Dagboek 11 april 2006

(With some remarks in English at the end, as I promised)

Thuis. Reis zonder problemen, poezen blij, stapel post valt mee.

Heb de kranten nog niet gelezen. Zie wel de eerste reacties al, op het manifest dat gepresenteerd werd, de dag voordat ik vertrok, en op het interview met mij in Trouw, gepubliceerd terwijl ik weg was.

Interessant is dat het manifest, waar toch eigenlijk niets nieuws in stond, meteen een bak reacties oproept. Kennelijk gaat het niet alleen om de inhoud, maar vooral omdat het een aantal vooraanstaande oud-politici zijn die hun naam er aan verbinden. Het treft dus doel. Hirsi Ali meteen weer te paard. Ik heb het stuk nog niet gelezen, wel een aantal van de reacties, waaronder een in de posting hieronder. Kennelijk voert Hirsi Ali haar vaste leerstuk weer eens op: we krijgen hier straks een meerderheid aan moslims en dan gaat het mis met de democratie. Een paranoide fantasie, die geheel voorbij gaat aan de feiten die we kennen. De moslim Nederlanders zouden wel heel stevig door moeten gaan fokken om in afzienbare tijd een meerderheid te krijgen, daar is geen enkele aanwijzing voor, en de meerderheid van die meerderheid zou voorstander moeten zijn voor de invoering van de strengst mogelijke sharia. Ook daar is geen enkele aanwijzing voor. Ik vind het vooral ongelooflijk dat zulke rotzooi maar weer gedrukt wordt. Het is wel een pure illustratie van de poging tot polarisatie waar het manifest nu juist over ging. Nou ja, vanochtend in de Volkskrant al de eerste en volgens mij meer dan afdoende reacties.

Erger: ook minister Bot is er tegen om de hulp aan Palestina voort te zetten. Vanwege Hamas. Die moeten eerst- het bekende riedeltje, Israel erkennen, het geweld afzweren en zich houden aan de afspraken van onder andere de Road Map. Elk Palestijns kind kan ons vertellen dat dat exact is wat van Israel nooit gevraagd is. Die zijn stelselmatig bezig geweest en nog, met het niet erkennen van de Palestijnen, het saboteren van elke mogelijkheid voor een Palestijnse staat, gaan tot op de dag van vandaag door het geweld dat tegen de Conventies van Geneve is en hebben zich geen spat aangetrokken van de verdragen als de Road Map. En zo kan de islamitische en Arabische wereld weer met eigen ogen waarnemen dat Europa en de VS alleen voor democratie zijn als gekozen wordt voor een regering die in de smaak valt bij het Westen, en er overduidelijk met twee maten wordt gemeten. De Palestijnen worden onder nog meer druk gezet, Israel gaat vrijuit met het schenden van verdragem oorlogsrecht en mensenrechten. Een fantastische bijdrage wederom. Ik heb in Gaza al mijn excuses aan geboden dat ook mijn land zo waanzinnig kortzichtig is. Ze wisten het al.

Zie dat het artikel van Gideon Levy, journalist van Haaretz, dat ik ook op mijn weblog had gezet, nu vertaald is in het NRC. Minilichtpuntje.

Voorspelbare reacties op mijn interview. De ene is dat ik toch enigszins kierewiet ben omdat ik gelovig ben. Ik zal de agressieve termen hier niet herhalen. Het maakt wel duidelijk wat ik al wist, dat de seculiere stromingen in Nederland ook een clubje behoorlijk agressieve atheisten herbergt. Ver voorbij het liberalisme dat iedereen dat toch zelf mag weten waar hij/zij in gelooft. Graapig dat vanochtend in Trouw de briste theoloog Alister McGrath voorspelt dat het huidige atheisme op zijn retour is. En niet het vanzelfprekende eindpunt van de verlichting. De mens is van nature religieus, en de jongeren zijn opnieuw in religie geinteresseerd. Ik val natuurlijk niet onder de jongeren, en de vraag is of ik achter loop of geheel in de komende tijdgeest pas.

En natuurlijk wordt er ook gebeten gereageerd op het feit dat ik me voor kan stellen dat er mensen zijn die zich opblazen. Het is het oude misverstand, dat iets begrijpen hetzelfde is als iets goedkeuren. Ik ben tegen aanslagen op burgers, en ik heb nooit iets anders gezegd. Ik ben niet per se tegen gewapend verzet als een bevolking geen andere middelen heeft om zich tegen een bezetting te weren, al vind ik dat in Palestina zinloos en contraproductief. Een opvatting die ik deel met het meerendeel van de Palestijnen zelf, inclusief de Hamas aanhang die inmiddels al voor 60% tegen aanslagen zijn. Om het nog eens met andere woorden te zeggen: als ik begrijp dat mensen stelen of echtbreken, betekent dat nog niet dat ik stelen of echtbreken goedkeur. En dat geldt uiteraard nog veel sterker voor zaken als dodelijke aanslagen op onschuldige mensen.

Het is dinsdag, ik neem de trein naar den Haag.

And for my English speaking friends, who said they wonder what I write about on this weblog. Before I came to Gaza, I was present when a Manifesto was presented to the Dutch Press, about the wish for more understanding and cooperation between peoples of different religions in the Netherlands. While I was away a well known politician, a woman called Ayaan Hirsi Ali, a former muslim now atheist, wrote a reaction in the paper. She claims that muslims will become a majority in the Netherlands (now the amount of muslims in the Netherlands is less than 10%) and when they are a majority they will vote for the sharia and we will become an islamic state and our democracy will be lost. Don´t laugh. She is serious and there are people here who believe her. Imagine what all those muslims will have to do to get a majority! Make more children even than in Gaza! Obviously she never talks to muslims in the Netherlands or she doesn´t believe them when they say they are not against democracy and they are not trying to make ´jihad´here.
I want to come back to Gaza immediately. I live in a crazy country. Including our minister of foreign affairs who doesn´t want to continue payment to the democratically chosen Hamas government, unless they acknowledge the state of Israel, stop violence and keep to the Road Map agreement. When will the time come when they will demand the same of Israel!

20 gedachten over “Dagboek 11 april 2006

  1. Een beetje veel om allemaal tegelijk op te reageren, ook al het het zeker waard, maar op je interview in Trouw wilde ik toch wel even ingaan. Ik vind het een prachtig stuk, en ik vind het ontroerend hoe je je “bekering” beschrijft. Over hoe je je “roeping” ervaart, en hoe Huub Oosterhuis daarin een prachtige rol speelt. Ik ben zelf niet religieus, deels, zoals Jan Marijnissen dat zo mooi omschrijft “omdat de rede zich daartegen verzet”, maar dat religieuze gevoel, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Veel SP’ers, zou ik toch bijna denken, het is ook niet voor niets dat SP en Christenunie vaak bij elkaar in de buurt zitten. Er zit toch een gevoel bij van dienstbaar zijn, van mooie dingen voor elkaar brengen, van dwars tegen het zure, het cynische, het kortzichtige eigenbelang ingaan en vasthouden aan je eigen dromen en idealen. Daar is een gemeenschappelijke basis, zou ik denken, ook als de atheïstische ratio zich dan verzet tegen inlijving bij het leger Gods.

  2. Ach weer voor de zoveelste keer het nieuwe linkse standpunt.
    Vrijdenkers/humanisten worden tegenwoordig voor seculiere fundamentalisten uitgemaakt door links. Juist degene die er voor hebben gezorgd dat moslim in Nederland hun geloof ook kunnen hebben, anders was iedereen hier christelijk geweest. Nu worden ze zelf verkettert.
    Erntig. Zeer ernstig. Een opmaat voor vervolging.

  3. Anne-Marie, ik heb geen last van een breuk tussen rede en geloof. Het is een oud idee dat die haaks op elkaar staan, en stamt natuurlijk uit de tijd dat kerken namens God zeiden te kunnen spreken, en mensen voorschreven wat ze doen en denken moesten. Ik ervaar geen groot verschil met de SP socialisten die niet gelovig zijn. Waar het om gaat is willen blijven geloven in een betere wereld, rechtvaardiger, met meer solidariteit. Mij maakt het niet uit vanuit welke inspiratie mensen daar voor gaan. Ik zeg wel eens voor de grap dat elke rechtgeaarde SPer diep gelovig is, om dwars tegen de politieke feiten in te geloven dat er een betere wereld mogelijk is. Oosterhuis heeft het wel eens over ‘een kort geding tegen het cynisme’, vind ik mooi.

  4. Jij wou jezelf presenteren als horende bij de mensen die het mogelijk gemaakt hebben dat moslims hier vrij hun geloof kunnen hebben, terwijl je ze elders op dit weblog uitmaakt voor fascisten? Hoepel toch gauw op Klaas.

  5. Goed nieuws vanuit het thuisfront, Anja!

    -De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid brengt morgen een rapport uuit, waarin de vloer wordt aangeveegd met politici die telkens de Islam beschimpen (Wilders, Verhagen en Hirsi Ali worden met naam genoemd). Het is onjuist dat de Islam als zodanig in strijd zou zijn met democratie. Politici weten te weinig van de Islam: er zijn veel stromingen die streven naar democratische hervormingen. De WRR pleit er zelfs voor dat Nederland steun gaat verlenen aan bewegingen in Egypte en de Palestijnse gebieden (Hamas!).

    -Unicef is een actie tegen minister Verdonk begonnen, in het kader van de handtekeningenactie “Geen kind in de cel” (begonnen door Defence for Children). Google stelt gratis advertentieruimte beschikbaar ter waarde van duidzend dollar per dag!

    Dit soort opstekers kunnen we goed gebruiken vandaag de dag.

  6. Wat betreft aanslagen op burgerdoelen: dit moet naar mijn mening te allen tijde worden veroordeeld, hoezeer ook begrepen kan worden dat mensen tot dit wanhoopsdaden als zelfmoordaanslagen komen. Hier wordt op onaanvaardbare wijze een grens gepasseerd. Burgers (waaronder vrouwen en kinderen) mogen niet geslachtofferd worden aan een politiek en/of militair conflict.
    Echt “gewapend verzet” is naar mmijn mening iets anders. Dat richt zich op militaire of politiek verantwoordelijke tegenstanders, maar nooit op volstrekt willekeurige, toevallig zich ergens bevindende burgers.

  7. Dat klopt, Olav. Israel maakt geen onderscheid tussen het volgens internationaal recht geoorloofde verzet en aanslagen op burgers, en helaas, ook Bot doet dat niet wanneer hij Israel en de VS napraat dat de Palestijnen ‘het geweld’ af moeten zweren.

  8. Heeft iemand een idee voor een actie die gestart zou kunnen worden tegen het nederlandse regerings beleid tav de palestijnse autoriteit.. Ik zou graag wat doen ,maar ik ben niet zo creatief op dit punt.

  9. Even over “poezen”… Anja, ik kreeg een website door en heb daar eens zitten neuzen. Prima doel lijkt me dat: ouderen die wegens financien hun huisdier niet langer kunnen bekostigen kunnen hulp krijgen! http://www.mensendiernederland.nl Kijk jij er eens naar? Misschien weet jij dan weer iemand die daar wil sponseren?

  10. Hoi Fien, dat is nu precies iets waar ik ook al dagen op zit te broeden. Op de een of andere manier die Bot aanspreken om zijn mening te veranderen. Er worden verdorie iedere dag mensen vermoord, palestijnen wel te verstaan, en Israel hoeft maar te schrijven dat het militanten waren, en iedereen legt zich erbij neer dat het dus rechtvaardig is wat ze doen. Misschien weer een petitie, de zoveelste, maar iets anders zou ik ook niet weten. O ja, een geweldige grote demonstratie, maar ik ben bang dat je daar niet veel mensen voor de straat op krijg.
    Wie heeft een beter idee

  11. Anne-Marie, mijn islam kent ook geen breuk tussen rede en geloof. De islam is een alleszins ‘redelijke’ religie. De ideeën over oorsprong en bestemming zijn weliswaar ‘onredelijk’, want onzichtbaar, noem het magisch of surrealistisch, maar dat is met de Big Bang niet anders. Dat is slechts een aanname om bepaalde rekenmodellen mee mogelijk te maken. Maar bewezen is het nooit. Islamitische rituelen en leefregels zijn echter voor 100 % redelijk verklaarbaar en, met uitzondering van een klein deel dat rechtstreeks aan de koran is ontleend, ook uitgedacht door denkende mensen. Daarom voel ik mij als moslim ook thuis in de rationele Nederlandse samenleving.

  12. Meer poezen: ik heb zojuist eindelijk de Trouw in handen gekregen met je interview. Dat vind ik een prima interview, maar als ik naar de foto kijk dan zit Josefien op een krukje, met haar rug naar de fotograaf, maar ze kijkt zeer bevallig om naar die fotograaf. Zo rechts de lens in…. Wat een leuke kat!

  13. Dan even serieus: de Christenen in Nederland, en dan met name de prtestanten, zien in Israel het Heilig Land en het Land van Jezus. Na de Tweede Wereldoorlog kunnen de Joden gewoon geen kwaad meer doen bij ze. Vandaar dat er wat krampachtig mee wordt omgegaan en men het liefste niet wil weten wat er in de Palestijnse gebieden gebeurt. Ik haat alle geweld, maar dat je in Israel de tuinen en golfbanen aan het sproeien bent en je vult je zwembad, terwijl tegelijk er een waterrantsoen is op geen 10 km afstand van jouw woning, dat gaat me te ver, hoor. Verspilling aan de ene kant en minimale waterlevanties aan de andere kant. Dat kan ik niet rijmen. Maar kennelijk is dat voor een groot deel van de Nederlandse protestanten niet zo’n probleem? Dat kinderen te weinig water hebben bv? Hoe leg je dat dat uit aan Bot, c.s.? Zolang die zijn kop, samen met al die andere koppen in het zand houdt?

  14. Trees,

    Ik probeer even hardop mee te denken, wat dacht je van doodeenvoudig journalisme?
    Stuur een paar doodgewone Nederlanders die helemaal niks hebben met de palestijnse zaak en laat ze een weekje bij een palestijns gezin wonen in gaza.
    Zo kunnen ze met eigen ogen zien hoe de palestijnen het daar hebben onder bezetting………………

  15. Hirsi Ali heeft wel een punt wat betreft de demografische verschuiving. Netto komen er nog steeds veel moslims Nederland binnen: als vluchteling of door gezinshereniging. Tegelijkertijd zoeken veel ‘autochtonen’ hun heil elders. Voeg daarbij het verschil in geboortecijfers en je kunt de rekensom zelf doen (zie link). In de grote steden ligt de balans al helemaal scheef.

    Of de sharia ingevoerd zal worden, lijkt me sterk, maar dat de politiek er islamitischer door wordt, is gewoon logisch. Het is naïef te denken dat islamitische gemeenteraadsleden zich niet zullen laten beïnvloeden door hun islamitische buurtgenoten, die hen in de raad hebben gestemd. Een discussie voeren over hoofddoekjes of aanstootgevende (christelijke) symbolen, zal alleen maar lastiger worden.

    Of zie ik het verkeerd, Anja?

  16. Inderdaad, Wilfred, dat zie je volgens mij verkeerd. Hirsi Ali heeft het over een meerderheid. Die komt er niet.
    Migranten veranderen. Tweede generatie migranten krijgen al minder kinderen dan eerste generatie. De patronen gaan per generatie meer op elkaar lijken.
    Migranten hebben niet zulke andere politieke opvattingen dan autochtonen, wat je hebt kunnen zien bij de laatste verkiezingen. Er zijn maar twee plaatselijke minipartijtjes door migranten in de gemeenteraden gekomen. Verreweg de meeste migranten stemmen liever op een gemengde partij.
    En wat bedoel je met dat de politiek er ´islamitischer´ van wordt? Hoe zie jij dat voor je? Een discussie over hoofddoeken die moeilijker wordt? Er hoeft helemaal geen discussie over hoofddoeken. Hoofddoeken zijn geen probleem en zijn niet verboden. Discussies over al of niet religieuze symbolen? Moet je nu ook voeren in het locale beleid. En hoe kom je er bij dat discussies met moslims per definitie moeilijker zouden zijn dan met andere Nederlanders met allerlei opvattingen? Persoonlijk heb ik erg veel meer moeite met de Verdonken en Wildersen – maar die zitten nu eenmaal ook in hetzelfde democratische systeem. Dus hoe dan ook zitten we in een land waar we rekening moeten houden met verschillende opvattingen en leefwijzen. Dat was zo en dat blijft zo. Maak van moslims geen spook, Wilfred. Het is niet nodig.

  17. Misschien had ik wat duidelijk moeten zijn, Anja. Dat de politiek islamitischer wordt, is net zo logisch als dat hij Christelijke wordt dankzij het CDA, de CU en de SGP. Dus daar is op zich niets vreemds aan.

    Mohammed Rabbae zei eens dat hij zich in de eerste plaats moslim voelde en pas daarna Nederlander. Dat zei hij als parlementslid van het niet-religieuze GroenLinks. Ik ga niet generaliseren, maar hij zal niet de enige zijn met dit standpunt. Als een politicus zich blijkbaar meer betrokken voelt bij een geloof dat geen diepe wortels heeft in dit land, dan met het land zelf, kan dat tot botsingen leiden.

    Hoofddoeken zijn inderdaad niet verboden in Nederland. Dat zou ook onzin zijn. Maar als een katholieke school geen hoofddoeken wil toestaan, zal ze daarvoor bij de gemeente minder steun krijgen, als daar medegeloofsgenoten, danwel bekenden van deze meisjes zitten. En als het een jongen betreft met een keppeltje?

    Overigens, als je goed leest, heb ik nergens de indruk gewekt dat discussie met moslims ‘per definitie’ lastiger is.

    Hetzelfde kun je je voorstellen op het gebied van kunst. Af en toe worden er al exposities geannuleerd of bepaalde kunstwerken verwijderd, omdat ze moslims voor het hoofd stoten. Het toneelstuk Aïsha dat wordt teruggetrokken. Ik vrees dat deze censuur meer en meer begrip en steun zal krijgen binnen de politiek, te beginnen in de gemeenten, waar de invloed op het cultuuraanbod groot is. Voor mij is deze zorg geen spook, maar uiterst reëel.

  18. Ja helaas, Wilfred. Zo werkt dat dus al bij sommige Nederlanders. Voor jou staat islam kennelijk voor censuur. Zo werken de spoken. Je moest Mohamed Rabbae eens kennen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *