‘Linkse kerk’: laatste dienst voor de zomer

aekklesia-15.jpg

Alleen kan ook met twee is beter
twee of drie met twaalf of zevenmaal zeven eendrachtig.

Zo moet een ekklesia zijn, als ‘bezield verband’; een plaats waar mensen thuis zij bij elkaar, veilig, elkander dragen en ondersteunen, vasthoudend aan het visioen van een nieuwe wereld.

Zo voelt het, zijn met velen, veilig – dauw daalt neer van hoog gebergte in de morgenzon. Je kent elkaar je weet wie bij je hoort gezegend ben je zo voelt de nieuwe wereld die komen zal.

Zeg ‘amen’. Zo moge het zijn.

aekklesia-36.jpg
(Alex van Heusden)

aekklesia-32.jpg

aekklesia-20.jpg

Aan het woord: Alex van Heusden, die deze laatste dienst van de Amsterdamse Studentenekklesia voor de zomer de schriftuitleg deed. Zeg maar preek. Alex is van al onze schriftuitleggers het meest ook een leermeester: hij wil graag dat we er wat van opsteken. Deze keer ging het vooral over de wortels van het christendom, de wortels waar we in de Ekklesia naar terugzoeken: het feit dat we die moeten vinden in het oude jodendom.

Wij hier, in deze Ekklesia, zijn in hoge mate schatplichtig aan tradities van Jodendom waarbinnen de Thora, die levensleer, van geslacht op geslacht – een keten van generaties -, is overgeleverd. Wat wij christendom noemen, zo hebben wij geleerd, is van Joodse oorsprong. Jezus – Jesjoe’a in zijn eigentongval – was een Joodse leraar, zijn eerste volgelingen, mannen én vrouwen, waren allen Joden en bléven dat ook. Zij hielden onverkort vast aan de Thora; zij onderhielden de sabbat, aten koosjer en besneden hun jongetjes acht dagen na hun geboorte. De Jeruzalemmers onder hen bezochten regelmatig de tempel – totdat dit heiligdom in het jaar 70 door Romeinse legioenen werd verwoest.

Toen het vroege christendom, in al zijn varianten, bijna uitsluitend niet-Joden telde, ging het zich in toenemende mate afzetten tegen Joden en hun Jodendom – de dochter kwam in opstand tegen haar moeder. Joden, zo beweerden christenen, begrepen hun eigen heilige Schrift niet, omdat zij weigerden die te lezen als voorstadium van de laatste en definitieve openbaring, zoals die ‘vlees’ geworden was in Jezus Christus. Eenmaal verheven tot staatsgodsdienst van het Byzantijns-Romeinse rijk en enige ‘toegestane religie’, nam het christendom naar Joodse opvatting de gestalte aan van het vierde wereldrijk waarover het bijbelboek Daniël spreekt: ‘een vierde dier, vreselijk, schrikwekkend en geweldig sterk’ (Daniël 7:7). Toen
begon, door de hoogste kerkelijke en politieke gezagsdragers gelegitimeerd, die geschiedenis van Jodenhaat, Jodenmoord, verkettering, gedwongen bekeringen, verbranding van de talmoed – een geschiedenis die de voorwaarden schiep voor de Shoah, in het hart van het christelijke Europa.

In de jaren 1933-1945 werd een rijke Joodse cultuur, die zich gedurende vele eeuwen in Europa had ontwikkeld en standgehouden, ondanks tegenwerking en vervolging, nagenoeg weggevaagd. Tot begin jaren veertig van de vorige eeuw leerde men in de getto’s van Polen kleine kinderen het alefbeet, het Hebreeuwse alfabet, door hen houten lettertjes te geven waarop honing was gesmeerd. Dat ze smaak zouden krijgen voor de zoetheid van de Thora, dat ze de Thora zouden liefhebben, in hun hart prenten, bergen in het binnenst van hun ziel.

Voor de gehele tekst: hier, op de website van de Ekklesia.

aekklesia-10.jpg

aekklesia-5.jpg
(Geeske Hovingh)

Een feestelijke dienst, met veel taart toe. Extra feestelijk omdat er twee kinderen gedoopt werden: Samuel en Vera. En er dus heel veel kinderen waren.

Als om mij een plezier te doen: een van mijn lievelingsliederen, het Lied van Micha. Over de dgen die nog komen, waarin de zwaarden worden omgesmeed tot ploegen, en iedereen de oorlog af kan leren, en zijn wijnstok snoeit, en uitrust in de schaduw van de bomen.

En niemand schrikt meer wakker in de nacht.
En niemand vreest meer voor een nieuwe morgen.

aekklesia-1.jpg

Morgen voor de liefhebbers nog een hele serie foto’s, want ik heb er veel gemaakt.

14 gedachten over “‘Linkse kerk’: laatste dienst voor de zomer

  1. Nee, dat is Grieks voor gemeente – van gelovigen dus.
    Kun je zo vinden via Google of Wikipedia, trouwens.

  2. Hier haal je, misschien wel onbewust, wel even een punt aan, Anja.

    Gaan we, komen we terug naar de oorsprong of geloven we in één nieuwe wereld? Is God uberhaupt voor verbetering vatbaar? (Of voor verslechtering?)

    Ik vraag me af of je je hiervan bewust was?

    Daar haal je me nu wel even een punt aan.

  3. Ik heb werkelijk geen idee welk punt ik ‘onbewust’ aan zou halen Rob.

    Het visioen van een betere wereld, een rechtvaardige wereld, waarin genoeg brood en liefde is voor iedereen, is een oud bijbels visioen en is een rode draad door alle diensten heen, maar dat zeggen we bij brood en wijn gewoon, daar is niks onbewusts aan.

    Verder snap ik je niet. Of God voor verbetering vatbaar is? Waar heb je het over?

  4. Het is ¨Heer, verlos mij¨ en niet ¨Heer verander mij,¨ Anja.

    Het ego is de beweging van gedachte door de perceptie van tijd.
    Maar liefde is het opofferen van het ego. Oftewel loslaten van de wil die ik is.

    Dus is het; een terug keren naar de oorsprong (van wat we reeds deel van waren en nog steeds zijn) of is het een streven naar iets wat we willen bereiken maar nu nog niet zijn in een nieuwe wereld?

    God is buiten en boven de mens verheven en God is één in alles. Het is beiden, Anja. Hoe wil je dat nog veranderen?

    Je bent vrij omdat in een ieder iets huist dat heilig is en die vrijheid is beperkt omdat in een ieder iets huist dat heilig is.

    You who know Jellaludin
    You the one in all
    Say who I am
    Say I am you

  5. Het zegt me helemaal niks, Rob, deze met grote stelligheid gebrachte preek waarin je me even uit lijkt te willen leggen hoe de zaken met God en Co. er echt voor staan. Zo te zien komen wij niet alleen uit verschillende kerken maar ook van verschillende planeten.
    Ik stel voor dat je je licht maar ergens anders laat schijnen, aan mij is het niet besteed.

  6. Ik wil wel even preciezer worden, de kans dat de hypothese dat God bestaat waar is, is zeer klein. Het is natuurlijk onmogelijk om te bewijzen dat God niet bestaat het is alleen zeer waarschijnlijk.

    Maar ik wil wel met je mee om het hem te vertellen hoor!

  7. Matteus 5:3 Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk de hemelen. (Ik ben een van die armen)

    Zo dat Koninkrijk niet bestaat is er niets verloren.
    Zo wel dan is alles gewonnen.

    Groet,
    Gerrie

  8. Nou, Vanes, ik weet niet of je het door hebt, maar je mededeling is voor iedereen die gelooft volstrekt irrelevant. En een beetje ridicuul, dat jij je als ongelovige bezighoudt met het wel of niet bestaan van God. Waar jij je niet druk over maakt.

    Zo is dat, Gerrie.

  9. Mijn stelligheid is niet groter dan die van u, Anja.
    En het maakt ook niet uit of u gelooft of niet.

    Daar ging het niet over wat mij betreft.

    U spreekt hier toch voor verandering? Een nieuwe wereld?
    Waar ¨genoeg brood en liefde is voor iedereen¨ het zijn uw woorden.

    Hebzucht kan niet de basis voor een rechtstaat zijn.
    Bij mij gaat het lichtje nu uit, Anja.

    Dag.

  10. De uitsmijter als afscheid: brood en liefde en recht voor iedereen staat gelijk aan hebzucht? Hoe verzin je het. Ga maar gauw. Het beste.

  11. Maar dat er weer een paar wereldburgers zijn gedoopt en de belofte van die betere wereld hebben meegekregen – gaaf! Want zo is en blijft er voor hen alles te winnen, en niet voor hen alleen.

    God ontfermt zich driemaal in de rondte – nu wij nog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *