Aap uit mouw. Jami

Aap uit mouw, kopt het allochtonenweblog. De SP is niet de enige partij met strubbelingen als dissidente leden via de media hun gelijk proberen te halen en hun positie proberen te verstevigen. Ehsan Jami, de oprichter van een Comité voor ex-moslims, dat overigens nog steeds opgericht moet worden, heeft zichzelf kandidaat gesteld voor het nieuwe PvdA bestuur en liet dat zijn partij weten via het tv-programma Nova. Ook hij is van plan om zijn partij ‘van binnen uit’ te veranderen. Gaat het een trend worden om te pleiten voor partijverandering in de media, en van daaruit je mededelingen te doen, in plaats van in de partij zelf? Hoe het ook zij, ook Jami zal al of niet gekozen worden door de leden, daar is geen ontkomen aan. Zie hieronder, het bericht dat verscheen op het Allochtonenweblog.
Zie hier, scroll terug naar 11 juli.

18 gedachten over “Aap uit mouw. Jami

  1. De SP ervaart nu de keerzijde van succes. Met de toename van het aantal zetels neemt het risico van dissidentie toe.
    Hoe meer zielen hoe meer vreugd gaat niet altijd op. Dat is alleen van toepassing na dit leven.

  2. Dissidentie is er altijd al geweest, Evert. Het verschil is nu dat de media er erg veel meer in geinteresseerd zijn, nu de SP geen splinter meer is, en dissidenten nu makkelijker van de media gebruik kunnen maken om hun punt naar voren te brengen.

    Een ander gegeven bij groter worden is dat voor mensen in de afdelingen de lijnen langer lijken te worden, en de landelijke geledingen binnen de partij zoals de kamers, het partijbestuur, meer op afstand worden ervaren dan in de tijd van ons kent ons en kent iedereen. Je stem telt ook eenvoudig als minder als er meer mensen stemmen. Het is wel om over na te denken hoe we die onvermijdelijke afstand weer wat kunnen verkleinen. Meer direkt kontakt tussen de locale afdelingen en de landelijke laag, denk ik. Hoewel dat ook ligt aan de afdelingen, die kunnen ook meer initiatief nemen – als ik als Eerste Kamerlid gevraagd word ga ik altijd, en ik vind het zelf ook leuk om eens in Rotterdam mee te gaan folderen, bijvoorbeeld. En dan ondertussen horen wat iedereen bezig houdt.

  3. “Dissidenten”. Het begrip alleen al. We leven hier toch niet in de voormalige Sovjet Unie of Rood China!?!

  4. Het verschil is nu dat de media er erg veel meer in geinteresseerd zijn, nu de SP geen splinter meer is, en dissidenten nu makkelijker van de media gebruik kunnen maken om hun punt naar voren te brengen.

    Je vergeet erbij te zeggen dat het komkommertijd is, Anja.

  5. Nog steeds wil ik uitgaan van goede bedoelingen van Ehsan Jami. Maar gezegd moet worden dat hij het -anders dan hij kennelijk zelf denkt- heel onhandig aanpakt. (Tenzij zijn bedoelingen toch niet zo goed zijn).
    In een opiniestuk in de Volkskrant (12 juli jl.) beweert hij “dat een groot deel van de moslimgemeenschap in Nederland de boel weet te verzieken. Nederlanders…zien moslims als zielige mensen uit arme woestijngebieden die tijd nodig hebben om zich aan te passen aan de basiswaarden van hun (d.w.z. de Nederlandse, OM) cultuur.”
    Een “groot deel” van de moslimgemeenschap is sowieso zeer overtrokken, en die bewering over Nederlanders is, indien al ooit waar, volkomen gedateerd.
    Verder zegt hij: “We zien “blanke” Nederlanders massaal overstappen naar de SP.” Alsof dat geheel te wijten zou zijn aan de opvattingen en houding van de PvdA ten opzichte van allochtonen, en niet aan andere aspecten van de PvdA.
    Aan het eind kent zijn generalisatieneiging geen grenzen meer: “Vroeg of laat zullen moslims er toch achter komen dat ze in Nederland leven en niet in Barbaristan. Als zij zich niet conformeren aan de Grondwet, en de wetten en normen en waarden van dit land nier respecteren, wordt samenleven lastig of zelfs onmogelijk.”
    Deze laatste tekst zou geheel uit de koker van Wilders’ PVV hebben kunnen komen. Mijn twijfel aan de goede bedoelingen van Ehsam Jami is al met al wel sterk toegenomen.

  6. Ik vind het een hoopgevend en opmerkelijk verschijnsel dat het uitgerekend allochtonen zijn die de Nederlandse politiek de laatste jaren op haar (of zijn?) kop heeft gezet! Het begon met Ayaan Hirsi Ali, Afshin Ellian, nu Ehsan Jami en Duzgun Yilderim. Ik ziet niet in waarom Ehsan Jami geen goede bedoelingen zou hebben? Alleen maar omdat hij niet in het politiek correcte straatje past van sommigen, of omdat hij zijn mening geeft? Vinden autochtone Nederlanders allochtonen alleen maar acceptabel als ze slechts zeggen wat de autochtone Nederlanders graag horen? Eigenlijk geldt dit natuurlijk ook voor de uitspraken en reacties van Sheich Fawaz Jneid uit Den Haag en Imam Ahmad Salam uit Tilburg.

    Zou de autochtone Nederlandse xenofobie voor een deel uit jalouzie te verklaren zijn? Allochtone intellectuelen hebben meer te zeggen en zijn onafhankelijker in hun meningen dan de autochtone intellecuele elite die altijd min of meer braaf doet wat netjes is en au fond geen tegenspraak van niet-Nederlanders duldt.

  7. Je hebt gelijk, Clara. Ik ben nog zo bezig dat ik nauwelijks merk dat het al hevig komkommert. Alsof er in de wereld niets belangrijkers gebeurt.

    Olav. Wat ik er zo jammer aan vind, is dat er in het politieke en multiculturele landschap van Nederland absoluut ruimte is voor een groep die opkomt voor moslims die niet meer geloven. Ik merkte aan de moslims die ik ken, dat ze geheel bereid waren dat te ondersteunen, met als leidende gedachte dat wij, gelovig en niet gelovig, hetzelfde doel voor ogen staat, namelijk de persoonlijke vrijheid. Voor moslims die weten dat een van de belangrijke verzen in de koran zegt: er is geen dwang in het geloof, is dat een belangrijk principe. Dan is het pijnlijk om te zien hoe Jami daar mee weg loopt, gelovigen ridiculiseert. Ik merk hoe ook de moslims die hem aanvankelijk ruimhartig het voordeel van de twijfel gaven nu afhaken, en evenzeer de mensen die niet meer geloven maar die niet bereid zijn om waar ze vandaan komen, wat hen heeft gevormd, hun familie en hun cultuur een trap na te geven. Eeuwig jammer dus. Want zo snel zal er geen nieuwe figuur opstaan die het opneemt voor het recht om niet te geloven naast het recht om wel te geloven.

    Een van de dingen die ik heb geleerd van de islam, Azizah al-Hibri had het er nog over, dat de oorspronkelijke islam gelooft in geleidelijke verandering. Ik ken veel jonge moslims die in conflict zijn geweest met hun ouders, en er toch voor kozen om het niet op de spits te drijven, niet volledig te breken als het niet hoefde, hun ouders die wel geloofden wel te eerbiedigen. En langs de lijn van geleidelijkheid duidelijk te maken dat ze er anders over dachten. Ik ben zelf iemand die destijds met mijn ouders heeft gebroken, maar ik ben nog altijd gelukkig dat de breuk zo goed en kwaad als het ging geheeld was voor ze stierven.

    Ik heb eerlijk gezegd de indruk dat Jami helemaal niet zoveel geloof had waar hij afscheid van moest nemen voordat hij deze positie innam, en dat maakt hem als raadsman voor moslims die het geloof verlaten niet erg betrouwbaar. Want veel idee wat dat betekent, van welke loyaliteiten je je los moet scheuren, hoe je mensen waarvan je houdt -vluchtelingen, migranten die het toch al niet makkelijk hebben gehad – niet meer kwetst dan je kunt helpen, ik geloof niet dat hij daar veel gevoel voor heeft.

    Nog helemaal afgezien van die vreemde gedachte dat je je een positie binnen een politieke partij af kunt dwingen. Hoe kun je als solist functioneren binnen een team dat samen moet werken? Wat ben je dan aan het doen?

  8. Ach, Victor, wat geestig nou dat je Duzgun Yilderim optelt bij Hirsi Ali en Ellian. Wat hebben die gemeenschappelijk? O ja, het zijn van die allochtonen.
    Wat er is met Jami, wat mij betreft, zie hierboven.

    Dat van die jaloezie wil ik trouwens wel geloven. Soms steken autochtonen wel erg bleek af. Maar jammer nou weer dat je daarbij alleen met de anti-moslim-allochtonen aan komt zetten, en niet met die buitengewoon kleurrijke en geestrijke allochtonen die moslim zijn gebleven. En daar misschien in een nieuwe wereld ook een nieuwe inhoud aan hebben gegeven. Je vind er veel van op mijn weblog.

  9. Veel dank voor de reactie-ruimte en je eigen reactie. Maar ik dacht toch echt dat Sheich Fawaz Jneid en Ahmad Salam geen ant-moslim-allochtonen waren. Trouwens waarom zouden allochtonen niet anti-moslim mogen zijn? Als autochtone Nederlanders anti-christelijk worden, zou men toch ook niet reacties daarop geven zoals in bovenstaande reactie? Ik had zelfs de indruk dat het in veel SP kringen bon-ton is om het christendom belachelijk te maken. Ik had natuurlijk andere allochtone politici en intellectuelen moeten noemen: Aboutaleb, Nehabat Albayrak, Naima Azough, Sadet Karabulut, Kathleen Ferrier, Adjiedj Bakas (volgens mij ook te spellen als Aziz Baks), Anil Ramdas (wel eens ontmoet in Calcutta in 2001) etc. etc. De lijst zou nog langer kunnen worden. Maar zijn ze allen Moslim of gelovige Moslim. Ik had toch duidelijk gesteld dat ik vind dat ook Sheich Fawaz en Imam Ahmad Salam hun meningen moeten mogen verkondigen. Dan mogen Ehsan Jami en Afshin Ellian dat ook.

    Het is niet te ontkennen dat figuren als Ehsan Jami wel media-aandacht weten te genereren. En waarom kunnen Moslims niet zelf uitmaken of ze wel of niet willen breken met hun geloof en in welke mate? Zou men een dergelijk op-eieren-lopen ook hanteren wanneer Gereformeerde Bonders uit hun traditie willen stappen, hoe warm die traditie ook moge zijn? Is men net zo voorzichtig met bijv. het SGP dat zijn subsidie is kwijtgeraakt omdat ze vrouwen niet in hun partij toelaten?

  10. Wat onenigheid in een partij kan gebeuren maar dat het weer via de media moet is weer erg jammer. We kunnen als volwassen mensen het onderling wel uitpraten, waarom moet het weer indirect via de media? Gewoon onnodig en je bereik er niks mee (ja, negatief beeld van je partij).

    Een ding wat zeker nodig is binnen de partij is goede opleiding. De
    SP is sterk gegroeid, nu is het tijd om te richten op de kwaliteit.
    Jan Marijnissen kan wel zeggen van “groeien, groeien en nog eens groeien” maar eerst richten op kwaliteit voor we verder kunnen groeien.

  11. In reactie op Evert Tichelaar zou ik zeggen: de SP heeft altijd zich al gericht op kwaliteit. De tweedekamerleden zijn de besten, zelfs volgens Wouter Bos van de PvdA die dit zegt in het laatste nummer van Vrij Nederland.

    Persoonlijk vind ik dat Duzgun Yildirim gezien de algemene stemming binnen de SP had kunnen vermoeden dat een belangrijk deel van het electoraat van de SP niet op hem zou stemmen, hij beter had kunnen afzien van de senaatszetel. Voorkeursstemmen van een paar afgevaardigden voor de provinciale staten is minder waard dan voorkeursstemmen door bijv. algemene verkiezingen. Ook aan de gemeenteraadsverkiezingen hebben we veel zetelwisselingen te danken.
    Groetem
    Victor van Bijlert

  12. De standpunten over of Yildirim wel of niet vast had moeten houden aan de zetel zijn nu wel bekend, Victor. Binnen de SP lagen die glashelder, 96% tegen, 4% voor. Daar gaan we nu niet weer opnieuw over beginnen.

  13. Victor schrijft: Als autochtone Nederlanders anti-christelijk worden, zou men toch ook niet reacties daarop geven zoals in bovenstaande reactie?

    De vraag is m.i. niet of autochtone Nederlanders die van hun geloof vallen wel/niet dezelfde reacties oproepen, maar waarom allochtonen die van hun geloof vallen dit met alle geweld willen politiseren.

  14. @12 Victor — zaterdag 14 juli 2007 @ 7.23,

    Ja, de SP heeft zeker goede mensen maar we moeten er voor zorgen dat de kwaliteit op peil blijft nu de SP zo is gegroeid. Een tijd geleden was ik op een kadercursus en anderen vonden ook dat er goed geinversteerd moet worden in nieuw kader nu de SP is gegroeid. En ook dat we niet moeten denken nu we zo groot zijn dat we er zijn en dat we moeten oppassen dat we niet de zelfde fouten gaan maken als de PVDA in het verleden.

  15. Evert schrijft: En ook dat we niet moeten denken nu we zo groot zijn dat we er zijn en dat we moeten oppassen dat we niet de zelfde fouten gaan maken als de PVDA in het verleden.

    Gewoon uit nieuwsgierigheid, Evert, welke fouten bedoel je hier precies?

  16. @ Victor (6):

    Nee, het gaat er in het geheel niet om, dat Ehsam Jami niet welke mening dan ook zou mogen hebben. Of dat hij niet zijn geloof zou mogen verlaten. Dat suggereer ik nergens. Als ex-moslim en PvdA-lid zou hij alleen beter moeten weten dan al die generaliseringen die hij debiteert. En dat maakt mij wat wantrouwig. Hij geeft hoog op van Ali Magan en Ellian, dus ik vraag mij af, wat hij precies in de PvdA nog wil. Hij feit dat hij allochtoon of autochtoon is maakt mij verder niets uit.

    @ Anja (7):

    Dat ben ik geheel me je eens, Anja. Vanmiddag nog zag ik op de NMO een jonge vrouw, die haar islamnitisch geloof vasthield en daarnaast voor haar vrijheid koos om aan voetbal te doen. Haar ouders konden het na verloop van tijd aanvaarden en waarderen. Dit soort ontwikkelingen heeft tijd nodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *