8 gedachten over “Wilders is not Holland. Holland is me (2)

  1. De schadelijkheid van de heer Wilders wordt duidelijk als men de beeldvorming rond Nederland in grote delen van de wereld beschouwt. Kijk bijvoorbeeld naar dit voorbeeld uit International Herald Tribune, 25/3/2008:

    Another provocation (hate speech – free speech III)
    By Shaykh Hamza Yusuf Hansona, Din Syamsuddin and Prince Hassan bin Talal
    The Dutch politician’s anti-Muslim ranting is not only racist, it is inaccurate.

    … hate speech – free speech …

    Ik heb er zelf op m’n weblog ook het e.e.a. over gezegd. Een citaatje er uit:

    Geert Wilders wil zijn film uitbrengen, ondanks verzoeken van CDA zijde dat niet te doen. Mijn gedachte: Laat het maar gebeuren. Als het Nederlandse bedrijfsleven daarna in de Golfstaten massaal miljarden aan omzet gaat mis lopen ben ik heel benieuwd hoe enthousiast men in Nederland nog over de heer Wilders blijft.

    Hij heeft uiteraard het volste recht om tegen de rest van de (eventueel islamitische) wereld “up yours” te zeggen. Echter, de rest van de (eventueel islamitische) wereld heeft dat recht evenzeer t.o.v. Nederland …

    Het initiatief “Wilders is not Holland. Holland is me” helpt de negatieve beeldvorming t.o.v. Nederland een beetje te verminderen. Ik heb dus getekend. Tegelijk zie ik echter dat “onze blonde krullenbol” niet van het scherm is weg te slaan. Met assistentie van het journaille bepaalt hij de agenda …

    Daarom is het nodig dat niet alleen z’n cultureel-rascistische kant wordt belicht, maar ook z’n ultra-liberale kant (m.b.t. sociaal economische vraagstukken). Maar goed, daar heeft de SP nu een aanzetje toe gegeven.

    Mazzel & broge, Evert

  2. Wou je indruk maken op een Afghaan, Hendrik?
    In Gaza zat ik eens met mijn vrienden naar een voetbalwedstrijd te kijken tussen Servie en Nederland, met een oranje T-shirtje aan waarop HOLAND (niet mijn tiepfout), made in Egypt.
    Ik moet ook vaak uitleggen dat ik weliswaar Dutch spreek maar niet uit Duitsland kom.
    Ik denk niet dat het kan schelen.

  3. Goedenavond Anja,

    Is dit iets voor actie?

    Acties
    – In Hebron wil het Israelische leger 14 scholen en weeshuizen sluiten
    http://www.kristelsweblog.web-log.nl/
    Er komen 7000 kinderen zonder school en 4500 kinderen zonder dak boven hun hoofd.
    Lees het verslag en onderneem actie; naar politici, solidaire leraren en leerlingen/studenten.

  4. Je kan nog meedoen!

    Oproep aan alle Nederlanders om mee aangifte te doen bij de politie en het Openbaar Ministerie van verdenking van grootschalige Israëlische fraude.

    Gevolg van deze fraude: Nederlandse consumenten, ook u, financieren de Israëlische nederzettingen en de Palestijnse onderdrukking…. etc.
    http://www.peaceconsumer.org/index.php?option=com_content&task=view&id=61&Itemid=1

    * Aan al diegenen die mede aangifte gaan doen wegens fraude van
    Israëlische exporteurs en Nederlandse importeurs van Israëlische
    nederzettingenproducten *

    Graag willen we u op de hoogte brengen van de stand van zaken op dit moment.

    De fraude-aangifte zal in mei worden gedaan. Als de supermarkten in mei
    niet hebben verklaard vrij te zijn van nederzettingenproducten, worden
    ze gedagvaard op basis van de Nederlandse warenwet en twee Europese
    regelingen.
    De non-food sector volgt daarna. PEACE verwacht dat er geen ontsnapping
    meer mogelijk is voor de detailhandel.

    PEACE heeft ook brieven geschreven aan de zes betrokken ministers en aan
    de Tweede Kamerfracties, vooral met de vraag om te zorgen dat de wet en
    regelgeving in Nederland wordt uitgevoerd en gehandhaafd.
    Ook heeft PEACE de vakcentrales FNV,CNV en MHP en de
    werkgeversorganisaties VNO-NCW, MKB Nederland en LTO Nederland
    aangeschreven om de bedrijven/werknemers te beschermen tegen het
    gedwongen overtreden van wetten en regels.
    (u kunt de brieven vinden op de website bij “stand van zaken”

    Om de druk op de winkelketens op te voeren vragen we vrijwilligers om in
    winkelcentra te flyeren (bij PEACE te bestellen en/of van onze website
    uit te printen). Op de flyers staan de campagne-eisen voor de winkels.
    Er wordt in gevraagd te verklaren dat geen nederzettingenproducten meer
    zullen worden verkocht. Het is de bedoeling dat de consumenten de eisen
    die op deze flyers staan in de winkels afgeven. Bij de
    grootwinkelbedrijven kan dat bij de klantenservice.

    Aan de benaderde organisaties wordt naast de instemming met de
    campagnedoelen ook financiële steun gevraagd. Om deze campagne goed te
    voeren is er vanzelfsprekend zeer veel geld nodig.

    Vraag ook aan familie, vrienden en bekenden om de campagne en de
    fraude-aangifte te steunen. Dat kan via de website http://www.peaceconsumer.org

    Naast de fraude-aangifte die u mee ondersteunt, kunt u nu ook op de
    website apart daarvan de campagnedoelen onderschrijven.
    Het is nog steeds mogelijk om mensen te werven die mede-aangifte doen
    wegens fraude.

    Uw steun was geweldig. Meer dan 500 mensen hebben zich al aangemeld om
    mede-aangifte te doen van fraude.

    Het lijkt erop dat de instemming met de campagnedoelen zeer breed
    gedragen gaat worden, ver buiten diegenen die gewoonlijk bij
    Israël/Palestina betrokken zijn.

    NIEUWE GEZICHTSPUNTEN VANUIT DE EUROPESE COMMISSIE
    De campagnedoelen zijn onlangs verbreed, omdat een analyse van de
    antwoorden van de, op verzoek van PEACE, gestelde vragen aan de Europese
    Commissie uitwijst dat het standpunt van de Europese Unie door het antwoord
    dat ze geven is verduidelijkt. Het gaat hierbij om het standpunt van de EU
    ten aanzien van de verplichte herkomstaanduiding in de winkels. Voor het
    eerst is nu expliciet de koppeling gemaakt door de Europese Commissie tussen
    Israëlische nederzettingenproducten en de Europese “regeling over misleiding
    van consumenten” en de “regeling over oneerlijke handel” 1) . In de
    beantwoording van de vragen over de importvolumes van
    nederzettingenproducten wordt namelijk als antwoord op de specifieke vraag
    over aanduidingen van geografische herkomst expliciet verwezen naar deze
    regelingen.
    De Europese commissie verklaart daarmee in feite dat deze regelingen ook van
    toepassing zijn op het onderwerp van de Israëlische nederzettingenproducten.

    Voor een consumentenorganisatie, zoals de PEACE Consumenten Vereniging, is
    het daarom nu mogelijk om de hele detailhandel in Nederland en Europa te
    dwingen die duidelijkheid te verschaffen aan consumenten. PEACE kan elke
    winkel en winkelketen in Nederland namelijk via de rechter dwingen om zich
    aan de Europese regelgeving te houden. Als consumentenorganisatie is PEACE
    een belanghebbende partij en eisen aan de detailhandel zijn dus per
    definitie ontvankelijk voor de rechter. De nieuw op te richten International
    PEACE Consumer Association kan dat in heel Europa doen.

    Het gaat hier slechts om de verplichte aanduiding van de herkomst. Deze
    verplichting heeft echter verstrekkende consequenties. Als
    winkels/winkelketens namelijk toch nederzettingeproducten verkopen gaan ze
    in tegen het beleid van de Nederlandse regering en de Europese Commissie.
    Zij trotseren daarmee ook het internationaal recht. Het verkopen van
    nederzettingeproducten wordt daardoor een politieke daad. Die handelwijze
    gaat ook in tegen Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, dat immers
    gebaseerd is op het internationaal recht.

    Het betekent dat de winkel /winkelketen dan het Israëlische beleid
    uitvoert. Het zal duidelijk zijn dat geen enkele winkel/winkelketen (behalve
    enkele fanatieke pro-Israel bedrijven) tegen de eigen regering en het
    internationaal recht in zal willen gaan.

    Het betekent dat de winst van de PEACE voor het grijpen ligt en dat het
    einde van de verkoop van nederzettingeproducten in Nederland en Europa
    aanstaande is.

    1) Richtlijn 2000/13/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 maart
    2000

    Richtlijn 2005/29/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 mei
    2005

    Namens het campagneteam,
    Joost Hardeman
    Ziad Rashid
    Shem Cyiza
    joosthardeman@peaceconsument.org

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *