Dik van light-producten

Kijk eens aan, dit artikel. Sluit naadloos aan bij mijn vorige stuk over voeding. Van light-producten worden we niet dunner maar dikker.

Dik door light-producten door Henriëtte Prast.
donderdag 04 april 2013

Gezondheidslabels en -logo’s maken ons niet gezonder. Integendeel: ze zorgen ervoor dat we slechter af zijn, zowel lichamelijk als financieel. Want als er light op een voedselproduct staat, eten we er veel meer van.

We zijn ook nog eens bereid er meer voor te betalen, want we hebben wel wat over voor onze gezondheid, zoals ook blijkt uit de bedragen die we neertellen voor alles wat met gezond leven te maken heeft.

Dat light zwaar maakt is aangetoond door Brian Wansink en zijn collega’s. Wansink is een Amerikaanse psycholoog die is gespecialiseerd in voedsel. Hij onderzoekt de effecten van voedselmarketing en heeft als missie om mensen te helpen gezonder te eten – alleen als ze dat zelf willen natuurlijk.
Het experiment waarin hij het averechtse effect van een light label aantoonde, zag er als volgt uit. Op open dagen van de universiteit mochten bezoekers (scholieren en hun ouders) zoveel M&M’s eten als ze wilden. De onderzoekers vroegen zich af of mensen meer zouden snoepen als ze dachten dat het om light M&M’s zou gaan. Daarom zetten ze op sommige dagen een light en op andere een regular label naast de bakken met M&M’s. Het waren steeds dezelfde, gewone M&M’s, want light M&Ms bestaan niet. Gemiddeld aten mensen ruim 28 procent meer van de zogenaamde light M&M’s.

Lees verder: hier.