Zwolle

Zwolle. Dat was nog eens een origineel onderwerp voor een politiek cafe van de SP: politiek en religie. Voor een aantal genodigen voor het panel geen nieuw onderwerp: voor Erik Dannenberg, wethouder in Zwolle voor het CDA en Esme Wiegman, raadslid in Zwolle voor de CU is het altijd al de vraag waar de C in de politiek voor staat. Voor Mehmet Kaplan, PvdAer maar tevens voorzitter van de Islamitische Liberale Stichting en voor mij, senator voor de SP die zondags in de Ekklesia zit, de ‘linkse kerk’ is de combi politiek en religie niet zo voor de hand liggend. Of moet ik zeggen: voor ons persoonlijk wel maar voor onze partijen niet.


(Margriet Twisterling)

Ik was zelf te veel midden in de discussie om als afstandelijke verslaggever te kunnen funktioneren. Het begon al meteen goed. Dannenberg over de christelijke inspiratie en het sociale hart van het CDA. Wacht even, zei ik meteen. Wat is er nou zo christelijk en sociaal aan het hudige neoliberale beleid van de regering, waar het CDA van harte mee instemt, wat is er zo christelijk aan de eigen verantwoordelijkheid, waren we niet ons broeders hoeder?


(Erik Dannenberg)

Twee punten bleven door de discussies heen de avond vullen: kritiek op het niet erg sociale beleid van de regering en dus het CDA, en die andere kwestie rondom religie, hoe gaat Nederland om met moslim migranten. Ik stelde dat de huidige regering een beleid voert waarbij de burgerrechten van migranten stelselmatig worden ondermijnd, en kreeg een applausje van een paar migranten op de eerste rij.

Over religie en linkse partijen: geen voor de hand liggende combinatie. Toch ook weer wel: in veel bevrijdingsbewegingen, Chili, Nicaragua, Zuid Afrika, liepen theologen voorop en waagden hun leven. Domela Nieuwenhuis was behalve socialist ook predikant. En ook weer niet: Marx had niets met de kerken van zijn tijd en terecht niet, socialisten hebben zich altijd verzet tegen de macht van de kerken en hun ondersteuning van de heersende macht. De standenmaatschappij verkopen als door God gewild, en een beloning voor brave aanpassing in het hiernamaals, niet erg socialistisch.


(Esme Wiegman en Mehmet Kaplan)

Kaplan en ik hadden het over de koudwatervrees binnen de linkse partijen tegenover religie. De emancipatiebewegingen, arbeiders, vrouwen, homo’s liepen gelijk op met de ontzuiling en ontkerkelijking en met het verzet tegen de kerken. Het gevolg is dat veel linkse mensen denken dat religie per definitie conservatief is en secularisme per definitie progressief. Kaplan en ik waren het eens: de linkse partijen zijn erg laat in het adequaat reageren op de weerstanden in de samenleving tegen de moslims. Ondertussen kiezen diezelfde moslims, die tenslotte ook migranten zijn, massaal op links. We staken de hand in eigen boezem, geen van de linkse partijen is tot op heden genoeg pleitbezorger voor de belangen van migranten. Er is nog werk aan de winkel.

Vervolgens waren we het weer even niet eens met elkaar over vrouwenemancipatie. Kaplan hing het leerstuk aan dat vrouwen er zijn voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken en mannen voor de Buitenlandse Zaken. Daar konden de andere christenen zich wel in vinden, maar ik niet. Het is niet aardig om een gediplomeerde moslim met de koran te bestrijden, maar ik weet dat er helemaal nergens in de koran staat dat vrouwen er zijn voor binnenshuis en mannen voor buitenshuis. Dat is een patriarchale opvatting, die je natuurlijk vriendelijk kunt laten klinken door nog eens te benadrukken hoe belangrijk de taak van vrouwen binnenshuis is.

Esme en Erik gingen nog met elkaar in de clinch over de C in hun partij. Duidelijk is dat het CU daar veel principieler over is dan het CDA. Maar van het CDA zijn nu ook moslims lid. Kan dat ook bij het CU? Nee, zei Esme, dat kan niet, maar samenwerken, dat kan wel.

Erik bleef maar aanvoeren dat het CDA het helemaal niet zo slecht doet. De werkloosheid werd toch minder? De armoede stijgt wel. Erik kwam met de mededeling dat veel van de mensen die het nu moeilijk hebben dat aan zichzelf te danken hebben. Nogal een VVD standpunt, zei ik. Ook al weer niet erg christelijk.

En dat werd vooral geillustreerd toen ik na afloop nog met de man stond te praten die in Zwolle aan de hulplijn zit. Zelf is hij ook een voorbeeld van met zijn acht en vijftigste uit het arbeidsproces gedrongen te zijn, en erg onvrijwillig moeten leven van een minimum. En dagelijks zitten er bij hem mensen huilend op de bank die maandenlang op hun uitkering hebben moeten wachten, schulden moeten maken, niet meer weten hoe ze het moeten redden. Natuurlijk zijn er ook mensen bij die zeggen de huur niet te kunnen betalen maar wel drie tv’s hebben staan thuis, maar het merendeel van de mensen in nood heeft dat werkelijk niet aan zichzelf te danken maar aan een hardvochtig nieuw beleid. We kunnen het voorspellen: wat er nu op het stelsel van sociale zekerheid is bezuinigd, komt straks, nee nu al, terug in de vorm van nog veel grotere problemen.

Het werd laat. Ik had nog wel langer door willen praten in het cafe na afloop, maar moest de laatste trein nog halen. Twee uur thuis.

8 gedachten over “Zwolle

  1. Mevrouw Meulenbelt,

    Met het oog op de naderende gemeenteraadsverkiezingen ben ik om me heen aan het kijken en vind ik het belangrijk om te weten wie waar wat over te zeggen heeft. Dat was ook de reden waarom ik gisteren in Zwolle bij het debat aanwezig was.
    Religie is voor mij een belangrijk aspect in mijn leven en meer dan een inspiratiebron, daarom vond ik het onderwerp ook erg aantrekkelijk.

    Ik ben vaker op deze site terechtgekomen en u heeft me eerder al nieuwsgierig gemaakt. Na het debat van gisteren ben ik nog nieuwsgieriger geworden. Helaas, moest ik voor het einde van het debat weg, waardoor er geen tijd was om even met elkaar van gedachten te wisselen. Ik vond het in ieder geval prettig om eens een ander geluid te horen dan altijd maar de wijzende vingertjes-taal.

    Leuke foto’s :)(ik ben die met de lichte hoofddoek).

    Mvg,

    Drifa

  2. “geen van de linkse partijen is tot op heden genoeg pleitbezorger voor de belangen van migranten. Er is nog werk aan de winkel.” Aldus Anja Meulenbelt. Klopt helemaal, en goed dat het gezegd wordt ook! belangrijk ook om eraan te werken dan migranten ZELF, en niet alleen pleitbezorgers voor migranten, aan het woord komen. Buiten links, en daarbinnen vooral ook.

  3. Mevrouw Meulenbelt,

    Hierbij wil ik even zeggen dat ik het prettig vond om naar u te luisteren tijdens het Debat afgelopen woensdag.
    U hebt goed kenbaar gemaakt waar jullie voor staan en gaat een reactie dan ook niet uit de weg.
    Helaas moesten wij weg, anders waren wij ook zeker naar u toegestapt!

    Mvg Saida (zusje van Drifa)

  4. Wat gezellig wordt het Saida, waren jullie niet met z’n vieren? Komen er hier nog twee zusjes langs?
    Dank voor je aardige woorden. Doet me eerlijk goed, met al die gevechten die we moeten leveren om meer begrip.

  5. Dag Anja,

    Ik vind het jammer hoe mijn bijdrage aan de betreffende avond bij jou is overgekomen. Alsof ik een niet-christelijk VVD-standpunt uitdraag. Je gaat voorbij aan het feit dat ik me 20 jaar intensief heb ingezet voor verslaafden, dak- en thuislozen en gezinnen met ernstige problemen. Ik heb gezegd dat veel armoedeproblemen geen gevolg zijn van het uitkeringsstelsel maar voortkomen uit vaardigheidstekorten. De verkeerde dingen kopen, moeilijk deel kunnen nemen in het arbeidsproces etc. Daarnaast zijn er natuurlijk ook knelpunten in het uitkeringsstelsel, daar kan ik veel voorbeelden van noemen. Maar ik herken me niet in je negatieve benadering van het kabinetsbeleid. Ik heb gepoogd dit beeld te nuanceren, maar dat is niet gelukt merk ik. Wel zou ik zelf, als ik in ‘den Haag’ zat, een aantal dingen anders aangepakt hebben. De lokale SP-leider, Margriet Twisterling, weet dat we op de sociale paragraaf een aantal dezelfde gedachten hebben.
    Vriendelijke groet,
    Erik Dannenberg

  6. Beste Erik, het is heel goed mogelijk dat je op lokaal niveau best goede dingen doet. Maar je verdedigde ook het CDA landelijk, en dat kon ik natuurlijk niet op me laten zitten. Tenslotte heeft het CDA over de hele linie gedwee met het kabinet meegestemd over het nieuwe zorgstelsel, de afbraak van de sociale zekerheid en nog zo een paar zaken, en daar zat ik met mijn neus bovenop. Dat het CDA met de VVD mee behoorlijk hebben verloren in de gemeenteraadsverkiezingen zegt een heleboel: dat goede daden van CDAers op lokaal niveau niet opwegen tegen de afbraak waar CDA landelijk van harte aan mee geholpen heeft. Je wou op die avond niets horen over de gestegen armoede, die volgens mij niet te ontkennen valt. En dat is het belangrijkste punt waar de verschuiving naar links aan te danken is. Ik zie nu gelukkig dat er ook CDAers zijn als Doekle Terpstra die de hand in eigen boezem wil steken en vindt dat het CDA weer terug moet naar een socialere of als je wilt christelijker opstelling. Ik hoop erg dat je het met hem eens bent. En dat je inplaats van het CDA te verdedigen je nek uitsteekt over de zaken die je, zoals je zegt, in Den Haag anders aangepakt zou willen zien. Want daar hoorde ik je die avond in Zwolle helaas niet over.
    Ik wens je er sterkte mee.

    Met vriendelijks,
    Anja Meulenbelt

    PS. Niet om het er nog eens in te wrijven, maar ik zie dat het CDA in Zwolle twee zetels is kwijtgeraakt. Dat zegt toch iets? Dan is er iets toch niet goed gegaan?

  7. Geachte Anja,

    Ik ben het met je eens met uw reaktie naar Erik dannenberg toe
    Het sollidair zijn met je medemens is zolangzamer hand een vies woord geworden.
    Het is extreem begonnen met het kabinet kok, en door deze regerings kombinatie fijntjes afgemaakt.
    De verantwoordelijkhei ligt dan ook bij 4 partijen P.v.d.a.
    c.d.a. v.v.d. en d66.
    Ik ben al jaren lid van de s.p. en natuurlijk deze partij heeft de wijsheid ook niet alleen.
    Maar wat ik wel zeker weet is dat de sollidariteit zal herleven.
    Graag wil ik u nog het volgende verzoeken,ik ben al jaren bezig met mensen te helpen van buitenlandse afkomst (vooral die vrouwen gaan me aan het hart)
    Er komt ook hier in nederland nog steeds meisjesbesnijdenis voor,uithuwlijking,eerwraak,en ook in een aantal gevallen het moeten dragen van een boerka opgelegt door man of vader
    U heb daar wel eens aandacht aan gegeven,maar er wordt ook in de politiek lauw op gereageerd.
    Soms denk ik het is onverschillgheid,of voor de buhne praten,
    want er gebeurt weinig aan.
    Als het mag wil ik u 2 voorbeelden geven waar ik echt mee zit.
    Ik ken een meisje met een boerka opgelegt door haar man,
    ze mag officeel niet met een nederlander praten en zeker niet met een man,toch heb ik een gesprek met haar gehad en ik verzeker u dat ze het verschrikkelijk vind om deze boerka te dragen
    Tweede voorbeeld
    Ik heb voor een somalische gezin vrouw 2 dochters 1 zoon mee mogen helpen voor een verblijfs vergunning ect,het bleek dat dit gezin uit somalie is gevlucht o.a dat deze moeder haar dochters niet wou laten besnijden (wat ook niet is gebeurt)
    Mw is wel besneden 51 jaar,dagelijks heeft ze er last van.
    Maar heelaas het meisje van 22 (ze kon heel goed studeren)onder druk van familie is dit meisje toch uitgehuwlijk.
    En dat vind ik verschrikkelijk en sta je machteloos.
    Ik zou het heel fijn vinden dat er veel meer aandacht komt voor deze misstanden
    Wilt u meehelpen om dit aan de kaak te stellen.

    Met vriendelijk dank,
    Leo

Reacties zijn gesloten.