Cliteur en onze westerse superioriteit

Wanneer je in een artikel een uitspraak tegen komt over de islam weet je eigenlijk al dat het mis is. Want er bestaat niet zoiets als de islam, net zo min als het christendom of het jodendom bestaan.

Er zijn grote verschillen tussen islamitische landen onderling, en grote verschillen binnen de landen zelf, en er zijn grote overeenkomsten tussen de culturen van alle drie grote godsdiensten. Zo zijn er islamitische landen waar de hoofddoek wordt voorgeschreven, waar die wordt verboden (Turkije) en waar vrouwen het zelf mogen weten. Er zijn landen waar genitale verminking van meisjes traditie is, (wat overigens niets met de islam te maken heeft) en landen waar het helemaal niet voorkomt. Er zijn landen waar staat en godsdienst samenvallen en landen waarin die los van elkaar staan. Er zijn landen met een grote mate van godsdienst dwang en landen met een grote mate van vrijheid. In de Palestijnse gebieden, bijvoorbeeld, leven naast gelovige moslims ook christen-Palestijnen en ongelovigen, en er is een groot verschil tussen de gemiddelde moslim die wel aan ramadan doet maar verder niet naar de moskee gaat, en de religieuze fundamentalisten.
Maar Paul Cliteur heeft het in Vrij Nederland van deze week over de islam. Deislam is slecht voor dieren, heeft hij al ergens gezegd. Aha, en wij zijn hier zo netjes? Is dat waarom hij het zelf nodig vindt om als lijsttrekker voor de partij voor de rechten van dieren op treden?

In de islam geen gelijkheid van man en vrouw, schrijft hij. Dat blijkt allereerst uit verschillende uitspraken uit het heilige boek. Dat klopt natuurlijk. Zoals we dergelijke uitspraken ook kunnen vinden in de bijbel en de joodse geschriften. Het is overigens interessant hoe er gescholden wordt op de achterlijke islam en niemand zich meer uit durft te laten over de positie van vrouwen in het orthodoxe jodendom.
‘In de christelijke cultuur lijkt men steeds meer afstand te hebben genomen van de oorspronkelijke christelijke visie op de man-vrouw verhouding, terwijl binnen de islam het omgekeerde het geval is’.
Zeker is er in ons deel van de wereld veel veranderd. Maar volgens mij kwam dat niet zozeer door onze superieure westerse verlichting, maar door het feit dat er hier vijf en twintig jaar lang een stevige emancipatiestrijd heeft gewoed. Ik moet bekennen dat ik een erge hekel heb aan mannen die destijds geen poot hebben uitgestoken maar nu de resultaten van die strijd zichtbaar zijn zich graag voor laten staan op de superioriteit van ‘hun’ cultuur.
En is het in de‘ islam omgekeerd? Laat Cliteur toch eens met zijn neus uit de boeken komen en in de wereld rond gaan kijken. Ja, er zijn landen waarin de verworvenheden op het gebied van vrouwenrechten weer worden teruggedraaid,maar er zijn ook landen waar wel degelijk een emancipatieproces plaats vindt. Ik kan dat weten want ik werk al tien jaar in de Gazastrook, een moslimgemeenschap. Ook daar zijn vrouwen (en mannen) zich aan het emanciperen, al wordt dat erg bemoeilijkt doordat er tegelijkertijd een strijd tegen een militaire bezetting plaats vindt en erg veel energie op gaat aan het dagelijkse overleven. In Gaza vindt je moslims die wel aan ramadan doen (zoals wij kerst vieren) maar nooit meer bidden of naar de moskee gaan en religieuze fundamentalisten naast elkaar. Ik ken in Gaza vrouwen die geĆ«mancipeerder zijn dan menige van hun westerse zusters.

Gelukkig voor mijn bloeddruk vond ik in hetzelfde nummer van VN een verstandiger uitspraak. Over zelfmoordaanslagen. H.M. van den Brink: ‘Het behoort geloof ik tot de gangbare opvattingen om de plegers van die aanslagen een combinatie van opperste wanhoop en religieus fanatisme in de schoenen te schuiven en dat extreme fanatisme zou dan typisch zijn voor de islam. Dat is het natuurlijk niet. Het offeren van dieren, het wreken van vermeende misdaden op degenen die ze zelf niet hebben begaan, liefst tot in het zevende geslacht, het verheerlijken van martelaren, het offeren van jezelf – het behoort allemaal net zo goed tot die fantastische ‘joods-christelijke’ traditie waar we in het Westen opeens weer zo dol op zijn en die wegens verpletterende morele superioriteit volgens sommigen zelfs verankerd dient te worden in de grondwet van Europa. De bijbel en de geschiedenis moeten heel selectief worden gelezen om de overenkomsten met andere tradities te kunnen negeren.’

3 gedachten over “Cliteur en onze westerse superioriteit

  1. Observations while walking through the market streets of Al Kihdr, iraqi people are beautiful. Seriously, handsome, and the kids are adorable. And not once did anyone ask me for more than a handshake or a chat. No begging, panhandling or the like.

    Uit het weblog van Adam Curry, de dj die de digitale snelweg als de zijne beschouwt en lak heeft aan alle snelheidslimieten.:)

    People are beautiful ! En zo is dat..

  2. De islam heeft geen monopolie op religieus fanatisme, en de voorbeelden die mevrouw Meulenbelt aanhaalt, zoals het offeren van dieren en het verheerlijken van martelaren, geven inderdaad aan dat uitwassen eveneens in de traditie van christendom en jodendom voorkomen. Mevrouw Meulenbelt vergeet echter wel dat het christendom en het jodendom een proces van secularisatie doorgemaakt heeft, waardoor bijvoorbeeld het stenigen van overspelige vrouwen nergens meer voorkomt in christelijke en joodse kringen, maar in tal van islamitische landen wel. Natuurlijk zijn er gradaties wat betreft vrouwenonderdrukking binnen de islam, maar over het geheel genomen is de onderdrukking van vrouwen binnen de huidige islam vele malen groter dan in de westerse wereld van tegenwoordig. Misschien heeft mevrouw Meulenbelt wel eens gehoord van het boek “De tol van de eer” van Jan Goodwin, waarin het miserabele lot van vrouwen in tien islamitische landen beschreven wordt. Zo niet, dan raad ik haar sterk aan dat boek eens ter hand te nemen.
    Dat er in de Gaza zeer geemancipeerde vrouwen rondlopen wil ik graag van haar aannemen, maar gemiddeld genomen zijn vrouwen in de islamitische wereld veel slechter af dan in het westen.

    Citaat van mevrouw Meulenbelt:

    “Zeker is er in ons deel van de wereld veel veranderd. Maar volgens mij kwam dat niet zozeer door onze superieure westerse verlichting, maar door het feit dat er hier vijf en twintig jaar lang een stevige emancipatiestrijd heeft gewoed.”

    Jazeker, maar die emancipatiestrijd heeft zich toch echt kunnen manifesteren BIJ DE GRATIE VAN de westerse verlichting. En vervolgens kunnen vrouwen in de Gaza zich optrekken aan de vrouwenemancipatie in het westen, en indirect eveneens dankzij de westerse verlichting. En zo ziet mevrouw Meulenbelt meer dingen over het hoofd:
    – Het verschijnsel zelfmoordterroristen is voor het allergrootste deel een islamitisch verschijnsel, van christelijke en joodse zelfmoordterroristen heb ik nog niets vernomen.
    – Het initiatief in interreligieuze conflicten ligt in verreweg het grootste deel bij islamieten: tegen kopten in Egypte, tegen christenen in Indonesie, Soedan, en Pakistan, tegen joodse gemeenschappen in de islamitische wereld, tegen hindoe’s in India, tegen baha’is in Iran.
    – Scheiding tussen kerk en staat is veel groter in de westerse wereld dan in de islamitische wereld
    – De doodstraf voor afvalligheid van het geloof wordt in de islamitsche wereld regelmatig voltrokken.
    – In de Koran en in islamitische geschriften worden de vijanden van het geloof, christenen, joden en ongelovigen, met name genoemd, met alle gevolgen.
    – Homosexualiteit wordt in de islamitische wereld gemiddeld genomen thans vele malen zwaarder vervolgd dan in de huidige joods/christelijke beschaving.
    – Islam is niet alleen geloof, maar tevens een staatsideologie. De profeet van de islam, Mohammed, was een compleet ander figuur dan de profeet van het christendom, Jezus Christus. Mohammed was een staatsman, een veroveraar, iemand die complete joodse stammen of andersdenkende dichters om heeft laten brengen, duidelijk is dat zo’n iemand een compleet andere erfenis achterlaat dan Jezus Christus. Pacifisme is niet bepaald een wijdverbreid fenomeen binnen de islamitische wereld, om maar iets te noemen, terwijl zeer veel pacifisten christelijk georienteerd zijn.
    – De slavernij is vanuit christelijke hoek altijd heftig bestreden zodat in de westerse wereld uiteindelijk de slavernij is afgeschaft. In de islamitische wereld bestond de slavernij al reeds voordat westerse mogendheden aan slavernij gingen doen, en lang na de afschaffing van de slavernij in het westen is men in de islamitische wereld daarmee doorgegaan, tot nu toe zelfs (in Soedan).

    Derhalve acht ik de verschillen tussen islam enerzijds en jodendom/christendom anderzijds veel relevanter dan de overeenkomsten tussen de drie wereldgodsdiensten. De verschillen zijn bovendien buitengewoon verontrustend. Wellicht doet u er verstandig aan om uw ogen te openen voor deze kant van de zaak.

  3. Geachte mevrouw Meulenbelt,

    uw column blijft hangen in algemeenheden. DE Islam bestaat niet, dat is waar. Maar ook DE overheid bestaat bijvoorbeeld niet, sommige departementen werken elkaar maar al te vaak tegen. Betekent dat dus dat we maar geen uitspraken meer over DE overheid moeten doen? Dat lijkt me niet. Anders zouden we steeds per beschikking en per ambtenaar na moeten gaan wat er precies gebeurt.

    Dan uw bewijsvoering. Citaat:
    “Ik ken in Gaza vrouwen die geëmancipeerder zijn dan menige van hun westerse zusters.”

    Ja, en ik ken milieuactivisten die er niet voor terugdeinzen politici neer te schieten, terwijl veel milieuvervuilers nooit geweld gebruiken. De waarde van een dergelijke uitspraak is echter nihil.

    En ten slotte het citaat van Van den Brink: “Het offeren van dieren, het wreken van vermeende misdaden op degenen die ze zelf niet hebben begaan, liefst tot in het zevende geslacht, het verheerlijken van martelaren, het offeren van jezelf – het behoort allemaal net zo goed tot die fantastische ‘joods-christelijke’ traditie…. ”

    Eind goed, al goed, zou je zeggen: iedereen even slecht, net zoals de SP iedereen even arm lijkt te willen zien, i.p.v. rijker met uitschieters naar boven. Deze conclusie stuit me echt tegen de borst. De column relativeert maar. Er wordt geen duidelijke stelling genomen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind met u dat het etiket “fundamentalistisch” tegenwoordig te makkelijk op hele bevolkingsgroepen wordt geplakt. Maar om een “andersdenkende” als Cliteur (“Laat Cliteur toch eens met zijn neus uit de boeken komen en in de wereld rond gaan kijken”) zo onbeargumenteerd af te serveren, vind ik een politica onwaardig. En tot slot: DE emancipatie bestaat niet… en of emancipatie 100% GOED is, kunt u zich ook eens afvragen.

    Met vriendelijke groet,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *