Kerwin herdacht

Kerwin, een Antilliaanse jongen van vijftien, werd op 20 augustus 1983 door een skinhead, ook 15 jaar, neergestoken. Omdat de taxi geen bloedende jongen naar het ziekenhuis wilde meenemen bloedde hij op straat dood voor er een ambulance kon komen.

Gisteren was de jaarlijkse herdenking, tegelijk een demonstratie tegen racisme. Op de Dam. Na de demonstratie werd een krans gelegd bij het beeld Mama Baranka, Moeder Aarde, dat ter nagedachtenis van Kerwin werd opgericht in het Vondelpark.

Nog niet alle foto’s, maar in ieder geval een stel:

18 gedachten over “Kerwin herdacht

  1. Goed dat Kerwin weer herdacht is. Vooral rondom de huidige integratiediscussie is het belangrijk om te onthouden dat integratie niet zonder discriminatiebestrijding kan. Ook denk ik dat het belangrijk dat we als mijlpaal houden dat integratie van twee kanten moet komen. Immers, als je wilt dat de één opgaat in de samenleving dan moet de samenleving hem\haar wel accepteren. Discriminatie bestrijden blijft daarom een actueel punt hierbij.

    De fluwelen handschoen is uitgedaan rondom de integratiediscussie, allochtonen worden niet meer doodgeknuffeld maar in een hoek gemept, dat is uiteraard ook geen oplossing om de samenleving gezonder te maken of om radicalisering tegen te gaan.

    Ik denk dat allochtonen (lees moslims) en heel veel autochtonen het zeer op prijs zouden stellen als men (een politieke partij) eens duidelijk stelt dat er in Nederland een vorm van een moslimhetze gaande is. We zouden de media veel meer ter verantwoording moeten roepen betreffende hun rol hierin. Waar blijft het principe van hoor- en wederhoor bijvoorbeeld?

    Ook moeten we aandacht besteden aan de jongerencultuur in Nederland. Wat zijn de effecten van verdere individualisering op de sociale cohesie?

    Resumerend kom ik op de volgende punten die de politiek verder zou moeten invullen (ik weet het, je kunt er hele studies aan wijden, dus is het niet te ambitieus om te denken dat wij hier antwoorden op kunnen vinden, maar toch…):

    Samenleven in Nederland, hoe zien we dat? En hoe zou het moeten?
    Discriminatiebestrijdingsprogramma’s –> in hoeverre moeten die gemoderniseerd worden?
    Radicalisering, waar komt het vandaan? Hoe verspreidt het zich? En hoe kun je het tegengaan
    Media, hoe kunnen media ter verantwoording geroepen worden voor hun rol aangaande de bijna gerealiseerde tweedeling in de samenleving? Hoe komt het dat er nog nauwelijks kleur te bekennen is op de redacties? Waar blijft het principe van hoor- en wederhoor?
    Jongerencultuur in Nederland. Wat zijn de effecten van verdere individualisering op de sociale cohesie?

    Tot zover een paar gedachtenspinsels van mij.

  2. 1. Hallo Imad el Kaka,

    Samenleven in Nederland dat zou zonder racisme moeten kunnen zijn.
    Het liefst in Vrede met elkaar leven dat is een droomwens van mij.
    Geen haat en nijd, geen oorlog en geweld, maar vooral vrede.
    We hebben als symbool heel vaak de vredesduif waarom word dit symbool nog vaak genegeerd.

    Hallo Anja,

    Als ik de foto’s zie dan zie ik droevige mensen, mensen met een eigen levensverhaal, mensen die de hoop mischien hebben opgegeven op een wereld zonder racisme.

    Ik ben tegen elke vorm van racisme. Ik haat racisme.
    Waarom kan er simpelweg geen vrede zijn in onze wereld?

  3. Imad,

    Weet je dat het me de laatste tijd steeds meer opvalt hoe ‘wit’ de Nederlandse media is? Witter dan de Franse en Britse media.
    En het wordt alleen maar witter.Overdag wordt er televisie gemaakt voor witte huisvrouwen en savonds voor Bob de Bouwer. Voetbal en platvloerse entertaiment. Dit is meer verlichting dan ik kan verdragen. En als er een allochtoon mag komen opdraven is het om domme vragen te beantwoorden.Eergister bij de nieuwe bron van verlichting genaamd Talpa mochten moslims uitleggen dat ze niet allemaal massaal hun vrouwen sloegen en de domste vraag vond ik nog het volgende: Voel jij je niet onderdrukt als iedereen mag dragen wat hij of zij wil en jij draagt een hoofddoek?

    En die kop van Aboutaleb kan ik ook niet meer zien.
    Naar aanleiding van een quikscan op Amsterdamse scholen schreeuwden de krantenkoppen weer moord en brand over Marokkanen.
    Ik heb het onderzoek gelezen het meest afschikwekkende moslims zijn degene die studeren, niet spijbelen en hun docenten en medescholieren met respect behandelen. Kijk uit voor moslims die kunnen denken!
    Zoals gewoonlijk kwam er weer een stortvloed aan bedreigingen en verwensingen richting moslims op Fok.nl en Geenstijl.nl.
    Ik schrijf meneer Aboutaleb een mail met links naar des betreffende sites en ik krijg een stomme standaard mail met: Ja de media is niet zo vriendelijk over onze Marokkaanse Amsterdammers maar radicalesering moet aangepakt worden.

    Begrijpt meneer niet dat je met zulke eenzijdige aanpak radicalesering juist in de hand werkt???
    Wanneer gaat er iemand zijn nek uitsteken voor de allochtone jongeren en ze ook het gevoel geven dat ze meetellen?

  4. Jammer dat je van Aboutaleb nu tot je vijand maakt, Saida. Ik weet dat er wel degelijk gezocht wordt naar methoden om racisme op sites aan te pakken, maar dat dat wettelijk nog heel moeilijk ligt. En ik weet ook dat dat niet valt onder Aboutalebs bevoegdheid. Dus dat moet je hem dan ook niet kwalijk nemen.
    Ik beschouw Aboutaleb als een hele belangrijke bondgenoot en bruggebouwer. Ik ben ontzettend blij dat we als Amsterdammers hem hebben als wethouder en niet nog opgescheept zitten met die Rob Oudkerk met zijn k.marokkanen. Aboutaleb moet werken tussen twee vuren: hij moet wel degelijk iets doen aan de radicalisering onder jongeren, als stadsbestuurder moet hij wel, en tegelijk moet hij alle zeilen bijzetten om de onderlinge polarisatie tegen te gaan. Dat is in een klimaat waarin Nederland absoluut aan de top staat wat betreft negatief denken over moslims niet niks. Bij de demonstratie was hij er als betrokken burger met hart voor zijn stad en een grote inzet tegen discriminatie en tegen racisme, hij hoefde er niet te zijn, hij was niet uitgenodigd om te spreken, hij kwam uit zichzelf. Dus als je kritiek hebt, okee, dat kan altijd. Maar brandt hem niet af als hij het niet honderd procent doet zoals jij dat zou willen. We hebben mensen als Aboutaleb heel heel heel hard nodig.

  5. 2 en 3. WOW Farshad, wat een schitterende foto’s heb je gemaakt van de herdenking die tevens een demonstratie was tegen racisme.
    Heb je ook foto’s gestuurd naar de Media?
    Werkelijk prachtig stuk voor stuk.
    Ik heb ook Anja verschillende keren op de foto gezien.
    Er waren een paar foto’s die er voor mijn gevoel uitsprongen van dat kleine meisje op de schouders van haar vader die een protestbord omhoog houd. Van een oudere mevrouw die mee danst op het podium met de rapper die zingt op dat moment. En dan de foto van de vrouw die viool speelt toen het donker was. De sfeer die je hebt gebracht met je foto’s schitterend heb ik het gevonden om ze te bekijken.
    Werkelijk mooie foto’s ben je fotograaf van beroep Farshad?

    Heel veel groetjes van Paula

  6. Paula, de foto’s zijn niet door mij gemaakt, maar door Krijtje v.d. Stoep en de fotograven van actiekrant Prikkel…

    Ze waren zo mooi dat ik besloot om ook een link hier te plaatsen…

  7. Ja, hartstikke bedankt voor de linkjes naar de foto’s. Zo kan ik waarnemen dat ik er zelf ook ben geweest. Kreeg nog een suffe vraag of er dan geen autochtonen uitgenodigd waren – alsof je voor een demonstratie moet wachten tot je gevraagd wordt, maar in ieder geval kun je aan die foto’s zien dat er een blonde autochtoon meeliep, tussen die vrouw met hoofddoek en die man met kleur.
    Ik vind het ook wel leuk om te zien hoe verschillend we fotograferen. Ik vergeet steeds dat ik een demonstratie moet fotograferen, die lijken ook zo op elkaar dat je haast andere spandoekjes in kunt plakken, maar ik raak helemaal gefascineerd door de mensen – allemaal zo uniek, geen twee hetzelfde, al die lekkere koppen. Dus maar goed dat er nog foto’s zijn gemaakt waar je echt aan kunt zien dat het een demonstratie was.

  8. Ik brand Aboutaleb niet af ik heb kritiek op hem.
    Ik heb hem met zijn vuisten zien slaan bij B&D als het gaat om radicalesering van Marokkaanse jongeren en hij toonde ook spierballentaal tegen over Polen toen Marokkaanse jongeren aan de grens beledigd werden.
    Dat mis als het gaat om autochtone kwajongens.
    Als Aboutaleb alleen op televisie verschijnt om Marokkaanse jongeren op het matje te roepen dan geeft dat een verkeerde signaal aan moslimsbashers. Die zien Aboutaleb als een van hun.
    Ik ben tegen haat en radicalesering in het algemeen.
    Iedereen moet zich veilig en welkom voelen in Nederland. autochtoon en allochtoon. Je kan toch niet verwachten van allochtonen jongeren zich Nederlander te voelen als ze steeds worden aangesproken op hun afkomst.
    Je moet mensen aanspreken op hun gedrag ongeacht afkomst.

    Ik vind vijand wel een erg naar woord, Anja en erg jammer dat je dat woord gebruikt.

  9. Okee, Saida, dan neem ik het woord vijand terug, hoewel: “ik kan die kop van Aboutaleb niet meer zien” wel een beetje verder gaat dan gewoon kritiek hebben op iemand. Ik snap heel goed tussen welke vuren Aboutaleb moet funktioneren en ik zou willen dat daar wat meer naar werd gekeken. Ik kan je verzekeren, als ‘autochtonen-deskundige’ dat die hem niet zien als bondgenoot, maar als ‘een allochtoon’. Eens een Marokkaan, altijd een Marokkaan tenslotte. En als wethouder moet je er net als de burgemeester voor alle burgers zijn. Hij kan niet alleen voor de belangen van migranten opkomen, al doet hij dat ondertussen wel degelijk. En ik vind persoonlijk dat hij gelijk heeft dat hij zich kwaad maakt en zorgen heeft over een kleine groep radicalen die het voor ons allemaal verpesten. Dat mag wat mij betreft best hardop gezegd worden ook.
    Weet je, Saida, waarom ik me hier druk over maak en niet denk kan het mij schelen wat Saida denkt over Aboutaleb, omdat ik zie (en daar zelf ook behoorlijk wat van heb meegemaakt) hoe vaak de mensen die echt leiding durven nemen en hun nek uitsteken worden afgebrand door hun eigen achterban. Dat ze te maken krijgen met huizenhoge eisen en verwachtingen, die ze nooit waar kunnen maken. Wat krijg je dan? Dat niemand meer zin heeft om koploper te zijn want je krijgt stank voor dank, en je doet het toch nooit goed. Dus ik vind niet dat we kritiekloos achter leiders aan moeten lopen, maar wel dat we een beetje na kunnen denken hoe die zich staande moeten houden – en of er van ons niet een beetje meer ondersteuning afkan. Dat wou ik eigenlijk zeggen. (Ik schreef daar vroeger over in de vrouwenbeweging: “doet leiden lijden?”)

  10. Anja,

    (En ik vind persoonlijk dat hij gelijk heeft dat hij zich kwaad maakt en zorgen heeft over een kleine groep radicalen die het voor ons allemaal verpesten. Dat mag wat mij betreft best hardop gezegd worden ook.)

    Welke radicalen bedoel je hier mee?
    Als ik alle autochtonen als rechts-extremisten zie dan is dat mijn kortzichtigheid en niet de realiteit en ik denk hetzelfde over autochtonen die het een ‘klein groepje’ LATEN verpesten voor de rest. Dus dat vind ik geen argument.
    Sterker nog ik vind dat je wel je best hebt gedaan om over mijn argumenten heen te lezen om makkelijk open deuren in te trappen.
    Ik heb namelijk nergens gezegd dat Aboutaleb geen kritiek mag hebben ik vind alleen dat hij consequent in moet zijn. Hij is wethouder in Amsterdam dus wethouder van alle Amsterdammers. En als hij in de media optreedt tegen wangedrag dan moet hij optreden tegen alle wangedrag.
    Dus ik vraag te veel als ik vind dat Aboutaleb consequent moet zijn???
    En hoezo ben jij een autochtoondeskundige omdat jezelf een autochtoon ben???
    Maakt dat mij een allochtoondeskundige?!

  11. Wat veel goede en leuke foto’s , en gelukkig ook heel vrolijke!
    Helaas kon ik er nu niet bij zijn; dat hoop ik op 17 september a.s. (“Genoeg is genoeg!”) weer “goed te maken”!

    En, Imad (1), dat lijken mij ook heel zinnige vragen. Het is ontzettend belangrijk dat we de huidige problemen integraal aanpakken, en niet eenzijdig belicht vanuit een bepaalde invalshoek. De rol van de media is zeker ook een heel belangrijke.

  12. Helemaal mee eens Anja. Ik ken Aboutaleb al een hele poos, niet persoonlijk, maar als journalist heb ik hem gevolgd. Het is een man met enkele zwakke punten, zoals iedereen die heeft. Maar hij staat er en doet het maar in deze moeilijke tijd.

  13. Jammer dat je het zo oppakt, Saida. Ik bedoelde echt niets anders te zeggen dan dat we een beetje zuinig moeten zijn op mensen die tussen twee vuren moeten werken, zoals Aboutaleb, niets meer, niets minder.
    Dat autochtonendeskundige is natuurlijk ironisch bedoeld, en wat ik daarmee wou zeggen is dat je niet zo bang hoeft te zijn dat de autochtonen Aboutaleb als bondgenoot gaan zien. Deden ze dat maar wel.

  14. Het intrigerende van de discussie tussen Saida en Anja is, dat jullie allebei hetzelfde zeggen en willen, maar toch lijnrecht tegenover elkaar lijken te staan. Jullie zeggen allebei dat Aboutaleb wethouder van alle Amsterdammers is/moet zijn. Jullie vinden allebei dat je zeker als wethouder geen onderscheid moet maken tussen het radicaal aanpakken van radicalisering van jongeren van allochtone of van autochtone komaf. Jullie zijn het erover eens dat de media een te eenzijdig beeld geven. Maar Anja vraagt van Saida om begrip te hebben voor de lastige positie van Aboutaleb en hem – zeker omdat ze zelf van allochtone komaf is, te steunen en ik proef in Saida’s opstelling dat ze dat gewoon even niet opbrengt omdat ze hartstikke teleurgesteld is in hem.

    Saida, ik probeerde te begrijpen hoe dat is. Je schrijft als Amsterdammer je wethouder een mail, dat je vindt dat hij in de media te eenzijdig de nadruk legt op radicalisering van jongeren van allochtone komaf en je wijst hem er ook nog op welke reacties dat oproept. Je schrijft hem bewust niet aan als wethouder van allochtone komaf, maar als wethouder van alle Amsterdammers. Je krijgt een antwoord dat wèl over radicalisering gaat die aangepakt gaat/moet worden, maar je krijgt niet het antwoord dat je wilde horen (en volgens mij ook had moeten krijgen): Saida, je hebt gelijk, we willen/moeten als stadsbestuur alle radicalisering aanpakken, alleen deze keer ging het toevallig over allochtone jongeren.
    Ik zou me in jouw plaats ook gefrustreerd voelen, want het is mega-gecompliceerd. Niet alleen de wethouder bevindt zich tussen twee vuren. Jij door dat antwoord van hem dus ook en dat wil je helemaal niet. Want ook al wilde je gewoon als Amsterdammer een brief schrijven en antwoord krijgen, en Aboutaleb niet zien als wethouder van allochtone komaf – door dat antwoord kun je dus niet meer om zijn en jouw achtergrond heen. Want jij bent ongerust dat hij – met zijn allochtone komaf – door zijn eenzijdige nadruk op radicalisering van jongeren van allochtone komaf, deze juist in de hand werkt. Waardoor het ideaal heel ver weg blijft liggen: een wereld waarin er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen mensen van verschillende afkomst en dus ook jij je eindelijk niet meer gediscrimineerd hoeft te voelen. Ik geloof dat ik je teleurstelling kan begrijpen.

  15. Prima hoor deze herdenking ! Het zou jullie overigens wel sieren om ook een herdenking te organiseren voor mevrouw Janmaat, die in de rolstoel belandde na een moordaanslag door zichzelf “links” noemende criminele brandstichters…
    Verder valt het me op dat op deze en vergelijkbare sites regelmatig wordt gesproken over ontoelaatbaar geweld TEGEN moslims, maar het op veel grotere schaal gepleegde geweld DOOR moslims (variëerend van kleinschalige straatterreur tot aanslagen zoals in Londen en Madrid) volledig genegeerd wordt…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *