De ’toon’ van Hirsi Ali

Brief van Mohammed Benzakour aan de redactie van Buitenhof.

De ‘toon’ van Hirsi Ali?

In het politiek discussie programma Buitenhof was afgelopen zondag oud-commissaris Frits Bolkestein te gast. Hij kreeg alle gelegenheid zich op te werpen voor zijn protégee Ayaan Hirsi Ali – dit naar aanleiding van het ‘dorpspomp’- geschil met grand old man Hans Wiegel. De kernboodschap van Bolkestein was dat men in Nederland – waaronder Wiegel – te vaak kissebist over de ‘toon’, hetgeen getuigt van een gebrek aan inhoudelijke argumenten. Helaas is gespreksleider Peter van Inge hier niet goed op ingegaan. Want natuurlijk richt de kernkritiek op Hirsi Ali zich niet op haar toonhoogte (ofschoon het natuurlijk de toon is die de muziek maakt), maar juist op zeer wezenlijke zaken.

Immers, als een volksvertegenwoordiger (let wel: niet columnist of cabaretier) voor de vuist weg stelt dat een religieus icoon een ‘perverse tiran’ en ‘pedofiel’ is – is dit dan slechts toon?

Als een volksvertegenwoordiger aparte onderwijswetten en maatregelen tracht in te voeren die indruisen tegen het gelijkheidsbeginsel ‘gelijke monniken, gelijke kappen’ – is dit dan toon?

Als een volksvertegenwoordiger een filmpamflet maakt waarop een voor miljoenen mensen heilige tekst op een kont en een tiet wordt gekalkt (onder de noemer van ‘strijd tegen vrouwenonderdrukking’), zodat zelfs vrouwen in blijf-van-mijn-lijf-huizen niks met je te maken willen hebben – is dit dan toon?

Als een volksvertegenwoordiger zo ongeveer elke allochtone uitwas (of het nu een moord is op een conrector of een dodelijke vechtpartij in Venlo) poogt te herleiden tot ‘de islam’ – is dit dan toon?

Als een volksvertegenwoordiger systematisch gelegenheden te baat neemt (en daarvoor ook ruim baan krijgt) complete bevolkingsgroepen verdacht te maken (door bijv. vrouwenbesnijdenis als islamitisch te presenteren; door ervoor te pleiten solliciterende moslims ‘ideologisch te screenen’) en zich steeds selectief opwindt (door bijv. alarm te slaan over gescheiden zwemmen op een moslimschool, maar te zwijgen over hetzelfde op een joodse school in de Amsterdamse Baarsjes) – is dit een kwestie van toon?

Als een volksvertegenwoordiger zegt op te komen voor de bevrijding van moslima’s, maar tegelijk diezelfde moslima’s zich massaal van je afkeren – komt dat, denk je, door de toon?

Als een volksvertegenwoordiger de helft van haar door gemeenschapsgeld bekostigde baan aanwendt ter productie en promotie van boekjes en filmpjes in plaats van de regering te controleren – is dat dan toon?

Als een gewezen asielzoekster zich druk maakt om ‘de onderdrukte positie van vrouw’, maar niets onderneemt tegen de kaalslag die gaande is onder vrouwenorganisaties (o.a. Clara Wichmann Instituut) en emancipatoir welzijnswerk, en tegelijk wegkijkt voor de onderdrukte mens in het algemeen, of liever, een minister bijvalt als deze de meest onderdrukten en noodlijdenden onder ons bureaucratisch en humanitair wurgt – is dat dan toon?

De lijst is lang. Natuurlijk moeten we compassie hebben met bedreigde politici, zoals we ook compassie moeten hebben met bedreigde diersoorten. Maar wie een doelpunt wil scoren, zal de bal toch echt richting goal moeten schoppen en niet richting tribune. Anders haal je slechts de toorn van supporters op je hals. En daar is het voetbal niet voor uitgevonden.

Mohammed Benzakour, publicist en columnist

27 gedachten over “De ’toon’ van Hirsi Ali

  1. Goed stuk!!

    Blijkbaar kan mevrouw Ali elke toon slaan, behalve als ze aan de ideologie van de VVD komt, dan moet ze gewoon haar smoel dichthouden.

  2. geweldig proza!! godverdomme, waarom lees ik dit soort stukken niet meer in de reguliere kranten! Benzakour moet de nieuwe presantator worden van buitenhof – of nee, de nieuwe columnist – weg met de herman philipsen en andere neo-conservatieve huichelaars.

  3. En wat voor mij nog het meest onbegrijpelijk is; – is dat mevr.H.A. nog zoveel steun en bijval krijgt van mensen(?) uit o.a. de neo-liberale hoek.
    We moeten oppassen, dat deze ongefundeerde vreemdelingenhaat niet door gaat slaan, zoals in de nazi-tijd.
    Tenslotte hebben we één Aarde en zijn we samen één mensheid.
    Groet,
    Amita

  4. Protest/actie loont [niet alleen bij de Brandweer dus]. Door het beestje bij de naam te noemen en geen genoegen te blijven
    nemen met de zoveelste arrogante of elitaire diss, zijn we het debat bit by bit aan het open breken. Kom maar op, laten we een gevecht op basis van argumenten voeren!

    Jos de Beus heeft inmiddels gecancelled, maar Bart Tromp [heeft uva-protest toen ook hard aangepakt zowat bij het rijtje ‘moordenaars van het vrije woord’ geschaard] wel. Vooral met Gloria Wekker en Karen Vintges erbij een interessantse combi sprekers. Nu even niet alleen de anti-multiculuralisten, liberaal/rechtse feministen, of Islambashing critics, maar juist mensen met ook wat inhoudelijke kennis zonder perse om aandacht te hoeven schreeuwen of de allochtone bounty uit te hangen.

    De multiculturele stad en de Universiteit van Amsterdam¡­ tijd voor een kritische reflectie?

    Paneldebat in de Doelenzaal- maandagavond 19 december, 19.30 uur.

    De uitnodiging van de omstreden politica Ayaan Hirsi Ali tijdens de opening van het academisch jaar van de UvA zorgde voor veel commotie:
    Folia stond de afgelopen maanden vol met ingezonden brieven van
    verontruste academici over de positionering van de Uva binnen de
    maatschappelijke context van polarisering. Dient de universiteit zich verre te houden van het publieke debat over Islam in Nederland? Of zou ze juist een uitgesproken standpunt in moeten nemen ten aanzien van actuele veranderingen in de samenleving? In een paneldebat op 19 december aanstaande zullen wetenschappers, studenten en beleidsmakers zich buigen over de vraag naar de rol van de universiteit in de multiculturele samenleving.

    Vragen die hiermee in verband staan zijn: in hoeverre springt het huidige college van bestuur adequaat in op de diversiteit van haar huidige en toekomstige studenten? Wat zijn de ervaringen en suggesties van studenten zelf? Dienen bestaande curricula opengebroken te worden voor andere en wellicht minder Eurocentristische perspectieven? En, zou de universiteit zich verantwoordelijk moeten voelen voor een formulering van de Nederlandse identiteit en maatschappelijke waarden?

    Gastsprekers, onder andere:
    Gloria Wekker, hoogleraar antropologie en vrouwenstudies/ Directeur
    GEM (expertisecentrum Gender, Etniciteit en Multiculturaliteit).

    Ankie Verlaan, lid College van Bestuur, UvA en HvA/ Voorzitter van Adviesraad Diversiteit & Integratie, Gemeente Amsterdam.

    Karen Vintges, professor filosofie, UvA.Serdar Manavoglu,
    beleidsmedewerker, UvA/ Projectassistent Amsterdams Centrum voor
    Conflictstudies.

    Veysel ¦´¨¹ce, masterstudent mediastudies, UvA.

    Discussieleider: Jean Tillie, universitair hoofddocent politicologie, UvA/ vice-directeur
    IMES (Instituut voor Migratie en Etnische Studies).

    Tijd: 19.30 Plaats: Doelenzaal, Universiteitsbibliotheek, UvA.
    Voertaal: Engels/Nederlands.

    Alvorens het debat aanvangt, zullen deelnemers aan de workshop ¡°Lost on Location¡± over culturele identiteiten in Nederland en Turkije een korte inleiding geven over de thematiek van deze avond.

  5. Van A tot Z met je eens, Mohammed Benzakour.
    Het kwam Bolkestein ook nog goed uit dat hij Wiegel weer eens een hak kon zetten. (Hij glimlachte veelbetekenend, toen Peter van Ingen memoreerde, dat Hirsi Ali ook Wiegel naar het “Land van Ooit” had verbannen).
    Nu Hirsi Ali niet meer mag klagen over art. 23 Grondwet, zegt ze nu dat álle Islamitische scholen voortdurend zonder vooraankondiging door de inspectie moeten worden gecontroleerd. Tja…..

  6. Er kwam weer het een en ander aan gescheld binnen. Ik zeg het nog een keer: als je mee wilt discussieren, ook als je het niet eens bent met Benzakour, ga in op zijn argumenten, weerleg ze. Nee, wij willen Hirsi Ali niet dood hebben, maar dat spreekt vanzelf. Schelden op links/Marokkanen/moslims/Benzakour of op mij als host van dit weblog, het helpt niet en ik neem het niet meer op.

  7. Ik zal de brief van Mohammed Benzakour op het Forum van de Veense Jongerenraad zetten. Daar is nogal een pittige discussie bezig over Hirsi Ali, die van tijd tot tijd opleeft. Benzakour levert een goede input!

    Miriyam, ik heb laatst een stuk van Gloria Wekker gelezen. Een bijdrage aan het boek (werken aan) Multiculturalisme. Superstuk, zet je aan het denken. Insprireert tot een andere benadering van het “multiculturele probleem”. Wekker heeft zich daarmee gelijk in mijn shortlist van interessante personen geplaatst.

  8. Zet even de preciese titel op het log, Jan. Gloria (zie haar foto pas, bij de IIAV dag) is inderdaad iemand met een interessante visie, ze heeft, als zwarte vrouw, zowel de vorige periode vrouwenbeweging plus debat over racisme en diversiteit meegemaakt, als een visie ontwikkeld op de tijd waarin we nu leven. Ik heb het stuk dat je noemt ook nog niet gelezen en wil dat graag gaan doen.
    Groetjes uit Gaza, trouwens, jij en Miriyam en de anderen.

    En Leo: ook speculaties over Hirsi Ali’s frustraties en zo hoeven echt niet. Al zou het zo zijn, we gaan mensen niet wegzetten op het feit dat ze getraumatiseerd zouden zijn.

  9. Anja, je vraagt om op de feiten in te gaan.
    Ik zie eigenlijk weinig feiten maar wel veel meningen en persoonlijke aanvallen.

    AHA wordt met een diersoort vergeleken en ze mag haar verdiende geld niet deels aan publicaties besteden. Hoezo feiten? Moslima’s hebben helemaal geen eigen vrije democratische organisatie dus wat weet je van hun overheersende mening als groep?

  10. Zal ik je wat vertellen, n, moslima’s zijn mensen. Daar kun je dus mee praten. Ik doe dat regelmatig, zoals je op dit weblog kunt volgen. Ik kan het je erg aanraden. Dan kom je er vanzelf achter dat het mensen zijn met meningen net als andere mensen met meningen. Er zijn trouwens ook een massa organisaties. Ook te volgen op dit weblog. Als je die volgt blijkt het met de democratie en de vrije meningsuiting van moslima’s in Nederland reuze mee te vallen. En dan zijn er nog onderzoeken. Meer dan 90% van de Nederlandse moslims, vrouwen zowel als mannen, heeft weinig op met de opvattingen van Hirsi Ali. Dus ik zou zeggen: verdiep je er een beetje meer in.

  11. “Meer dan 90% van de Nederlandse moslims, vrouwen zowel als mannen, heeft weinig op met de opvattingen van Hirsi Ali.”

    Dat lijkt me niet meer dan logisch: om populair te zijn onder groepen moet je ze naar de mond praten. Ayaan doet dat echter niet. Dus is ze net zo populair onder moslims als tandartsen onder kleine kinderen.

    Een waardeloos non-argument dus. Verder veel gezeur over “toon”, maar weinig inhoudelijke argumenten hier.

  12. Ann,

    Ayaan praat een hele grote groep mensen naar de mond, wat dat je niet opgevallen?
    Ayaan praat een hele grote groep mensen naar de mond die het gewoonweg geweldig vinden wat ze allemaal uit haar mond krijgt. Te stoer vinden ze het, dat ze durft uit te komen voor haar mening, die niet geliefd is onder moslims.

    Grappig Ann, dat je hirsi Ali vergelijkt met een tandarts en moslima’s, zoals ik, met kinderen.
    Ayaan denkt dat ze geweldig intelligent bezig is, als je het mij vraagt want ze gaat maar door en door en door, ze gaat maar door en door met moslims de grond in stampen.
    Voordat ik moslim werd (Ik ben een NL moslima, die niet getrouwd was toen ze zich bekeerde en de man waar ik nu mee samen was heb ik pas later leren kennen), zag ik al hoe mensen op verjaardagen, lekker in een groepje, zaten af te geven op de allochtonen, ik zag al hoe ze Moslima’s de grond in zaten te boren. Toen was ik jong, het is alleen maar erger geworden en wat doet Ayaan, ze gooit nog wat olie op het vuur.
    En jij ziet dat niet??

    Jij zeurt dat we alleen over de toon praten maar juist in dit klimaat is de toon belangrijk, als je dat niet ziet, moet je je oogkleppen maar eens af doen en praat met een échte moslim. Ga niet af op een ex-gedwongen-moslima met slechte culturele ervaringen.

  13. Mevrouw Meulenbelt, U lijkt me een hele lieve, intelligente vrouw, met absoluut het hart op de juiste plaats. Toch vrees ik dat U het wat betreft Uw kijk op de islam en op de kritiek van mevrouw Hirsi Ali volstrekt bij het verkeerde eind heeft.

    U en velen met U denken waarschijnlijk dat de critici van de islam niet het beste voor hebben met de moslims in dit land. Niets is echter minder waar: zij menen juist dat een modernisering en liberalisering van de eeuwenoude islamitische leefregels een noodzakelijke voorwaarde is voor een succesvolle samenleving met deze geloofsgemeenschap. Dit alles met als doel ervoor te zorgen dat de islam hier daadwerkelijk is om te blijven, en niet om te gáán.

  14. Doe niet zo neerbuigend Klefbeer. Het is nogal ouderwets seksistisch om te proberen me weg te zetten als een lief vrouwtje dat niet weet waar ze het over heeft. Ik volg de zogenaamde islamcritici op de voet. De meesten van hen weten stuitend weinig over de islam en over moslims. Ik zie van de meesten niet dat die het beste voor hebben met moslims in dit land, integendeel. En modernisering en liberalisering is niet iets wat je van boven af op kunt leggen en al helemaal niet als je niet weet waar het over gaat. Dat lijkt toch iets te veel op het oude kolonialisme van wij weten wat goed is voor de inboorlingen. Kijk liever naar de emancipatieprocessen binnen de migrantengroepen die al bezig zijn. Die zitten niet te wachten op ‘islam critici’, daar hebben ze geheel terecht geen boodschap aan. Aan Hirsi Ali hebben ze in overgrote meerderheid ook geen boodschap. Je zou eens kunnen bedenken of daar geen goede redenen voor zijn.
    Dus als jij hoort bij de minderheid onder de critici van de islam die wil dat de moslims blijven, een fris nieuw geluid, vertel dan eens wat je voorstelt om te doen. Behalve kritiek leveren. Heb je iets in je hoofd van een strategie? Ken je de stromingen binnen de islam die de voorhoede vormen van een op Europese leest geschoeide islam? Die hebben erg veel meer invloed op de Nederlandse moslims dan Hirsi Ali. En terecht.

  15. En Ann, met uitspraken als ‘de islam is een gevaarlijke religie enzovoorts’ hoef je echt niet op mijn weblog te zijn. Lees de spelregels. Ik accepteer zulke oordelen over een gehele religie en een gehele bevolkingsgroep niet.

  16. Het is ook niet zo moeilijk om meer te weten van islam dan sommige belijdende moslims door gewoon de koran te gaan lezen en eens in de wereld rond te kijken welke vruchten belijders van de betreffende godsdienst voortbrachten. Ik denk dan vooral aan liefdadigheidsprojecten, maatschappij-opbouw en realisatie van onderwijsmogelijkheden. Zeg maar een naastenliefde op gelijk niveau.

    Een bredere blik op de betreffende levensovertuiging kan worden opgebouwd vanuit een zekere onbevangenheid bij het stellen van [b]kritische vragen[/b]over culturele gebruiken, kanttekeningen bij een masculiene schuld- en schaamtecultuur en de bereidheid de eigen mening ter discussie te stellen en waar nodig op basis van argumenten te herzien. Natuurlijk kun je met zo’n oriëntatie weinig zeggen over individuele moslims al was het maar omdat ook binnen islam een diversiteit aan rekkelijkheid en verstarring bestaat.

    Ik vind overigens niet dat iemand per sé zou moeten willen dat ‘de moslims’ moeten blijven. Ik vind het evenzeer van gezond verstand getuigen om gewoon kritische kanttekeningen bij maatschappelijke misstanden te plaatsen. Ook als dit maatschappelijke misstanden rondom minderheidsgroeperingen betreft.

    Er valt wel wat nuancerends te zeggen over de argumenten die Mohammed Benzakour in het stuk dat hier geplaatst werd opvoert:
    Hirsi Ali was behoorlijk meer genuanceerd dan het beeld dat hier van haar neergezet wordt. Over de duiding van de profeet Mohammed antwoordde zij op een vraag van een journalist en voegde zij zeer helder toe dat ze haar antwoord relateerde aan huidige westerse maatstaven. Beide zaken laat Benzakour weg en zo zet hij een verwrongen beeld van (de volksvertegenwoordiger zonder last of ruggespraak) Hirsi Ali neer.

    Ik vind het uitstekend dat Benzakour met een maar-zij-dan-redenering komt als het om gescheiden zwemmen van joodse kinderen gaat. Ook die zaak kan wat mij betreft kritisch worden belicht en becommentarieerd. Misschien kan er dan eens een discussie ontstaan of ’s mensen religieuze hobby van welke geloofsleer dan ook door mensen moet worden opgebracht die er niets mee hebben en die graag zouden zien dat een scheiding tussen overheidsfinanciering en godsdienst zou worden doorgevoerd juist vanwege het statement van gelijke monniken gelijke kappen. Er zou bijvoorbeeld best eens gedacht kunnen worden over een basispakket aan onderwijs en maatschappelijke bagage voor elke ingezetene en wat mensen om welke hen moverende redenen dan ook als extra onderwezen wensen te zien aan hun kroost in de eigen tijd en voor eigen rekening te laten onderwijzen.

    Ik begrijp overigens niet waarom Benzakour zo denigreren over een kont en een tiet spreekt. Het menselijke lichaam komt op mij juist over als een prachtig doordacht ontwerp. Iets van dat prachtige ontwerp en de ontwerper straalt dan af op de aangehaalde woorden uit oude tijden. Ook het ‘argument’ dat vrouwen uit blijf-van-mijn-lijf huizen niets meer met Hirsi Ali te maken zouden willen hebben zal hooguit opgaan voor een deel van die vrouwen. Sommigen zien het niet zitten om de eigen ankerpunten kritisch bevraagd te krijgen. Dat is hun goed recht zoals het een goed recht is van een parlementariër om kritische vragen te blijven stellen.

    Zoals er moslima’s zullen zijn die zich(?) beledigd voelen door Hirsi Ali, zo zullen er ook zijn die blij zijn dat er eindelijk eens iemand vigerende problematiek bij een deel van hen onomwonden benoemt. Ik vindt het een slechte zaak als religieus sentiment en ressentiment de vrijheid van meningsuiting zou beknotten, als welhaast uitschuifbare lange tenen beperkingen zouden opleggen aan een maatschappelijk discours over het soort van cultuur dat ingezetenen bijvoorbeeld over een jaar of vijfentwintig graag gestalte zouden zien worden gegeven in de nederlandse maatschappij.

  17. Het wordt een beetje eentonig, sjun. Steeds maar weer die autochtone mannen, ik neem tenminste aan dat jij er ook een bent, die denken te kunnen weten dat er moslimvrouwen zijn die blij zijn ‘dat iemand eindelijk eens de vigerende problematiek benoemt’. Ik denk dat jij niet veel moslima’s kent anders zou je dat niet zeggen. Hirsi Ali benoemt namelijk niet de problematiek zoals het overgrote deel van de moslimvrouwen die ervaren, integendeel. Met haar uitingen tegen de islam is ze meer een deel van het probleem dan een deel van de oplossing. De moslima’s die ik ken, en dat zijn er ondertussen veel, zoeken hun inspiratiebronnen, hun woordvoerders, hun koplopers, hun bondgenoten echt elders. Er is inmiddels een massa vrouwen – en mannen overigens, die veel dichter bij de Nederlandse moslimvrouwen staan die zich aan het emanciperen zijn, dan Hirsi Ali. Hirsi Ali blijft vooral de lieveling van rechts, degenen die anti-migrant, anti-islam, neoliberaal, atheistisch enz. zijn. Dat wordt steeds maar weer ontkend en ondertussen steeds maar weer bevestigd.

  18. Ik maak uit je opmerking op dat de persoonlijke kenissenkring als een indicatie gezien wordt voor het onderscheiden van wat plaatsvindt. Soms echter zit zo’n kennissenkring benodigde distantie tot onderscheid in de weg. Te uwer informatie, ik heb moslims en moslima’s in mijn kennissenkring en verneem van enkelen van hen soortgelijke verhalen als Ayaan Hirsi Ali poneert. Graag merk ik daarbij op dat zij, evenals Ayaan Hirsi Ali, zich genuanceerder uitdrukken dan een deel van de kretologie OVER Hirsi Ali die ik hier mocht waarnemen.

    Ik ben met je eens dat onomwonden kritiek niet altijd even positief uitpakt. Een uiting tegen culturele tradities, waaronder islam, leidt nogal eens tot pijn aan soms uitschuifbaar overkomende lange tenen. Derhalve werkt uitspreken van misstanden zonder over eieren te lopen nogal eens contraproductief uit. Betekent dit dan dat er geen enkele wanklank meer zou moeten klinken? Mij dunkt dat je juist dan mensen niet serieus neemt maar hen als onmondige kinderen behandelt die nauwelijks in staat zijn met feedback om te gaan.

    Of Hirsi Ali lieveling van rechts is laat ik in het midden, in die kringen ben ik niet bekend. Ik zou het jammer vinden als je die opmerking plaatste om mijn opmerkingen ridiculiserend terzijde te kunnen schuiven en me van een antimigrantenetiket te voorzien terwijl er wel degelijk maatschappelijke misstanden waarneembaar zijn. Ook van het soort dat Hirsi Ali aankaart, al gaan die geenszins voor alle moslima’s op.

    Kunnen misstanden benoemd worden? Is het mogelijk op soortgelijke wijze doorheen een vals overkomende toonhoogte te zien bij types als Hirsi Ali dan het mogelijk is bij behoorlijk religieus geïnspireerden? Waarom zou je bij de ene wèl en bij de andere geen geduld of begrip betrachten in een poging de bedoelingen van mensen te verstaan die zich minder diplomatiek weten uit te drukken in hun streven naar verbetering van alledaagse levensomstandigheden?

  19. Sjun, twee dingen: mijn inschatting van de aanhang van Hirsi Ali baseert zich niet alleen op moslims in mijn vriendenkring, maar ook op mijn contacten met een groot aantal organisaties. En daarnaast op de reacties in de media en op websites, waaronder de mijne. Plus de politieke aanhang die goed is geregistreerd. Plus het feit dat Opzij naarstig geprobeerd heeft om aanhangers onder de moslima’s te vinden en niet verder kwam dan een klein handjevol, terwijl er hier een half miljoen wonen, en echt niet allemaal van het soort waar rechts zich graag achter verschuilt, die te onderdrukt zouden zijn om hun mond open te doen.
    Verder is de aanhang onder de autochtonen ook behoorlijk geriegistreerd, je hoeft alleen maar te kijken naar wie Hirsi Ali keer op keer bijvallen, ongeacht wat ze doet of zegt, zou ik haast zeggen, en welke websites haar blind volgen. Autochtoon, en overwegend van de antimigrantenbrigade.

    Tweeds: de misstanden worden wel degelijk benoemd en werden al benoemd nog voordat Hirsi Ali op het tapijt verscheen. Ik ken een hele reeks van initiatieven en organisaties en parlementsleden die zich bezig houden en hielden met eerwraak, mishandeling, besnijdenis enzovoorts. Die vinden over het algemeen Hirsi Ali iemand die wel graag haar mening zegt in de media, maar het af laat weten als het aankomt op samenwerking of het ondersteunen van maatregelen om echt wat aan die misstanden te doen. Ook onder de organisaties die op allerlei manieren bezig zijn met de emancipatie van moslimvrouwen heeft Hirsi Ali dus geen goede naam.

    Toevallig dat die samenwerking er niet komt is het natuurlijk niet. Hirsi Ali richt haar pijlen vrijwel uitsluitend op de islam. De vrouwen waar het om gaat, ook de voorhoede, vindt dat niet het probleem. Integendeel: door nog negatiever te gaan denken over de islam wordt het klimaat waarbinnen Nederlandse moslima’s aan hun emancipatie werken nog moeilijker. Naast gerichte actie op de genoemde specifieke problemen gaat het om een sociaal beleid: werk, taallessen, beter wonen, opleidingen, verbeteringen in de buurten. En daar moet je uiteraard niet voor bij de VVD zijn. Dus ook niet bij Hirsi Ali.

    Voor mij zijn dat feiten, sjun.

  20. Anja, mogelijk is er iets mis gegaan met bewerking van mijn reactie. Bij deze een tweede poging.

    Ik neem direct van je aan dat je diverse contacten met mensen en organisaties hebt opgebouwd Anja. Dat neemt echter niet weg dat er wel degelijk sprake kan zijn van hetgeen Ayaan Hirsi Ali aangeeft, zoals er ook sprake kan zijn van een negatief effect van haar politieke agendering. Ik ben met je eens dat er ook blinde volgers van Ayaan bestaan zoals ook blinde verketteraars zich aandienen…

    Kijk bijvoorbeeld eens naar de amsterdamse integratiediscussie: http://www.amsterdamleeftsamen.nl/nieuws_en_achtergronden/Samenvatting_integratiediscussie.html

    Ik citeer even:
    [Quote]———-
    Moslimvrouwen keihard voor hun emanciperende lotgenote

    Khadija (7 januari 2003) heeft een heel ander verhaal: de emancipatie van de moslimvrouw wordt tegengehouden door de eigen groep. Moslimvrouwen zijn niet solidair met moslimvrouwen die zelfstandiger en zelfbewuster door het leven willen gaan. Integendeel, deze vrouwen kunnen rekenen op een flinke dosis minachting. Ze vertelt over de vrouw die door manlief als boksbal wordt gebruikt. In plaats van haar te helpen, praten alle vrouwen uit haar familie en kennissenkring op haar in dat ze het goed moet gaan maken met haar man. “Want ach, we zijn allemaal wel eens geslagen en ach, dat hoort er allemaal bij”, schrijft Khadija.

    Saira (16 januari 2004) heeft nog een ander voorbeeld. Een jaar of tien geleden was er een lobby gestart onder moslimvrouwen in de omgeving van Alkmaar om een islamitisch opvanghuis voor vrouwen te openen. De filosofie erachter: bij de reguliere blijf-van-mijn-lijf huizen worden vrouwen alleen maar gestimuleerd om te scheiden, maar de islamitische variant moet terugkeer van de vrouw naar het gezin bewerkstelligen.

    Gemeente Amsterdam en Nederlandse overheid: verbied de hoofddoek niet

    Kortom: het dragen van een hoofddoek is volgens deze vrouwen helemaal geen vrije keuze, maar kiezen voor de makkelijkste weg om de confrontatie maar niet aan te hoeven gaan. Maar gemeente Amsterdam en Nederlandse overheid, verbied het hoofddoekje niet, waarschuwt Khadija. Dat zal er alleen maar toe leiden dat de moslimvrouw wordt teruggeschopt in haar huis. Dit keer niet door haar man of haar familie of de gemeenschap maar door de Nederlandse overheid. Want een moslimvrouw die krijgt opgelegd dat ze buitenshuis haar hoofddoekje moet afdoen, blijft liever thuis zitten en laat de kansen om mee te doen aan het openbare leven in Nederland, zoals ouderavonden en Nederlandse les, liever aan zich voorbijgaan. Khadija: “Ik zie de conservatieve moslimmanen al in hun handen wrijven!”

    Jasper (23 september 2003) heeft nog wel een tip voor de ongeëmancipeerde moslimmannen en vrouwen: laat al deze zogenaamde moslima’s en moslims een naar Casablanca, Marrakech, Ankara of Istanbul afreizen en zich daar net zo gedragen als hier. De meeste mensen zullen hen daar vreemd aankijken, net zoals Nederlandse migranten in Australië die zich gedragen alsof ze in de jaren vijftig leven.
    ———-[/quote]

    Het lijkt me dus helemaal niet zo verkeerd om eens stil te staan bij de mate van keuzevrijheid die gegund wordt aan hoofddoekdraagsters en vooral eens goed stil te staan bij wat er nu daadwerkelijk in de koran staat over de lichamelijke bedekking. Er staat iets over de vrouwen van Mohammed die volledig bedekt door het leven gingen. Niet iedere moslima is de vrouw van Mohammed. Verder staat er iets over het bedekken van de schaamte. De rest is culturele bagage, een soort wetticisme waarover zèlfs vanuit de Koran nog gediscussieerd kan worden. Het lijkt mij goed dat nederlandse overheidsvertegenwoordigers zich in hun tolerantie zeker niet meer islamitisch dan Mohammed gaan opstellen.

    Overigens mogen mensen van mij een hoofddoek dragen, zolang er maar non-verbaal met hen gecommuniceerd kan worden om een veilig gevoel bewerkt te krijgen. Uit het bovenstaande citaat blijkt dat de hoofddoek sommige moslima’s meer bewegingsvrijheid oplevert. Het lijkt me goed aan dit gegeven niet voorbij te gaan maar maatschappelijke misstanden als beperking van keuzevrijheden aan de kaak te blijven stellen zonder dat er meteen weer een rechtse sticker geplakt hoeft te worden.

    Zo lijkt het me ook uitstekend dat mensen hun bedenkingen blijven uiten om tijdig tegen te gaan dat Van hen of hun kinderen een soortgelijke dracht geëist gaat worden om veilig over straat te kunnen. We leven in een betrekkelijk vrij land Anja. Die vrijheid blijft wat mij betreft permanent belicht in bewaakt om tegen te gaan dat maatschappelijke problematiek uit het midden-oosten in ons land geïmporteerd wordt.

    Je doet een pleidooi voor sociaal beleid: werk, taallessen, beter wonen, opleidingen, verbeteringen in de buurten. Een uitstekende zaak. Het lijkt mij daarbij van eminent belang om van mensen eigen bijdragen te vragen opdat zij niet als onmondige kinderen in een zoveelste welzijnstraject gesleept worden maar met opgeheven hoofd kunnen verkondigen onder andere door eigen inspanningen op een weg naar boven zijn beland.

    Werken mèt mensen geeft werker en bewerkende meer voldoening dan werken voor mensen de bewerkte biedt.

  21. Jij haalt uit de interessante discussie op amsterdam leeft samen natuurlijk net weer het meest negatieve deel over moslima’s onder elkaar. Waarom doe je dat eigenlijk? Waar bemoei je je eigenlijk mee? Uiteraard zijn er bij emancipatiebewegingen ook spanningen tussen de vrouwen onderling, dat hadden we in mijn golf vrouwenbeweging uiteraard ook.
    Dat angstvisioen van ‘onze’ vrijheid die permanent bewaakt zou moeten worden zorgt alleen maar voor een volstrekt onconstructieve paranoia. Over de hoofddoeken kunnen we ondertussen echt wel ophouden. Je helpt niemand in haar keuzevrijheid met je oordelen over de islam. Laat dat echt maar aan de vrouwen zelf over.
    En over het sociaal beleid: uiteraard gaat dat ook over de eigen bijdragen van mensen anders was het geen sociaal beleid.

  22. Ik kom met een voorbeeld dat een ander licht op de zaak werpt omdat ik het elementair vind om een discussie niet met sentimenten maar met argumenten te voeden. Je zou dat zelf ook kunnen doen als het bijvoorbeeld om Ayaan Hirsi Ali gaat zodat er een meer genuanceerd verhaal verspreid kan worden dat mensen uitnodigt om bij terechte grieven stil te staan.

    We hebben in ieder geval vanuit dit voorbeeld kunnen constateren dat Ayaan wel degelijk bestaande misstanden aankaart. Gezien zij volksvertegenwoordiger is en geen welzijnswerker, vindt ik het onlogisch dat ze ineens zou dienen bij te dragen aan bewerken van oplossingen. Ze is immers geen beleidsvoerder maar bewaker van beleid en aankaarter van misstanden. Waar zij daarbij over de schreef gaat is het aan haar fractieleden, kamerleden, pers en burgers om haar in genuanceerde bewoordingen te wijzen op neveneffecten van al te doldrieste uitspraken. Van wie daarin wat meer wat mag wat mij betreft meer verantwoordelijkheid gevraagd worden dan bewerking van verkettering.

    Je kunt een mening tot angstvisioen verklaren, een ander kan dat ook inzake een andere mening of constatering. Het goedgeloof dat alles vanzelf wel goedkomt heeft bijvoorbeeld te Amsterdam Oud-West enige onhandelbare en nauwelijks aanspreekbare individuen opgeleverd. Goedgeloof lost dit niet op, tijdig inspringen en man en paard blijven benoemen bewerkt naar mijn idee eerder een oplossing.

    Het valt me op dat je nogal kort door de bocht gaat om me neer te zetten. Welk oordeel over de Islam schrijf je me precies toe Anja? Dan weet ik waar ik me wat nader kan verduidelijken. Als het gaat om keuzevrijheden kan ik je aanbevelen eens wat bioscopen in de hoofdstad te bezoeken en daar diverse vrouwen en meisjes te gaan interviewen die te maken hebben met een hondse of haantjesbehandeling vanwege het (vermeende) feit dat ze geen hoofddoek dragen. Sommige vervelende jochies hebben daarin een excuus gevonden voor onbeschaamd gedrag. Gedrag waarop zij kennelijk niet of nauwelijks buitenshuis worden gecorrigeerd. Dat lijkt me niet een probleem dat uit goedgeloof of bestwil onder het tapijt geschoven zou moeten worden.

    Ik zie dat we inzake sociaal beleid nader tot elkaar komen. Gezamenlijk valt er iets te winnen door gezamenlijke inspanning. We geven er naar mijn idee blijk van een ander uiterst serieus te nemen door ergernissen en misstanden gewoon te benoemen. Doen we dat om de lieve vrede niet, dan behandelen we die ander in mijn optiek eigenlijk als een nauwelijks serieus te nemen onmondig kind. Dàt emancipeert naar mijn idee zeker geen mensen.

  23. Ik heb al tot vervelens toe uitgelegd wat mijn fundamentele bezwaren zijn tegen de uitspraken Hirsi Ali en het beleid dat ze voert. Welzeker moet een politicus nadenken over oplossingen en niet alleen misstanden aankaarten. En ik vind niet dat ze misstanden benoemd, omdat ze alles wat er mis is, zoals vrouwenmishandeling, wil wijten aan de islam. Dat is dom en contraproductief.
    En niemand hier beweert dat je wangedrag of aantoonbare misstanden niet moet benoemen of er niets aan moet doen, dus kom daar niet mee bij mij aanzetten.

  24. Hirsi Ali voert geen beleid want ze is geen bewindsvoerder. Zij vult haar rol van volksvertegenwoordigster in de senaat op haar eigen wijze, dus zonder last of ruggespraak, in zoals jou het eveneens vrij staat die rol naar eigen goeddunken in te vullen. Ik vraag me af of Ayaan Hirsi Ali daawerkelijk alles dat er mis is wijt aan Islam. Het lijkt mij een toeschrijving, gebruikt ter recitatie om een karikatuur van Ayaan Hirsi Ali te bewerken die eenvoudig kan worden geridiculiseerd.

    Ayaan Hirsi Ali kaart misstanden aan en loopt niet om als daarbij godsdienstige kaarten worden gespeeld om achterstelling van een vermeend legitiem tintje te voorzien. Soms maakt zij daarbij missers en krijgt zij terechte kritiek. Soms komt het ook voor dat mensen gewoon slecht lezen of luisteren naar wat Hirsi Ali daadwerkelijk zèlf heeft gezegd. In een open debat waarin zonder verkettering kan worden doorgevraagd komen die zaken en de zaken die ze wenst aan te kaarten vanzelf aan het licht.

    Ik ben blij dat we het eens zijn over het benoemen en aanpakken van misstanden Anja.

  25. [b]Hirsi Ali kandidaat voor Nobelprijs voor de Vrede[/b]

    Maandag 16 januari, OSLO – Het Noorse parlementslid Christian Tybring-Gjedde heeft Ayaan Hirsi Ali voorgedragen voor de Nobelprijs voor de Vrede. „Ik kan mij geen betere kandidaat voorstellen. Zij strijdt voor gelijkwaardigheid, gelijkheid, de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van religie. Met als inzet haar leven”, stelt hij, refererend aan de bedreigingen die aan Hirsi Ali’s adres zijn geuit.

    Tybring-Gjedde is volksvertegenwoordiger voor de populistisch rechtse Volkspartij. Hij zegt echter geen politieke munt te willen slaan uit de nominatie van een vrouw van buitenlandse afkomst. „Iedereen die vrijheid belangrijk vindt, moet de waarden steunen waar zij voor staan. Veel mensen praten over mensenrechten, maar weinigen durven echt iets te doen” , verklaart hij in een interview met de Noorse krant Dagsavisen. De Nobelvredesprijs wordt elk jaar op 10 december, de sterfdag van Alfred Nobel, uitgereikt in Oslo. Een vijfkoppig comité kiest de winnaar en maakt deze in oktober bekend. De deadline om iemand voor te dragen is echter al op 1 februari. Alleen parlementsleden, ministers, professoren, leden van internationale gerechtshoven, voormalige Nobelprijswinnaars en leden van het Nobelcomité hebben het recht iemand te nomineren. Om speculaties en teleurstellingen te voorkomen, wordt verzocht hier geen mededelingen over te doen. Toch lekken er elk jaar weer namen uit en wordt er in de weken voor de bekendmaking druk gespeculeerd. Voorgaande jaren lekte uit dat onder andere George Bush, popzanger Bono en de Oekraïnse president Joesjtsjenko genomineerd waren. Voor de Nobelprijs voor de Vrede 2006 zijn in Oslo echter nog maar weinig namen genoemd. Het is dus niet bekend tegen wie Hirsi Ali het allemaal moet opnemen. De enige zekere kandidaat is de oud-president van Finland, Matti Ahtisaari. Hij is voorgedragen door het Finse parlement vanwege zijn rol in het vredesproces in Atjeh. Vorig jaar kwam er voor 1 februari een recordaantal van 199 nominaties binnen bij het Nobelcomité. Tybring-Gjedde geeft toe dat zijn nominatie van Hirsi Ali controversieel is. „Het zou een moedige keus zijn van het Nobelcomité. Naar mijn mening hebben we de afgelopen jaren te veel ongevaarlijke vredesprijzen gehad.” Afgelopen december ontvingen het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) en diens directeur Mohammed el-Baradei de Nobelprijs. Op zich is het niet opmerkelijk dat juist een Noorse politicus een Nederlander nomineert. De Noren zijn sowieso actief in het voordragen van kandidaten voor de prijs die in hun hoofdstad wordt uitgereikt. Bovendien leidde de moord op Theo van Gogh ook in Noorwegen tot heftige discussies over de islam en de vrijheid van meningsuiting. Hirsi Ali publiceert wel eens debatartikelen in Noorse kranten. Twee jaar geleden ontving zij bovendien al een Noorse mensenrechtenprijs van het onafhankelijke Human Rights Service. De organisatie meende dat Hirsi Ali Europa’s meest vooraanstaande politicus op het gebied van integratie is.

    bron: http://www.eindhovensdagblad.nl/regioportal/ED/1,1478,2545-Buitenland-Nieuws!Buitenland!__3034894_,00.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *