als die Pastors bloemen en adhesiebetuigingen krijgt en als die Van den Anker (ook zo’n opportunistisch Rotterdams talent) nadat verslaafden werden bekeurd omdat ze op een bankje zaten nu weg schijnt te gaan komen met deportatie van Rotterdamse daklozen en verslaafden naar een boerderij met een hek erom, waarschijnlijk voorzien van schrik- en prikkeldraad, dan moet zelfs een positivo als ik het toegeven: we worden een akelige, rottige, nare, ieder voor zich en God voor niemand, racistische klote-maatschappij, waar straks alleen nog het recht van de sterkste geldt. Ik maak me nooit zorgen om de toekomst, maar toen ik die gladakker van een Pastors met zo’n eng lachje zag zeggen dat hij nu met vakantie naar Marokko ging zag ik het even heel erg somber in.

  20. Imad, Fien, jullie zeggen allebei hetzelfde: dat je er zo moe van wordt en ongerust bent waar het heengaat. Ik merk dat ook, iedereen merkt het dat er momenteel een enorme en ongezonde spanning op de samenleving staat.

    Laat je niet gekmaken door wat andere mensen roepen en doen, maar ook niet door je eigen manier van ertegenin gaan.

    Ik merk zelf dat om een beetje helder na te denken af en toe rust en afstand nodig is. Een tijd terug, het was ook zo’n chaotische periode, had Bieslog een probaat middel. Ik heb dat toen onder mijn favorieten gezet, en het sindsdien een paar keer teruggehaald. Sterker nog, vanmiddag nog.

    http://bieslog.vpro.nl/programma/bieslog/news.jsp?news=8956800
    en helpt die niet, probeer deze dan eens:
    http://bieslog.vpro.nl/programma/bieslog/news.jsp?news=8956800

  21. Ik ben een oelewapper, kopieerde zojuist tweemaal dezelfde link in mijn bericht.
    Die tweede had moeten zijn:
    http://bieslog.vpro.nl/programma/bieslog/news.jsp?news=8814411

    Van de gemeentelijke site van Den Haag haalde ik net ook het volgende bericht:

    In diverse media heeft de afgelopen dagen een bericht gestaan dat een uitkeringsgerechtigde gekort zou zijn vanwege het niet schudden van een hand van een medewerker van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten in Den Haag. Dit is niet correct.

    Wanneer mensen niet de hand wensen te schudden van een medewerker, is dat op zich geen reden voor maatregelen. Wel is een respectvolle benadering van de medewerker vereist. Verder moeten cliënten geloofwaardige inspanningen laten zien om aan het werk te komen. Dit wordt op individuele basis beoordeeld. Dat is de inhoud van een interne richtlijn van de dienst SZW.

    In het geval van de cliënt van de dienst SZW in de gemeente Den Haag die zich via zijn advocaat tot de media heeft gericht, is iets anders aan de hand. De gemeente gaat niet in op de situatie van de cliënt, maar meldt wel dat de persoon in kwestie zich bij herhaling onvoldoende heeft ingespannen om een baan te vinden en dat afspraken herhaaldelijk niet zijn nagekomen. Dat vormt de reden voor deze en eerdere sancties.

  22. N.a.v. Pastors. Inderdaad een griezel. Provocatie.

    Stemmingkwekerij. Wilders kan er ook wat van. How about this one?

    * Waar nodig wordt het leger ingezet voor de openbare ordehandhaving

    Wat een aanstellerij zeg.Waar zijn die uit de hand lopende toestanden dan. Bij de voetbalstadions ofzo?

    Ik ga me niet meer druk maken. Dat is denk ik het beste. Schamen voor dat grauw? Bekijk het maar. Teveel eer voor dat schorriemorrie.

  23. Het blijft me toch te onduidelijk, wat die man in Den Haag nou precies heeft gedaan/nagelaten, dat hij wordt strafgekort. Onze regionale krant rectificeerde vanochtend. Maar twee dagen geleden had het werklozen-weblog dit (op het ANP gebaseerde) bericht:

    Uitkering ingetrokken
    De gemeente Den Haag trekt voor een maand de uitkering in van een islamitische man die uit geloofsovertuiging weigert vrouwelijke ambtenaren de hand te schudden. Dat bevestigde de Haagse PvdA-wethouder Pierre Heijnen (Sociale Zaken) via een woordvoerder.

    De Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten (SZW) meent dat er geen werk te vinden is voor mensen die weigeren vrouwen de hand te schudden. Medewerkers van de SZW mochten onlangs aangeven hoe men dacht over het weigeren van een handdruk.

    Naar aanleiding daarvan werd de regel opgesteld dat er in dat geval een andere respectvolle vorm van begroeting plaats moet hebben. Gebeurt dat niet, dan mag de sociale dienst sancties opleggen in verband met belediging.

    http://werklozen.web-log.nl/

    Nou zat ik te denken: stel nou dat het bericht waar is. Maar stel nou (ook niet ondenkbaar) dat de betreffende medewerkster van de Haagse Sociale Dienst die daar achter haar agressiebestendige balie zit, een moslimmeisje is (al dan niet met hoofddoek). Een meisje dat dus direct doorheeft welk vlees ze in haar socialedienstkuip heeft en weet, dat deze cliënt (het heet trouwens tegenwoordig weer klant, misschien dat velen zich daardoor als klant gaan gedragen, maar dit terzijde) dat deze cliënt haar dus van je never nooit niet een hand gaat geven.

    Is zo’n meisje dan toch verplicht, deze cliënt te dwingen haar een hand te geven? Waardoor hij zeker en vast een strafkorting krijgt als hij weigert? En wordt er bij haar dan straks ook salaris ingehouden omdat ze besloten heeft haar cliënt gewoon geen hand te geven?

    Ik bedoel, dat kan toch?
    Volgens mij zijn we stapelmesjogge aan het worden ‘in dit land’.

  24. Misschien is dit mosterd naar de maaltijd, maar orthodoxe Joden MOGEN ook geen hand aan vrouwen geven volgens hun geloof. Misschien kunnnen de sociale diensten met die wetenschap nog wat meer geld besparen!
    Anneke Mouhaan

  25. Voor Imad, Fien en alle anderen die het even helemaal gehad hebben met de Nederlandse maatschappij:

    Zo slecht als de media zijn in het schetsen van een correct beeld over moslims, zijn ze natuurlijk ook in het schetsen van een correct beeld van niet-moslims. Alleen de prominenten en de meest extreme gevallen van beide partijen worden in beeld gebracht, waardoor het beeld kan ontstaan dat Nederland alleen bestaat uit extremistische moslims en rechts-extremistische autochtone jongeren. Het moge duidelijk zijn dat dat niet het geval is.

    Kijk voor de gein eens naar de peilingen, hoeveel zetels heeft Wilders nou op zijn hoogtepunt gehad, 17, 18? Dat is nog altijd meer dan dertig zetels minder dan de PVDA, die nu al maanden stabiel rond de 50 zetels hangt. Nu mensen doorkrijgen wat een rechtse rakker onze Geert is, blijft hij ergens onder de tien steken.

    Even voor de duidelijkheid: die racistische en anti-islamitische figuren heeft Nederland altijd al gekend, maar de uitspraken werden alleen in de beslotenheid van de huiskamer gedaan (waar ik met mijn arische kop dan getuige van mocht zijn). Na 11 september/6 mei/2 november is de stront alleen maar boven komen drijven. Het klinkt raar, maar ik vind dat een positieve ontwikkeling. Een onzichtbare vijand is moeilijk te bestrijden.

    Ik geloof ook dat het met de helende werking van de tijd allemaal wel goed komt; hoe meer niet-moslims in aanraking komen met moslims, hoe gedetailleerder hun beeld, hoe minder vooroordelen, hoe minder dicriminatie. Just hang in there.

  26. Tsja, de oerhollandse handenschudderij heeft voor veel commotie gezorgd. Ook al bij mevrouw Verdonk enige tijd geleden toen een Imam haar geen hand wilde geven (en zich daarmee volgens de publieke opinie niet aan de grondwet hield). Bij mij heeft het vooral voor pedagogisch inzicht gezorgd.

    Als ik later pappa ben (en huisvader worden is voor mij het hoogst denkbare eer), zal ik mijn kindjes nooit en te nimmer meer zeggen: “Geef die mevrouw eens een handje.”
    In plaats daarvan zal ik steevast zeggen “Vraag die mevrouw eens of het gepast is om haar een handje te geven.”

    Respectvol of rebels… ik weet het niet meer. Ik raak de weg kwijt in mijn ‘eigen’ land!

  27. Dank voor het hart onder de riem, Claar inderdaad erg goed voor de soul.Ik heb ze op favorieten geplaatst.
    Wouter ook aan jou dank, maar wel een kanttekening. Natuurlijk weet ik dat er ook veel groter groepen nederlanders zijn met het hart wel op de juiste plaats. maar wat ik juist zo treurig vind is dat alles tegenwoordig als zegbaar beschouwd wordt. Zaken die een aantal jarenterug voor de rechter eindigden met een veroordeling wegens racisme, worden nu open en bloot in ons parlement en in de media besproken, zonder blijk van afkeuring. Wat voor invloed heeft dat op jongeren die de situatie van vroeger niet kennen en die dus leren (onbewust) , dat zulke denkbeelden normaal zijnen mogen en tot het politieke spectrum behoren. Als zij last hebben van onderbuik gevoelens , kennen zij niet de rem die ouderen hebben. Iedereen heeft op zijn tijd onderbuikgevoelens, maar meestal ben je je er snel bewust van en stuur je ze naar de plaats waar ze thuis horen en dat is niet het publieke debat . Maar jongeren hebben geleerd inmiddels dat je die gewoon mag uiten en dat dat een recht is en dat je je niet hoeft te schamen. Ik hoop dat de rem er weer op gaat,maar gebeurd dat niet dan blijf ik er een hard hoofd in houden.

  28. Er zijn natuurlijk vele manieren van elkaar beleefd groeten. Ik heb geen enkel probleem wanneere iemand de handen op de rug houdt, glimlacht en een vriendelijk hoofdknikje maakt.

    Heb ik liever dan het het nare slappe ‘vaatdoekhandje’ of de ‘bankschroef’

Reacties zijn gesloten.