Racisme en politieke islam

“Flikker nou toch eens eindelijk op met dat achterlijke geneuzel over dat geitenneukersboek. Ik geef er geen kut om wat er nou wel of niet in staat. Jij houdt ook nooit op, gek wijf !!”

Het is toch interessant wat de mogelijkheid om het internet te gebruiken om ongecensureerd je mening op te dumpen toch wakker maakt in mensen. Bovenstaande meneer, die zegt geen kut te geven om wat ik schrijf komt wel regelmatig langs om even te vertellen wat hij van mijn achterlijke geneuzel vindt. Hij lijkt er wel aan verslaafd.

Of deze, die ik tamelijk willekeurig van een website afpluk, want als je de moeite doet kun je een fantastische verzameling aanleggen van wat er in Nederland allemaal gezegd kan worden tegenwoordig:

“Tja, dan dat over de joden… Dat er veel joden zijn met een meer dan aangenaam banksaldo ligt volgens mij inderdaad gewoon aan dat joden goed georganiseerd zijn en in tegenstelling tot bijvoorbeeld islamieten ook rationeel kunnen nadenken.
Dat er op deze planeet een klein aantal families rondzeult met een direct en indirect toegankelijk kapitaal dat ondertussen inderdaad groot genoeg is om de rest van de wereld zo’n beetje de wet op te leggen lijkt me een probleem dat los van religie moet worden aangepakt”.

Of deze:

“Wat wel effect zou kunnen hebben is wanneer het volk eindelijk eens vrij voor z’n mening uit mag komen. Dat er ronduit gezegd mag worden dat een meerderheid van de Nederlanders gewoon helemaal geen islam in Nederland wil. Misschien dat er dan ook politici opstaan die zeggen waar het op staat, dat wie islam wil beoefenen misschien maar beter naar islamitisch grongebied kan vertrekken en dat de koran verboden moet worden omdat dat boek naar moord, terreur en onderdrukking stinkt”.

Gisteren was ik bij een interessante bijeenkomst over politieke islam, vooral in Marokko. Het was georganiseerd door het IKV, in De Rode Hoed.Ik weet nog weinig van Marokko dus voor mij was het erg informatief. Ik lees er nog even wat bij en kom er dan op terug. Maar ook interessant was een Vlaming, Rik Coolsaet (Politicoloog, Universiteit Gent) die onderzoek doet naar jihadterrorisme, naar radicalisering.

Het viel hem op hoe jongeren in Nederland en Belgie zich steeds meer als moslim gaan definieren. Maar hoe komt dat: ze zijn hier geboren, in Marokko zijn ze al bijna buitenlanders, maar in Nederland worden ze ook in toenemende mate gezien als buitenlanders. Als je geen Marokkaan bent en je bent geen Nederlander? Dan ben je moslim.

Het is een probleem van identiteit, zegt Coolsaet, het is een probleem van leven in de diaspora, en niet van religie. Het is een voorstelbare reactie: ze noemen me moslim, okee dan ben ik een moslim en dan zal ik me ook gedragen als een moslim. Hoe het kan gebeuren dat er binnen die groepen die zich juist meer toewenden naar de islam een kleine groep kan ontstaan die werkelijk ontspoort? Het zijn individuele trajecten, zegt Coolsaet, en we weten er eigenlijk nog weinig van waarom de ene over de schreef gaan, en al die andere niet. Het heeft dus ook geen zin om te gaan zeggen: zoveel procent kan zich tot terrorist ontwikkelen en al helemaal niet om te gaan voorspellen wie dat zullen zijn. Ruimschoots de meeste jongeren worden religieus of zelfs streng religieus, zonder dat ze daarbij uit de bocht vliegen.

In een poging om een moslimdemocratische beweging of partij op te zetten ziet Coolsaet niet zoveel heil. Moslim zijn is geen basis voor een politieke stellingname, migranten onderling zijn heel divers, en bewegen zich tussen conservatisme en zeg maar GroenLinks. Maar dat het helpt als migranten zich organiseren, dat zeker.

Filip de Winter is in Belgie veroordeeld wegens racisme. In Belgie zelf houdt hij zich tegenwoordig gedeisd. Als hij zich weer eens lekker uit wil leven dan laat hij zich uitnodigen naar Nederland, want hier mag je van ongestraft van alles zeggen. (Zie boven, zou ik zeggen). Wat zijn de verschillen dan tussen Belgie en Nederland? Een paar. Belgie heeft het Vlaamse Blok, maar ook al enige jaren gehad om daar mee om te gaan.
Een ander punt is dat Belgie door zijn koloniale verleden meer bindingen heeft met de Algerijnen. Er is al langer meer gedaan aan het leggen van vertrouwelijke banden met Algerije, want ook zij hebben te lijden onder extremisme. Het wordt meer gezien als een gezamenlijk probleem om aan te pakken, en het is belangrijk dat er niet gepraat wordt over moslimterrorisme, maar over Algerijns terrorisme. Er zijn heel veel meer doden gevallen door het extremisme onder moslims zelf, zie Marokko.
Een ander punt is dat Belgie al langer ervaring heeft met het moeten maken van compromissen, om de taalstrijd in eigen land, de kloof tussen Vlamingen en Walonen.
Als hem gevraagd wordt of hij de kans dat jongeren door zullen slaan dus hoger inschat in Nederland dan in Belgie aarzelt Coolsaet even en zegt dan: ja, dat denk ik wel.

Wat er moet gebeuren? Sociale contracten sluiten. Zorgen dat mensen niet worden buitengesloten, niet worden gemarginaliseerd. De revival van salafisme, strenge islam, komt niet uit te lucht vallen. Zorg dat mensen hun waardigheid kunnen behouden. En hou op te praten over moslimterrorisme.

Op de discussie tussen twee Marokkanen, een seculiere liberale, Driss Ksikes (hoofdredacteur van het Marokkaanse politieke weekblad Tel Quel), en een vertegenwooriger van het nieuwe islamisme, Mustapha Khalfi van de Marokkaanse ‘Parti de Justice et Développement’ (Partij voor rechtvaardigheid en ontwikkeling) kom ik terug als ik er nog wat achtergrond bij heb gelezen.

Interessante website trouwens, van Rik Coolsaet. Lees zijn laatste artikel over Al-Qaeda.

9 gedachten over “Racisme en politieke islam

  1. (Het Vlaams Blok heet tegenwoordig (na de veroordeling wegens racisme) Vlaams Belang en hun opperhoofd heet Filip Dewinter.)

    Het jeugdjournaal heeft een vast item: Kind voor de Camera. Kinderen mogen vertellen wat hen bezighoudt. Afgelopen week was er een elfjarige jongen die heel Nederland wilde laten zien dat het hartstikke leuk wonen is in zijn wijk, ookal zeggen anderen dat er alleen maar ‘buitenlanders’ wonen.
    Ik ben gewoon in Nederland geboren, zei hij. Maar ik denk wel dat andere mensen mij ook een buitenlander vinden.

    Uit wat hij verder vertelde in die paar minuten begreep ik, dat voor hem een ‘buitenlander’ niet iemand is die uit het buitenland komt, maar iemand die buiten de ‘gewone’ maatschappij staat. En zijn hele betoog was erop gericht, aan te tonen dat dit onzin is. Hij is gewoon Nederlander en voelt zich ook zo.

    Een binnenlander dus.

    Elf jaar en nu al het gevoel hebben dat je er niet bij hoort.

  2. Mooi artikel en ik kan het in heel grote lijnen met deze Rick Coolsaet eens zijn.
    Ben zelf getrouwd met een Marokkaanse man en heb 2 zoons; één van 21 en één van 11 jaar.
    Wij zijn heel gematigd Moslim en hebben onze kinderen ook zo opgevoed. Het zit mijn oudste zoon en heel veel van zijn vrienden niet mee in deze maatschappij. Ze studeren hard (mijn zoon studeert economie) en ook zijn vrienden proberen een carriëre op te bouwen maar ze hebben weinig kans.
    Zoekend naar een bijbaan en/of een stageplaats krijgen ze steeds weer een dichte deur. Ze hebben het gevoel dat ze worden uitgekotst door de Nederlandse samenleving. Gelukkig is mijn zoon toch wel zo verstandig om niet al te bitter te worden en de moed niet te verliezen maar hij ziet om zich heen dat bepaalde vrienden extremer worden in hun manier van denken.
    Te pas en te onpas gefouilleerd worden door de politie zonder reden, ik weet niet hoeveel keer op een dag je i.d. laten zien, geweigerd worden als je uitgaat……..er moet verandering in komen anders zie ik de dingen somber in.

  3. Mensen die kennelijk hun eigen psychisch evenwicht denken te moeten bewaren door obsessief dit soort vullis te spuien (zoals je boven citeert) zijn in mijn ogen enigszins geestelijk in de war, Anja. We moeten dat niet anders dan als zodanig kwalificeren.

    Misshcien wel het allerbedreigendst voor de Nederlandse samenleving beschouw ik die vermaledijde “ik-zeg-wat-ik-denk, en alles moet kunnen” -mentaliteit van de laatste jaren, die is aangewakkerd en wordt geëxploiteerd door politiek rechts. De kortzichtigheid waarmee mensen wier familie oorspronkelijk van elders komt (en vooral moslims) feitelijk in hun maatschappelijke ontplooiing worden belemmerd en grof worden bejegend. Dit alles dreigt juist een vervreemding van de Nederlandse samenleving te veroorzaken en te versterken, alle z.g. integratiebeleidsdoelstellingen ten spijt. (Die, als ze al serieus worden genomen, zó dom worden aangepakt dat de gevolgen averechts zijn). Onrustbarende vicieuze cirkels…..

    Overigens: hoezo heeft België meer binding met Algerije vanwege het koloniale verleden? Algerije is Frans geweest, en België heeft alleen Kongo als (koninklijke) kolonie gehad, dat niet Arabisch is.

  4. Als een in Veenendaal wonende Gronings geboren half-Fries half-Vlaardinger met een bloedlijn die rijkt tot Schotland en Scandinavië weet ik er natuurlijk alles van hoe het is om buiten de maatschappij te staan. Toch ben ik goed geïntegreerd, en ik verwacht dat die apen dat ook maar gaan doen…
    (En laat ik nu mijn verstand weer aanzetten…)

    Ik heb altijd al gezegd dat de aantrekkingskracht van de radicaal-politieke Islam, en daarvoor: de aantrekkingskracht van de kleine criminaliteit, ligt in het feit dat de Westerse samenleving de mensen van de andere kant van de middellandse zee over één kam scheren.
    Zij worden bejegend met denigrerende kwalificaties en stelselmatig uitgesloten van de maatschappij. Toegang tot de arbeidsmarkt en het openbare leven is voor hen vele malen moeilijker dan voor mensen wier families sinds de middeleeuwen of nog langer op het drassige landje aan de Noordzee hebben gewoond.
    Echter, wanneer ik dit aankaart in discussies valt mij hoongelach ten deel. `Als zij zich goed gedragen, worden ze vanzelf niet uitgesloten.´ is een reactie die ik veel krijg. Om nog maar te zwijgen van ´Er zit misschien een kern van waarheid in, maar dat neemt niet weg dat de Islam in beginsel een bloeddorstige religie is.´
    Kortom, er is geen erkenning voor dit fenomeen, en zal derhalve ook niet 123 opgelost worden.

    Als een in Veenendaal wonende Gronings geboren half-Fries half-Vlaardinger met een bloedlijn die rijkt tot Schotland en Scandinavië bof ik toch maar met mijn afkomst.

  5. Ik ben gisteren met mijn moeder naar de lezing en film van Izza Genini geweest; ‘terug naar oulad moumen’ in t bijbels museum. Het was hartverwarmend de film te zien over een Marokkaans gezin met joodse geloof. Ze vertrokken vanuit Oulad moumen en maakten vanuit Casablanca ieder een reis door de wereld van parijs tot New York en zijn verworden tot een over de hele wereld verspreidde gezin, die na zoveel jaren als familie weer terugkeren naar het dorpje oulad moumen. Zowel haar lezing als de film lieten bij mij een indruk na van een multiculturele samenleving waar het niet uitmaakt wat voor geloof je hebt, en eenieder respect heeft voor elkaars geloof. Ook vertelde Izza dat in Marokko mensen meer begrip hadden voor elkaars geloof dan in t westen. Als je bij de Marokkaan kwam eten dan zorgde hij ervoor dat alles Kosjer was uit respect voor religie, terwijl Izza veelvuldig meemaakte in t westen dat ze niet kosjer eten kreeg, en deze toch at uit beleefdheid, en zo niet aan haar religieuze regels kon voldoen.
    In Marokko deed men ook niet aan interreligieuze dialogen, omdat dat helemaal niet nodig was, men leefde met elkaar en ieder zijn religie en daar was onderling begrip voor, dat was gewoon heel vanzelfsprekend.
    Al met al, de film vond ik een eye opener, en raad m aan eenieder aan………

  6. #4. Steeds meer mensen raken geestelijk in de war, daar maak ik mij toch wel zorgen over.

    #1. In Kind voor de camera gisteren of eergisteren drie jongens van Marokkaanse komaf. In hun klas zit welgeteld één Nederlands kind, dat vinden ze best jammer. In hun wijk wonen wel Nederlandse kinderen die met ze zouden willen spelen, maar dat mag niet van de Nederlandse ouders… Ze keken er niet erg vrolijk bij. Wat moet er van zulke kinderen worden?

    Misschien zijn er in België momenteel minder openlijk radicale moslims actief dan in Nederland, maar geloof niet dat de situatie er beter is. Enige tijd geleden stond er in ik meen de Standaard een reportage over radicalisering in Antwerpen (Molenbeek geloof ik). In allerlei ongrijpbare moskeetjes achter anonieme deuren wordt salafisme en haat tegen het westen gepreekt. België heeft de moslims met de gang van zaken rond de Moslim Executieve tot tweemaal toe behoorlijk tegen de haren ingestreken. Ieder jaar is er opnieuw gedoe over ontheffingen voor het ritueel slachten van offerdieren. Van de week las ik in een Belgische krant dat een raadslid (schepen) van Turkse afkomst moest meemaken dat zijn zoontje louter op basis van zijn naam in de allochtonenklas werd gezet, waarop het raadslid verzuchtte “hoe lang blijven wij nog allochtonen?” Ik vrees dat Coolsaet wat naïef is.

  7. Hendrik Jan Bakker

    Heb je het over de reportage van een Marokkaanse journaliste die onderdook in Molenbeek?

  8. Saida, ik heb het inderdaad over die reportage van een ‘ondergedoken’ journaliste in Molenbeek, ene Hind, een moslima met een katholieke opvoeding, 6 delen gepliceerd in maart van dit jaar in het Nieuwsblad. Kan natuurlijk ook allemaal fake geweest zijn, zoiets als Youssa Noordhof/Boukhari, ik kreeg wat paranoïde gevoelens toen ik het las.

Reacties zijn gesloten.