Kerstboodschap van het HTIB

2008 een jaar van voortgang tolerantie in Nederland

Op een van deze eerste dagen van 2008, wensen wij iedereen een gelukkig nieuwjaar en hopen wij van harte dat de Nederlandse samenleving voortgang zal maken wat betreft vrede, wederzijds begrip, tolerantie en multi-culturaliteit.

De traditionale Kersttoespraak van Koningin Beatrix aan het eind van het vorig jaar, droeg zoals altijd weer een boodschap over samenleven in tolerantie in deze samenleving en werd ons geadviseerd ons verre te houden van wederzijds provocerend gedrag. Deze toespraak van Koningin Beatrix bood eveneens als haar voorgaande toespraken, Nederland in het algemeen maar speciaal ook ons migranten een positieve indruk.

Helaas zijn er ook die dat vervelend vinden. De extreem rechtse kringen die de tegenstellingen in de samenleving ophitsen en voordeel denken te zullen behalen van de tegenstellingen die daar uit voort komen, hebben een tegenaanval ingezet tegen deze toespraak van Koningin Beatrix. Want zij zijn bang voor het ontstaan van wederzijds begrip in de samenleving. Maar, de tegenaanval van extreem-rechts is niet zonder reactie gebleven. Een groot deel van de samenleving, politieke partijen, leiders van verschillende vleugels van de samenleving, hebben stelling genomen tegen deze aanval van extreem rechtse kringen. Zij bekritiseren het feit dat moslims en migrantengroepen kategorisch worden benadeeld, gediscrimineerd worden en aan intolerantie onderhevig zijn en verdedigden de verdieping van het integratieproces in wederzijds begrip.

Wij als HTIB ondersteunen dit soort positieve uitlatingen en sluiten ons graag bij hen aan. De oprichtingsfilosofie van de HTIB is uberhaupt gebaseerd op de vorming van een multiculturele samenleving waarin tolerantie en gelijkheid vooropstaan.

Wij zijn ons er natuurlijk van bewust dat de integratie van buitenlanders in een samenleving ook bepaalde problemen met zich meebrengt. Dat is altijd al zo geweest. Het is bovendien geen probleem dat alleen in Nederland voortkomt, in alle samenlevingen die te hebben met de invloed van globalisering, maakt men vergelijkbare problemen mee.

De oplossing voor dit soort problemen zit hem echter niet in wederzijds wanbegrip. Juist met het begrip tonen voor nieuwkomers, gelijke behandeling en verdieping van het integratieproces, kunnen we dit soort problemen te boven komen.

Verder kan dit probleem door het onder de naam islam te vatten, ons meesleuren in een onduidelijke strijd. Iedere dag opnieuw horen we via de media over de problemen die op andere plekken ter wereld op dit punt bestaan. Hier moeten wij een les uit trekken. Het zwart maken van de godsdienstige overtuiging van mensen is uiterst kwetsend en daarbij ook nog eens gevaarlijk. Als oudste organisatie van werknemers uit Turkije, steunen wij de verklaringen gericht op de gezonde werking van de samenleving van Koningin Beatrix van harte.

Maar het volgende moeten we hierbij niet vergeten. Het probleem is niet, zoals veel extreem-rechtse kringen ons wel willen doen geloven, het probleem van de islam. We hebben te maken met een maatschappelijk probleem dat ons allen aangaat, en wat we alleen kunnen oplossen met verdragende, verstandige stappen. Wij als HTIB hebben voorgesteld het hoog werkloosheidspercentage dat al jarenlang onder migranten bestaat, door een serieus plan terug te brengen naar het Nederlandse gemiddelde. Op dezelfde wijze verdedigen wij het nemen van concrete maatregelen om de schoolprestaties van migrantenkinderen te verbeteren. Want onderwijs en werk zijn de meest invloedrijke maatschappelijke instrumenten om de integratie te bevorderen en te versnellen. Volgens ons bestaat het meest oprechte en invloedrijke antwoord op de uitlatingen van extreem-rechts uit verdieping van concrete maatregelen gericht op het integratieproces.

Maar we redden het niet alleen met deze positieve oproepen. Tegelijkertijd moeten we concrete oplossingen bedenken en uitvoeren. Wat van ons verwacht wordt is duidelijk. Derhalve moeten we in het bijzonder diegenen die beslissende posities hebben, oproepen om nogmaals, zonder verder uitstel, maatregelen te treffen.

Onze oproep aan alle democratische, weldenkende kringen is om een positieve bijdrage te leveren aan het versterken van onze multi-culturele samenleving, op basis van gelijkheid en wederzijds begrip. Wij hopen dat het jaar 2008 een jaar wordt waarin belangrijke stappen vooruit worden gezet. Wij willen u hierbij nogmaals een gelukkig nieuwjaar wensen, en hopen dat 2008 de Nederlandse samenleving en de gehele mensheid vrede, rust, geluk en welvaart mag brengen.

Nederlands Turkse Arbeiders Vereniging HTIB

3 gedachten over “Kerstboodschap van het HTIB

  1. Anja, ik maak een knipselkrantje voor de balies van drie OK-Banken (sociale activering) en ik heb de speech in de eerstevolgende opgenomen. Meestal vind ik haar toespraken nogal wollig, maar ze was duidelijk. Mensen die zich aangesproken voelen zijn er boos om, maar dat zijn toch altijd de mensen met hele lange tenen…. Hoewel ik echt ontzettend baal van het gedrag van vooral jongens en dan heel vaak van allochtone afkomst, omdat die nu eenmaal flink in de meerderheid zijn hier, kan ik met de meeste andere mensen best door één deur. Een glimlach doet zo vreselijk veel… 😀

  2. Tolerantie,
    Veel mediterrane mensen tolereren geen beledigingen, zelfs niet als die gedaan worden op een manier die in de westerse samenleving als niet-beledigend wordt ervaren en waarvan bijv. moslims zouden moeten weten dat ze niet beledigend bedoeld zijn, zoals cartoons. En dit is misschien wel het meest schadelijke van de tolerantie zoals die al een jaar of dertig wordt bedreven in Nederland en in Europa. Het eerste wat er mis is met onze tolerantie, is dat ze maar in één richting wordt toegepast en een situatie van morele ongelijkheid schept. Onze tolerantie is gebaseerd op zelfverloochening, zelfopoffering en zelfontkenning, niet op handhaving van wat goed is. Ze is gebaseerd op een taalgebruik dat bedoeld is om de moslim te ontzien, niet om hem te respecteren. Het is een tolerantie van het slechte geweten en het slechte vertrouwen. Het is de tolerantie van een schijnbeeld van zichzelf en van de ander. De moslim polariseert niet als hij weigert een vrouwelijke minister een hand te geven of als hij alleen met een moslima wil trouwen, omdat christelijke of seculiere vrouwen allemaal hoeren zijn. Europeanen moeten tolerant omgaan met de houding van moslims – waarom eigenlijk? Wat is er gebeurd met de gelijkheid in gelijke gevallen? De gelijkheid is geofferd aan tolerantie, omwille van politieke belangen is de betekenis van woorden veranderd en dus hebben we hier te maken met taalvervuiling.

  3. Je verhaal komt bij mij niet aan, Dino.

    Om te beginnen bevalt me de dooddoener over mediterrane mensen (leuk nieuw eufemisme als je niet moslim of Marokkaan wil zeggen maar dat wel bedoelt) die geen beledigingen zouden tolereren me niet. Je hoeft maar een klein beetje om je heen te kijken om te zien om op te merken dat verreweg de meeste migranten zich niet druk maken over welke beledigingen nu weer richting moslims gaan, en schouderophalend verder gaan met hun leven.

    Verder ontgaat jou kennelijk dat er wel degelijk sprake is van stelselmatig schofferen en als achterlijk beschouwen en behandelen van migranten met een moslimachtergrond door een fiks deel van de Nederlandse bevolking. Op de spreekwoordelijke uitzondering na van een minderheid die er kwaad van wordt en het liefste terug zou slaan zie ik op het ogenblik de Nederlandse moslims als het meest tolerante deel van onze bevolking – gezien wat ze dagelijks voor hun kiezen krijgen.

    Verder voel ik mijn in het geheel niet aangesproken door je idee dat we het hebben over ‘een tolerantie van het slechte geweten en het slechte vertrouwen’. Je hebt het niet over mij.

    Verder lijkt het mij inderdaad een reuze idee, geheel passend in onze geweldige Verlichting, om tolerant om te gaan met mensen die – op welk vlak dan ook – anders zijn, zolang ze binnen het kader van de wet blijven, zolang ze participeren, burgers zijn. ‘Gelijkheid’ lijkt mij geen mooi ideaal als dat er op neerkomt dat iedereen gelijk moet zijn aan jou en de jouwen. Zou ik ook geen zin in hebben.

    Gelijke kansen, gelijkwaardigheid, respekt ook voor wat anders is – ik dacht dat dat hoorde bij het in Nederland zwaar bevochten ideaal van pluriformiteit, zie de homobeweging, die eens ook gezien werden als ‘afwijkend’ en dus verkeerd, zie verder terug de emancipatie van katholieken, vergeet de joden niet, waarvan een deel ook gebruik maakt van onze vrijheid om te trouwen met wie je wilt om met joden te trouwen. Het lijkt mij volstrekte onzin om de keuze van islamitische mannen en vrouwen om met elkaar te trouwen te zien als ‘polarisatie’. Nog afgezien van de geestige paradox: autochtonen die toch al wat hebben tegen migranten nemen het ze vaak kwalijk dat ze ‘onder elkaar’ trouwen, maar blijken uit onderzoek zelf negatiever over die mogelijkheid. Volgens het motto: zij moeten zich mengen met ons, maar wij piekeren er niet over om ons te mengen met hun.

    Kortom, Dino, het kan zijn dat er in je verhaal nog een punt verscholen zit waar het gesprek over voort zou kunnen gaan, maar ik haal het er niet uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *