Met de beste wil

Gisteren Ayaan Hirsi Ali geïnterviewd in Netwerk. Vanochtend de reactie van Ceylan Pektas-Weber, voorzitter van Al Nisa, de vereniging van moslim vrouwen in Nederland.

Met de beste wil van de wereld!
Gisterenavond zond Netwerk het ‘zomergesprek met Ayaan Hirsi Ali’ uit. Ik wist dat het eraan zat te komen omdat ik vorige week door de redactie van Netwerk gebeld was met enkele vragen hierover. Ik had mij met de beste wil van de wereld voorgenomen om zo objectief mogelijk te luisteren naar wat Ayaan zou vertellen. Na één minuut al moest ik die beste wil ongeveer uit mijn tenen persen. Toen ze in verband met Life Aid zei dat aandacht en geld voor Afrikaanse landen wel oké zijn, maar dat de problemen voor het grootste deel veroorzaakt worden door de Afrikanen zelf (!), vanwege hun gewoontes, tradities, culturen en – ja daar was-ie al – geloof, werd mijn voornemen eigenlijk alhaast onmogelijk. Ik ben het gesprek toch aandachtig blijven volgen.

Het ging door over het negatieve effect van haar binnenlandse en buitenlandse nevenactiviteiten op haar werk als kamerlid. Het ging vooral over het aantal mondelinge (0) of schriftelijk kamervragen (2) dat zij dit jaar gesteld zou hebben, nieuwe wetten die zij ingediend zou hebben (0) en het aantal ingediende moties (zij noemde zelf het getal 22, maar volgens mij was dat over haar hele periode als kamerlid genomen met een behoorlijke piek in de eerste fase). Op zichzelf vind ik dit helemaal niet zo erg interessante gegevens. Wat ik belangrijker vind, is dat zij met name dit jaar een aantal voorstellen van collega-kamerleden die rechtstreeks te maken hebben met het verbeteren van de positie van kwetsbare allochtone vrouwen systematisch niet gesteund heeft. Ik ben daar zelf af en toe getuige van geweest, ook in het algemeen overleg rondom de aanpak van eergerelateerd geweld. Volgens mij gaat het uiteindelijk om inhoud en kwaliteit, niet persé om kwantiteit. In dit lopende jaar hebben allochtone vrouwen, of om de term te gebruiken die zij zelf het liefst blijft gebruiken ‘moslimvrouwen’ nog geen enkele keer mogen meemaken dat Hirsi Ali een motie of voorgestelde maatregel in hun belang ondersteunde, dàt vind ik ernstig! Zeker als het om een kamerlid gaat dat haar kamerlidmaatschap legitimeert met haar strijd voor de onderdrukte moslimvrouw.

Vervolgens ging het gesprek over haar draagvlak binnen de moslimgemeenschap. De journalist legde de nadruk op protesten over haar toonzetting. Dat was zeker niet de kern of zelfs maar een onderdeel van wat ik gezegd had, maar er zijn meer moslimorganisaties gebeld dus het zou kunnen dat sommigen dat gezegd hebben. Maar wat mij het laatste jaar juist opvalt, is dat moslimvrouwen steeds minder vaak over Ayaan Hirsi Ali spreken, het is wat dat betreft echt oorverdovend stil geworden. Zij is voor veel moslims tot een reguliere speler in het ‘anti-islam’ kamp geworden, die verder nauwelijks meer boeit. ‘We worden er niet meer warm of koud van’, zou je kunnen zeggen. Juist bij lezingen voor niet-islamitische groepen wordt zij nog bijna altijd ter sprake gebracht, door het publiek wel te verstaan. Maar ook hier is er iets vreemds aan de hand. Een paar jaar geleden had ik – net als veel andere moslims – veel kritiek op (delen van) haar optreden. Als ik dat destijds aan niet-moslims vertelde, kon ik een behoorlijke lading kritiek verwachten. Het meest gehoorde verwijt was dat ik alle problemen probeerde te relativeren (ondanks het feit dat ik in een Blijf van m’n Lijf had gewerkt, en projecten leidde rondom het bestrijden van huiselijk geweld binnen de moslimgemeenschap …)
Tegenwoordig ben ik zelf behoorlijk mild geworden als ik het over Ayaan heb. Ik zeg regelmatig dat zij in ieder geval een bepaalde bijdrage heeft geleverd aan het agenderen en de bewustwording van bepaalde ernstige problemen binnen allochtone (en zo je wilt de moslim)gemeenschappen. Daarna voeg ik meestal wel toe dat ik haar analyse van de oorzaak en oplossing van deze problemen- ‘de islam’ respectievelijk ‘zo veel mogelijk afstand nemen van de islam’ – nog steeds in geen enkel opzicht deel. Bovendien schat ik de effecten van haar uitlatingen uiteindelijk toch meer negatief dan positief in, vanwege haar voortdurende islamisering van het probleem. Daarmee geeft zij immers anderen een legitimatie om hetzelfde te doen en drukt zij moslimgemeenschappen verder de hoek in, waardoor de bespreekbaarheid en oplossing van problemen juist achteruit gaan in plaats van vooruit. Maar toch blijk ik tegenwoordig vaak genuanceerder over Ayaan Hirsi Ali te denken dan menig niet-islamitische gesprekspartner. De wereld lijkt dus omgedraaid te zijn!

Ik denk dat ik dat wel kan verklaren. Haar optreden heeft in eerste instantie uiteraard de moslimgemeenschap hard geraakt. Wij voelden het effect van haar handelen in het begin (vanaf 2001) het meest. Wij hadden dus het eerst te maken met frustratie, woede en soms ook onmacht, bijvoorbeeld als zij wéér eens niet op kwam dagen bij een geplande discussie met ons. Maar het lijkt erop dat wij (de moslims) hier nu wel doorheen zijn. We zijn er inderdaad wel klaar mee. We hebben haar en haar betoog een plek gegeven (en wel ver van ons af) en gaan verder met ons leven. Maar andere Nederlanders lijken het laatste jaar pas geirriteerd geraakt te zijn door haar monotome betoog. De gebeurtenissen van het laatste jaar hebben bij velen geleid tot de gedachte dat haar strategie mogelijk meer kwaad dan goed doet. En nu laaien soms daar de emoties van frustratie, woede en onmacht in volle heftigheid op. Onmacht over haar prijzen, onmacht over het podium dat zij krijgt (ik kon eigenlijk alleen maar lachen over de paginagrote foto in de Volkskrant terwijl ik een paar niet-moslimvriendinnen woedend heb horen reageren). Het is grappig dat ik nu regelmatig mijn laconieke houding min of meer moet verdedigen.

Tijdens het interview nam Ayaan Hirsi Ali de termen ‘genitale verminking’ en ‘eerwraak’ zo vaak in haar mond dat ik mij afvroeg of zij denkt dat Nederlanders het alleen maar snappen als zij het tenminste 20 keer in 20 minuten horen. Wie moest ze nu overtuigen van de ernst van deze problemen? Volgens de journalist de moslims niet, want die hadden allemaal te kennen gegeven zich goed bewust te zijn van de problemen en ze vertelde zelf ook dat zij bij werkbezoeken merkt hoe veel er gebeurt. Maar, zo zei Hirsi Ali: ‘die moslimorganisaties nemen hun verantwoordelijkheid toch niet, want zij moeten het oplossen, daar betalen wij ze voor!’ Wat een opluchting voelde ik op dat moment. Ik keek even dankbaar naar de hemel (sorry Ayaan…) en dacht ‘wat een geluk dat mijn voorgangsters bij Al Nisa en het huidige bestuur al 23 jaar de verleiding weerstaan om ons te laten subsidieren of anderszins afhankelijkheidmakend laten financieren’.

“Nee Ayaan, jij betaalt ons geen cent en als het mij ligt, zal dat ook voorlopig zo blijven! Bij deze spreken we dat af. Nog één keer uitleggen dan:
We hebben jouw geld (en oplossingen) niet nodig om ons bewust te zijn van ‘onze’ problemen. Somalische vrouwen waren al lang voor jouw aantreden actief met het aanpakken van problemen rondom vrouwenbesnijdenis. Al Nisa publiceerde in de jaren tachtig al artikelen over de (onterechte ondergeschikte) positie van vrouwen binnen moslimgemeenschappen en organiseerde allerlei activiteiten hieromheen. En ook andere organisaties zijn al langer in beweging, zelfs langer dan jij in Nederland bent!

We kunnen zeker bondgenootschap en steun gebruiken, voor de aanpak van deze zaken. Maar niet alleen voor deze zaken, ook voor andere zaken die moslims (inclusief moslimvrouwen) op dit moment in een zeer kwetsbare positie hebben gebracht. Zaken als discriminatie in het onderwijs en op de arbeidsmarkt, discriminatie in het sociale leven, inkomensachterstand en sociale armoede, ziekte en (te) vroege ouderdomsverschijnselen.

En wat we het meest kunnen gebruiken, dat is oprechtheid Ayaan. Dus als jij het achterlaten van Marokkaanse en Turkse vrouwen (ernstig genoeg!) wilt gebruiken om ‘jouw zaak’ voor het voetlicht te brengen en als je daarbij in ieder tv-optreden ten minste vijf voorbeelden van eergerelateerd geweld wilt gebruiken, doe dat. Maar wees dan eerlijk en steun dan ook voorstellen en moties die hun positie daadwerkelijk versterken. Neem dan geen genoegen met jouw minister die deze vrouwen met kinderen met een Nederlandse nationaliteit (anderen hebben al helemaal geen kans) een tijdelijk verblijfsrecht geeft, waardoor die gezinnen vanaf nu in onzekerheid verder mogen leven rondom de vraag wanneer mama wordt teruggestuurd! Ik kan meer voorbeelden noemen, maar de strekking is wel duidelijk neem ik aan.

Je zei dat je morgen zeker naar Life Aid gaat kijken. Als je dat doet Ayaan, wil je dan ook een keer met de beste wil van de wereld proberen objectief te kijken?
Bij voorbaat mijn dank”

32 gedachten over “Met de beste wil

  1. Die Ayaan toch. Altijd maar weer geloof erbij halen. Hou daar toch eens mee op. Geloof heeft er helmaal niets mee te maken. Het heeft te maken met mensen en hun (oude) gewoonten. Hoe is het toch mogelijk dat iemand dat toch zo hardnekkig blijft denken. Zo lossen we nooit iets op.

    Een advies: Ayaan, uit de politiek.

  2. Het beste is omdat mens gewoon te negeren. Ik kan zat mensen die haar niks vinden maar haar steunen omdat ze moslims op stang jaagt. De vijand van mijn vijand is mijn vriendlogica dus.

  3. Zo lang als ik deze “Ayaan Hirsi Ali” volg is geweld tegen vrouwen voor haar een wapen tegen de islam.

    haar doel :
    Zelf zecht ze “stoppen van geweld tegen vrouwen”
    Maar alles duid er op dat ze bezig is met een fanatische strijd tegen de islam.

    Een advies: Ayaan, uit de politiek !!!

  4. Heerlijk artikel, Ceylan, ga zo door. Ayaan doet niets voor ‘ons’ maar ook niets voor ‘hen’ zo’n beetje het enige dat haar partij voor elkaar heeft gekregen is dat we nu in ‘wij’ en ‘zij’ denken. Maar ik vraag me inderdaad af wat haar meerwaarde in de politiek is als zij zowel allochtoon als autochtoon niets concreets te bieden heeft. Als ze echt denkt dat ze het voor mij (als moslima) doet, dan mag ze van mij wel stoppen, ‘wij’ komen wel voor onszelf op.

  5. Dus de Afrikanen hebben hun problemen aan zichzelf te danken? En het kolonialisme, uitbuiting en het feit dat er nog steeds grotere bedragen aan aflossingen van schulden VAN Afrika NAAR het Westen gaan, dan ontwikkelingshulp VAN het Westen NAAR Afrika dan..?
    Dat zal toch niet aan religie, volksgebruik,achterlijkheid enz. liggen…

  6. Ali ageert tegen fundamentalisme, terwijl ze zelf niet wars is van fundamentalisme, sterker geformuleerd: de pot verwijt de ketel dat ze zwart ziet! Ze hecht geen geloof aan geloof. Ze zegt zelfs dat wetenschappers niet mogen/kunnen geloven. Dat maakt de volgende uitspraak van Hirsi Ali duidelijk: “Balkenende, de wetenschapper, de man die moest leren weerleggen om tot een bepaalde waarheid te komen, gelooft dat de wereld in zes dagen is geschapen? Dat Eva gemaakt is uit de rib van Adam? Dat bestaat niet. Wetenschappers geloven niet. Ik ben ervan overtuigd dat Balkenende geen christen is.” (“Uitspraken Hirsi Ali / Dwars op haar eigen Verlichtingspad” van Lodewijk Dros 29 januari 2003, Trouw ). Wie is zij dat zij hierover een oordeel mag vellen? Natuurlijk mag je in een vrij land alles zeggen wat je wilt, maar graag wel onderbouwd met argumenten! Het openbaar debat is geen theekransje. Bovendien heeft een politica verantwoordelijkheden. Je kunt niet alles roepen wat je voor de mond komt. Credo in het openbaar discours is: eerst denken dan praten.

  7. Ik heb gisteren ook naar Netwerk gekeken. Maar ik heb me in tegenstelling met bovenstaande reacties totaal niet geërgerd aan Ayaan maar aan Sven Kockelman. De ondervrager of liever gezegd de Groot Inquisiteur. Wat een kil persoon.Alles wat ze nagelaten had( dat moeten wij van hem maar aannemen) werd onder haar neus gewreven. Niets positiefs mag in dit soort programma”over haar gezegd worden. Ik heb dit ook al eens meegemaakt bij Paul Witteman. In het programma “Buitenhof”.Ze heeft een vriend verloren, wordt bedreigd, kan geen echt bnormaal leven leiden. Dat wordt haar in feite kwalijk genomen. Wat een harteloze mentaliteit. Die proef ik ook uit de berichten hierboven.Ik heb een enorme bewondering voor haar. Ze heeft moed en komt voor haar mening uit. Maar dat mag niet.Je moet volgens bepaalde dogma”s reageren, anders deug je niet. Daarom lees ik op deze sites altijd dezelfde meningen.Anders hoor je er zeker niet bij. Waarbij, weet ik eigenlijk niet. De goede deugdzame mensen misschien? Dan ben ik blij dat ik daar NIET bij hoor.

  8. Ik had het aangezet, maar ben inderdaad ook na de eerste paar minuten afgehaakt. ’s nachts in de herhaling nog een poging gedaan. Het spijt me wel ze klinkt als een grijsgedraaide grammofoonplaat. Zelf zegt ze veel geleerd te hebben,maar ik heb het helaas niet kunnen opmerken. Wel draait ze om dingen heen en probeert de eer op te strijken voor veel zaken die anderen in gang hebben gezet. Helaas waren die activiteiten niet mediageniek genoeg, dus gebeurde dat in stilte. Het is triest dat iemand zo’n opgeblazen beeld vanzich zelf kan hebben. Wat gebeurt er als er ooit een gaatje in wordt geprikt.

  9. Marij (#9), ik deel volledig je mening over de manier van ondervragen van Sven Kockeldinges. Op het onbeschofte af. Machoscoringsdrift ten koste van vele van zijn gasten. Je zou gast bijna tussen aanhalingstekens zetten. Ook mij ontgaat daarvan de meerwaarde. Bovendien dramt hij dikwijls door.

    Ik deel ook je bewondering voor Ayaan, als het gaat om haar doorzettingsvermogen om ook onder vreselijke omstandigheden zo te blijven functioneren als zij doet. Ik geef het je te doen.

    Inhoudelijk heb ik op Ayaan kritiek. Vooral omdat ik in alle objectiviteit vaststel – en ik volg haar al lange tijd intensief omdat ik van haar verwachtingen heb gehad – dat ze met haar agenda vooral van oorsprong Nederlandse mensen, vooral vrouwen, weet te bereiken. Daarin heeft ze me teleurgesteld.

    Ik ben het ook met je eens dat de kritiek hierboven genuanceerder kan. Moet zelfs. Jij noemt het harteloos. Dat is erg streng. Het is veelal kritiek van mensen over wie Ayaan zelf snoeihard oordeelt. Niet als voorbijganger, maar als invloedrijke volksvertegenwoordiger. Dat betekent voor mij, dat ik als niet-moslimvrouw allereerst de behoefte heb, goed te luisteren naar de reacties. En me eerst af te vragen: waarom reageren mensen hier zo fel? Hoe zou ik zelf reageren als ik belanghebbende, of object van Ayaan’s kritiek was? Ook Ayaan is geen ster in nuanceren, dat zegt ze zelf ook. Want dan komt haar boodschap niet over.

    Maar vervolgens schiet je zelf in generalisaties. je hebt het over ‘deze sites’ (welke nog meer dan?), over dat je hier bepaalde meningen – dogma’s zelfs – moet verkondigen om erbij te mogen horen of zelfs om te deugen. Toemaar.

    Daarmee geef je voor mij aan, dat je niet weet waarover je spreekt. Als dit een altijd-achter-Anja-moeten-aanlopen-site zou zijn, was ik geen vaste geïnteresseerde reagerende en lerende bezoeker.
    En zo ontkracht je voor mij in één klap je eigen betoog.

  10. Het is toch niet te geloven: de Afrikanen zijn zelf schuld aan hun armoede. Wil ze ook nog beweren dat de Joden zelf schuld zijn aan de holocaust (van wege hun gebruiken en geloof ook nog), of dat de slaven niet het slachtoffer zijn van de slavenhandel maar vooral van hun eigen stamhoofden (zoals Michiel Smit beweert). Hoe kan je een milde oordeel over iemand hebben die zo iets beweert. Zelfs George Bush is de mildheid zelve in vergelijking.

    Ik heb soms het idee dat Hirsi-Ali onvoldoende kennis van de geschiedenis heeft. Je kunt niet zo maar de ontwrichting van de Afrikaanse samenleven door de kolionale machten negeren. Dat de Afrikaanse kolonieën vooral als te exploiteren bezittingen werden beschouwd. Dat de colonieën na de tweede wereld oorlog gewoon zijn afgestoten en het opeens zelf moesten redden. Dat de westerse machten keer na keer wrede dictaturen hebben ondersteund om hun eigen commercieële belangen te beschermen.

    Als Hirsi Ali het over het geloof van Afrikanen heeft, vraag ik me af welke ze bedoelt. Een groot deel van Afrika is overwegend Christelijk. Zou het Christendom schuld zijn aan de armoede in Afrika? Ik daag haar uit met Desmond Tutu of Nelson Mandela in debat te gaan hierover.

    In een andere land dan Nederland anno 2005 zou haar beweringen niet eens serieus worden genomen. Het is triest dat Nederland intellectueel zo ver is afgezakt.

    Ooit schreef een columnist in ‘de Waarheid’ dat Hirsi Ali een gevaarlijke gek is (http://www.dewaarheid.nu/wwwboard/hirsi_ali.htm). Dat vond ik toen veel te ver gaan. Inmiddels begin ik te denken dat hij toch gelijk had.

  11. Complimenten voor je uitleg Claar. Ik denk er precies zo over. Waarom doen mensen zoals Marij zo verontwaardigt over de kritiek op AHA terwijl AHA zelf een hele geloofsgroep voor rotte vis uitmaakt?

  12. # Charles:

    Bedankt voor de link naar dat artikel van Chris Steijvers. Ik ben het volledig met zijn analyse eens! Ook Claar bedankt voor haar genuanceerde reactie.

  13. Je hebt inderdaad gelijk Ceylan, eerder belde iedereen elkaar, als AHA op t.v was en kwam AHA alltijd wel ter sprake, als je met een groepje moslima’s zat. Als je het nu over AHA of Rita Verdonk hebt, moslims reageren over het algemeen heel flauwtjes. M.a.w. ” We weten toch hoe ze zijn. We staan nergens meer versteld van.” En was het eerder, dat veel niet- moslims met haar “dweepten”, nou, die tijd is ook wel voorbij. Ik kan me ook totaal niet meer druk over haar maken. Heb vaak juist een gevoel van medelijden met haar. Niet dat ik haar zielig vind (absoluut niet), maar elke keer, als ik haar op t.v. zie krijg ik dat gevoel over me.

  14. Dit is weer typisch Ayan Hirsi Ali. Ze zal alles aangrijpen om haar eigen bijl te scherpen tegen de Islam. Ze wordt kennelijk gedreven door intense haat tegen de Islam. Daarbij gaat ze totaal voorbij aan haar verplichtingen in de kamer en hoewel ze zelf een asielzoeker is heeft ze met deze groep geen enkele affinieteit.
    Natuurlijk is ze zelf een slachoffer van besnijdenis en uithuwelijking, maar ze zou haar capaciteiten beter benutten door zich in te zetten voor asielzoekers. Nu verzaakt ze haar plicht tegenover haar soortgenoten en de Nederlandse samenleving.

  15. Het aantal ingediende moties b.v. 22 bijhouden i.p.v. het aantal aangenomen moties is volstrekt onzinnig;

    Ondanks steun van de SP verworpen door Hirsi Ali moties 18-11-03
    ================================================================

    83 (Kant en Hirsi Ali) over bevordering van gemengde scholen via het onderwijsachterstandenbeleid
    Verworpen. Voor: SP en de VVD, met uitzondering van het lid Cornielje

    84 2e herdruk (Hirsi Ali c.s.) over de rol van het onderwijs in de Nederlandse rechtsstaat
    Verworpen. Voor: SP, VVD, met uitzondering van het lid Cornielje, en de LPF

    85 (Nawijn en Hirsi Ali) over een totaaloverzicht van gesubsidieerde integratieprojecten in grote en middelgrote steden
    Verworpen. Voor: SP, VVD, ChristenUnie, SGP en LPF

    Tellen die dan wel of niet niet?
    Of moet alleen het aangenomen aantal geteld worden?
    Heeft ze er nu 25 ingediend waarvan 22 zijn aangenomen?

  16. Hirsi Ali is één van de weinigen uit de politiek die nog in staat is tot koel en analytisch denken. Als ik de reacties hier zo lees, is dat bij veel burgers blijkbaar geen mode meer. Ik hoop dat dit niet te lang aanhoudt want dan zou het verval van onze beschaving wel eens echt kunnen gaan doorzetten.

    Velen hier schijnen maar niet te willen begrijpen dat het de kracht van de rede was, nauw geliëerd aan de logica uit natuur en wetenschap, die het westen op een hoger niveau heeft gebracht. Binnen een dergelijke contex is voor zoiets primitiefs als godsdienst geen plaats. Hirsi Ali heeft dat goed begrepen.

    Het is overigens een opmerkelijk feit dat vele grote Nederlanders pas in het buitenland ontdekt worden. Ook Hirsi Ali is daar dus geen uitzondering op.

  17. Wij staan als PvdA vierkant achter Ayaan: achter haar recht op vrije meningsuiting en achter haar strijd voor de emancipatie van vrouwen, met name in conservatieve islamgemeenschappen. Over de manier waarop wij die strijd het beste kunnen voeren (en hoe breed), zullen wij grondig van gedachten wisselen. Solidariteit en emancipatie zijn de wezenskenmerken van de sociaal-democratie. En de beginselen van de rechtsstaat vormen voor de sociaal-democratie het minimum voor een beschaafde samenleving. Wie de scheiding van kerk en staat niet accepteert en wie de gelijkwaardigheid van man en vrouw niet onderschrijft, heeft in onze partij niets te zoeken.”

  18. Over nuance gesproken: Het ware beter geweest als AHA had gezegd – of alsnog zegt – over welke islam ze het eigenlijk heeft. Doordat ze dat niet doet, bewijst ze de moslimvrouwen voor wie ze het zegt te doen een slechte dienst, want die moeten zich nu ook nog verdededigen tegen de aantijging dat hun islam niet deugt.

  19. Het lijkt me een prima advies van Marijke de Goede (#21) om eens op de weblog van Ayaan Hirsi Ali te gaan kijken, naar de reacties. Ik denk dat ik daarna nooit meer uit hoef te leggen waarom ik niet alles plaats op mijn weblog.

  20. Crazy en Margaretha,

    Hou nou eens op. AHA heeft – maar dat zegt ze geheel onterecht niet – het niet over de islam in haar geheel heeft, maar slechts over de traditionele islam die heel de Koran heel ouderwets bekijkt. Er zijn veel meer stromingen dan die ene. Daarom schiet ze haar doel voorbij.

  21. Toekrezietoebietroe (#18) schrijft Het is overigens een opmerkelijk feit dat vele grote Nederlanders pas in het buitenland ontdekt worden. Ook Hirsi Ali is daar dus geen uitzondering op.

    Moet je er wel bijvertellen, Toekrezietoebietroe, dat daar in de regel een eeuw of langer overheen gaat.
    En dat de desbetreffende profeten gewoon thuis hard aan het werk waren, ipv zich in het buitenland te laten ontdekken.

  22. “de traditionele islam die heel de Koran heel ouderwets bekijkt”

    Dat vind ik een heel goede maar ook lastige constatering: want leg maar eens goed uit wat ouderwets is en wat niet aan een godsdienst!

  23. Wat mij betreft ik heb niet eens de moeite genomen om te gaan kijken, ik had iets van zal wel weer hetzelfde gezeur zijn en Ceylan na jou commentaar ben ik blij dat ik mijn tijd beter heb besteed.
    groetjes Aisha

  24. Inderdaad lijkt de web-log van Ayaan Hirsi Ali enigszins gekaapt door extreem-rechtse opiniespuiers. Aan de andere kant, links heeft haar wel heel erg in de steek gelaten de afgelopen jaren.
    Ook op deze weblog lees ik vooral kritiek op Ayaan Hirsi Ali. Hier en daar genuanceerd, maar vaker ronduit grof of denigrerend (ze is zielig; niemand luistert meer naar haar)
    Terwijl haar mening toch dicht in de buurt komt van wat volgens mij één van de kenmerken is van het oorspronkelijke linkse gedachtegoed: godsdienst is opium voor het volk, want religie voorkomt dat mensen vrij op hun leven en maatschappelijke positie kunnen reflecteren.

    Geloof en moderniteit verdragen elkaar nu eenmaal slecht. De Islam is hierop geen uitzondering. Respect voor godsdienst hoort mijns inziens dan ook niet tot de kernpunten van links; hooguit respect voor gelovigen.

    Ik vind het een beetje beangstigend dat ook op deze weblog van mijn eigen partij, de SP, vol begrip wordt aangeschurkt tegen de meningen van moslima’s, terwijl Ayaan Hirsi Ali als een soort sukkel of volksvijand wordt weggezet.

    Om Rob Muntz te parafraseren: God bestaat niet, of mag dat niet meer van links tegenwoordig?

  25. Beste Ted. Als je de moeite wilt nemen om wat in dit weblog terug te bladeren dan kom je er misschien achter dat de kritiek op Hirsi Ali ook werkelijk politieke kritiek is, in ieder geval de mijne. Die is gebaseerd op haar politieke stellingname en haar politieke handelen. Ten tweede zijn moslima’s mensen, met meningen die niet per se in strijd zijn met die van de SP. Dat is namelijk een partij die staat voor gelijkheid, menswaardigheid en solidariteit. Er zijn moslims die zich daar heel goed in kunnen vinden.
    Verder zijn er ongelovige zowel als gelovige SPers. Gelovig zijn is niet een criterium, wel het onderschrijven van de doelstellingen. Je idee dat geloof per definitie in strijd is met moderniteit is inmiddels nogal achterhaald.

  26. Het wordt tijd dat moslims zelf met termen aangeven welke categorieen er zijn binnen de islam, en zelf aangeven binnen welke categorie zij dan vallen. Dat maakt het voor niet-moslims makkelijker om meer kammen te hebben waarover moslims geschoren kunnen worden: de tweedeling ‘gematigd’ en ‘extreem’ is de grofmazig om duidelkijkheid te verschaffen. Waren die Engelse zelfmoord-moslims ogenschijnlijk ook niet heel gematigd?

  27. De Politieke Islam is wel degelijk een gevaar voor onze samenleving. De ironie van het lot wil dat NB mensen die hier hun toevlucht hebben gezocht nl. Ayaan en Afshin ons moeten komen vertellen dat wij met een groot probleem te kampen hebben nl. de politieke islam en de leermeester de oorlogzuchtige profeet Mohammed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *