Tegen de bimbocultuur: Stine Jensen

stineleiden-14.jpg
(Stine Jensen)

Het is weer bijna 8 maart, Internationale Vrouwendag, en er zijn vele bijeenkomsten en lezingen met vrouwenthema’s. Gisteren gaf Stine Jensen de Annie Romein-Verschoor lezing aan de Universiteit in Leiden, en ik was door Greta Noordenbos uitgenodigd als co-referent. Hier.

stineleiden-15.jpg

Ik ga niet zo vaak meer in op uitnodigingen om het over feminisme te hebben, omdat ik het gevoel heb alles nu wel zo’n beetje gezegd te hebben, en omdat ik denk dat het tijd wordt voor de volgende generatie. Maar deze nam ik aan, ik vind Stine Jensen leuk, ze heeft een geestige en bij de tijdse manier om een thema aan de orde te stellen dat al oud is, beelden van mannelijkheid en vrouwelijkheid, maar nu een nieuwe invulling krijgt omdat de tijden zijn verandert. Wat we nu zien is de nieuwe hoerigheid die het vrouwbeeld beheerst, en een zij is een van de initiatiefnemers van het Beperkt Houdbaar Manifest (hier), dat protesteert tegen de druk waar vrouwen onder staan om van alles aan hun lichaam te laten bijsnijden en opspuiten, inclusief het laatste lichaamsdeel dat we nog gewoon mochten laten zoals het was: de schaamlippen. Opnieuw wordt het vrouwenlichaam vercommercialiseerd, sex sells, erger, sexism sells.

stineleiden-11.jpg

stineleiden-12.jpg

stineleiden-10.jpg

stineleiden-9.jpg
(Greta Noordenbos)

stineleiden-8.jpg

stineleiden-6.jpg

stineleiden-4.jpg

stineleiden-5.jpg

stineleiden-3.jpg

Ik hoop dat de tekst van haar lezing beschikbaar komt, met de beelden en filmpjes, die niet makkelijk na te vertellen zijn. Ooit de verborgen seks gezien in Sapman?

Hoe dan wel, als we wel de lust willen maar niet als object behandeld en gebruikt? Zie India Arie, die zingt: ben ik geen dame als ik geen panty draag? Hier.

Ik had het er erg naar mijn zin. Leeftijdsgenoten die naar me toe kwamen, die me herinnerden aan vroeger, die glorietijd van de vrouwenbeweging die de jongeren niet hebben meegemaakt, maar ik stond na afloop ook nog in heftige discussie met een groep veel jongere vrouwen – wat ik leuk vond om te zien dat weliswaar de tijden veranderen, maar dat we over de generaties heen ervaringen en meningen en vragen uit kunnen wisselen.

stineleiden-2.jpg

stineleiden-1.jpg

Mijn tekst, in reactie op wat Stine zei, komt ook nog.

13 gedachten over “Tegen de bimbocultuur: Stine Jensen

  1. Mijn leerlingen in VWO-6 zien Paris Hilton als rolmodel, vragen zelfs een chihuahua voor hun verjaardag, kijken TMF, dragen veel te korte truitjes en willen paaldansen. Zou dit over gaan?

    Aanvankelijk zag ik er de humor van in, maar het duurt wat lang, deze fase.

    Aan de andere kant, ik zag zelf ook pas ver na VWO-6 dat het om de inhoud gaat. Het is een heel geleidelijk proces, onder invloed van studie, boeken, tv, films, politiek.

    Ben erg benieuwd naar jouw reactie op wat Stine zei!

  2. Fraai verslag, Anja! En je verwijst -misschien niet gemerkt?-al naar de tekst van de lezing van Stine: onder je knop HIER. Op de uitnodiging staat links van haar foto een te downloaden pdf-bestand van haar lezing. Alleen ontbreken daaraan de boeiende beelden!
    Ben benieuwd naar jouw reactie op Stine’s bijdrage!

  3. Ja, de tekst van Stine is te vinden via de website over de Annie Romein lezing, maar helaas zitten daar de beelden niet bij en die maken nu juist dat de woorden tot leven komen – ik hoop dat daar nog iets aan gedaan wordt.

    Tekst van mij komt er aan.

  4. Gelukkig maar dat er steeds meer mensen in dit land ook wezenlijk ànders durven te denken dan wat de terreur van de – al dan niet “intellectuele” (of zelfs “progressieve”) – middenmoot ons meent te moeten dicteren. Het is tijd voor een nieuwe (culturele) revolutie, de veelvormige zaden daarvoor liggen m.i. sowieso voor het grijpen: http://www.eenlandeensamenleving.nl

    En laten we daarbij in godsnaam ook niet de onlangs overleden Robert Jasper Grootveld vergeten te eren. Bijna vijftig jaar strijd tegen de “misselijkmakende middenstandsmentaliteit” waaronder dit land nog altijd zo gebukt gaat, zou toch met heel wat méér eerbetoon mogen worden gehonoreerd dan de treurige twintig condoleances die Condoleance.nl tot nu toe heeft weten te vergaren: http://www.condoleance.nl/registers/register_11110.html

    Een beschrijving van het boek over zìjn leven (“Magier van een nieuwe tijd – het leven van Robert Jasper Grootveld”) – onder andere – hier te vinden: http://preview.tinyurl.com/bak4z3

  5. Met plezier je verslag gelezen over de Annie Romein-Verschoor lezing van donderdag 5 maart! Ik denk met genoegen terug aan de gesprekken met Stine en natuurlijk met jou.

    Over deze avond en onze ervaringen heb ik een stuk geschreven op het collectieve blog (Beverburcht, met een knipoog) dat gestart is door een groep ambitieuze jonge vrouwen uit mijn omgeving: http://beverburcht.blogspot.com/

    Vind je het goed dat ik een foto van je website heb gebruikt?
    Hartelijke groet, Marleen

  6. Wat hier denigrerend de bimbo-cultuur wordt genoemd is in feite de viering van het vrouw-zijn, het weer naar buiten treden van de moedergodin.

    Waar in patriarchale godsdiensten en samenlevingen de vrouw en de vrouwelijke schoonheid achter slot en grendel moet worden gegooid en het exclusieve eigendom van een man moet worden gemaakt, ontdekken vrouwen de macht die ze over mannen hebben.
    De vrouw als schepster van leven en inspiratiebron, de man als haar gewillige aanbidder.

  7. Vind je het goed als vrouwen zelf bepalen wat ze denigrerend vinden? Ik zie, bijvoorbeeld, mannen die seks komen kopen niet helemaal als gewillige aanbidders.

  8. Beste Anja,

    natuurlijk mogen vrouwen zelf bepalen wat ze denigrerend vinden. Ik heb hier alleen de indruk dat jij jezelf en je vrouwelijke moslimkennissen als maatgevend ziet voor alle vrouwen en voor hen bepaalt wat ze denigrerend moeten vinden.

    Jonge vrouwen zijn, blijkt ook uit onderzoek, doorgaans erg trots op hun lichaam en vinden het fijn als mannen op respectvolle wijze laten merken dat ze hun uiterlijk waarderen. Veel oudere vrouwen die zichzelf nog niet als asexueel wezen beschouwen, stellen oprechte mannelijke belangstelling nog meer op prijs. Er is geen groter eerbewijs denkbaar dan iemand die je hartstochtelijk aanbidt. Van menige oudere vrouw die vreesde voortaan uitgeblust en verbitterd door het leven te moeten gaan, is haar levenslust wakker gekust in de vurige omhelzing van haar jonge minnaar.

    De situatie waarin vrouwen vrijwillig en onafhankelijk hun seksuele gunsten verkopen is, hoe afstotelijk misschien ook, mijns inziens te verkiezen boven de situatie waarin vrouwen worden uitgehuwelijkt en verkocht door hun pooiers: hun familie, wat we allemaal erg progressief moeten vinden.

    In feite komt de opvatting dat prostitutie een minderwaardig beroep is voort uit de gedachte dat de waarde van een vrouw blijkt uit de mate waarin ze haar kuisheid bewaart en is hiermee uitgesproken patriarchaal. Het probleem is de pooier, niet prostitutie op zich.

  9. Meer van hetzelfde, Abd al, jij denkt dat je voor vrouwen kunt bepalen wat die willen of wat ze vinden. Er zijn dus, zie boven, vrouwen die het anders ervaren dan jij denkt.
    Ook je ideeen over prostitutie zijn geschreven vanuit een mannelijk standpunt. Hoeveel prostituees ken jij, ik bedoel niet als klant maar als mens? Enig idee wat die meemaken?
    Ik denk het niet.
    Dus nog eens: laat het aan vrouwen zelf over om te beslissen wat ze denigrerend vinden. Daar ga jij niet over.

  10. Het verschil tussen ons, mevrouw Meulenbelt, is dat jij generaliserende uitspraken over alle vrouwen doet en ik niet. Inderdaad zijn er vrouwen die niet als seksueel wezen behandeld willen worden, conform jij stelt. Dit beaam ik. Deze vrouwen krijgen van mij alle recht (ik formuleer het zo, omdat rechten niet universeel zijn, maar worden toegekend door een persoon en ik alleen voor mezelf kan spreken) om het spel van flirten en verleiden vaarwel te zeggen of te beperken tot het privédomein.

    Er zijn echter ook vrouwen die het wel degelijk prettig vinden om als vrouw behandeld te worden en met hun lichaamstaal mannen helemaal gek te maken. Dat is de reden dat veel vrouwen graag sexy kleding dragen en flirten met mannen. Want niets is zo prettig als bewonderende aandacht van het andere geslacht. Als ze die man zien zitten uiteraard. Jij ontzegt ze dit recht en wilt dat ze er net als Gazastrookbewoonsters bij gaan lopen. Een enge, totalitaire manier van doen als je het mij vraagt.

    Je laag bij de grondse insinuaties over hoerenlopen laat ik voor wat ze zijn. Veel prostituees zitten in het vak omdat een pooier ze dwingt. Andere prostituees zitten in het vak omdat ze op een makkelijke manier veel geld willen verdienen of omdat ze seks met verschillende mannen lekker vinden. In essentie is een prostituee of gigolo een seksueel dienstverlener. Deze verschaft aan een klant erotisch genot in ruil voor geld, zoals bijvoorbeeld een restaurantkok culinair genot verschaft in ruil voor geld. Het klassieke voorbeeld is Xaviera Hollander, die moeilijk als een zielig slachtoffer neer kan worden gezet. Hier nog een voorbeeld: http://members.lycos.nl/lovelylies/
    Daarom zei ik ook: het probleem is niet prostitutie an sich, maar is dwang, i.e. de pooiers. Dit ongedierte dient uitgeroeid te worden. Waarschijnlijk zal de meerderheid van de prostituees stoppen met hun werk als ze niet gedwongen worden. Een minderheid niet, om voornoemde redenen.

    Laat het aan vrouwen zelf over wat ze denigrerend vinden. Daar ga ik niet over, daar ga jij niet over, daar gaat de vrouw in kwestie zelf over.

  11. Het eeuwige probleem voor vrouwen zijn niet de pooiers alleen, maar ook de hoerenlopers, de consumenten van porno, kortom, de mannen die voor zichzelf een leuke ideologie hebben verzonnen, in de trant van ‘die vrouwen willen het zelf’ en ‘ze willen graag aanbeden worden’ om hun eigen neiging om vrouwen nog steeds als objecten te zien en te gebruiken te vergoelijken. Er zijn gelukkig ondertussen heel wat mannen die die neiging niet hebben.

    O, is het een insinuatie als ik iets zeg over hoerenlopers? Is daar dan iets mee dan? Als jij gelijk zou hebben over al die vrouwen die in het vak zitten omdat ze ‘makkelijk’ geld willen verdienen – en jij dacht dat dat makkelijk was? – of omdat ze seks met verschillende mannen wel lekker vinden, dan is er toch niets tegen als ik mannen aanspreek als de hoerenlopers die ze zijn, of is dat dan opeens een taboe? Jij mag je wel profileren als kenner van prostituees maar ik mag niet zeggen over hoerenlopers?

    Jij bent niet degene die vrouwen het recht ‘geeft’ om al of niet te flirten, dat maken vrouwen zelf wel uit. En waar haal je het vandaan, als ik uitga van de zeggenschap van vrouwen over hun eigen lichaam, dat ik zou willen dat er er allemaal bij zouden lopen ‘als in Gaza’?

    Het enige waar we het over eens zijn dat vrouwen zelf wel uitmaken wat ze denigrend vinden. En jij dus niet.
    Hartelijk dank voor je illustratie dat het sexisme nog springlevend is, en het beste verder met je.

  12. Pingback: Het leven is elders » Blog Archive » Kuttenkijkers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *