Cheppih

Te gast: Mohammed Cheppih, als reactie op een aantal artikelen dat in de Volkskrant verscheen, over de islam.

Beste Annebregt, Abduljabbar, Ali en alle lezers van deze krant,

Toen God de mens wilde scheppen in het begin der tijden, deelde hij dit mede aan de engelen waarop ze tegen hem zeiden; ‘waarom zet u op aarde een schepsel neer wat verderf zal zaaien?’ Hij antwoordde; ‘ Ik weet wat jullie niet weten’.

De Schepper heeft inderdaad het schepsel de richtlijnen gegeven maar hij heeft hem niet gezegd dat hij moet stoppen met denken en daarom wijzen heel veel verzen in de koran en overleveringen uit het leven van de profeet Mohammed vrede zij met hem, naar de rationaliteit en het verschil tussen mensen en dieren. Dieren volgen gewoon, mensen moeten daarbij nadenken en keuzes maken. Daarom zijn ze verantwoordelijk voor hun daden en worden ze op de dag des oordeels ter verantwoording worden geroepen. In het hierboven gestelde, geloven alle moslims zonder uitzondering.

God zegt in de heilige koran; ‘ En we hebben jullie tot de ummah van het middenpad gemaakt’ Deze vers is ook de motto van de Islam. Islam is dan ook niet de religie van extremen, van de randjes en ik heb het gevoel dat in deze discussie vanaf het begin en in vele debatten die over de Islam gaan in Nederland, vooral juist om die randjes gaat en niet over het middenpad. Zo zou er tegenstelling moeten zijn tussen wat Annebregt eerder stelt dat moslims meer moeten participeren aan de samenleving waarin ze leven, terwijl Abduljabbar stelt dat je terug moet keren naar de tijd van de profeet. Waar zit hier de tegenstelling? Terugkeren naar de tijd van de profeet, betekent dat je zijn voorbeeld volgt en de uitdaging is om dat in onze tijd te doen terwijl je je aanpast aan de samenleving waarin je leeft en dit is ook een advies van onze profeet vrede zij met hem. Ik denk dat we het daarover eens kunnen worden Abduljabbar, aangezien er vele overleveringen zijn die daar naar wijzen.

Waarom droeg de profeet vrede zij met hem in zijn tijd verschillende traditionele kleren van verschillende volkeren zodat niemand zou kunnen claimen achteraf dat een soort kleding Islamitische kleding zou zijn. Waarom leeft dan bij de meesten het idee dat een lang gewaad van de man en die van de vrouw Islamitische kleding zijn?! Zien wij het verschil tussen cultuur en religie? Zien wij het verschil tussen islam en moslims? Hierin ben ik het erg eens met Ali Eddaoudi wanneer hij stelt dat Islam, een zee van kennis is; zo zijn er zaken die vanaf de komst van de Islam tot het einde van de tijden niet zullen veranderen zoals de vijf zuilen van de Islam maar zo zijn er vele andere zaken waarin ruimte bestaat om deze aan te passen aan de situatie, tijd en locatie en daar moeten wij in Nederland als moslimgemeenschap en niet als individuen een consensus in zien te bereiken zonder dat wij perse onze religie moeten afvallen. Heeft de Islamitische beweging in Marokko zo weinig kennis of zijn ze zo zwak in hun geloof dat ze daar hebben besloten deel te nemen aan het democratisch proces? Dit is gebeurd in overeenstemming met vele geleerden van oost naar west. En natuurlijk mag je met elkaar van mening verschillen maar profileer je mening alstublieft niet als de enige juiste mening en degene die hiervan afwijkt, de bestraffing zal hem achterna komen; vergeet niet dat je minimaal 17 keer per dag het openingshoofdstuk van de koran leest, waarin je God vraagt om je op het rechte pad te leiden. Waarom zou je dan de verschillen moeten uitvergroten, besluit je dit dan toch te doen let alstublieft op de toon.

En waarom vooral moeten wij moslims elke keer weer de wiel uitvinden?!

Ik denk dat het zaak is om een volwaardige positie voor islam en moslims in de Nederlandse samenleving te bewerkstelligen en vanuit die positie en dat uitgangspunt bruggen te gaan bouwen om zodoende een succesvolle samenleving te bereiken waar we ons allemaal in kunnen vinden en laten we samen met zijn allen, hand in hand aan deze oplossing werken en elkaaar vooral niet uit het land te krijgen, laten we vooral hier blijven en ons niet weg laten jagen door niemand niet. Ook niet door een type wilders; immers we hebben net zo veel recht op dit land als elke andere burger die hier woont en in dit geval moeten we ook de verplichting en verantwoordelijkheid op ons nemen! De wet die hem het recht geeft om de meest verschrikkelijke dingen over de islam te zeggen is dezelfde wet die mij het recht geeft om de meest mooie dingen met de Islam te bereiken! Daarom ben ik ook van mening dat je zo iemand niet al te veel aandacht moet geven, maar juist degene die in de samenleving bereid zijn hun verantwoordelijkheid nemen om voor iedereen plaats te creeeren en niet alleen voor degene die hun lijntje passen!

En vergeet vooral niet wat God zei; ‘ God verandert niets bij de mens indien hij niet begint bij zichzelf met veranderen.’ Een betere wereld begint dus altijd bij jezelf.

7 gedachten over “Cheppih

  1. Dit is nou een stuk die ik graag lees. Het geeft me een geweldig gevoel. Na het stuk van Annebreg en Abduljabbar te hebben gelezen wist ik het even niet, maar het stuk van Cheppih, brengt weer orde en rust… 😉 Dit zijn nou mensen die we nodig hebben Anja.. Vindt je niet?

  2. Ik ben het ook in alle opzichten eens met dit stuk van Mohammed Cheppih. Probleem is helaas dat Cheppih een stigma draagt, o.a. vanwege zijn flirt met de AEL, dat hij naar alle waarschijnlijkheid door de AIVD gevolgd wordt en waarschijnlijk nooit meer iets tot stand zal kunnen brengen waar de overheid haar goedkeuring aan moet hechten (in de vorm van subsidies of vergunningen).

  3. Hallo allemaal, mooi stuk inderdaad, maar ik zou graag het artikel in de Volkskrant erbij willen lezen. Heeft iemand een link?

  4. “Heeft de Islamitische beweging in Marokko zo weinig kennis of zijn ze zo zwak in hun geloof dat ze daar hebben besloten deel te nemen aan het democratisch proces? Dit is gebeurd in overeenstemming met vele geleerden van oost naar west.”

    INderdaad een mooi en vruchtbaar artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *