Nog even: de Nederlandse identiteit

Nog even, voordat we die weg doen: de Nederlandse identiteit.
Er zijn mensen die zeggen dat links of rechts er niet meer toe doet. Meestal zijn ze dan zelf nogal rechts geworden maar moeten daar nog aan wennen, is zo mijn indruk. Want wie links is weet dat prima. Wanneer ik af en toe naar de onderzoekjes kijk bij Peil.nl (van Maurice de Hondt) blijkt het nog steeds reuze overzichtelijk.

Op vrijwel alle actuele onderwerpen kun je nog steeds het scala zien, of het nu om Palestina of om moslims of om de uitspraak van Maxima gaat en de vraag of er zoiets is als dé Nederlandse identiteit, met PvdV rechts, geflankeerd door de VVD, en dan via CDA, CU, PvdA naar de SP en GroenLinks aan de linkerkant.

Geen verrassing dus: degenen die zeggen zeker te weten wat de Nederlandse identiteit precies inhoudt zitten rechts. Van de PvdV zegt 82% ja op de vraag of ze weten wat een Nederlandse identiteit is, VVD 63% en dan trekken we naar de overkant, PvdA en SP respectievelijk 31% en 33% en GroenLinks in dezen helemaal aan het andere einde: daar vindt maar 12% van dat ze weten wat de Nederlandse identiteit is. En terwijl 72% van de PvdV het ‘jammer’ vindt dat Maxima het ook niet weet, vindt maar 8% van GroenLinks dat.

Tja, en dan op de vraag hoe die Nederlandse identiteit dan omschreven zou moeten worden: vele pagina’s met lange lijsten. Een allegaartje zegt iemand, ‘achteloos, dom, infantiel, naiëf, kortzichtig. egoïstisch, bang, meelopend’ zegt een ander die zelf vast niet vindt dat hij last heeft van een Nederlandse identiteit.

Altijd tolerant tegen buitenlanders, zegt iemand, om dan niet zo konsekwent verder te gaan dat ‘we’ ons niet prettig voelen met de opgedrongen hordes buitenlanders.
Als er maar geld verdient kan worden.
Alles mag maar je wordt toch verneukt waar je bij staat.
Altijd zeuren.
Asociaal, onverschillig en zuinig.
Arrogant.
Angstig en verknipt.
Autochtoon.
Bekrompen, mondjesmaat, burgerlijk, angstig.
Bekrompen, Vinexwijk, Telegraaf.
Bekrompen, achterdochtig, ongastvrij, patserig.
Bekrompen, onverschillig en dom.
Bekrompen, kleinzielig en kortzichtig.
Belangrijk gevoel van eigenwaarde, tolerant.
Bemoeizuchtig, klagerig, negatief.
Bereid tot compromissen, solidair, eigenzinnig, sociaal, groepsgevoel.
Betweterig, onbeschaafd, onverschillig.
Betrouwbaar en solide.
Betweterig, arrogant en bot.
Boerenkool, spruitjes, schaatsen, oranje, water.
Bruine boterham met kaas, zondag winkel dicht, de koektrommel met 1 koekje per persoon.

En dat gaat dan vele vele pagina’s door, via burgerlijk en calvinistisch en gastvrij naar hardwerkend, kuddedieren, kosmopoliet, mopperkonten, sinterklaas, sober, sociaal, schijnheilig tot zeurpieten, zelfvoldaan, zesjescultuur en zuinig. We zijn in ieder geval van alles, en vooral de buren zijn van alles. Want die schijnheilige mopperkonterige kuddedieren, dat zijn we natuurlijk nooit zelf. Conclusie: dé Nederlandse identiteit bestaat niet. Daar hebben ze hoogstens hiernaast last van.

Zie hier.

De allochtoon is geen bouwpakket, schrijft Ewoud Butter, van het allochtonenweblog.

071011iftar-018.jpg

Het integratiedebat wordt gefrustreerd door een hardnekkig geloof in de maakbaarheid van de allochtoon. Een nieuwkomer wordt niet meer of minder Nederlander door een inburgeringscursus, het al dan niet hebben van een dubbel paspoort of door het reduceren van de Koran tot de Donald Duck. Door te suggereren dat de allochtoon een bouwpakket is, kweek je alleen maar een rijke voedingsbodem voor nieuwe frustraties en echte multiculturele drama’s.

Een artikel van Ewoud Butter, zie hier.

19 gedachten over “Nog even: de Nederlandse identiteit

  1. Wat een helder licht, deze Ewoud Butter. Eerst schrijft hij:

    “Op een boulevard of een camping in het buitenland herken je Nederlanders vaak uit duizenden. Ze zijn nadrukkelijk aanwezig, casual gekleed en praten graag over de prijzen en het weer.”

    en nog geen anderhalve alinea later:

    “Je zou kunnen zeggen dat de Nederlander bestaat, maar ook dat het moeilijk, zo niet onmogelijk is een blauwdruk te maken van ‘de Nederlander’. Het is gemakkelijker een paling uit een emmer snot te halen.”

    Een pareltje van redeneerkunst, dank je voor de verwijzing, Anja [NOT]

  2. Volgens mij was het een Amerikaanse president tijdens de “koude oorlog” die toen opmerkte, als er een invasie van buitenaardse wezens op komst zou zijn verdwijnen alle menselijke tegenstellingen en vormen de mensen(Mensheid) een front om zich teweer te stellen.
    Ik bedoel maar,identiteit is inwisselbaar,een doekje voor het bloeden, een gezinsdag van een politieke partij.

  3. Ik zal Butter niet lezen, maar vermoed wel wat hij bedoelt. Als je op de camping mensen met bepaald gedrag tegenkomt, zijn het in 90 % van de gevallen Nederlanders. Maar het zijn natuurlijk niet 90 % van de Nederlanders die zich zo gedragen.

    Een van de indicatoren van onze identiteit is onze grondwet, maar wie kent die nou? De taal is voor velen ook vrij onbegrijpelijk. Vandaar dat Karen Heij en Wessel Visser het initiatief namen voor een “Grondwet in eenvoudig Nederlands” (SDU, euro32,12). Heel nuttig voor al die Nederlanders die de weg een beetje kwijt zijn. Volgens hoogleraar staatsrecht Henk Kummeling moet de nadruk niet zo gelegd worden op inburgering van nieuwkomers, maar mogen geboren Nederlanders zich ook wel eens op hun identiteit oriënteren.

    Art. 3: “Alle Nederlanders zijn op gelijke voet in openbare dienst benoembaar”, uit de grondwet wordt in de ‘vertaling’ “Iedere Nederlander kan een baan krijgen bij de overheid”.

  4. @ kamaran: misschien heeft hij naar je geluisterd. Het eerste citaat is inmiddels genuanceerd. Ik vind het overigens wel een goed stuk.

  5. De nederlandse identiteit kan beter geidentificeerd worden door buitenstaanders (vraag eens aan een immigrant hoe de nederlandse identiteit ervaren wordt)dan door nederlanders zelf. Iedere identiteit komt voort uit een vergelijking met andere identiteiten, de nederlandse identiteit zoals geobserveerd door nederlanders is gebaseerd op de verschillen met onze buurlanden en de perceptie van de identiteit van andere landen zoals die overkomt op TV. Schep daar bovenop nog de negatieve trekjes van je buurman en het beeld is compleet.

    Maxima (of beter een immigrant die echt met beide benen in de samenleving staat) is beter in staat weer te geven wat de nederlandse identiteit is dan de gemiddelde nederlander. Wanneer maurice de hondt de perceptie van de nederlandse identiteit peilt onder immigranten wordt het beeld een stuk duidelijker.

  6. Ik geloof dat je het nog niet helemaal hebt, Gijs. Het gaat er namelijk om dat we het helemaal niet nodig hebben om ons vast te leggen op één Nederlandse identiteit.
    En als je het migranten apart zou gaan vragen, zou ik er niet op rekenen dat er een eenduidig positief beeld uit komt, want die migranten zijn de laatste jaren niet erg vriendelijk behandeld in ons ‘gastvrije’ en ’tolerante’ Nederland.

  7. In plaats van “dat de Nederlandse identiteit niet bestaat” had Maxima juist moeten uitspreken dat de Nederlandse cultuur gekoesterd moet worden. Want die identiteit, daar moet je juist het positieve van inzien. Hoe meer culturen er zijn, hoe rijker de aarde is. Want daar staat deze kosmopoliste toch voor? Maar mevrouw denkt dat Nederland uit de hele wereld moet bestaan… Een multicultuur op dorpsniveau, in plaats van de globale multicultuur (waar de nationalisten voor staan). Dan blijkt dat die kosmopolisten eigenlijk maar heel kleinschalig denken…

    Slechts op wereldschaal zijn culturen gelijk. In Nederland hoort de Nederlandse cultuur leidend te zijn. Want de Nederlandse cultuur is de enige complete (!) cultuur die in Nederland aanwezig is. Blanke mensen (in overeenstemming met het koude klimaat), de taal, de typische architectuur, de muziek, het platteland, enzovoorts; het vormt allemaal een twee-eenheid met elkaar. Maar als je een paar Turken en Marokkanen hebt wonen, betekent dat nog niet dat je de Turkse en Marokkaanse cultuur in huis hebt. Deze vind je namelijk alleen in Turkije en Marokko. Stoppen dus met dat cultuurrelativeren en weg-met-ons-gedachte! De ware multicultuur bestaat alleen op wereldniveau.

    En die allochtonen (die in sommige gevallen wel degelijk een verrijking/aanvulling kunnen zijn), die snappen ook allemaal niet meer waar ze aan toe zijn. Want de Nederlandse cultuur bestaat blijkbaar niet, en dus kunnen ze gerust hun eigen cultuur blijven beleven. Met blijvende cultuurbotsingen als gevolg. En verandert Nederland uiteindelijk langzaam in slechts een verlengstuk van de moslimlanden. Weer een cultuur weg, en de aarde weer een stukje armer. Bravo, multiculturisten!

  8. Dat is dus een mooie illustratie van de rechtse redenering, NL’er. Zoiets als dat er een onbesmette Nederlandse cultuur is, en dat die domme Turken en Marokkanen met hun eigen cultuur dat niet snappen en hun eigen cultuur houden als wij ze niet onder druk zetten en dan verandert Nederland in een moslimland.
    Voordeel van het simpele denken.
    Er klopt alleen niks van, dappere Nederlander.
    Nederland is altijd een land van tegenstellingen en minderheden geweest, daar kwam nu juist ons ‘poldermodel’vandaan.
    Het overgrote deel van de Turkse en de Marokkaanse migranten is al vergaand ‘vernederlandst’ wat ze zelf merken als ze op vakantie naar het land van herkomst gaan.
    Botsingen krijg je wanneer je zoals jij hardnekkig vast wilt houden aan wij Nederlanders en zij allochtonen.
    Zoals je op dit weblog regelmatig zult hebben gezien, daar krijg je mij natuurlijk nooit in mee. En gelukkig heel veel andere mensen ook niet.

  9. Natuurlijk bestaat “dé Nederlandse nationaliteit” niet. Alsof ook maar één persoon in Nederland in staat zou zijn zo’n identiteit precies te beschrijven. Laat staan op een door iedereen (of zelfs de meerderheid) gedeelde manier. De suggestie van het bestaan van zo’n vast omlijnde, niet voortdurend door externe factoren beïnvloede identiteit alleen al is misleidend. En behoren de vele genaturaliseerde mensen van allochtone afkomst ineens niet tot “de Nederlanders”, en zijn die dus niet medebepalend, zoals alle vroegere immigranten in de geschiedenis?

    De uitspraken van prinses Máxima zijn dus gewoon to the point. Des te merkwaardiger vind ik het dat Paul Scheffer die uitspraken vindt “grenzen aan het onverantwoordelijke”. Evenals het langdurig zwijgen van premier Balkenende, dat schadelijk was voor Máxima.

  10. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er door
    overheidsinstanties pep-talk wordt verspreid teneinde het
    falende integratie beleid en de daarmee samengaande problemen
    te maskeren. CPB de Nederlander is gelukkig,Tjibbe Joustra niet
    onaardig doen over de islam anders worden de moslims boos.
    WRR rapport waardoor dit kabinet Maxima in een moeilijke positie
    bracht,hoe kan zijn wonenende in Wassenaar zich een beeld vormen
    van de autochtone bewoners in de grote steden? De weldenkende
    bewoner van deze wijken prikt door dez propaganda heen.

  11. Ik ben het met U eens dat de nederlandse identiteit niet vast gelegd hoeft te worden. Maar indien immigranten nederlanders zien als ongastvrij en intolerant, dan is dat wel degelijk een onderdeel van onze identiteit, en een waar we ons ernstig zorgen over moeten maken. Analyse van de nederlandse identiteit kan zodoende een positief gevolg hebben: we zien eindelijk wat er mis is met ons gedrag.

  12. En als je nou nog een beetje weldenkender bent, DvdHaas, dan lees je dat WRR rapport zelf en zie je dat het geen propaganda is, en je luistert wel naar Tjibbe Joustra die iets te zeggen heeft dat zinnig is, bijvoorbeeld, en dan kom je er achter dat het heel goed mogelijk is om kritisch na te denken en toch niet alles meteen gemakszuchtig maar propaganda te noemen.

    En helaas Gijs, zijn het nou uitgerekend niet de ongastvrije en intolerante autochtonen die zich door allochtonen laten vertellen dat het wel een beetje aardiger kan.

  13. Voor mijn vrijwilligerswerk heb ik een korte cursus journalistiek schrijven gevolgd. In Les 1 werd ons geleerd: De Nederlander leest op het niveau van een 12-jarige…. We weten hoe het gesteld is met ons onderwijs. Griezelige gedachte dus. De discussie gaat m.i. niet om de Néderlander, maar om DE Nederlander. Beetje lullig, wellicht, maar het gaat hier vooral om die klemtoon. DE Nederlander, dat ben ik. Dat bent u, dat is Balkendende en Meneer Marzouch in Amsterdam Slotervaart. Dat is Anja en dat is Maxima. Kortom, ruim 16 miljoen Nederlanders zijn DE Nederlander. De Néderlander is ook iedereen in dit land, maar weer met dat klemtoon-verschil. De laatste is herkenbaar op vakantie adressen. Soms luidruchtig en negatief, soms rustig en leergierig naar andere culturen. Hij is herkenbaar thuis met de koektrommel, inderdaad. Hij is herkenbaar door zijn soms bekrompen idee over hoe ons land er uit zou moeten zien. Hij juicht mee met ‘Oranje’ of met ons schaatsteam en hij ligt op een warme dag op het strand te bakken en haalt een zak friet met mayonaise. Hmm…of ik het nu duidelijker gemaakt heb??? 😉

  14. Zie je wel…. DE Nederlander verschilt van DE Nederlander, zoals water verschilt van vuur. Kortom… je kunt geen etiket plakken op DE Nederlander…. Kom ik er zo wel uit? Dichterbij dan? 😉

  15. Zelfcorrectie:

    In nr. 11 had in de eerste regel natuurlijk moeten staan: “dé Nederlandse IDENTITEIT”.

  16. Anja,
    Er moet me toch iets van het hart. Het heeft wel niets met dit onderwerp te maken, maar ik kan er niet goed tegen dat Maxima altijd zo opgehemeld wordt. Het moet toch pijnlijk zijn voor de mensen die destijds uit Argentinië gevlucht zijn naar Nederland voor het regime waar haar vader deel van uitmaakte. Daar kan zij wel niks aan doen, maar haar vader loopt hier toch zaterdag weer frank en vrij rond als zijn kleinkind gedoopt wordt. Dan wordt het nog uitgezonden op tv ook. Daar hoor je niemand meer over. Ik denk vaak: “als zij een dochter geweest was van Ponke Prinsen? hoe zou men dan gereageerd hebben?’. Ik was destijds lid van het comité van de Stille Tochten die iedere eerste donderdag van de maand een stille tocht liep ter ondersteuning van de vermisten in Argentinië. Vandaar.

  17. Ik vind niet dat ik Maxima ophemel, Corrie, ik vind dat ze goed werk heeft gedaan, onder andere in PaVem, ik vind dat ze een goede speech heeft gehouden en ik vind de manier waarop ze vervolgens bijna afgemaakt is meer dan misselijk.

    Verder vind ik dat je iemand niet kwalijk moet nemen wat voor ouders die heeft, geen van ons heeft die uitgekozen.

    En ik ben het er erg mee eens dat er aandacht was – en nog zou moeten zijn – voor de slachtoffers van het regime in Argentinië. Maar richt je aandacht dan op de daders van toen.

    En verder is dit inderdaad niet on-topic, ik kan me je hartekreet voorstellen, maar we gaan daar hier niet op door.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *