Weer in Slotervaart

080117slotervaart-067.jpg

Het kerstreces is weer voorbij, en behalve een eindeloze reeks uitnodigingen voor nieuwjaarsrecepties waar ik bijna nooit naar toe ga – je kunt je halve leven wel doorbrengen staande met een glas in de rechtervoorpoot – is het nu elke avond kiezen of ik ergens heen wil.

080117slotervaart-083.jpg

080117slotervaart-097.jpg

Zo was ik bij de eindmanifestatie van de reeks discussieavonden van de Religieus Seculiere Kring in Slotervaart. Zie hier, over de vorige bijeenkomst waar ik bij was. Een hele grote zaal vol mensen, en echt, dit was nu eens werkelijk gemengd. Buurtbewoners van beide kunnen en meerdere denominaties en alle leeftijden, plus notabelen en belangstellenden van buiten de wijk. Job Cohen deed het woord, Ahmed Marcouch uiteraard, een aantal mensen die al eens waren geweest kwamen nog eens spreken, Paul Scheffer, Mohammed Cheppih, Nahed Selim was ook uitgenodigd, en helaas, Tariq Ramadan die verwacht werd zat vast op Londen Heathrow vanwege een ongeluk.

080117slotervaart-044.jpg

080117slotervaart-048.jpg

080117slotervaart-040.jpg

080117slotervaart-038.jpg

080117slotervaart-037.jpg

080117slotervaart-032.jpg

Ik moet bij Cohen en Marcouch vaak denken aan wat Huub Oosterhuis eens zei: ik zeg al dertig jaar hetzelfde. De boodschap kan op de nagel van je duim. Toch blijft het inspirerend om naar hem te luisteren. Zelfde voor Cohen en Marcouch. Inspirerende samenvatting ook van de voorzitter.

Marcouch benadrukte weer dat de vrijheid van iemand die homo is en daar voor uit wil komen dezelfde vrijheid is als die van iemand die een boerka wil dragen. Je kunt niet vrijheid voor jezelf op eisen en tegelijk die van een ander willen beperken. Om te illustreren dat het hem menens is zat hij later op de avond op het podium in gesprek met een man, sympathiserend met moslims – en homo.

080117slotervaart-064.jpg

080117slotervaart-056.jpg

080117slotervaart-050.jpg

Cohen zei, op de vraag hoe hij vond dat een liberale islam er in Amsterdam uit zou moeten zien, ‘wat ik daarover te zeggen heb is niet zo interessant. Wat interessant is is wat we zien gebeuren. Het is onvermijdelijk dat de islam hier in het westen betrokken raakt en een deel wordt van de samenleving. Het is met de joden ook gebeurd. In het katholicisme hebben ze een paus, die precies voorschrijft wat iedereen moet vinden. Maar we moeten constateren dat het zo niet werkt. Gelovige burgers maken uiteindelijk zelf uit wat ze vinden, ook katholieken, en dat geldt voor moslims, die geen paus hebben, niet minder. Ook onder de islamitische burgers hoor ik verhalen die zijn redelijk liberaal, en ik hoor andere verhalen dat ik denk, nou, dat gaat niet makkelijk op in wat we in het westen vinden. En dat geldt voor alle groeperingen. Wij zeggen als joden onder elkaar vaak: zet vijf joden bij elkaar dan heb je zes meningen’.

‘Ik vergeet niet dat mijn moeder pas in 1957 handelingsbekwaam werd, toen pas zelfstandig beslissingen mocht nemen. Ik was toen negen. Ik had geen idee wat homo’s waren. Vijf jaar geleden vond ik homo’s ook eng. Zulke veranderingen hebben tijd nodig, maar gaan in feite behoorlijk snel. Amsterdammers zijn net mensen. Als ze iets met elkaar gemeenschappelijk is, ondanks het feit dat het een komen en gaan is, dan is het een grote bek. Amsterdam heeft altijd al bestaan uit immigranten. En die worden Amsterdammer. Als er een stel Marokaanse Amsterdammers naar Marokko gaan dan merken ze hoe ze worden aangekeken: als typische Amsterdammers met een grote bek’.

‘Anders dan hier gezegd werd vind ik de toon van het debat wél belangrijk. Discussies mogen op het scherpst van de snede worden gevoerd, vrijheid van meningsuiting staat bovenaan, maar het blijft ongelooflijk belangrijk dat we die niet gebruiken om mensen tegen elkaar op te zetten’. Applaus.

080117slotervaart-004.jpg

080117slotervaart-071.jpg

080117slotervaart-069.jpg

Over Paul Scheffer zal ik het nog een andere keer hebben, en over Nahed Selim kan ik nog vertellen dat ze met een theorie kwam dat je moslima’s kon opdelen in orthodox – die met een hoofddoek – en liberaal – die zonder. Er werd in de zaal waar veel van de vrouwen zaten die ze even overzichtelijk had ingedeeld ongelovig gelachen. Wat zou het helpen als ze ging kennismaken met de mensen waar ze het over heeft.

080117slotervaart-076.jpg

080117slotervaart-092.jpg

Marcouch kondigde aan dat dit niet het eind was van de discussies in Slotervaart.
Heel goed.

8 gedachten over “Weer in Slotervaart

  1. Hey was jij er ook Anja? Nietgezien, misschien niet herkend.. Ik vond het erg interessant. Jammer dat bij de discussie met Nahed Selim een groot gedeelte van het publiek weg liep. Die hadden hier geen trek in zo ving ik op. Ik vond dat ze soms toch zinnige dingen zei. Een meneer die ik sprak in de pauze tijdens het roken sprak er schande van. Dat wil zeggen wat Nahed Selim te zeggen had. ‘Respectloos naar al die mensen in de zaal’. Ik ben van mening dat bij een discussieavond alle partijen gehoort dienen te worden. Zij dus ook.

    Ik ben benieuwd naar je verslag over Paul Scheffer, wanneer kunnen we die verwachten?

  2. Nahed Selim zei domme dingen over moslimvrouwen die ze ogenblikkelijk bij had moeten stellen wanneer ze de moeite zou nemen haar beweringen te checken bij de mensen waar ze het over heeft. Wat ze dus niet doet. Dat was nogal beschamend, en de mensen die wegliepen hadden wat mij betreft geheel gelijk. Het ging tenslotte over hen, die flauwekul. Ik hoorde ook dat er achterin de zaal wat mensen zaten te applaudiseren voor Selim. Autochtoon, uiteraard. Het is niet voor niets dat ze zo wordt gewaardeerd op rechtse islamofobe websites, en bij Letter en Geest van Trouw en Opinio grote stukken mag schrijven.

    Scheffer: wanneer ik zin en tijd heb. Er ligt nog meer te wachten.

  3. Beste Anja,

    Je kritiek op Nahed Selim, daar heb je wel gelijk in.
    Kijk maar naar Bouchra Ismaili: ze draagt geen hoofddoekje, maar ze is beslist geen liberale moslim.

  4. Kwam je een beetje katten, Ton? Is Bouchra de nieuwe gebeten hond? Jij kunt beoordelen wie je wel of niet in kunt delen bij liberaal of orthodox?

  5. Beste Anja,

    Geef je jou gelijk, dan is het nog niet goed.
    Tegen Bouchra heb ik niets; anoniem mailen vind ik verachtelijk en haar reactie vind ik dan ook heel begrijpelijk en ook niet onsympathiek. Dat dan ‘val dood’ in een mailtje aan een anonymus, tot doodsbedreiging wordt opgeblazen, dat is toch onzin.

    Niettemin zou ik een vrouw die – afgaande op haar email – oprecht in de duivel gelooft en bovendien een manifest van Hizb Ut Tahrir tekent, niet als liberale moslim willen aanmerken.

  6. Ik hoef mijn gelijk niet te krijgen aan de hand van nog een nummertje wie zullen we nu eens door het slijk halen ah daar hebben we Bouchra. Ik hoef het niet met haar eens te zijn om te vinden dat het wel genoeg is geweest.

  7. Toch vind ik het jammer dat mensen weglopen van de discussie. Hoewel ik nog nooit wat van haar hand heb gelezen en het ontzettend irritant vond om naar haar te luisteren, kon ik mij bij sommige van haar ideeen wel vinden. Heb je haar boek gelezen en zo ja wat vond je er van? Ik heb mij nog niet gewaagt aan haar boek omdat ik geen duidelijk beeld van haar heb kunnen krijgen.

  8. Herhaling, Johan. Hoeft niet.
    Mensen liepen niet weg voor de discussie want er was geen discussie. Selim vond wat over moslimvrouwen. De moslimvrouwen zelf wisten dat het flauwekul was. Ik wist dat ook. En niemand is verplicht er naar te blijven luisteren als er onzin over je beweerd wordt.
    Wat ik over Selims werk te melden heb kun je met het googletje zo vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *