Een warm onthaal

Die twee mannen in de trein die zijn aangehouden – omdat ze er ‘islamitisch’ uitzagen en zich ‘verdacht’ zouden hebben opgehouden in de WC, die hebben inmiddels een aanklacht ingediend. En ze hebben een brief geschreven. Tiny Kox heeft ze uitgenodigd om aanstaande dinsdag naar de Eerste Kamer te komen, als onze gast.
Hier is de brief:

Amsterdam, 10 november 2005

Betreft: bezwaar tegen de onterechte aanhouding

Geachte heer/mevrouw,

Zoals u wellicht bekend is, is er op 1 november 2005 een onterechte aanhouding verricht in de internationale trein. Een van de aangehoudene ben ik en middels deze brief wens ik mijn verhaal aan u kenbaar te maken. Daarenboven wil ik bij u een klacht indienen omtrent de onterechte aanhouding zelf. Het lijkt me verstandig alvorens het over de klacht te gaan hebben, eerst de hele situatie te schetsen, opdat u een helder beeld hebt van het geheel. Overigens heb ik voor de overzichtelijkheid de tekst in kopjes verdeeld.

Achtergrondinformatie

Mijn vriend, wonende te Den Haag, en ik, wonende te Amsterdam kennen beiden de koran uit het hoofd en beheersen tevens de regels betreffende de recitatie hiervan, daar we dit ons in het verleden hadden voorgenomen te leren. We zijn beiden in Nederland geboren en beschikken over de Nederlandse nationaliteit. Tevens hebben we hier onderwijs genoten. Met andere woorden: deze brief wordt derhalve geschreven door een doodnormale jongeman.

Ramadan

Het vasten van de maand ramadan, is zoals u bekend is, een verplichting die elke moslim dient na te komen. Het is de maand van de aanbiddingen, de maand waarin een persoon middels het vasten het niveau van de godvrezenden tracht te bereiken. Tevens is het de maand van de koranrecitatie en de nachtgebeden: na het laatste gebed is het gebruikelijk, zoals ook de profeet en zijn metgezellen gewoon waren te doen, dat er extra nachtgebeden worden verricht waarbij de koran luid wordt gereciteerd. Zowel mannen als vrouwen, jongens als meisjes, trachten deze extra gebeden gezamenlijk te verrichten.

Het is begrijpelijk dat men prefereert dat degene die de koran uit zijn hoofd kent en de wijze van recitatie hiervan beheerst, voorgaat in deze nachtgebeden. Daar deze categorie moslims schaars is, is het niet ongewoon dat moskeebesturen actief opzoek gaan naar moslims die voldoen aan dit profiel en hen uitnodigen de nachtgebeden in hun moskee te leiden. Zo ook kregen wij via via dit aanbod van het moskeebestuur te Bonn, welke wij ter stond hadden aanvaard. We voelden ons namelijk vereerd en bovendien beseften we dat we het doel van het vasten, namelijk het bereiken van het niveau van de godvrezenden, konden realiseren door terugtrekking en afzondering.

Kortom, we gaven het moskeebestuur te kennen dit aanbod te aanvaarden waarop we per auto werden opgehaald en naar de moskee werden gebracht alwaar we een eigen kamer kregen, waar we konden uitrusten, slapen, tot ons zelf komen en dergelijke.

Einde van de maand ramadan

Een maand lang zijn we in deze moskee te Bonn gebleven, een maand lang zijn we voorgegaan in de gebeden, een maand lang hadden we ons vrijwel totaal afgesloten van de media en slechts contact gehad met de lokale inwoners van Bonn en uiteraard ons gezin in Nederland.

Op 1 november 2005 was het voor ons nog gissen wanneer de ramadan ten einde zou zijn. Vaststond dat het op 2 november dan wel 3 november zou zijn. De onzekerheid hiervan is het gevolg van de maankalender die de moslims hanteren. De heren in Bonn hadden ons meerdere malen aangeboden per auto naar Nederland gebracht te worden. Dit aanbod was uiteraard zeer aantrekkelijk, maar hebben we desalniettemin afgewezen om het enkele feit dat we de heren niet tot last wilden zijn. Immers, een afstand van 300 kilometer afleggen naar Amsterdam en dan weer 60 kilometer richting Den Haag en vervolgens weer 300 kilometer richting Bonn met de eventuele mogelijkheid dat de volgende dag het suikerfeest zou zijn, zat ons niet lekker. We volhardden zodoende dat we per trein wensten te gaan. Uiteindelijk hebben ze dit ‘geaccepteerd’ en brachten ons naar het treinstation, alwaar ze voor ons beiden een treinkaartje kochten.

In de trein

We stapten de trein in. Alvorens plaats te nemen in een rustige coupe, plaatsten we onze tassen – twee sporttassen en één rugtas, en geen pakketje!!! – op de daarvoor bestemde ‘rekken’. In deze rustige coupe is ons niet opvallends gefrappeerd: niemand die ons argwanend of angstig aankeek, niemand die wij tot last waren. Logisch eigenlijk daar we doodgewone onschuldige jongens zijn die per trein terugkeerden naar onze ouders in Nederland ten einde met hen het suikerfeest te kunnen vieren. Niets wees er op dat er wat vreemds zou gebeuren. Tevens wil ik opmerken en benadrukken dat we ons heel normaal en netjes gedroegen. De conversatie dat ik met mijn vriend had, was vredig en normaal. Af en toe lachten we waar op zich niets mis mee is.

Relevant is te vermelden dat we, anders dan de media doet beweren, slechts twee sporttassen en een rugtas bij ons hadden. De sporttassen waren gevuld met kleding die wij logischerwijs meenamen naar Duitsland, handdoeken en andere persoonlijke zaken. De rugtas was gevuld met eten, drinken en andere kleine dingen, zoals de koran en korancd-rom en enkele islamitische bandjes. De tassen waren zodoende gevuld met hetgeen een reiziger normaliter bij zich heeft. Ik kan dan ook totaal niet begrijpen waarom de politie bij het verhoor stelde dat zij dacht dat er wapens in zouden zitten. Ik vraag me af waar zij deze onzin op heeft gebaseerd?

Het was zoals gezegd een rustige coupe waar wij zaten. We hadden daar wel behoefte aan gezien de lange reis die we zouden afleggen.

Na ongeveer een uur daar gezeten te hebben kwamen een man en een vrouw tegenover ons zitten. Dezen vroegen ons vriendelijk of ze beiden bij het raam zouden mogen zitten, welk verzoek wij uiteraard hebben ingewilligd. We praatten gewoon door en spraken ook een beetje met het echtpaar in het engels. Op een gegeven moment zagen we dat het echtpaar de ogen sloot en naar wat wij dachten voornemens waren een dutje te doen. Dit betekende dat wij minder hard dan wel helemaal niet moesten praten/lachen wat we uiteraard niet prefereerden.

We zijn daarop, uit beschaafdheid en achting voor het echtpaar, zonder onze tassen een stukje in de trein doorgelopen, zoekende naar een rustig plek waar we ons gesprek konden continueren en het echtpaar geen overlast zouden bezorgen. De reden dat we onze tassen niet terstond meenamen is dat we eerst wilden weten waar we konden zitten.

Controle

We liepen aldus de trein door op zoek naar een rustig plekje en vonden deze even verderop. De treinconducteurs kwamen onze treinkaartjes controleren die we uiteraard gelijk toonden. Er was dus niets aan de hand.

Drie kwartier na deze controle kwam de politie in de trein die ons om onze identiteitsbewijs vroeg. Een vriendelijke groet is hier helaas niet aan voorafgegaan. We toonden daarop onze Nederlandse paspoort. De politieagent nam de paspoorten mee en vroeg ons even te wachten. Een verklaring hiervoor is ons niet gegeven, maar we vermoedden dat hij slechts de authenticiteit van deze paspoorten wilde achterhalen. Echter, op een gegeven moment kregen we argwaan daar hij telkens belde en wel langer dan tien minuten door de telefoon sprak. De juiste instantie bellen en vervolgens de namen doorgeven neemt naar wat ik vermoed minder tijd in beslag dan dit telefoongesprek.

Daarna kwam zijn collega die ons eveneens om onze identiteitsbewijs vroeg, niet wetende dat zijn collega deze had. We verwezen logischerwijs naar zijn collega en ons werd vervolgens verteld dat de paspoorten dadelijk teruggegeven zouden worden.

Beide politieagenten kwamen na een bepaald tijdbestek de paspoorten teruggeven en vroegen ons wederom naar de reeds gecontroleerde treinkaartjes, die wij hen toonden na ‘alsjeblieft’ te hebben gezegd. De politieagenten keken ons raar aan, wellicht in de veronderstelling verkerende dat een moslim niet beleefd kan zijn. Hij gaf onze kaartjes terug zonder ‘alsjeblieft’ of iets in gelijke strekking te zeggen. Niet dat dat verplicht is, maar naar ik meen wel gebruikelijk en respectvol.

De politieagent vroeg ons waar we waren ingestapt, waarop wij Bonn antwoordden. De volgende vraag betrof hoe we heetten en wat we in Duitsland deden. Ook op deze vragen gaven wij, hoe merkwaardig ze ook waren daar hij dit niet zomaar behoort te vragen, antwoord. We kregen derhalve uiteindelijk onze paspoorten en treinkaartjes terug en dachten: ‘wat een beleefde heren zeg, die niet eens groeten bij het komen en weggaan’.

De rituele wassing en het gebed

Na ongeveer een uur gezeten te hebben was de tijd voor het gebed aangebroken. We dienden ons, zoals een goede moslim betaamt, ritueel te reinigen (de woedoe) ten einde het gebed te mogen verrichten. Ik heb één wc bezocht, maar keerde uiteindelijk terug naar de wc die zich naast onze plek bevond. Mijn vriend is deze wc als eerste binnengetreden en deed tien minuten over de rituele wassing, welke bestaat uit het wassen/reinigen van beide handen, de mond, de neus, het gezicht, de armen, het haar, en ten slotte de voeten.

Ik ben daarna, nadat hij de wc verliet, de wc binnengetreden en deed er ongeveer vijf minuten over. Met nadruk willen we aangeven dat we niet met zijn tweeën in de wc zijn binnengetreden wat sowieso onmogelijk en onnodig was. Evenmin hebben we ons het laatste halfuur in de wc verschanst zoals de media deed beweren. Nogmaals, het toiletbezoek bij elkaar opgeteld duurde derhalve vijf minuten + tien minuten. Niet onbelangrijk is om te vermelden dat we onze bagage niet meenamen naar de wc. We zijn zodoende met lege handen beurtelings de wc ingestapt.

Na deze wassing te hebben verricht ben ik teruggelopen naar mijn plek. Ook mijn vriend keerde terug naar deze plek. Ik verrichtte aldaar in de aanwezigheid van anderen het gebed. Mijn vriend voelde zich lekkerder in een rustigere omgeving waar hij niet door jan en alleman zou worden aangestaard. Hij heeft dan ook een rustige plek gezocht in de trein om aldaar het gebed te verrichten en keerde hierna terug naar de plek waar ik zat. We hebben het gebed zodoende apart verricht.

De trein staat stil!

We waren Utrecht Centraal voorbij gereden en naderden inmiddels het Centraal Station van Amsterdam. Echter, voor het Centraal Station stopte de trein en omgeroepen werd dat alle sporen vol waren en we daarom moesten wachtten. Daarna werd omgeroepen dat de remmen niet meer werkten. Even later werd omgeroepen dat er geen stroom meer was. Het stilstaan duurde ongeveer twee uur.

Voordat dit werd omgeroepen, pakten we, net als alle andere passagiers, onze spullen en liepen richting de uitgang. Daar stonden we met ongeveer acht man te wachten tot de treinen verder zouden rijden en de deuren open zouden gaan.

Na deze omroepen kozen we ervoor, net als andere passagiers, om plaats te nemen totdat ‘het probleem’ zou worden verholpen, niet wetende dat wij het probleem waren. De deuren ging na twee uur open waarop we net, als alle anderen, de trein verlieten met al onze bagage.

Onterechte aanhouding

Bij het verlaten van de trein pakte een politieagente me bij de hand en ik vroeg daarop waarom ze dat deed. Ze heeft mijn hand losgelaten, na ‘oh sorry, ga maar’ gezegd te hebben. We vervolgden nietsvermoedend onze weg naar het station, maar werden na tien meter gelopen te hebben tot onze schrik door politieagenten in burger in de boeien geslagen. We vroegen geschrokken wat er aan de hand was, waarop geantwoord werd dat we naar het bureau worden gebracht en dat we later te horen zouden krijgen wat de reden is. Merkwaardig is dat er niet expliciet is gezegd dat we zijn aangehouden.

We hadden ons niet verzet tegen de onterechte aanhouding en wisten totaal niet was ons overkwam. We merkten dat er volop foto’s werden gemaakt. Dit konden we ‘zien’ door de gezichtsmaskers heen. We begrepen het helemaal niet. We wisten totaal niet wat ons overkwam! Woedend en machteloos waren we. Vragen als wat had dit te betekenen, waar worden we naartoe gebracht, wat hadden we misdaan, wat is er gebeurd, spookten door mijn hoofd. Ik werd afgevoerd als een terrorist, aangehouden door een arrestatieteam, maar wat was er aan de hand!? Waarom werden ik zonder enige vorm van verklaring van mijn vrijheid beroofd?

Politiebureau

We werden naar het politiebureau gebracht en terstond de cel ingestopt. Ik heb een kwartier moeten wachten alvorens verhoord te worden. In het gesprek werd me gevraagd hoe ik heette, wat ik in Duitsland deed, uit hoeveel man mijn gezin bestond. Wat ik heel merkwaardig vond en totaal irrelevant is dat me gevraagd werd wat ik van Mohammed B vond. Ik begreep niet waarom deze vraag werd gesteld, maar gaf het antwoord dat hij in strijd met het islamitische geloof heeft gehandeld en dat ik niet achter zijn handelswijze stond, noch begrip daarvoor kon opbrengen. Ook vroeg ik me af of een doorsnee Nederlander wordt gevraagd wat hij van Mohammed B. vond of was het dat wij er zo uitzagen? Wordt een doorsnee Nederlander dan gevraagd naar Volkert van der G.? Ik begreep het niet meer…waarom werd mij eigenlijk die vraag gesteld? Dat ik ook een baard heb en een islamitisch gewaad draag is één, maar dat die link wordt gemaakt naar Mohammed B. vond ik beledigend, discriminerend, irrelevant, merkwaardig, respectloos en pijnlijk! De politie had namelijk onze tassen al onderzocht en niets anders dan persoonlijke zaken aangetroffen, maar stelde deze vraag toch.

De verhoren duurden bij elkaar ongeveer 45 minuten. Daarna moesten we weer de cel in. Een vrouw kwam bij mij binnen en vroeg of ik thee dan wel koffie wilde drinken. Ook werd er gevraagd of ik wilde eten. Ik antwoordde dat ik noch wilde eten en noch iets wilde drinken. Na het verhoor bleef ik een uur in de cel waarna ons werd verteld dat we naar huis mochten. Het deed ons pijn onterecht als terroristen afgevoerd te zijn en dat ons niet eens de excuses werden aangeboden. Evenmin werd spijt betoogd voor het ongemak of de gang van zaken. Integendeel, er werden op een hypocriete wijze met ons gegrapt. De tas van mijn vriend hebben ze niet eens dichtgedaan en ons werd de uitgang gewezen.

We liepen daarop naar buiten. Ons werd niet een reis naar huis aangeboden of het verlaten van de uitgang vergemakkelijkt, daar een groot aantal journalisten buitenstonden aan wie wij werden overgelaten. Er werd ons niet gezegd hoe we naar huis konden gaan of iets dergelijks. Nee, onze woede betreffende de blunder van de onterechte aanhouding werd versterkt door de reactie en afhandeling van de politie.

Klacht

Zoals uit dit verhaal blijkt, was er totaal geen aanleiding om mij of mijn vriend als verdachte te zien. Immers, de omstandigheden zoals hierboven beschreven kunnen niet aangemerkt worden als feiten of omstandigheden welke een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit opleveren (artikel 27 lid 1 Wetboek van Strafrecht). Zoals uit het legaliteitsbeginsel voortvloeit kan een straf staan enkel op feiten die daarvoor uitdrukkelijk door de wetgever zijn aangemerkt. In mijn geval zie ik niet in welk strafbaar feit ik zou hebben begaan? Ik heb enkel plaatsgenomen in een coupe, heb eenmaal beurtelings gebruik gemaakt van de wc zonder dat ik mijn bagage meenam. En ik neem aan dat het dragen van een islamitisch gewaad niet strafbaar is? Zolang deze gedragingen niet strafbaar zijn, heeft de strafvorderlijke overheid niet de bevoegdheid deze handelingen tot mikpunt van haar bemoeiingen te maken.

Daarenboven is u wellicht bekend dat het vermoeden van schuld redelijk dient te zijn, wil iemand als verdachte worden aangemerkt. Ook is u wellicht bekend dat een louter subjectief vermoeden onvoldoende is. De maatstaf is niet het oordeel van de opsporingsambtenaar of een passagier die bij wijze van spreken in iedere praktiserende moslim een verdachte dan wel terrorist ziet. Of die vermoedt dat een toiletbezoek door een moslim altijd ten doel heeft een bom te plaatsen.

Ten slotte dient het redelijk vermoeden voort te vloeien uit feiten of omstandigheden. Ik vermoed na mijn onterechte aanhouding dat men een moslim gekleed in islamitisch gewaad als terrorist ziet. Deze intuïtie als kenbron van het redelijk vermoeden mag in deze rechtsstaat vanzelfsprekend niet worden geaccepteerd. Dat zou het bestaan van het vermoeden immers totaal oncontroleerbaar maken, en bovendien mogen we niet in een situatie belanden waarin elke praktiserende moslim wordt gearresteerd omdat hij bagage bij zich heeft, dan wel gebruik maakt van de wc.

Door deze vreemde, onverwachtste, amateuristische en onterechte aanhouding hebben mijn vriend en ik een soort trauma opgelopen, niet wetende wat er is gebeurd, wat er gaande is. De gevolgen hiervan ondervinden wij nog steeds dagelijks en op elk moment. Vragen zijn onbeantwoord gebleven, onze verdenking was nergens op gebaseerd. Triest was het dat we dachten door onze ouders verwelkomd te worden, maar nee, het arrestatieteam gaf ons, na een maand weg te zijn gebleven een warm onthaal! Ik verzoek u dan ook aan te geven op welke gronden de onterechte aanhouding is gebaseerd? Waar werden we van beschuldigd? Tevens wil ik u mededelen dat we hadden gehoopt dat onze ouders en vrienden vroegen hoe het in Duitsland was en hoe de gebeden waren, maar ook dat is nu niet het geval. Men vraagt ons hoe het in de cel was en hoe de politie ons heeft behandeld. We voelen ons niet veilig meer in het openbaar vervoer, daar we beseffen dat het elke keer weer kan gebeuren. Een tas dragen als praktiserende moslim wordt gelijkgesteld aan een terrorist die een bom bij zich heeft. Een moslim is bij voorbaat een terrorist en wordt ook zo gezien en behandeld. Zo zien, voelen en ervaren wij het nu echt. Dit zijn enkele consequenties van de ondoordachte onterechte aanhouding. Verder moeten wij ons altijd overal verantwoorden en elke keer moeten we vertellen wat er daadwerkelijk gebeurd is. Door enkele mensen worden we ook nu, na een uitleg te hebben gegeven, nog steeds als ‘gevaarlijk’ beschouwd. Ook hiervoor onze dank!

Ook is u niet ontgaan dat door deze onterechte aanhouding de vreemdste beweringen werden gedaan. Zo is gezegd dat mijn vriend en ik ons hebben verschanst in de wc en we ons uiteindelijk overgaven, dat we met zijn tweeën gelijktijdig gebruik maakten van de wc, dat we onze tassen aan elkaar overhandigden en nog meer leugens. Het irriteerde ons dat de politie enkel vertelde dat we niets bij ons hadden en deze leugens niet van de hand wees of ons te hulp schoot door de juiste stand van zaken weer te geven. Wat ons eveneens dwarszat is dat de politie na de vrijlating zag dat er een groot aantal mediamensen zich had verzameld voor de ingang van het politiebureau, maar de politie ons desondanks aan hen heeft ‘uitgeleverd’. Mijn vriend moest nota bene via Amsterdam Centraal station per trein naar Den Haag Centraal station met de rugtas en sporttas die hij bij zich had! De politie had deze zaak echt heel anders kunnen en moeten afhandelen. Ik hoop dat u begrijpt dat de politie dit hadden kunnen begrijpen en op zijn minst vervoer had kunnen aanbieden dan wel de weg voor ons vrij hadden kunnen maken. Nee, we zijn vrijgelaten zonder enige vorm van excuus en zijn ‘overhandigd’ aan de media. En het ergste is natuurlijk dat we ondanks de onschuld toch als schuldigen werden gezien en benaderd.

Ik hoop dat u deze klacht zeer serieus neemt, daar deze onterechte aanhouding nogmaals nergens op is gebaseerd en nadelige consequenties heeft voor mij en mijn vriend en zal hebben voor andere moslims die zich op dezelfde wijze kleden. Tevens is het voor u een aanleiding en buitenkans om aan te geven en het Nederlandse volk erop te wijzen wanneer een redelijk vermoeden ontstaat. Want waar gaat deze maatschappij naartoe als elk individu de politie kan bellen met de mededeling dat er een terrorist op school, op de werkvloer, in de trein, of thuis is en de politie daarop met machtsvertoon deze ‘terrorist’ arresteert? Waar gaat het naartoe met dit land? Bitter is om te horen dat vooraanstaande politieagenten en politici deze actie rechtvaardigen, wellicht niet beseffende wat een dergelijke onterechte aanhouding teweegbrengt bij de aangehoudene en wat een vernedering het wel niet is voor hem en de gehele moslimgemeenschap die er zo bijloopt. Bij voorbaat gezien worden als terrorist, terwijl een op de juiste wijze praktiserende moslim ( dus geen Mohammed B. of aandachtzoekende Samir A.) iemand is die vergevensgezind is, het goede wil voor anderen, barmhartig is jegens anderen, tolerant jegens andersdenkenden, verder kijkend dan het uiterlijk van iemand, de pijn van een andere voelt en de helpende hand uitsteekt, geen vlieg kwaad wil doen wetende dat hij daar op de Dag des Oordeels verantwoording voor zal moeten afleggen (laat staan een onschuldige mens), zich altijd beleefd en respectvol opstelt, anderen geen angst mag aanjagen en nog meer van dergelijke eigenschappen. Dit zijn enkele eigenschappen die een moslim zich eigen dient te maken. Niet valt te rechtvaardigen dat er moslims in binnen- en buitenland zijn die kwade bedoelingen hebben en dat we derhalve in iedere moslim een potentiële terrorist zien en zeker niet in een land waarin beweert wordt dat een ieder gelijke rechten en plichten heeft en zich middels de grondwet en de geldende wetten distantieert van elke vorm van discriminatie.

Rest mij de vraag te stellen of een praktiserende moslim zijn daadwerkelijk bij voorbaat een redelijk vermoeden van het begaan van een strafbaar feit oplevert? Ik hoop hier een eerlijk antwoord op te krijgen.

Afsluitend een hoopgevende reactie van een niet-moslim

Heren,
het is nu een week geleden dat u als ware u terroristen geblinddoekt en geboeid uit de trein werd gehaald. Ik wou dat ik in de positie was u namens het Nederlandse volk oprechte excuses aan te bieden voor deze pure vorm van discriminatie. Maar ik kan alleen namens mijzelf en mijn gezin spreken.

Ik ben er van overtuigd dat wanneer u een monnikspij had gedragen of soortgelijke traditionele christelijke kledij u dit niet was overkomen. Het is de blinde paniek waardoor mensen niet voorbij de kleding naar de persoon kunnen kijken. Blinde paniek als gevolg van de bangpraterij van personen die het voor het zeggen hebben in Nederland.

Het spijt me dat u dit is overkomen. Ik hoop niet dat u nu denkt dat alle Nederlanders u wantrouwen. En ik hoop vooral dat ik achteraf zal mogen zeggen dat deze gebeurtenis het dieptepunt was van de samenlevingscrisis van dit moment. Dat mensen door deze actie wakker werden, en dat het tij keerde.

Machtiging

Bij dezen machtig ik ten slotte mijn broer de heer mr. .. ……….. om deze zaak op zich te nemen. De correspondentie, die u naar hetzelfde adres kunt sturen als die van mij, dient dan ook via hem te geschieden.

Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben en in afwachting op een spoedig antwoord, verblijf ik,

Hoogachtend,

26 gedachten over “Een warm onthaal

  1. Ik hoop dat de SP vragen aan de minister gaat stellen over de handelswijze van de politie en marechausee. Dit is geen manier van omgang met mensen, en vooral niet met onschuldige Nederlandse burgers die naar hun eigen land terugkeren. Ook over de informatiestrekking aan de pers moeten vragen gesteld worden. Het lijkt mij dat een schadevergoeding op zijn plaats is.

    Men kan ook vragen stellen over de handelwijze van de politie in het algemeen. Stel dat in een trein wel terroristen zouden zitten. Laat men de trein dan twee uren stilstaan? Laat men de pers erbij halen? Of wist de politie juist dat waarschijnlijk niets aan de hand was maar een “show of force” wilde geven. (Zoals de politie na het “accu-boor” incident op de Prins Hendrikkade in Amsterdam ook deden.)

    In Amerika is de “Racial Profiling Prohibition Act” in 2001 aangenomen, en verschillende Amerikaanse staaten hebben wetgeving van soortgelijke strekking ingevoerd. Ik denk dat soortgelijke wetgeving in Nederland ook noodzakelijk is. Niet alleen m.b.t. tot dit geval, maar ook het “dagelijkse leven”. Nederlanders die geen Noord-Europees uiterlijk hebben klagen dat ze “extra aandacht” (in negatieve zin) van de politie krijgen en dat ze onbeschoft behandeld worden. In een land waar het eerste artikel van de grondwet alle vormen van discriminatie verbiedt zou zulke praktijken niet voor mogen komen.

  2. Tja Anja,

    Toen ik in het nieuws vernam wat er gebeurd was op die bewuste dag, kon ik wel janken. Het is gewoon van de zotte hoe de Amsterdamse politie heeft gehandeld. Natuurlijk kan ik wel hopen dat de twee nette excuses krijgen, of misschien zelfs wel een schadevergoeding, maar wat gebeurd is, is niet meer ongedaan te maken.

    Net als de Nederlandse briefschrijver onderaan, hoop ik dat dit uiteindelijk het dieptepunt van de Nederlandse xenofobie zal zijn. De Amsterdamse positie heeft zich laten zien van haar meest amateuristische kant. Dat de korpsleiding en andere figuren “met gezag” dit allemaal goedpraten, zegt genoeg over de situatie van dit land.

  3. De feiten zijn kennelijk toch anders dan de media ons voorschotelde. Waarom een trein twee uur laten stilstaan en de ‘boeven’ pas daarna, na het verlaten van de trein, in de boeien slaan? Als ze zich al hadden willen opblazen hebben ze daar alle gelegenheid toe gekregen. Merkwaardig. De zoveelste misser in de terrorismebestrijding. Houdt iemand de score bij?

  4. Anja, aan wie is deze brief gericht? De hoofdoficier van justitie te Amsterdam?

    Goed, zo’n uitgebreid verhaal. Dit maakt weer eens duidelijk tot welk laag niveau van xeno- en islamofobie we inmiddels in Nederland zijn gedaald, mede dankzij de op instigatie van Bush en consorten ingestelde alarmfasen. Dankzij de hysterische reactiepatronen van Nederlandse autoriteiten. En danzij het nakwaken van de angtspsychotische berichten door de medeia! Ja, het wordt echt gezellig in Nederland. Gelukkig hebben we nog het inspirerende integratiebeleid van minster Verdonk…..

  5. Ik betaal deze maand met liefde mijn belasting aan de “Staat der Nederlanden” in de hoop dat deze 2 mede-burgers een fikse schadevergoeding mogen krijgen.

    Wie vertelde ons ook al weer dat de politie “adequaat” gehandeld had?

    Beste 1e kamer SP leden, onthaal jullie gasten a.s.dinsdag met liefde!

  6. Fijn, jullie reacties. Ik moet wel zeggen dat er ook nog een paar reacties waren van het voorspelbare soort, in de trant van dan moeten ‘ze’ maar niet zulke jurken aan, niet hun bagage onbeheerd laten staan, hoe komt het dat ze een maand vrij konden nemen en wat denken ze over het slaan van vrouwen dat in de koran staat. Ik heb die dus niet opgenomen – jullie willen het zo ook wel geloven.

  7. Ik ben in mijn jeugd nog wel eens onschuldig aangehouden.
    De ervaring was ook behoorlijk traumatisch,daar wij in een drukke winkelstraat plots door 2 politie auto’s zo maar werden klem gereden op het fietspad.
    Wij werden onmiddellijk meegenomen naar het bureau, zonder dat wij ook maar iets konden vragen of zeggen.

    Op het bureau aangekomen moesten mijn vriendje en ik onze naam opgeven en adres en nog altijd kregen wij niet te horen waarvoor wij nou waren aangehouden.
    Achteraf bleek dat het te maken had met een brandstichting in een fietstunneltje door wat jongeren.

    Weken hebben ik en mijn vriend hier nog last van gehad,bang dat we weer klemgereden zouden worden uit het niets door oom agent.
    Ik vind dat de staat mij ook wel een schadevergoeding mag geven.

    We mochten overigens na het opgeven van onze naam weer verdwijnen, we kregen niet eens een lift terug naar onze fietsen.
    We stonden natuurlijk ook vreselijk voor schut omdat het in een drukke winkelstraat gebeurde, en wij natuurlijk gelijk als crimineel te boek stonden.

  8. Neem me niet kwalijk, maar dit is onzin.

    Toen de eerste code-oranje inging werd er op het CS Amsterdam een oudere [blanke] dame gearresteerd omdat ze een pakje had laten liggen.
    Toen ze terug kwam om het op te halen vertelde ze de politie agenten dat er een kado voor haar zoon inzat.
    Ze werd toch meegenomen naar het bureau.
    [Het Parool]

    In deze tijden is het helaas heel normaal om verdacht uitziende mensen/pakjes te arresteren/onderzoeken.

    Die twee moeten niet zo zeuren.
    En als zìj die brief hebben geschreven, eet ik m’n hoed op.

  9. Ok..Anja omdat je mijn ervaring plaatst neem ik aan dat je niet realiseert dat ik dit cynisch bedoel..wat me ook wel weer niet verbaast eigenlijk.
    Natuurlijk liep ik geen trauma op en natuurlijk was het wel schrikken, maar de politie deed niets verkeerd.Het is hun taak om te voorkomen dat fietstunneltjes in de fik worden gestoken door jongeren.
    In plaats van dat deze heren blij zijn dat de politie zo snel ingrijpt maken ze er een comedy van.
    En jij en je vrienden lopen ze nog serieus te nemen ook.
    Diep triest dat kan ik je wel zeggen.

  10. Naar aanleiding van een artikel uit de times in juli, als reactie op de bomaanslagen in egypte en london(http://www.timesonline.co.uk/article/0,,1072-1709661,00.html), ontstond een discussie op een islamitisch forum. Ik wil mijn bijdrage eraan hier nog maar eens herhalen.

    Ik denk dat deze schrijver gedeeltelijk wel een punt heeft, waarom hullen mannen zich de laatste jaren in kleding die totaal niets te maken heeft met ttraditionele kleding uit hun herkomst land. Ik vind het heel apart om bekeerde nederlandse moslims ineens te zien gaan lopen in kleding die thuishoort in Pakistan en /of saoudie arabie. En waarom jonge Marokkanen daarvoor kiezen begrijp ik ook niet . Traditioneel dragen moslimmannen een baard, maar baarden worden langer en groter, waarom? Is het mode, is het een soort advertentie? Hetzelfde geld voor hoofddoeken. en andere vrouwen kledij. ik ben nederlandse van origine. Als ik me dagelijks buitende deur begeef draag ik het liefst gewone moderne kledij aangepast aan islamitische normen. dus niet te strak, lange mouwen en een hoofddoek. Ik zie echter jonge meisjes van nederlandse origine erbij lopen of ze een Marokkaanse dame van in de 50 zijn.Waarom, ben je pas echt islamitisch als je je in een djellaba hult. Ook jonge Marokkaanse en Turkse vrouwen lopen erbij in een stijl die nauwelijk iets te maken heeft met de kledingstijl die traditioneel bij hun paste. Inderdaad hebben ze hun kleding aangepast aan saoudische normen. Maar waarom? Ik weet dat sommigen zullen zeggen dat je er niet moet uitzien als een ongelovige, maar ten eerste kan ik vaak niet aan iemands uiiterlijk zien of hij of zij een ongelovige is, het staat tenslotte niet op hun voorhoofd geschreven. Ook vind ik het raar dat er kledingstijl wordt geimporteerd uit een land waar vrijwel geen een moslim in nederland wonende vandaan komt. En gezien het feit over de verhalen die ik over sommige saoudi’s hoor , kwa drankgebruik en andere onislamitische uitspattingen , zijn ook niet alle saoudi’s gegarandeerd gelovigen. Dus waarom dan die kledingstijl.

    Kortom inderdaad volgen veel moslims tegenwoordig de salafietische kledingeisen. Gezien het feit dat veel moslims helemaal geen salafieten zijn , zie ik de reden hiervan niet zo. Hoofddoek af zoals deze schrijver betoogt en baard afscheren is onzin natuurlijk, maar erbij lopen of je gisteren geeemigreerd bent vanuit Saoudie Arabie of Pakistan is ook onzin.

  11. @ Hakima
    Begrijp ik het goed? Omdat er ook een Nederlandse dame is geschoffeerd, moeten de twee jongens niet zeuren? Volgens mij hebben ze alledrie recht om verschrikkelijk boos te zijn.

    Een aanhouding of arrestatie mag pas verricht worden als er een redelijk vermoeden van schuld bestaat. Dat is de wet. Een pakje vergeten, een djellaba en/of rugzak dragen of je wassen op het toilet vallen hiet NIET onder. De aanhouding is dus onrechtmatig. Ieder bewijs dat zou zijn verkregen als gevolg van een onrechtmatige aanhouding is dan ook niet-ontvankelijk wanneer het evt tot een rechtzaak zou komen.

    Die wetsartikelen bestaan om burgers (waaronder jou, mij de oude dame én de twee jongemannen) te beschermen tegen over-enthousiasme en willekeur van politiefunctionarissen. Dit is precies wat de rechtsstaat onderscheidt van de politiestaat. Een terroristische dreiging, hoe verontrustend ook, is geen reden om te tornen aan burgerrechten. Het zijn blijkbaar niet de terroristen die onze rechtsstaat onderuit proberen te halen, dat doen we heel goed zelf.

    Ik begrijp dat slecht geïnformeerde mensen misschien wat nerveus worden van bebaarde mannen met een Djellaba, die angst wordt van verschillen de kanten gevoed en te weinig gecorrigeerd. Van de politie verwacht ik een professionelere houding. Waakzaamheid, voorzichtigheid ja. Schofterig gedrag zoals beschreven in de brief, nee!

    Ik hoop dat de jongens een schadevergoeding krijgen. Als erkenning voor henzelf, maar ook om aan politie duidelijk te maken dat dergelijke miskleunen gevolgen hebben, en opdat bugers elkaar niet redeloos met argwaan bekijken.

    Ik vraag me af wat de politie als verdacht beschouwd. Achtergelaten pakjes, oké. (waarom is de rugzak trouwens niet door de explosieven opruimingsdienst geopend, als men aannam dat er een bom inzat?)Maar welke mensen hebben nu een verdacht profiel?

    De jongens die de aanslag pleegden in Londen, gingen Westers gekleed, vertoonden volgens de videobeelden geen opvallend of verdacht gedrag, maar bliezen toch de boel op. Twee traditioneel uitziende moslims bleken alleen vuile was bij zich te hebben en Martine O. is volgens de krantenberichten blond.

    Morgen ga ik met de Thalys naar Nederland. Ik mag hopen dat geen overijverige agent het in zijn hoofd haalt om mijn weekendtas (ook ik ben blond) met verdacht stinkende Franse kaas te ontleden.

  12. Persoonlijk vind ik het nogal moeilijk. Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat hij of zij wenst te dragen. Ieder zijn smaak en ieder zijn stijl, moslim of niet. Ik draag vaak ‘gewone’ kleding met hoofddoek, maar ook wel eens soepjurken en eerlijk gezegd merk ik geen verschil: mensen kijken vaak toch niet verder dan de hoofddoek OF kennen mij voor wie ik ben. Ik denk dat dat bij mannen op zich net zo werkt: een Arabisch uiterlijk en een baard(je) zullen er dan verdacht uit blijven zien, met of zonder ‘jurk’.

    Aan de ander kant snap ik ook best dat mensen bang zijn: die angst wordt ook gevoed. Niet alleen door de media, maar ook door zogenaamde moslims die met rare plannen rondlopen. Wat kunnen we doen om dat beeld weer bij te stellen? Wat kunnen we doen om de wereld weer wat normaler te maken? Persoonlijk zou ik liever met zijn allen een antwoord op dit soort vragen zoeken. Ik vind het daarom jammer dat de discussie steeds op kleding blijft hangen.

  13. Het blijft natuurlijk altijd jammerlijk, om te moeten vaststellen, dat onze goede belastingcenten, door overheidsambtenaren zinloos over de balk worden gegooid. Helemaal als daarbij mensen getraumatiseerd worden. En in dit geval zijn niet alleen de beide Nederlandse islamieten getraumatiseerd, maar alle reizigers in de trein en de agenten, die de fout in zijn gegaan. En laten we vooral niet vergeten al die mensen, die dagelijks met de trein reizen en nu voortdurend lastig gevallen worden met een omroep bericht om hun bagage niet onbewaakt achter te laten.
    Dit alles had voorkomen kunnen worden als er op een geïnformeerde en correcte manier was gereageerd, niet vanuit paniek.

    Als ik terrorist was, dan weet ik nu, dat ik me als Nederlander moet kleden, met een beschaafd koffertje of een leuke Albert Heijn plastic tas om niet op te vallen. Zelfs als zwerver verkleed, zou ik nog niet opvallen in de trein van Duivendrecht naar CS. En als terrorist zal ik best bereid zijn om mij niet als buitenlander te kleden, om zo mijn beloning bij Allah te kunnen opeisen. Ik neem aan, dat Allah het je verkleden als Nederlander om zijn rijk te vergroten, niet als een grote zonde zal bekijken.

    Het is natuurlijk belachelijk, dat hoge politie ambtenaren het werk van hun collegas verdedigen. Maar ik kan me dat helemaal voorstellen in het huidige tijdsgewricht, waarin het doodschieten van een musje bijna evenveel aandacht krijgt, als de invoering van een nieuw zorgstelsel. Ik hoop alleen maar, dat het Nederlandse politiekorps van deze hele situatie leert. Ten eerste dat het heel leuk is voor slachtoffers van haar fouten, als ze excuses aangeboden krijgen, ook als ze volgens korpsnormen niet Nederlands zijn. Ten tweede dat collegas intern goed ondervraagd worden over wat hun beweegredenen waren voor hun handelswijze en wat ze de volgende keer beter zouden kunnen doen om de veiligheid van de Nederlandse samenleving te garanderen.

  14. fien: het punt is dat je zelf moet kunnen bepalen wat wel en niet onzin is. Andersgelovigen zullen het onzin vinden dat jij lange mouwen en een hoofddoek draagt, mogen zij dan goedpraten als jij voor niets wordt opgepakt, of dat bagatelliseren?
    Je vraagt je af waarom sommige moslims zich kleden zoals Saudi’s, maar je zou je hetzelfde af kunnen vragen van moslims die zich kleden zoals hun ouders zich kle(e)d(d)en, waarom is dat zoveel minder raar? Zij zien het als een manier om zoveel mogelijk als hun profeet te leven, waarom zou dat minder goed zijn dat zich kleden als hun ouders?

    ‘Kortom inderdaad volgen veel moslims tegenwoordig de salafietische kledingeisen. Gezien het feit dat veel moslims helemaal geen salafieten zijn , zie ik de reden hiervan niet zo.’

    Kortom inderdaad volgen veel mensen tegenwoordig een vegetarisch dieet. Gezien het feit dat veel mensen helemaal geen vegetariërs zijn, zie ik de reden hiervan niet zo. Vind je dit ook logisch klinken?

    Alexander: als er een bom ontploft zou zijn op het traject waar de beide heren zich bevonden, zou de situatie vergelijkbaar zijn met die van jullie. Zelfs als je zo overdreven voorzichtig bent dat je mensen zonder enige andere reden arresteert dan dat zij hun gebedsritueel uitvoeren, kun je als achteraf blijkt dat je hen onterecht hebt opgepakt op zijn minst je excuses aanbieden en het is een kleine moeite ze weer op weg te helpen. Als de politie zich ook zo bij andere mensen gedraagt, is dat ook schandalig.

    Hakima: hoewel hun stuk niet foutloos is, vind ik het grappig dat je er van uitgaat dat deze twee mannen hun brief niet zelf hebben kunnen schrijven. Welke reden heb je daarvoor?

  15. Mijn punt is dat deze kledingstijl een soort mode is, waarbij de mate van geloofstrouw wordt veronderstelt af te lezen te zijn aan de kleding. Vroeger zag je nooit mannen mnet broeken tot boven de enkels , nu is het ineens “hip”. Ieder heeft natuurlijk het recht omde kleding te dragen die hij wil. Waar het mij om gaat is dat erop dit moment in deze samenleving angst bestaat voor op dergelijke wijze geklede mensen. Of deze angst terecht is of niet, doet in feite niet terzake. Wel doet terzake dat als je bewust je op deze manier kleed , je je ook bewust moet zijn van de reacties die het oproept. Je moet dan de consequenties accepteren. Net als ik dat doe bij het dragen van een hoofdddoek, waarvan ik weet dat het bij sommigen reacties oproept.
    Salafisme is een stroming binnen de islam en als zodanig niet te vergelijken met vegetariers. De details hiervan zijn te uitgebreid om hier in een post te bespreken op dit weblog. Er is door Anja al eerder aandacht aan besteed in haar cursus over islam. De vergelijking vind ik dan ook kant noch wal raken eruit blijkt dat de essentie van mijn opmerking niet begrepen wordt.
    Waarom ik het minder raar vind dat mensen zich volgens de tradities van hun ouders kleden is hetzelfde als vragen waarom ik het niet raar vind dat jonge Staphorstenaren traditionele kleding dragen.
    Er is een soort idee ontstaan binnen bepaalde islamitische groeperingen dat niet alleen de kleding aan islamitische eisen moet voldoen( bedekkend wat wijderde vormen niet benadrukkend) ,maar dat islamitische kleding onderscheidend moet zijn van de kleding van niet gelovigen, door veel van deze zelfde moslims als kafirs omschreven. Ik persoonlijk heb daar grote moeite mee. Ik vind een kledingstijl waarmee je in feite uitroept dat andere mensen kafirs( ongelovigen ) zijn die niet die kleding dragen, veroordelend op zich zelf. Men benadrukt met opzet door middel van de kledingkeuze dat men zich zelf op een ander plan vind staan. Als deze onuitgesproken ,maar niettemin toch vaak heel duidelijke nonverbale communicatie dan gevolgen heeft voor de eigen persoon, moet je dus niet vreemd opkijken.
    Tegelijk vind ik de hele commotie over dit alles ook weer overtrokken. Ik ben ervan overtuigd dat de samenleving zolangzamerhand overkookt in haar eigen angsten , die veelal overdreven of overtrokken zijn.
    Dat de reactie van de politie na het ontdekken van het feit dat de verdenking onterecht was zo nihil was, vind ik eigenlijk al een schuldbekentenis op zich.
    Men was duidelijk ongemakkelijk met het eigen handelen. Excuses daarover zijn op zijn plaats,maar daarmee is het voor mij ook klaar.
    Kortom ik heb ook geen oplossing. Ik denk dat we het moeten proberen het met elkaar samen op te lossen, dat vergt van de nederlandse samenleving een minder paranoïde opstelling , dat vergt van deze groep moslims een aanpassing van hun kledingstijl.

  16. Wouter, misschien heeft Hakima wel ontzettende zin om zijn/haar hoed op te eten ??? Dat de politie in deze tijd oplettender is, vind ik zeker wel logisch, maar de manier hoe ze dit afgehandeld hebben vind ik eerlijk gezegd onbegrijpelijk en absoluut niet kunnen. En het is makkelijk gezegd”Je moet niet zeuren”, maar als het jezelf overkomt piep je wel anders. Ik word zelf eigenlijk wel ziek van discussie’s over kleding en hoofddoeken. Wat mensen denken verandert echt niet door het feit, wat ze dragen of juist niet dragen. En dit soort kleding is natuurlijk wel heel gerieflijk, omdat je tijdens het bidden zoveel buigingen moet maken.

    Iemand zei laatst: Wat zeuren we nu toch eigenlijk over integratie? De definitie van dit woord door Verdonk is een hele andere dan die van mij en velen met mij. Laten we dit eerst maar eens duidelijk krijgen”

    En inderdaad integratie moet van 2 kanten komen en hoelang leven er nu al moslims in dit land? En nu zelf Balkenende alle moslims Ramadan Mubarak heeft gewenst wordt het volgens mij toch wel tijd, dat er hier ook een beetje ingeburgerd gaat worden. En als eerste de welzijnsorganisatie’s en de politie. Ik sta nog steeds versteld hoeveel onwetendheid en onkunde er in deze groep heerst, als het over allochtonen en met name over moslims gaat. Dat elk jaar vele kennissen en bekenden weer erg verbaasd zijn, dat je ook geen glaasje water tijdens het vasten mag drinken is daar aan toe, maar hulpverlenens en de politie zijn er toch voor alle burgers?

  17. Jullie doen net of dit soort dingen nieuw zijn. Ik kan je verzekeren dat dat dus niet zo is.Mijn man is Palestijns, en we hebben 8 jaar in Utrecht gewoond. Hij werd regelmatig aangehouden door de politie. B.v. op een zondagmiddag, hij verveelde zich. Wij woonden dicht bij het industrie gebied, waar je enkele auto showrooms heb. Hij stapte op de fiets, en ging auto’s kijken. Er kwam een politiewagen aan, die hem vroegen om zichzelf te identificeren. dat was nog voor de tijd voordat identficatie verplicht was. natuurlijk had hij geen ID bij zich. Dus ze gingen met hem mee naar huis, en moest zijn paspoort laten zien. je schaam je toch kapot, want iedereen ziet dat er politie aan de deur is. een andere keer fietste hij savonds laat op straat, werd weer aangehouden, en hetzelfde, krijg je snachts om 12 uur de politie aan de deur. een andere keer met mijn dochter achterop, ze hielden hem weer aan, en van hetzelfde laken een pak.En dit nog talloze malen.Vertel me niet dat dit gedrag van de politie nieuw is, men doet het al jaren. Mijn man had geen djelaba aan, ziet er alleen arabisch uit. rascisme heeft altijd bestaan, en er is niets nieuws onder de zon.

  18. @Els (16): Ik ben met jou volledig eens dat “integratie” van twee kanten moet komen. Ik vind dat dit aspect ook volledig ontbreekt in het stuk van Fenna Vergeer en Jan Marijnissen. (Ook vind ik dat maatregelen om discriminatie op de arbeidmarkt tegen te gaan de hoogste prioriteit moeten krijgen, maar die ontbreken ook.)

    Het lijkt alsof veel “blanke Nederlanders” nog niet door hebben dat Nederland al lang een multiculturele samenleving is. In mijn opinie is het vasthouden aan het idee van een, door blanken gedomineerde, monocultuur (of “leitkultur”) een van de grootste struikelblokken voor de emancipatie van Nederlanders van buitenlande afkomst.

    Een man van Surinaamse afkomst zei een paar maanden geleden tegen mij: “Je kunt je niet integreren: je kunt je huidskleur niet veranderen.” Die woorden zijn steeds bij mij gebleven, en ik denk dat ze heel veel zeggen over de verhoudingen in Nederland.

  19. Fien, bedankt voor je uitleg. Wat ik bedoelde met mijn vergelijking met vegetariërs, is dat er misschien meer mensen zich aan Salafitische kledingvoorschriften houden omdat er misschien meer mensen zijn die zich tot die rechtsschool rekenen. Dat het merendeel van de moslims niet Salafitisch zijn doet daar niks aan af. Uit je reactie begrijp ik dat je het anders bedoelde. 🙂

  20. @ Wouter en Fien,
    Misschien is er een derde uitleg mogelijk: niet iederen die zich kleedt als een salafiet hoeft er ook een te zijn. Ik kan niet voor andere mensen oordelen dus ga ik voor het gemak uit van mezelf. Mijn garderobe bestaat uit kleding uit alle windstreken en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat dat van invloed is op mijn gedachtengang. Op de dagen dat ik een broek met en blouse draag voel ik mij niet Nederlandser (of meer of minder moslim) dan op de dagen dat ik voor een (salfitische?) soepjurk kies en andersom. Ik ben gewoon ik en ben van plan dat te blijven. Dat houdt ook in dat ik blijf dragen wat ik draag. Ik zou het veel te vermoeiend vinden om bij die keuze ook steeds in overweging te moeten nemen wat anderen er misschien wel niet van denken. Dat zou voor mij namelijk betekenen dat ik een stukje van mijn persoonlijke vrijheid in zou leveren.

  21. Amna en dat moet je ook vooral zo blijven doen. De consequentie is echter dat je op een bepaalde manier bekeken wordt. Nu is dat al zo als je een hoofddoek draagt. Mijn punt ten aanzien van die twee mannen in de trein is dat als je er bij wilt lopen zoals de brede goegemeente denkt dat een terrorist eruit ziet( en sommige terroristen zien er inderdaad zo uit) dan moet je niet vreemd opkijken als je er ook voor wordt aangezien. Dus blijf jezelf ,maar aanvaard wel bepaalde consequenties. Groet fien

  22. @ Hakima Zaanane (8):

    Smakelijk eten! 🙂

    @ Fien (10 en 16):

    Citaat: “Ik persoonlijk heb daar grote moeite mee. Ik vind een kledingstijl waarmee je in feite uitroept dat andere mensen kafirs( ongelovigen ) zijn die niet die kleding dragen, veroordelend op zich zelf. Men benadrukt met opzet door middel van de kledingkeuze dat men zich zelf op een ander plan vind staan.”
    Sorry, maar ik vind dit grote onzin. Djellaba’s, galabbya’s, hoofddoeken enz. zijn normale kledingstukken in veel (zo niet alle) Arabische landen. Het is vanzelfsprekend dat die hier ook moeten kunnen worden gedragen. Ik snap helemaal niet waarover je je druk maakt. Ieder mag zich toch kleden hoe hem/haar goeddunkt (binnen de grenzen die uit het oogpunt van openbare orde moeten worden gesteld)? Voel je je ook zo aangesproken door kruisjes, keppels, habijten, enz.?
    Je moet toch eens bij jezelf te rade gaan.

  23. Dank je Anja. Wat een mooi verslag. Ik moest er soms om glimlachen, want je zag de opeenstapeling van misverstanden groeien.
    Ik begrijp de frustratie en de verontwaardiging van die twee jongens best, maar ik vind het wat onnozel dat ze niet begrijpen , dat er enige reden tot bezorgdheid was. Ik ben geneigd te denken: zulke misverstanden kunnen voorkomen; daar kan je eigenlijk niemand een verwijt van maken. Daarmee praat ik niet goed, hoe de politie de zaak heeft aangepakt. Als het verhaal van die jongens klopt kan je alleen maar zeggen dat het een domme en ineffectieve reactie van de politie was.
    Als de politie vreest, dat er een tikkende bom in de tas van een treinpassagier zit, dan laat je een trein natuurlijk niet 2 uur stil staan met alle passagiers erin.. Dat is gewoon vragen om ongelukken. Behoorlijk knullig en onverantwoordelijk.. En de manier waarop ze die twee jongens verder behandelden, daar kunnen we natuurlijk ook geen trots gevoel van krijgen.

    Maar het is niet vreemd dat mensen wat argwanender zijn geworden als ze iemand in een exotisch pak met een tas zien rondlopen. Ik kan ik me wel voorstellen dat er een passagier paranoia is geworden. Je ziet een stel marokkanen van plaats verwisselen, terwijl ze hun bagage in een ander rek laten liggen; vervolgens trekken ze zich behoorlijk lang terug op de wc. Tsja, na de oproepen van onze regering om wat waakzamer te zijn, is het niet zo vreemd dat er iemand is die ongemakkelijk op zijn zitplaats gaat schuiven. Ik zou ook niet gelijk door hebben dat ze zich 10 minuten op een goor treintoilet terugtrekken om hun voeten te wassen.

    Heel sneu voor die jongens. En fout hoe de politie het heeft aangepakt. Maar toch vind ik dat die jongens ook wel even naar de andere kant van de zaak mogen kijken. Misschien zouden ze dan ook wat makkelijker de humor van dit misverstand kunnen zien. Dat zou het klimaat in Nederland opfrissen

    Het is niet iets dat nieuw is. In een tijd van dreiging ontstaat er paranoia en worden onschuldige mensen daar soms de dupe van. Dat dien je als overheid ruimhartig goed te maken, maar je hoeft je niet te verontschuldigen dat er een wat grotere waakzaamheid is en dat burgers daar soms overlast van ondervinden.

    Ik herinner mezelf iets dergelijks meegemaakt te hebben in de tijd dat we in iedere duitse VW bestelauto een lid van de Bader Meinhof meende te ontwaren.
    Ik verbleef met een groep vrienden op het platte land van Brabant. Het gezelschap was internationaal. Op een gegeven moment belde mijn vrouw dat ze met onze kinderen op het station in Den Bosch was aangekomen en of ik haar misschien kon ophalen. Ik leende de auto van duitse vrienden en ging welgemutst en me van geen kwaad bewust op weg naar Den Bosch. Onderweg pikte ik nog een jongen op, die nogal zenuwachtig was, omdat hij een herexamen op school moest doen en bang was dat hij te laat zou zijn. Terwijl ik hem probeerde gerust te stellen en voor hem het tempo wat opvoerde, werden we plotseling door de politie klem gereden en met het wapen in aanslag werden we gesommeerd de auto uit te komen. Stom genoeg had ik geen papieren bij me en mijn bijrijder deed het bijna in zijn broek van angst. Ik probeerde tevergeefs de politie ervan te overtuigen dat ik, noch mijn duitse vrienden iets met terrorisme hadden uit te staan. Het hielp niet. In een soort tijgersluipgang gingen ze naar de achterbak en vroegen me wat daar in zat. Dat wist ik helaas ook niet. Verdacht, verdachter verdachtst …. Eindeloos getelefoneer, een jammerende scholier en ik geërgerd, omdat mijn gezin stond te wachten in Den Bosch. Meer politiewagens kwamen aangereden en uiteindelijk werd de scholier in een politiewagen naar zijn school gereden. Arme jongen, ik vrees dat het hem een jaar gekost heeft. Na zeker 2 uur gehannes, kwam er een politieman met veel strepen bij. Het bleek een wat nuchterder en minder paranoïde persoon te zijn dan veel van de andere politieagenten. Uiteindelijk besloot hij, dat ik verder mocht. Ik kreeg natuurlijk wel een boete voor het niet bij me hebben van de vereiste papieren.
    Ook toen had de politie het veel beter kunnen doen. Maar moeten we ons daar nu werkelijk zo druk over maken?

    Fjord

  24. het is natuurlijk niet terecht dat het feit dat je een praktiserend moslim bent voldoende is te vermoeden dat je in staat bent tot een criminele aktie. maar er bestaan zoveel beelden over wat moslim zijn is, bij mensen, die helemaal niet kloppen het is een hele klus om daar allemaal vanaf te komen.
    als je op vakantie gaat naar een moslimland, ga je ook niet ineens met een hoofddoek lopen en een lange jas. persoonlijk draag ik dan altijd wel een koele lange broek en een blouse met lange mouwen, dat voorkomt reaktie’s die ik niet prettig vind. ik pas me dan wel aan, merk ik dat ze een hekel hebben aan veel kleuren, dan pak ik een zwarte blouse of grijze in, dat maakt m’n leven tijdens de vakantie prettiger. heel veel mensen doen dat niet, die krijgen dan andere reaktie’s.
    in deze tijd van overspannenheid, zo noem ik het maar, kun je verwachten dat als je zulke dingen gaat doen in de trein, en in die kledij loopt er mensen overspannen gaan reageren. als ik in jullie plaats was geweest, zou ik daar rekening mee hebben gehouden. het maakt het leven gemakkelijker. kleding is voor mij niet belangrijker dan een prettig leven. kleding is alleen een uiterlijk kenmerk. de inhoud van je geloof zit van binnen niet in je kleding, je leeft nu eenmaal niet op een eiland, ook al heb je het recht te dragen wat je wilt, moet je er rekening mee houden dat je een reaktie daarop krijgt van mensen die bang zijn. hoewel ik het wel kan begrijpen dat als je een maand lang intensief met je geloof bezig bent geweest, je daar geen rekening mee hebt gehouden. de media helpen er allemaal niet aan mee, maar daarom moeten we juist zelf maar de wijste zijn.

  25. Beste Olav, ik ben zelf een moslima met hoofddoek, dus ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb. En nee ik maak me niet druk om kruisjes keppels tulbanden en djellaba’s . Dat is ook niet mijn punt. Mijn punt is dat iedereen mag dragen wat hij wil, net als ik mijn hoofddoek draag, maar wees je wel bewust van de reacties die het op kan roepen . Wil je die reacties niet , kleed je dan neutraal.
    Word je dan nog lastiggevallen dan is het duidelijk dat het probleem geheel bij de ander ligt. Kleed je je in de laatste islamitische modestijl, want echt voor een deel is het gewoon mode, dan is het een probleem dat van beide kanten komt. En dan hebben beide kanten dus een aandeel in het probleem. In het geval waar het hierom gaat. Twee jongens die zich niet gerealiseerd hebben dat de gemiddelde nederlander geen idee heeft van islamitische mode, bidden, rituele wassing etc en niet begrijpt waarom je daarvoor op zoek moet naar een schone wc, zonder bagage mee te nemen en dat dat er voor de gemiddelde nederlander angstig gemaakt door de media en de politiek en niet in de laatste plaats door medemoslims, dit er erg verdacht uit ziet. Maar het andere deel van de schuld ligt bij een overdreven paranoide samenleving. Kortom nog steeds vind ik een excuus zeer op zijn plaats, wat een watjes die ministers dat had nou eens een heel positief beeld gegeven aan de samenleving, maar ook wat zelfinzicht bij de betreffende moslims is zeer op zijn plaats. Je kunt niet voor alles de schuld alleen bij de ander leggen.

  26. ik vind dat een excuus ook op zijn plaats is.ik vind dat Nederlanders steeds onbeschofter worden.De gemiddelde nederlander gedraagt zich in een moslim land, heel eigenaardig. De laatste groepsreis die ik maakte in Jordanie en Egypte met een groep van 18 mensen, zijn mij de schellen wel van het hoofd gevallen. De meeste gedragen zich niet als gasten van een land, maar denken daar de dienst even uit te komen maken. In Egypte was er een vrouw die een aanklacht deed tegen een ober uit het hotel die met haar naar bed wilde. De man verloor direkt zijn baan. Als het nu een aanranding was geweest ok, maar zelf had ik ook de indruk gekregen dat ze er wel zin in had. Dat mens begreep echt niet dat deze man zo op straat gezet kon worden. Misschien ook wel, maar zo kon ze haar macht even doen gelden. Ik zei nog als ik een klacht moet gaan indienen tegen alle kerels die met mij naar bed willen, dan heb ik daar een dagtaak aan. Maar die man was mooi zijn baan kwijt, en hij had drie kinderen. En dat terwijl ze heel de reis samen met haar vriendin op zoek waren naar een lekkere vent, zoals ze dat noemden. Eerlijk gezegd was ik blij toen ik zag dat die man belangstelling toonde, want dan waren we misschien van de oversexte praatjes af, maar nee, dan dient dat mens een klacht in bij zijn baas. Toen wij bij de grens kwamen van Egypte met Jordanië,en er dus een paspoortcontrole was wilden de gehele groep, behalve ik en mijn man, hun paspoort niet afgeven. Dit veroorzaakte heel wat oponthoud. Toen we dus een paar uur later dan gepland in de bus zaten op weg naar het hotel, maakte de palestijnse gids zijn excuses voor het oponthoud, hij wilde de sfeer wat ontspannen zei hij. Dat was natuurlijk erg aardig van hem, maar de meeste Nederlanders die in de bus zaten hadden geen idee dat het hun fout was. Daarna begon de ellende pas echt goed.De jongere dame van het gezelschap liet heel de tijd haar benen zien aan de mannelijke bevolking, en kreeg daarop een reaktie. Dat vond ze dan weer niet leuk, want die waren alleen sexueel van aard. Als je dat in Nederland doet krijg je dezelfde reaktie, maar goed. Wij zaten er mee opgescheept. Daarna wilden ze altijd iets anders dan op het programma stond, Ze hadden commentaar op het feit dat de dames in Jordanië hoofddoekjes droegen, dat was niet geëmancipeerd zeiden ze. Maar dat terwijl de vrouw van deze man, heel de reis, achter hem aan moest lopen met een videocamera, en hij overal zijn zin in kreeg. Ze had een heel dun bloesje aan terwijl het hartstikke koud was, werd ze kwaad op de gids. Ze was niet geëmancipeerd genoeg om een trui te kopen zeker. En de gids kon natuurlijk ook niet van zijn karig loontje nog eens warme kleding gaan kopen. Toen deugde het hotel niet, het was een heel mooi hotel, alleen deed de verwarming het niet, er was een storing. Daarom hadden ze de open haard aangedaan, daar zat niemand, behalve ik en mijn man. Maar ze waren allemaal erg boos, en superieur. Ze wilden ook niemand een fooi geven, ook niet als dat heel gebruikelijk was en echt verwacht werd, vertikten ze het. Toen gaf de gids maar een fooi, want ja, hij wilde geen moeilijkheden met deze mensen. De gids werd erg onder druk gezet en er werd gedreigd dat ze een flinke klacht tegen hem gingen indienen bij het reisburo, en dan zou hij zijn baan verliezen. Het was een nachtmerrie. Deze gids was ook echt bang daarvoor, maar gelukkig waren wij er ook nog, en we hebben hem een verklaring van onze kant gegeven. En ja wij lagen er allang uit, dat begon al omdat we geen zin hadden om heel de dag kinderliedjes te zingen en taart te eten. Wij wilden gewoon toch een beetje onze eigen dingen doen. Het was echt vreselijk onbeschoft, superieur, en zonder enig zelfinzicht hoe deze Nederlanders zich gedroegen, en dan te bedenken dat Nederlanders vinden dat de buitenlanders zich maar moeten aanpassen in Nederland. Dan vraag je je af, aan wat. Wat hebben wij nog te bieden als mens en als cultuur aan andere mensen.
    Maar het ergste is dat deze mensen er mee wegkomen, zij worden niet opgepakt door de Jordaanse politie, zij worden nergens aangepakt. Maar andersom als een moslim zich niet genoeg aanpast dan mogen wij die wel even aanpakken, De nederlanders moeten eens in de spiegel kijken, moslims veroorzaken geen problemen, wij veroorzaken die problemen, wij zijn zelf de oorzaak van al de ellende.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *