Muziekzendeling Brechtje Roos


(Brechtje Roos)

Het deed me een beetje denken aan Pierre Janssen, de ‘kunstverteller’. Pierre Janssen, lieve kijkbuiskinderen, vertelde in de jaren zestig en zeventig over kunst, dat is hééél lang geleden, op de tv. Nu vind ik praten over kunst meestal ontzettend boring, want kunst is om naar te kijken, niet om over te lullen vind ik. Maar Pierre Janssen deed dat zo aanstekelijk, dat je anders ging kijken. Opeens werd waar je naar keek boeiender, en spannender, of ontroerender. Wat Pierre Janssen deed was ook kunst.

Zo was ik een zondagmiddag te gast in Amsterdam in een atelier waar Brechtje Roos een try-out deed die ze een luistersessie noemde. Ze had dat ook gedaan in Den Haag en in Utrecht. Met het idee dat je muziek beter hoort als je er wat meer van weet. En zij gaf les in luisteren. Ze vertelde, en dan weer een fragment muziek, en dan weer wat vertellen. Of het werkte? Nou en of. Niet alleen dat de muziek die ze uitkoos fijn was en ze geheel naar mijn smaak door elkaar klassiek, jazz, en ‘wereld’ muziek liet horen, maar ook eeuwen aan elkaar knoopte en bijvoorbeeld liet horen dat ze eeuwen terug ook al ‘covers’ hadden, een melodie die door vele componisten werd overgenomen, zoals ze ook een compilatie liet horen van 21 versies van Yesterday van Paul McCartney.

Brechtje maakt zelf muziek en zou haar geld makkelijk kunnen verdienen met uitvoeren – of met lesgeven, maar haar echte hartstocht zit in het overdragen van het plezier van muziek, mensen leren luisteren, en nu noemt ze zich een muziekzendeling. Aan mij wel besteed, want ik hou van muziek en heb ook een erg eclectische smaak – ik zit niet vast aan één genre – maar ik ben, hoe noem je dat als het over muziek gaat – nogal ongeletterd. Dus ik vind het heerlijk om me uitgelegd te krijgen wat een ouverture is, of die nu van Bach is of van Amy Winehouse, en wat nu eigenlijk het gereedschapskistje is dat hoort bij de muziek maken, timing, bijvoorbeeld. En hoe je muziek droevig en herfstig kunt laten klinken, en hoe opzwepend. En hoe ontzettend verschillend dezelfde muziek kan klinken, afhankelijk van wie speelt.

Brechtje is ermee bezig om een vorm te vinden om ermee door te gaan. Want hoe breng je dit aan de man? Wat mij betreft mocht dat best in zeg vier middagen of avonden, want het was nu veel ineens, en daarom ook met korte fragmenten die vroegen om meer. Als ze zo’n cursus luisteren geeft doe ik zo weer mee want ik vind het puur genieten.

We mochten ook zelf wat muziek meenemen, en daar werd er een van uitgekozen, en dat was net de mijne. Ik nam de CD mee van Ernst Reijsiger, een cellist en tevens een geniale gek, die op een bezem nog muziek kan maken en die graag mixt: hij heeft gespeeld met een Siciliaans mannenkoor en op Janna – die had ik meegenomen – speelt hij met een groep Afrikanen. Ik hou erg van het mixen van tijden en culturen, van Bregovic die veel deed met volksmuziek uit de Balkan, of Kroke met moderne versies van klezmer, of van het Kronos kwartet dat ook van alles uitprobeert, luister, hier.

Brechtje werd fantastisch bijgestaan door Reinder van der Put achter de computer, zodat je geen geklooi kreeg met CD’tjes die uit hoesjes moesten worden gepulkt en een geluidsinstallatie die het maar half doet, en je je helemaal kon overgeven aan de muziek zelf.

Wie geïnteresseerd is in hoe het verder gaat mag zich opgeven bij Brechtje Roos, brechtje.roos@gmail.com. Zie de website: hier. Ze doet trouwens nog meer, vormgeving, illustraties, zie hier.

7 gedachten over “Muziekzendeling Brechtje Roos

  1. Anja,
    Ik heb de luistersessie nog niet ervaren en heb er dus nog geen oordeel over.
    Ik vind het heel aardig van je dat je zo enthousiast en lovend over mijn dochter Brechtje bent met zelfs de vergelijking naar
    Pierre Janssen!(lang geleden en wàt een genot altijd)
    Bedankt,
    Selma Roos

  2. Graag gedaan, Selma, my pleasure, zoals ze het zo mooi in het engels zeggen. Ze doet het ook echt heel leuk.

  3. Leuk beschreven Anja. Wat een goed initiatief van Brechtje. Omstreeks mijn zestiende kreeg ik zoiets op de Vrijeschool, drie weken lang, twee uur per dag. Muziekgeschiedenis vanaf de Griekse oudheid tot Ligeti. Linkse hobby, maar het maakt het leven wel aangenamer.

  4. Hoi Anja,

    Leuk om te lezen hoe jij de luistersessie in mijn atelier hebt ervaren. Mooie foto’s ook. Ik heb er ook van genoten, en vond het fijn jou te ontmoeten. Leuk te weten dat je een weblog hebt, kan ik eens wat vaker buurten.

    Groetjes

  5. Ha Pauline, was ook een spannende omgeving om het in te doen, jouw atelier. Kon ik tussendoor nog mooi rondkijken. En het weer deed ook mee, door die tocht heen en weer terug door de mist, op weg naar het eind van de wereld, kreeg het iets droomachtigs. Was fijn dat je jouw ruimte er voor gegeven had.
    We gaan elkaar wel weer tegenkomen.

  6. Prima idee van Brechtje Roos, zo’n cursus muziekluisteren. “Listen to the music”, zongen de Doobie Brothers al lang geleden!

    Overigens: over het prachtige, meeslepende en intrigerende stuk “Canto sostenuto” van Simeon ten Holt is recent zelfs een documentaire uitgekomen!

    En wat betreft die goede oude Pierre Janssen: als een waardige opvolger zou ik toch nog graag prof. Henk van Os, oud-directeur van het Rijksmuseum te Amsterdam, willen vermelden.

  7. hallo lieve luisteraars, ook bij ons thuis heeft brechtje een luistersessie gehouden. het was een feest, en zoals mijn vriend zei: véél leuker dan een verjaardag.
    De luistersessies zijn gemaakt voor amateur muziekliefhebbers maar ik als professioneel musicus ervoer de luistersessie als een warm en geduldig bad. realiseerde me opeens dat ik dat veel te weinig doe: zitten op de bank, tv uit, cd aan, bek houden en luisteren.
    ik zou Brechtje willen ondersteunen in haar missiewerk. ik vraag aan iedereen die dit leest: denk erover haar en Reinder in te huren. voor een mooi intiem klein uurtje op je verjaardag, ter intuning van je nieuwe huis, voor de opening van een expositie, als therapeutische sessie voor een groep weetikveel….. Het werkt met Brechtje !!!

Reacties zijn gesloten.