Dibi wil media educatie

070703ek-044.jpg

Goed idee van Tofik Dibi van Groen Links. Media educatie. Hij wil daartoe een wetsvoorstel indienen. Een fragment uit de toelichting:

Dankzij de verschillende media-uitingen kunnen jongeren overal virtueel aanwezig zijn en zijn hun mogelijkheden om nieuwe dingen te leren en zich te ontplooien groter dan ooit. Tegelijkertijd brengt het reizen door deze media-uitingen ook risico’s met zich mee, omdat kinderen nog niet dezelfde emotionele, sociale en cognitieve vaardigheden hebben als volwassenen. Games kunnen gewelddadig zijn of een verslavende werking hebben. Op de televisie is een rijk aanbod aanwezig van discriminatie, seks en valse schoonheidsidealen. Reclames beïnvloeden kinderen tot het consumeren van ongezond eten of het downloaden van prijzige ringtones. Bij programma’s als Idols worden ze overgehaald een dure sms te sturen om een stem uit te brengen op hun favoriete kandidaat. Op het internet kunnen ze al surfend stuiten op sites met expliciet beeldmateriaal als porno, vechtpartijen en dierenmishandeling. Jongeren kunnen overgehaald worden zich te ontkleden voor hun webcam of gaan contacten aan met ongewenste personen. Andere risico’s van het internet zijn de verspreiding van privacygevoelige filmpjes, digitaal pesten of de ronseling van beïnvloedbare jongeren op extremistische websites. Juist kinderen en jongeren zijn gevoelig voor media-uitingen. De noodzaak is groot om hen te leren om kritisch en weloverwogen om te gaan met het aanbod van de (nieuwe) media. Zij zouden zich bewust moeten worden van de mogelijkheden en van de context van informatie, maar ook van de beperkingen en risico’s van de informatiestromen. De discussie hierover wordt al lange tijd gevoerd. Daarom wordt in dit wetsvoorstel de invoering van het vak media-educatie als kerndoel in het primair, speciaal en voortgezet onderwijs voorgesteld.

Zie vooor het hele wetsontwerp, hier.

7 gedachten over “Dibi wil media educatie

  1. Helemaal geen goed idee. De overheid moet niet betuttelen. Op dit gebied ligt juist een taak voor de ouders. Bovendien is er niets nieuws onder de zon. Zo’n 35 jaar geleden had je al Aloha en de Hitkrant, waar ook schande over werd gesproken toen. Als je die blaadjes nu zou zien lach je om de verontwaardiging van destijds. Bovendien weet de overgrote meerderheid van jongeren heus wel games en reclames een vertekend beeld van de werkelijkheid geven. Jongeren zijn echt niet gek en dom zoals Tofik Dibi schijnt te denken!

  2. Grappig wat mensen opeens ‘betuttelend’ noemen. We vinden het heel gewoon dat de overheid zich bemoeit met onderwijs, en dat kinderen naar school moeten, en dat ouders niet zomaar kunnen zeggen nee dat is nergens voor nodig. We bemoeien ons ook met de inhoud van het onderwijs, zodat kinderen zo goed mogelijk toegerust zijn, in principe. We nemen maatregelen als er gespijbeld wordt. We hebben de leeftijd opgetrokken zodat jongeren in principe niet zonder diploma de wereld in worden gestuurd, omdat we weten hoe weinig kans ze anders hebben. We maken ons zorgen over hangjongeren en bedenken wat we doen kunnen. We maken ons zorgen over kindermishandeling, en hebben het er over waar de grens ligt waar je in het gezin in mag grijpen om de kinderen die weinig verweer hebben te helpen. We vinden het ondertussen heel normaal dat ouders de plicht hebben om hun kinderen te laten vaccineren – ook eens gezien als betutteling. Maar als het gaat om de educatie in het omgaan met een nieuw medium zou dat niet mogen?
    Ouders, van een generatie die opgegroeid is zonder al die mogelijkheden van het internet hebben daar zelf educatie bij nodig. Zij zijn zelden degenen die hun kinderen daarin goed kunnen coachen. Als nieuw medium, ik kan er over meepraten, blijkt er van alles te kunnen gebeuren waar je nu juist niet zoveel greep op hebt. Mensen kunnen anoniem van alles uitspoken op het net. Dus ook met kinderen. Het blijkt nog heel moeilijk om fatsoensnormen te formuleren en grenzen aan te leggen over wat er mag, zoals we die al wel hebben als het gaat over de verspreiding van kinderporno, bijvoorbeeld, of over de grenzen van de mate waarin je laster en smaad mag verspreiden. Zolang er niet meer controle mogelijk is over wat er via het net verspreid kan worden, lijkt het mij uitstekend om kinderen wat weerbaarder te maken, want iets anders stelt Dibi niet voor. Zodat het onderwijs beter toegerust is op de nieuwe media en de effecten ervan. Zodat het onderwijs bij de tijd is. En dat zou dan opeens betuttelend zijn? Dacht het niet.

  3. Ik vind het niet heel gewoon dat de overheid zich bemoeit met onderwijs, hoor dus niet bij dat “we”. Met het voorstel van Tofik Dibi kunnen er weer meer managers komen om te vertellen wat leerkrachten de leerlingen moeten leren, kunnen die leerkrachten, waarvan de politiek vindt dat ze niet zelf weten wat ze hun leerlingen moeten leren, nog meer gedemotiveerd raken en in hun kielzog leerlingen die toenemend gedemotiveerd raken, meenemen. Een en ander moet natuurlijk geadministreerd en gecontroleerd worden, nog meer bureaucratie boven op de moloch die er al is.
    Mijn zoon heeft het moeilijk gehad in het eerste jaar van het voortgezet onderwijs, is twee week thuis gebleven. Er is van veel kanten aan gewerkt opdat hij zich weer een beetje gelukkig voelde op school. Nodigt de ‘zorgcoördinator’ mij aan het eind van het schooljaar uit voor een evaluatiegesprek. Heeft hij het uitgebreid, met papieren er bij over dat de inspectie het moeilijk zal hebben met mijn zoons vele absentie. Waar hebben we nou over? Over hoe het nu met mijn zoon ging?
    Er is een “wij” waar ik mij wel toe reken en die “wij” hebben de overtuiging dat het kind in z’n ontwikkeling de mensheidsontwikkeling versneld opnieuw doormaakt. Het geschiedenisonderwijs op de Vrije School speelt daar op in met de verhalen uit oude culturen, o.a. de Griekse en Noordse mythologie, de Romeinen met hun wetten in de zesde klas als de kinderen geïnteresseerd raken in normen en waarden; de ontdekkingsreizen een jaar later als de kinderen de wereld gaan ontdekken. Komt die Plasterk met de Canon verplicht voor acht- tot veertienjarigen. Aantasting van de vrijheid van onderwijs is te soft uitgedrukt.
    En ik wist niet dat inentingen tegenwoordig verplicht zijn. De lichamelijke ontwikkeling van het kind verloopt niet gelijkmatig en heeft soms kinderziekten nodig voor een volgende stap. Als kinderen die kinderziekten niet meer mogen door maken zullen ze andere impulsen nodig hebben om zich aan te ontwikkelen, impulsen die misschien wel eens erger kunnen zijn. Gelukkig konden wij nog kiezen toen onze kinderen klein waren en hebben we voor sommige ziekten de kinderen wel laten inenten, omdat we de risico’s niet aandurfden en voor andere niet.
    In de reguliere landbouw worden kunstmest en lanbouwgiffen gebruikt en er moeten iedere keer weer nieuwe giffen bedacht worden om de gewassen te beschermen tegen invloeden van buitenaf.
    De overheid probeert in het onderwijs ook met kunstmest en giffen leerlingen voor iets klaar te stomen en de problemen worden steeds groter en de overheid bedenkt steeds nieuwe giffen in de vorm van wetten en de moloch wordt steeds groter en het einde is nog niet in zicht.
    Overheid: betutteling schaadt de gezondheid, betutteling is dodelijk.

    Groet,

  4. Gebeurt al.

    hier
    en hier

    Terzijde: we wilden Dibi e-mailen om hem te laten zien wat er allemaal al te koop is op dat gebied en hoe dat zelfs al een schoolbreed leerplan is geworden. Nergens een e-mailadres te vinden. Niet op de site van GroenLinks, niet op de Tweede Kamersite. Niet echt handig voor iemand die het gebruik van nieuwe media wil promoten.

    We traceerden hem uiteindelijk op Hyves. Maar mijn mediawijze collega had geen zin lid te worden van “dat vrolijke clubje”. En als je geen lid bent, kun je iemand geen bericht sturen.

    Tip voor mensen met een uurtje over: ga hier eens kijken.

  5. Moeten we het normaal vinden dat pubers op grote schaal pornofilmpjes op hun mobieltjes hebben staan? En dat er filmpjes van ontklede klasgenoten worden rondgestuurd? Ik geloof dat er nu wel grenzen overschreden worden en dat daar op een of andere manier een halt aan moet worden toegeroepen. Maar of je dat met wetgeving bereikt betwijfel ik. Mensen raken steeds meer de weg kwijt, denken dat wat kan ook mag. Alleen door een sterk eigen normbesef te ontwikkelen kun je je hiertegen wapenen. Een staat of een kerk kunnen dit niet meer opleggen. Of we de toenemende pervertering van de maatschappij op een gezonde manier overleven vraag ik mij af.

  6. Moeten we het normaal vinden dat pubers op grote schaal pornofilmpjes op hun mobieltjes hebben staan?
    Nee.
    En dat er filmpjes van ontklede klasgenoten worden rondgestuurd?
    Nee
    Maar of je dat met wetgeving bereikt betwijfel ik.
    Het gaat niet om de wetgeving, het gaat om het voorstel mediaeducatie in te voeren.
    Overigens zou ik daartegen zijn als die mediaeducatie alleen bedoeld is om jongeren op het ‘rechte spoor’ te houden. Het is een vak en bijkomend voordeel is dat je je bewust wordt van de macht van de media.
    Er zijn ook andere initiatieven. Bij ons komt bureau HALT jaarlijks voorlichting geven over internetpesten, bijvoorbeeld. Ik was erbij en kan je verzekeren dat dat voor leerlingen indringende bijeenkomsten zijn.

    Voor het overige is je klacht van alle tijden, Hendrik Jan.

  7. Ik heb niet Dibi, maar wel anderen over wetgeving gehoord, vooral in verband met die porno, vandaar mijn bedenkingen hier. Verder past dat toch gewoon in maatschappijleer? Of is dat afgeschaft? Wij kregen vroeger tenminste zoiets bij maatschappijleer, daarbij werd ook de vraag voorgelegd of alles wat in de krant staat waar is. Dat kan je nu makkelijk uitbreiden naar nieuwe media en een verstandige omgang daarmee. In weer een nieuw vak zie ik niets. Je kunt wel iedere dag een nieuw vak bedenken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *