Nog eens over de hoofddoek

Een bijdrage van Ceylan. (Zo krijgen we ons boek nooit af, Ceylan, als we maar blijven bloggen. Maar dank je wel)

Over de oproep van Zaki Badawi aan moslimvrouwen om voorlopig geen hoofddoek te dragen omdat het eerder gevaar uitlokt dan bescherming biedt, is in Engeland veel commotie ontstaan. De British Muslim Council is absoluut tegen deze stellingname.Zij stelt dat niet moslimvrouwen hun gedrag moeten veranderen, maar de extreem-rechtsen die een vrouw met hoofddoek gebruiken als aanleiding gebruiken voor scheldpartijen of geweld.

Gisteren werd ik gebeld door BBC radio om ’s avonds mee te discussieren over deze oproep, o.a. samen met een Zweedse bekeerde moslima, Anne Sofie Roald. Zij heeft in 2003 een erg goed boek geschreven over moslimvrouwen in Europa (Women in Islam). Destijds vertelde ze in een interview dat zij erover twijfelde of zij nog een hoofddoek wilde dragen, omdat zij niet langer onderwerp van politieke manipulatie wilde zijn. Ik begreep haar twijfel hierover erg goed, deelde hem zelfs. Na een lange geestelijke worsteling heb ik intussen besloten dat het feit dat verschillende partijen (enerzijds vertegenwoordigers van de politieke islam en anderzijds vertegenwoordigers van het anti-islamparadigma) de hoofddoek tot inzet van hun politieke strijd hebben gemaakt, voor mij geen aanleiding vormt om mijn hem af te doen. Ik heb ervoor gekozen om mijn eigen behoefte om hem wel te dragen de voorkeur te geven. Ik bepaal hoe ik mij wil kleden, en ik laat mij niet manipuleren.

Ik hoorde gisteren dat zij een jaar geleden haar hoofddoek heeft afgedaan. De reden is dat zij merkte dat zij als onderzoekster als niet-objectief werd beschouwd, zolang zij een hoofddoek droeg. Dit belemmerde haar werk blijkbaar te veel. Persoonlijk zou dat voor mij geen reden zijn om de hoofddoek af te doen. Ik merk ook regelmatig dat ik minder serieus wordt genomen omdat ik een hoofddoek draag. Soms wordt mij door zogenaamde gevestigde of erkende emancipatorische organisaties zelfs aangeraden om mijn hoofddoek af te doen, omdat ik dan ‘nog zoveel meer kan bereiken’ (wat ik betwijfel, want dat ligt erg aan de vraag wat je wilt bereiken). Intussen is het strijden voor het recht van vrouwen om zich te kleden hoe zij willen een steeds belangrijker onderdeel van mijn motivatie geworden om een hoofddoek te blijven dragen. In die zin is mijn hoofddoek werkelijk de vervanger geworden van mijn tuinbroek 25 jaar geleden.

Desalniettemin vind ik het erg goed dat een dergelijke discussie in Engeland door moslims onderling wordt gevoerd. Dat wijst op een volwassen gemeenschap die er niet voor terug schrikt om contraversiele onderwerpen ook publiekelijk ter discussie te stellen. Het zou een goed teken zijn als dit in Nederland vaker zou gebeuren. (Hoewel ik ook goed begrijp wat hier de belemmerende factoren, intern en extern, zijn).

Inhoudelijk ben ik het niet eens met de manier waarop de Engelse Zaki Badawi zijn argument formuleert. Hoofdbedekking bood in de tijd van de openbaringen inderdaad bescherming aan vrouwen, maar dat heeft mannen nooit ontslagen van hun verantwoordelijkheid om vrouwen pur sang respectvol te benaderen. Hetzelfde geldt nu. Het feit dat moslimvrouwen een hoofddoek dragen, ontslaat anderen er niet van hen respectvol te benaderen, of op zijn minst met rust te laten.

Uit eigen ervaring weet ik echter dat er op dit moment, en zeker direct na een terroristische aanslag, veel negatiever wordt gereageerd op het zien van een hoofddoek, dan vroeger, ook in Nederland. Ik ben het laatste jaar opvallend veel meer boze gezichten tegen gekomen en word ook veel vaker dan voorheen onvriendelijk toegesproken tot afgesnauwd. Na de laatste aanslagen in Londen leidde dat bij mij tot enorm veel extra spanning. Daarnaast waren de aanslagen zelf een hernieuwde aanval op mijn stressweerbaarheid, samen met het feit dat die week ten minste acht journalisten van actualiteitenprogramma’s mij benaderden voor een item rondom de uitspraak van Remkes dat er een tendens is dat meer autochtone bekeerde moslimjongeren radicaliseren. (Hartelijk dank Remkes, enorm staaltje van regeerkunst! Wat een visie! Absoluut onwaar, is geen nieuwe tendens, is alleen nu in de media gekomen. Hij zei zelf in het betreffende interview vijf minuten later dat het slechts om enkelingen ging, maar een beginneling weet dat bij mediaoptreden nuanceren achteraf niet werkt).

De spanning werd zo ongezond hoog, dat ik een paar dagen overwogen heb om mijn hoofddoek tijdelijk af te doen. Om zo ten minste niet voortdurend herkenbaar te zijn als ‘de dreiging’. Dat dit echt zo gezien wordt, bewezen enkele incidenten. Zo viel een verpleegkundige op de EHBO direct uit haar rol toen ze hoorde dat ik moslim was: ‘Oh, maar bekeerde moslims worden toch zeker sneller radicaal?’ riep ze geschokt. Een collega-hulpverlener die ik gebeld had om mijn spanning wat te ontladen, draaide direct de rollen om door mij twee uur lang vragen te stellen over de oorzaken van radicalisering. En toen ik deze week nogal opgewonden door de trein liep op zoek naar de conducteur in verband met het feit dat ik mijn laatste aansluiting dreigde te missen, werd ik door sommige medereizigers angstig bekeken. Toen ik de reden van mijn wandeling aan een vrouw vertelde, was de opluchting op haar gezicht overduidelijk. ‘Oh ja’, zei ze met een zucht, ‘dat probleem heb ik ook…’, waarna ze weer achterover ging zitten.

Ik merk dat het nu erg belangrijk voor mij is om niet dogmatisch te worden over de hoofddoek. Als ik van mezelf zou eisen dat ik uit principe nooit zonder hoofddoek gezien mag worden, zou ik zelf oorzaak van oplopende spanning worden. Nu was ik daar al niet dogmatisch in, maar ik merk dat dit de laatste weken nog iets belangrijker is geworden. Ik heb er niet voor gekozen mijn hoofddoek af te doen, omdat ik nog steeds hoop dat ik mijn persoonlijke keuze mag maken in ons land. Anderzijs zegt God in de Koran dat Hij het de mens niet moeilijk wil maken. Ik vond al eerder dat een hoofddoek voor de ene vrouw (of in de ene situatie) heel goed kan zijn, en voor de andere niet. Behoefte, intentie, omstandigheden, draagkracht, zijn allemaal factoren die een rol spelen. De hoofddoek is ’slechts’ een kledingstuk, dat in geval van de islam een bepaalde religiositeit uitdrukt. Het is niet allesbepalend. Uiteindelijk gaat het er in het geloof om dat het een leidraad is om de mens te worden die je bedoeld was te zijn, waarbij al je kwaliteiten tot uitdrukking kunnen komen. Zo stelde Tariq Ramadan dat meisjes in Frankrijk die niet naar school mogen met een hoofddoek, beter voor een opleiding kunnen kiezen dan voor een hoofddoek (eventueel als tijdelijke keuze). Dat is m.i. volledig in lijn met de richtlijnen en prioriteiten die de islam stelt.

Ik zou het goed vinden als in Nederland ook vaker dergelijke discussies te horen zouden zijn. Niet om de samenleving te ‘pleasen’ maar vooral om onze eigen moslimgemeenschap en nog meer onze jongeren de ruimte te bieden om eigen ideeen te ontwikkelen en persoonlijke keuzes te maken.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat een dergelijke discussie gebruikt mag worden om moslimvrouwen te dwingen hun hoofddoek af te doen. Het moet een vrije keuze van de vrouw blijven.

Is dat niet zo, dan komt-ie alleen vaster om mijn kop te zitten, ben ik bang.

37 gedachten over “Nog eens over de hoofddoek

  1. Tariq Ramadan heeft ook zoiets gezegd als (het letterlijke citaat heb ik niet paraat): de Ko’ran verplicht niemand een hoofddoek te dragen, dus de maatschappij kan ook niet verplichten deze af te doen. Beste Ceylan, die discussie kunnen we zeker verwachten, zeker ook gezien onderstaand tekstje van het ANP.

    Bevolking wil verbod op hoofddoek bij ambtenaar
    Uitgegeven: 5 augustus 2005 10:24
    Laatst gewijzigd: 5 augustus 2005 10:59
    ALPHEN AAN DEN RIJN – Een meerderheid van de Nederlanders wil dat er een wet komt die ambtenaren verbiedt een hoofddoek of andere islamitische kledij te dragen. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNS Nipo heeft uitgevoerd in opdracht van het onafhankelijk weekblad Binnenlands Bestuur. Dat heeft de resultaten vrijdag gepubliceerd.

    Een overgrote meerderheid in de Tweede Kamer is er tot dusver altijd tegen geweest om religieuze uitingen van ambtenaren, zoals hoofddoekjes, te verbieden. Ook wethouders vinden dat islamitische kledij moet kunnen, zolang het maar niet gaat om verhullende sluiers of djellaba’s.
    Het onderzoek werd gehouden onder 433 Nederlanders van achttien jaar en ouder, 292 werknemers van de overheid en vijftig wethouders.
    Afkeer
    Nederlanders hebben in de afgelopen twee jaar meer afkeer gekregen van moslimdracht bij ambtenaren. In een soortgelijk onderzoek in 2003 vond een meerderheid een hoofddoek bij overheidsfunctionarissen nog acceptabel. Nu heeft 57 procent van de burgers principieel bezwaar tegen een lerares met een hoofddoek, 77 procent wil geen politieagentes met hoofddoek en 81 procent wil niet dat een rechter die draagt.
    Circa 63 procent is voorstander van een wettelijk verbod op het dragen van een hoofddoek door ambtenaren. Ongeveer 80 procent is het grotendeels eens met de stelling dat er een wet moet komen die het dragen van alle islamitische kledij door ambtenaren verbiedt.

  2. Beste mensen,

    Ramadan heeft letterlijk gezegd:
    ‘Het is in strijd met de islam om een vrouw te dwingen een hoofddoek te dragen, maar het is in strijd met de mensenrechten om haar te dwingen deze af te doen.’

  3. Ik was ook verbaasd over het bericht dat vrouwen werden aangeraden de hoofddoek af te doen. Ik snap het, maar het klinkt een beetje alsof het je eigen schuld is als je wordt lastiggevallen. Wil je een hoofddoek dragen: doe dat dan, wil je het niet: doe het dan niet, dat zou volgens mij de wereldwijde boodschap moeten zijn. Ik denk dat de bezwaren van mensen vanzelf weer afnemen als men ons en onze doeken gewoon overal tegen blijft komen en men ervaart dat de meesten van ons eigenlijk hele gewone leuke mensen zijn, want was het niet zo dat een poosje geleden (dezelfde?) meerderheid aangaf eigenlijk geen moslims persoonlijk te kennen? Laten we daar met zijn allen eens verandering in brengen: dat maakt vast een verschil want we vallen best mee in het echt…

  4. Beste Ceylan, ik lees met verbijstering jouw bijdrage. Wat vind ik het dapper van je dat je gewoon jezelf blijft met alles wat er om je heen gebeurd. Dat je ervoor opkomt om je hoofddoek te blijven gebruiken vind ik bijzonder goed van je. Wat moet je het moeilijk hebben in onze samenleving zoals die nu is.

    Ik begrijp minister Remkes niet evenals die onderzoekster daar heb ik geen begrip voor. Het is zo logisch zoals jij het zo goed uitlegt Ceylan, de hoofddoek is toch ook gewoon een kledingstuk.
    Tenminste zo zie ik het wel.

    Als je na gaat wat wij Nederlanders allemaal mogen dragen aan kleding dan verbaas ik me erover dat jullie niet af en toe zullen denken vinden die Nederlanders dat nu normaal om te dragen. Kan me voorstellen dat je ons af en toe uitlacht om de gekke uitgedoste kleding die sommige mensen hier dragen.
    Ikzelf ben ook van mening dat er Nederlanders zijn die vreemde kleding dragen, en ik heb zelfs als hobby om naar mensen te kijken en dan zie je vrouwen en mannen in vaak heel bijzondere kleding rondlopen en dan denk ik bij mezelf jemig dat zou ik nooit en te nimmer aan trekken.

    Wij Nederlanders vinden alle soorten kleding normaal en dan zou een hoofddoek voor jullie niet normaal zijn dat is toch absurt. Ik snap die minister Remkes en die onderzoekster echt niet hierin. Je mag hier in ons land dragen aan kleding wat je wilt. Er lopen mensen rond met tatoes op het hele lichaam word normaal gevonden, er lopen mensen rond met piercings en weet ik niet wat nog meer. Kijk maar eens naar de mensen met een punkkapsel of mensen die hun haar terwijl ze mooi haar hebben een andere kleur verven. Ikzelf heb ook ooit mijn haar geverfd maar vond mijn eigen kleur toch het mooist bij mij passen.
    Je ziet zoveel verschillende soorten kleding en haardracht. Laat minister Remkes en die onderzoekster dat maar eens onderzoeken.

    Hier in mijn omgeving heb ik een leuk contact met de buitenlandse mensen ze kennen me en we maken altijd gezellig een praatje samen als we elkaar tegen komen of we zwaaien elkaar gedag en groeten elkaar vriendelijk. Ik vind dat heel normaal.
    De kinderen van dat gezin en vriendjes en vriendinnetjes zijn bij mij op bezoek geweest ze wilden graag met mijn hondje spelen en hebben zich prima met mijn hond vermaakt en kregen van mij een lekker snoepje en wat drinken. Zo hoor je met elkaar om te gaan vind ik.

    In ieder geval ben ik het helemaal met je eens dat in Nederland ook vaker dergelijke discussies gevoerd zouden moeten kunnen worden. Ik hoop dan wel als dit ooit voorkomt dat ik als Nederlandse erbij aanwezig mag zijn.
    En mee mag praten met jullie.

    Ik lees dat je het graag vooral wilt voor jullie eigen moslimgemeenschap, maar zou het dus een idee zijn om met moslims en Nederlanders in discussie te gaan.
    Of stel ik nu een te moeilijke vraag.

    Heel veel groetjes van Paula

  5. Ik heb altijd al enige moeite gehad met de stropdas, ik zie dat als een soort slavensymbool dat geen enkel ander nut dient dan het symbool, maar goed, het is maar een lappie stof, dus waarom zou je er moeilijk over doen.
    Echter, wanneer het om de hoofddoek gaat, dan is dat opeens een “belediging” voor den Hollander, symbool van Het Kwaad, of onderdrukking van de vrouw. Ook Wilders “lust ze rauw” – hopelijk stikt hij er een keer in. What a way to go…

    Hoofddoek een probleem? Dan ook de stropdas!

  6. Hoi Thea,
    Zeer actueel dus in Nederland, opnieuw … Door dit soort suggesties komt de discussie binnen de moslimgemeenschap juist onder ongezonde druk te staan. Ik hoop dan ook dat de overheid het hoofd koel houdt en niet voor de zoveelste keer het oor naar ‘de waargenomen tendens’ laat hangen. Deze tendens heeft waarschijnlijk met toenemende angst voor aanslagen en daarvan afgeleide angst voor moslims te maken. Dat begrijp ik wel, maar een beetje reflectie en rationaliteit zou iedereen erg goed doen, te beginnen bij onze regering.

    Beste Paula, over het algemeen kan iedereen meedoen aan publieke discussies, dus lijkt me geen probleem, als-ie komt. Overigens merk ik dat je er vanuit gaat dat iedere moslim of vrouw met een hoofddoek een ‘buitenlander’ is. Ik word ook vaak gezien als buitenlander. Toch kan ik je verzekeren dat mijn familie al generaties-lang de voeten in Nederlandse klei heeft staan.

  7. Ik ken een aantal dames die de afgelopen tijd juist een hoofddoek zijn gaan dragen, ze gaan er over in discussie. En zoeken deze juist zo op. En ik denk wel dat je er meer mee bereikt, dan wanneer je hem af doet en stilletjes wegkruipt.

    >> Ik heb er niet voor gekozen mijn hoofddoek af te doen, omdat ik nog steeds hoop dat ik mijn persoonlijke keuze mag maken in ons land.

    …Tolerantie/respect is op vele vlakken zoek op t moment. Het is een beetje de trend van het moment 😕 Daarom is het juist belangrijk dat je je persoonlijke keuzes kan en (gelukkig ook nog steeds mag) maken.

    >>Anderzijs zegt God in de Koran dat Hij het de mens niet moeilijk wil maken.

    Aw, sja.. en dan kan je je afvragen wat het moeilijk maken is.. is dat jezelf te moeten verloochenen… Het jezelf moeilijk maken door maar geen hoofddoek te dragen. Of is dat het moeilijk maken door de angst aan te gaan en de confrontatie op te zoeken, door hem wel te dragen?…

    Groet Patrick (die in de winter altijd met een muts, maar in de zomer met een hoofddoek rondloopt, en toch, al is hij een blanke jongen.. steevast met een scheef oog aangekeken wordt, en in de bus vaak gemeden wordt al zijn er geen andere zitplaatsen… haha al zal dat niet om precies dezelfde reden gaan… t komt wel voort uit hetzelfde soort kortzichtigheid en bevooroordeeldheid 😕 )

  8. Mijn moeder heeft altijd een hoofddoek gedragen omdat ze dit zelf heel graag wilde. Toe wij pas in Nederland kwamen wonen wilde mijn vader dat ze haar hoofddoek afdeed maar zij weigerde.
    Zij is erg zelfstandig en reist veel met het het openbaar vervoer. Afgelopen jaar adviseerden wij haar ’s avonds niet onderweg te zijn omdat de maatschappij erg overspannen was.
    De overspannenheid zorgt ervoor dat elke hoofddoekdrager in de ogen van een onbegripvolle burger een gevaar wordt. Of dit wordt als aanleiding gebruikt om de hoofdoekdrager nogmaals te bekritiseren of aan te vallen.
    Ik kan mij voorstellen dat de hoofddoekdragers dan gaan protesteren, vind ik ook erg goed dat ze opkomen voor hun rechten.
    In Nederland mag iedereen zelf weten wat ze dragen, dus ook moslimvrouwen.
    Trouwens ik ken ook veel moslimvrouwen zonder hoofddoek.
    Zelf heb ik niet zo veel met hoofddoeken maar als andere vrouwen een hoofdoek willen dragen moeten ze dat zelf weten.
    Maar ik moet ook niets hebben van piercings etc.
    Een ander verhaal vind ik dit bij kinderen, ik vind niet nodig dat kinderen al op jonge leeftijd gesluird moeten worden.
    Ik zou willen dat de discussie niet over het wel of niet dragen van hoofdoekjes ging maar over het wel of niet accepteren van elkaar als medeburger zodat er meer begrip onderling is.Ik hoor de laatste tijd in mijn omgeving erg veel negatieve geluiden over allochtonen en dit baart mij grote zorgen. Ik schrik van de dingen die met name onder jongeren over allochtonen gezegd worden.

    Groeten, Havva

  9. Zijn al deze verhalen, mythes en vooroordelen ook niet te maken over korte rokjes, lage blouses, stropdassen, leggings etc?
    Ik ben ook weleens provocerend naar de bank gegaan met een driedelig pak om mijn ondernemersplan rond te krijgen omdat ze niet gewend waren dat er vrouwen kwamen. Een hoofddoek doe ik weleens op omdat mijn haar anders niet wil zitten, ze kijken wel raar ja, maar dat deed ik al voordat ik ooit een Moslim had gezien. Voor mijn gevoel is het een afleidingsmanouvre om niet tot de werkelijke discussie te komen. Is het een symbool van vrouwelijke onderdrukking………nee alleen de vorm is anders.
    Voor hoer uitgemaakt worden omdat je een kort rokje aanhebt valt in dezelfde categorie. We moeten ons niet laten verleiden tot dergelijke afleidende discussies. Doe op/aan wat je prettig vind en ga de gesprekken in je omgeving volop aan in eigen kring. Vorige week zat ik met een groepje “hollanders” aan een biertje en komt Mohammed weer op tafel. Als je dan duidelijk maakt dat mensen op moeten houden omdat er dit jaar meer vrouwen en kinderen doodgeschoten zijn door relatieproblemen dan is het even niet meer “gezellig” maar is in elk geval die kletspraat afgelopen. Als dan de grootste “mond” later ook nog zegt…..je hebt gelijk ik moet daar mee ophouden…..dan is het gelukkig weer wat gezelliger.

  10. 6. Beste Ceylan, Sorry ik had het niet in de gaten dat je gewoon Nederlandse bent. Ik heb je bijdrage goed doorgelezen voor de tweede keer en nu lees ik wel dat je schrijft dat je als ik het zo mag zeggen een bekeerde moslim bent. Je bent dus Nederlandse maar hebt gekozen voor het Islam geloof. Is toch helemaal niet erg. Het is immers jouw keuze waar jij je happy bij voelt.

    Maar het klopt wel zoals je dat zegt in je reactie naar mij ik had niet in de gaten dat je gewoon Nederlandse bent en gekozen hebt voor een heel ander geloof.
    Ik hoop wel op je begrip dat ik het niet door had, nogmaals sorry hiervoor.
    Maar ik vind het dapper van je hoor.

    Hé, nu stuntel ik helemaal met mijn woorden maar dat komt omdat ik echt hier niet bij stil gestaan heb.

  11. Hoi Anja & friends,

    Dat gediscissieer over de hoofddoek begint mij wel te irriteren eigenlijk. Ik kom zelf uit Marokko, een islamitisch land, en daar is de hoofdoek naar mijn weten nooit een issue geweest. Toen mijn mammie nog een kind was vertelde ze mij over zeer moderne marokkaanse vrouwen uit haar stad, de elite met minni-rokjes, kort haar, lange sigaretten rokende en studerende vrouwen. De plattelandsvrouwen waren in traditionele boeren kledij die hen beschermde tegen de zon. De getrouwde vrouwen droegen een Haik (een lange jas met een geborduurde doorzichtige gezichtssluier) die meer uit traditie dan uit geloof gedragen werdt. Het idee van het dragen van hoofddoeken uit religieuze voorschrift is pas in de moderne tijd ontstaan naar mijn weten, om zich als moslim te openbaren.
    Een leuke bijkomstigheid is dat ik ooit mijn oma informeerde naar waarom zij en vele andere berbervrouwen van haar leeftijd gezichtstatoeages hebben. Haar antwoord verraste mij ontzettend: ‘nou mijn kind die tatoes waren om als moslim herkend te worden ( in die tijd leefden ze nl samen met joodse en spaanse vrouwen)! En dat terwijl tatoes in de islam duidelijk verboden zijn! Persoonlijk denk ik dat die tatoes een overblijfsel zijn van de pre-islamitische berbercultuur waarin magie en tekens een belangrijke rol spelen, en toen de islam kwam hebben ze t een islamitische omhulsel gegeven, net zoals vele andere ‘religieuze’gebruiken in marokko.
    Zo zie je maar weer……….

  12. Persoonlijk vind ik dat er grenzen zijn, dialoog ja, discussie misschien….hangt van het onderwerp af zou ik zeggen. Als een vrouw vrij is om haar lichaam te verkopen, abortus te plegen of naakt op straat te gaan lopen zou ze ook vrij moeten zijn om een hoofddoek te dragen of haar lichaam te bedekken. Kortom dit is een persoonlijke keuze en niemand mag “ons”vrouwen iets opleggen. Moslim vrouwen worden geacht zich te “bevrijden”op de Nederlandse manier…Zij worden gedwongen en gemanipuleerd om zich uit angst voor de dreiging op straat anders te gaan kleden!Waar zijn al die feministen die voor gelijkheid en vrijheid van de vrouw hebben gestreden? Moslim of niet vrouwen zijn vrij om te kiezen en het feit dat ze een andere levenstijl of geloof aanhangen die de door de samenleving als “vijandig of onderdrukkend”wordt beschouwd wil niet zeggen dat deze vrouwen hun rechten moeten afstaan. Men zou in plaats van wat er op tv wordt verteld eerst deze godsdienst moeten proberen te begrijpen en beter te leren kennen. De hoofddoek is geen symbool van onderdrukking, in tegendeel het is een symbool van vrijheid en moed. Vrouwen die een hoofddoek dragen hebben het zwaar,zeker in deze tijd. Hun meeste elementaire rechten worden afgenomen, respect, veiligheid, arbeid, opleiding enz.. alleen omdat ze hun hoofd willen bedekken!! Alle vrouwen zouden solidair moeten zijn en elkaar steunen om dit soort onrecht te bestrijden. Wat mij betreft: Vrouwen die kiezen om hun hoofddoek te blijven dragen, Sterkte en Blijf jezelf altijd trouw, het gaat om wat jij wilt en niet wat andere van je verwachten!

  13. Hoi Salima,
    De discussie over hoofddoeken begint je te irriteren, mij ook al een tijdje, vanaf het begin om precies te zijn. Maar het is een gegeven dat vrouwen die op dit moment een hoofddoek dragen te vaak te maken krijgen met onvriendelijkheid, afsnauwen of soms erger. En ik heb daar last van, en ik ben niet de enige. Het is bovendien een symptoom van iets ergers, namelijk de afkeer, angst, of haat ten aanzien van moslims die is ontstaan en toeneemt. En het feit dat in het kader van vrijheid van meningsuiting het oke is om dat zo te uiten.

    De hoofddoek is binnen de moslimgemeenschap niet een verschijnsel van de moderne tijd, hoewel ik natuurlijk niet weet wanneer die volgens jou begonnen is. Maar in de tijd van de openbaringen werd vrouwen aangeraden hun kleden iets verder over zich heen te trekken als zij naar buiten gingen. Dat waren overigens geen hoofddoeken zoals wij ze nu vaak dragen, maar veel lossere omslagdoeken of wijde capuchons, zoals bij djalaba’s. In de eeuwen direct daarna zijn hoofdstukken vol geschreven door (mannelijke!!) moslimgeleerden over de hoofdbedekking van vrouwen. Soms tot in absurde details aan toe. Het is opvallend dat er meters boeken over dit onderwerp bestaan vanuit de hele islamitische geschiedenis, terwijl het aantal Koranverzen en ahadieth hierover totaal ongeveer tien is.

    Maar ik denk ook wel dat het op dit moment in Nederland zo is dat meer vrouwen en meisjes een hoofddoek zijn gaan dragen om hun moslimidentiteit uit te drukken. Leuk trouwens om te horen wat jouw oma zei over haar gezichttatoeages, dat heb ik me ook altijd afgevraagd!

  14. Hoi Anja,

    Ik kan mezelf niet weerhouden om een afbeelding op te sturen die een fragment laat zien van de kathedraal van Granada (andalusie) die ‘de bekering van de moren’ heet (15 e 16 e eeuw), waarin moorse vrouwen door christelijke priesters worden bekeert (oftewel bevrijd ?). Het doet me beseffen dat mensen eigenlijk hetzelfde blijven, de christelijke bekeerders van toen zijn verworden tot de liberale bekeerders van nu.

    het plaatje is te vinden op de volgende website: http://home.earthlink.net/~lilinah/Costuming/16women.html

    (ongeveer helemaal onderin)

  15. Goede beslissing, Ceylan: de hoofddoek dragen op grond van eigen afwegingen, en niet onder druk van het ene of het andere kamp deze op- of afdoen.
    Het is toch te gek voor woorden: dat moslima’s gedwongen zouden worden geen hoofddoeken te dragen. In de eerste plaats is kleding een persoonlijke zaak, waarin de individuele voorkeur belangrijk is. Aan de andere kant wordt altijd al ook via de kleding tot uitdrukking gebracht dat iemand behoort tot een bepaalde, al of niet formele groep. Vooral sinds de zestiger jaren drukken b.v. de jongeren via kleding, sieraden en haardracht hun visie op de samennleving en hun deelname aan een bepaalde subcultuur uit. En de Sikhs zouden wel hun tulbanden mogen dragen, de Joden wel hun keppels, de katholieken wel hun kruisen, maar moslima’s niet hoofddoeken? Is het niet een verkapte manier om de Islam als zodanig verdacht te maken? Aan de anti-Islam-hetzers mag niet worden toegegeven.

    @ Patrick (7):
    Hoe heb je dat geflikt, klokslag middernacht? 🙂

    @ Salima (11):
    Zo is b.v. ook de Kerstboom door het Christendom “geadopteerd”. (Deze lichtboom kwam oorspronkelijk voort uit het heidense feest van de zonnewende midden in de winter).

  16. Dank je Olav, het hier kenbaar maken van mijn geestelijke worsteling en de uitkomsten daarvan en de reacties helpen absoluut om het perspectief vast te houden.

  17. Ceylan,

    Juist nu zou je niet moeten gaan twijfelen. Je hebt je eigen keuze gemaakt en men dient deze te respecteren. Iedere mens is vrij om te kiezen. Vrouwen die geen hoofddoek dragen zouden ons ook kunnen steunen al is het maar voor onze vrijheid en onze rechten om zelf te mogen kiezen. Welke weg, welk geloof, welke kleding…dat is een persoonlijke keuze die wat mij betreft niemand anders aangaat. Blijkbaar wordt het recht op eigen keuze alleen aan een bepaalde groep mensen toegekend. Moslim vrouwen zullen nooit serieus worden genomen als ze aan elke onzin gaan toegeven. De hoofddoek is maar een symbool voor wat er eingelijk gaande is, namelijk een ware hetze tegen de Islam.
    Vorige week had ik een gesprek met een buurman, de eerste in al die jaren dat ik naast hem heb gewoond, maar ja. Het eerste wat hij mij vroeg is of ik schoonmaakwerk of productiewerk deed? Daarna kreeg ik uitgebreid verslag over wat hij op tv had gezien over “allochtonen”die niet naar hun land terug kunnen keren omdat “niemand ze daar wil hebben”en toen hij hoorde wat voor werk ik eingelijk wel deed was de verbazing op zijn gezicht duidelijk te zien.. ja terwijl ik hele dagen werk zit meneer lekker thuis op de bank. En ja “ik kan mij geen betere auto verooloven” zoals hij vriendelijke benadrukte omdat ik belasting moet betalen zodat zulke onwetende en luie mensen de hele dag door tv kunnen kijken. Ik als “allochtone”vrouw met hoofddoek ben nog meer geintegreed dan meneer zelf, die overigens “100%” Nederlander is. Ik lach er gewoon om omdat ik weet dat als je anders durft te zijn, je ook vaak onbemind en ongewenst bent.
    Dit is een simpele voorbeeld van wat ik dagelijkse meemaak. Ik kan er gewoon overheen stappen omdat ik weet wie ik ben en wat ik wil, zolang ik niemand ermee lastig val of schade berokken blijft het mijn eigen keuze en mijn recht. In ieder geval ik wens iedereen veel sterkte en wijsheid in deze rare tijden.

  18. Dit wordt aan deze discussie een bijdrage van niets, want ik ben wel de laatste die zich een oordeel kan, wil of mag vormen en dat heb ik dus ook niet.

    Maar wat ik zou willen toevoegen is, dat ikzelf als jonkie in de jaren zeventig jarenlang hoofddoeken heb gedragen in alle soorten, maten en kleuren en het lekker vond zitten, een hoofddoek. Ik heb ze allemaal nog. Hoe ik er toen uitzag, en niet alleen ik? Wil ik best laten zien. Een voorbeeld: http://www.flickr.com/photos/25338932@N00/sets/586798/

    En verder wil ik zeggen dat je, als je de mode een beetje volgt, kunt zien dat er steeds meer elementen worden overgenomen van bijvoorbeeld de hartstikke leuke manier waarop de hippe jonge moslimmeisjes zich vaak kleden. Ik zit in de trein en de bus vaak met plezier naar ze te kijken. Mooie kleren, vaak echt heel mooi opgemaakt en er zijn volgens mij enorm veel manieren waarop je je hoofddoek kunt dragen. De eerste autochtone meisjes bij ons op school heb ik al gesignaleerd in mooie soepele lange broeken met daaroverheen een lang hes en daaroverheen weer een kort truitje of bloesje. En de zorgvuldige manier waarop jongens van met name Marokkaanse en Antilliaanse komaf zich kleden, heeft zonder twijfel ook invloed op onze klei-jongens van eigen teelt. Ze gaan zich namelijk de laatste tijd ook beter en duurder kleden. Dat moet met elkaar verband houden, of ik moet me al heel sterk vergissen.

    Ik zei het al, een bijdrage van niets, maar zulke signalen wil ik ook blijven zien. Want ze zijn goed en ik vind ze leuk, omdat ze ook een heel andere kant van het verhaal laten zien. Die van jongeren die wel degelijk naar elkaar kijken en dingen van elkaar blijven overnemen.

  19. Wat enig, Claar, je foto’s. Nu ik je voor het eerst in het echt heb meegemaakt: je bent het nog steeds helemaal, al is er nu meer van je dan vroeger, zoals er ook meer van mij is dan in de jaren zeventig.
    En beeldschone luchtfoto’s. Om helemaal rustig van te worden.

  20. 18. Echt leuk die foto’s van je Claar. Maar het waren er veel te veel om nu allemaal te bekijken. Die foto’s die je gemaakt hebt van uit je raam zijn ook erg mooi, allemaal luchtfoto’s heel verschillend. De foto’s van jezelf vind ik ook erg leuk om te zien. Zo heb ik de foto’s gezien van de palmpasen deel 1 en 2 erg leuk. Die foto’s van de baby’s in bad waren ook enig. En zo kan je nog even doorgaan. Maar echt waar ik heb het enig gevonden om de foto’s van jou te bekijken.

    Heel veel groetjes, Paula

  21. Alleen een stukje stof: Een verschil van dag en nacht.

    Ik ben (net als Ceylan) een autochtoon, die moslima is geworden en die nu 7 jaar een hoofddoek draagt.). N.a.v. deze discusssie, ging ik me eigenlijk beseffen hoe dat “stukje stof” eigenlijk mijn leven veranderd heeft. Als je me zonder hoofddoek zou zien, zie je een echte “kaaskop”. Ik ben van binnen natuurlijk nog het zelfde persoon, als toen ik geen hoofddoek droeg.

    Maar door dit “stukje stof” wordt er dus wel heel anders tegen mij aangekeken. En dit is echt niet begonnen na de moord op Pim Fortuyn, 11 sept. de moord op Theo van Gogh enz. enz. Zeker, het is heftiger en grimmiger geworden en zelf word je ook voorzichtiger (bijv.’s avonds niet meer alleen op de fiets, bepaalde plekken mijden enz.enz.)

    Voordat ik een hoofddoek ging dragen was het voor iedereen duidelijk, dat ik een autochtoon was, punt!!!!! En zo werd ik dus ook behandeld. Met hoofddoek werd het gelijk een andere zaak. Ik dezelfde persoon, als voorheen en nog steeds autochtoon werd allochtoon. Ik werd Turks( vele Turkse vrouwen hebben een blanke huid en mijn blonde haren zagen ze immers niet meer) Werd vaak genegeerd, want ik zou immers wel geen of slecht Nederlands spreken en onder “de schoenen” van mijn man zitten”. Doordat velen dachten, dat ik dus geen of slecht Nederlands sprak werd ik vaak betuttelend aan gesproken. Ook gebeurde het regelmatig, dat mensen heel langzaam of in het gebroken Nederlands met mij praatten. Kreeg regelmatig complimentjes( allemaal wel erg goed bedoeld, trouwens) dat ik Nederlands sprak met mijn kinderen. Ik droeg zeker een hoofddoek omdat het van mijn man moest. En toen ik later gescheiden was begreep het gros niet, dat ik mijn hoofddoek toch niet afdeed. enz. enz. Tot aan verbale aanvallen van” Hoe gek kan je als oerhollandse meid wel niet zijn om met zo’n kopdoek te gaan lopen” of “rot op naar je eigen land”

    En kijk maar naar de discussie’s over moslims en niet moslims. Dan wordt er bijna constant gesproken over allochtonen en autochtonen, zelfs door vele moslims. Maar ik ben een autochtone moslima, door autochtonen gezien als allochtoon en door allochtonen gezien als autochtoon.

    Is het dit nu allemaal waard??? Ik ben ik en heb zelf gekozen voor een hoofddoek. Deze hoofdoek(en)hoort (horen) bij mij en ik voel me er heel prettig bij. Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel aan”moeten”.In deze maatschappij van z.g. vrijheid vind ik dat je dan ook zeker het recht hebt om je hoofddoek te blijven dragen, als je dat zelf wilt.Zeg nooit nooit, maar er moet denk ik wel heel wat gebeuren voordat ik mijn hoofddoek af zal doen.

  22. Nog even naar de Koran als je de site ziet en je klikt erop dan krijg je de Koran vertaald in vele versies.
    Je moet dan op de Nederlandse vlag klikken waar Dutch Quran bij geschreven staat.
    Ik hoop echt dat ik de goede gevonden heb.

  23. Misschien wat overbodig: maar leuke foto’s claar. Ja, zo heb ik ook m’n hoofddoek gedragen. En oma liep er ook mee rond, met krullers eronder.

  24. Voor Paula:

    http://www.kuran.nl is ook een mogelijkheid. Er zijn enkele vertalingen en elke vertaling heeft z’n gebreken. Ik houd persoonlijk minder van die van Leemhuis, omdat die door het gebruikt van zo gewoon mogelijk Nederlands een bepaalde diepgang mist. Kramers heeft juist archaisch Nederlands gecreëerd, een beetje zoals bij de Statenvertaling van de Bijbel, waardoor het wat moeilijker leest, maar ik vind dat juist wel prettig. Als je je ook in de betekenis wilt verdiepen zou ik je aanraden de nieuwe vertaling van de Ahmadiyyabeweging te kopen, die is dit voorjaar verschenen. Hij geeft veel uitleg in voetnoten. De Edele Koran van het ICCN is ook heel goed leesbaar en wordt door veel moslims gebruik. Ze kosten allemaal rond de 30 euro denk ik.

    Kuran.nl geeft de oude Ahmadiyyahvertaling, terwijl je de vertaling van het ICCN kunt downloaden.

  25. Hallo Hendrik Jan Bakker,

    Dank je wel voor de informatie.
    De Koran daar wil ik me zeker ook in de betekenis ervan gaan verdiepen. Ik zal gaan zoeken naar de nieuwe vertaling van de Ahmadiyyabeweging. En ik zal zo gaan kijken op de site die je hebt opgegeven.
    Fijn dat er zo met me mee gedacht word wat ik het beste kan gaan lezen.

  26. Moslimareddend Nederland heeft de huid verkocht voordat de beer is geschoten.
    Er is een hele red de moslimacampagne gestart zonder de moslimvrouw erbj te betrekken want die arme zielen zijn verlamd van angst voor wraakzuchtige vaders en broers en kunnen geen vin kunnen verroeren.
    De red de moslimacampagne was een populaire discussieonderwerp voor moslima reddend Nederland dat niet eens met moslims omgaat.
    JE hoeft immers niet op de Noordpool te wonen om begaand te zijn met zeehondjes. De hulpeloosheid in hun oogjes spreekt boekdelen. Zo ook bij de moslima’s meer dan medelijden kan je niet hebben voor die arme hulpeloze wezentjes. De bevrijding van de moslima werd zo vaak herhaald tot het in een feit werd. In de ogen van moslima reddend NEderland.Nu nog de dankbaarheid nog.En zullen de moslima’s zo dankbaar zijn dat ze in alles hun bevrijders volgen. BEhalve de hoofddoek worden er nog meer dingen geeist van de moslima. Zo wil van der Anker van Leefbaar Rotterdam dat moslimmeisjes zich niet meer zo bezig houden met een goede moslima te zijn. Ze moeten seculier worden en zich niet meer bezig houden met maagdelijkheid en trouwen.
    DEze mensen leven totaal los van de realiteit. Want moslima zijn helemaal niet zwak en hulpeloos maar hebben andere prioriteiten. Een goede opleiding en baan bijvoorbeeld. En in plaats van dat moslim reddend Nederland in ziet dat ze verkeerd bezig zijn en de moslima onderschat hebben reageren ze verontwaardigd en voeren een heksenjacht tegen ‘ondankbare’ moslima die meeheulen met de ‘vijand'(Islam). De hoofddoek zou symbool staan voor alles wat kwaad en slecht is. Behalve de vergelijking met bruinhemden zou de hoofddoek ook symbool staan voor solidariteit met de halsafsnijders in Algerije. De verontwaardiging over de ondankbaarheid van de moslima leidt tot wanhoop en de aantijgingen worden steeds idioter.Ik lees nu zelfs over vergelijking met prostitues in een wanhopige poging de moslimvrouw te raken waar het meest pijn doet, haar waardigheid.
    Maar is het bij deze toonbeeld triestheid nooit het idee gekomen dat je eerst iemand respect moet afdwingen voordat je indruk wil maken?
    ZE hebben de moslimvrouw niet gered maar juist meer problemen bezorgd en haar emancipatie juist belemmerd doordat ze op twee fronten moet strijden.Dus dankbaar is de moslimvrouw niet en wil het ook niet zijn. Wij eisen namelijk gelijkwaardigheid en geen medelij van mensen te veel tijd om handen en een hobby zoeken in het redden van moslima.
    Wat is de volgende poging?
    Op de grond liggen schreeuwen en met de vuisten slaan?

    ps kennen jullie Miss Millie The Color Purple van Toni Morrison?

  27. Die hoofddoek…! Puntkop krijg je er soms van! Ik heb een keer een jaar lang iedere maand een anekdote over mijn hoofddoek geschreven. Hoofd(doek)brekens heette die rubriek toen. Moest er weer aan denken toen ik de reactie van Els las.

    Door de foto’s van jou Claar, herinnerde ik me gisteren dat ik ook nog eens vind dat een hoofddoek me leuk staat, soms zelfs leuker dan zonder (maar daarover verschillende de meningen…). In ieder geval gaf het me wel weer een idee voor een alternatief antwoord als een journalist of iemand anders me weer eens vraagt waarom ik een hoofddoek draag: ‘omdat het me leuk staat.’Punt.

  28. Toch hebben de pogingen van rechts in Europa om moslima’s te emanciperen vruchten afgeworpen. Gezien ze zich tegenwoordig ook bemoeien met aanslagen. Maar ik hoor niemand juichen. Wat hadden ze dan gedacht?

  29. Nog een aanvulling voor Paula op de Koran. De Ahmadiyyah bestaat uit twee stromingen. De oudere vertaling is uitgebracht door stroming X, die gelooft dat Jezus na de ‘kruisiging’ naar India is gereisd en daar is gestorven en bovendien de grondlegger van de beweging als nagekomen profeet (mijn woorden) vereert. Deze stroming is door de Al Azhar-universiteit “geëxcommuniceerd”. De nieuwe vertaling is gebaseerd op dezelfde (Engelse) basisvertaling, maar uitgebracht door stroming Y, die alleen maar gelooft dat Jezus (etc.), maar verering van de grondlegger afwijst. Voor de meeste moslims zijn beide vertalingen onaanvaardbaar, maar van een taalkundig standpunt zijn het beide goede vertalingen. In de voetnoten (vooral die over Jezus) zijn wel wat ideologische denkbeelden terug te vinden – het is wel zinnig dat in je achterhoofd te houden. Maar ik ben erg tevreden met deze vertaling.

  30. Ik wil even nog een laatste remark maken over de hoofddoek. Ik heb een aantal vrouwlijke familieleden die uit een familie komen van Islamgeleerden (geven les op scholen en universiteiten) en zijzelf zijn ook islamgeleerden. Buitenshuis dragen ze een sjaaltje over hun haren echter op hun werk doen ze deze af, niet omdat een hoofddoek niet mag tijdens t lesgeven, maar gewoon omdat ze het zelf prettiger vinden. Ook hebben ze prachtige coups, prachtig in lagen geknipt en Kort. Niemand die zich met hun manier van leven bemoeit. En wat ik mooi vind aan hun levenswijze is dat ze zich volledig bewust zijn van hun identiteit als moslim, als vrouw en als mens. Ze laten zich niet allerlei onzin over de islam aanpraten omdat ze zelf islamgeleerden zijn.
    (p.s Ceylan, ik weet helaas niet zoveel over de hoofdoek, ik ben zelf geen geleerde hierover, wat ik zei, dat t iets van de moderne tijd is, dat baseer ik vooral door gesprekken met mijn moeder over hoe t toen was, of mensen toen hoofddoeken droegen, en zij vertelde me dat t meer iets van nu is. Toen droeg men de hoofdoek wel, vooral oudere getrouwde dames, of als men een ‘bad hairday’ had. Men praktiseerde de islam wel zoals deze in de vijf zuilen is aangegeven, maar de hoofddoek werd toen weinig uit religieuze overtuiging gedragen. Aldus mijn moeder.)

  31. Mijn dochter van 9 draagt part-time een hoofddoek, namelijk alleen als ze daar zin in heeft. Een jongen uit haar klas zei eens dat hij er niets van snapte en vroeg waarom zij de ene keer wel en de andere keer niet een hoofddoek droeg en gaf daarbij aan dat raar te vinden. Haar antwoord was simpel maar doeltreffend: “dit is mijn hoofd en dat moet ik weten”.

  32. Hoofddoeken, sinds november 2003 draag ik er zelf een. Jarenlang had ik volgehouden dat ik weliswaar moslima was ,maar never nooit een hoofddoek zou gaan dragen tot ik ineens de geest kreeg. Echt veel negatieve reacties krijg ik er op straat niet over, wel zeer verbaasde blikken als ik in de rij bij de kassa zomaar een praatje maak, zoals ik altijd al deed. Mensen staan je soms met open mond aan te kijken , een hoofddoek en ze praat ook nog , zoiets. Maar negatief niet echt. Wel op mijn werk, niet rechtstreeks , waar ik via via van een andere moslima hoorde, die geen hoofddoek droeg dat zij een normale molsima was tenminste( met andere woorden ik was niet normaal).
    En thuis, mijn man is er op tegen dat ik een hoofddoek draag, hij vind de tijd op dit moment verkeerd/gevaarlijk en vind het vreselijk er op aan gekeken te worden dat hij mij zou dwingen een hoofddoek te dragen.
    Zelf ben ik eigenlijk van mening dat een hoofddoek volgens de islam niet verplicht is en dat het meer een advies is. Toch merk ik dat ik het onprettig vind om zonder hoofddoek gezien te worden. Het advies van Zaki Badawi, vind ik ook niet verkeerd. Ik begrijp eruit dat hij moslima’s juist wil duidelijk maken dat je veiligheid een groter goed is dan de hoofddoek, net als dat je als moslim in tijden van hongersnood ook best varken mag eten als er echt niets anders is. Natuurlijk is het daarnaast zeer van belang dat mensen die anderen bedreigen op grond van hun uiterlijk (de hoofddoek) en daarmee op grond van hun religie aan gepakt worden , zodat deze bedreigingen stoppen. Ik weet niet wat ik zou doen als er hier in nederland echt een klimaat ontstaat waarbij je gevaar loopt als je op straat komt met een hoofddoek. Het geloof zit in mij de hoofddoek is er slechts een teken van, hoewel het mij helpt , mijn geloof intenser te beleven. Zo als het nu is hou ik hem op, het is mijn keuze. Ook mijn mans bedenkingen hebben er geen invloed op, ik dwing hem tenslotte ook nergens toe , dus hij moet er maar mee leren leven.

  33. 31. Hallo Hendrik Jan,

    Dank je voor je aanvulling.
    ik zal goed onthouden wat je gezegd hebt.

    Heel veel groetjes, Paula

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *