“Some animals are more equal than others”

tehran.jpg

In Teheran is een jonge man opgepakt die uit solidariteit met de vrouwen op 8 maart op straat liep met een hoofddoek om en een T-shirt waarop: dood aan het patriarchaat. De grap die geen grap is: als vrouwen zonder hoofddoek lopen worden ze opgepakt, maar een man die er vrijwillig een draagt, dat kan ook niet. Meer over vrouwen in Iran op Sharzad News, hier

animalfarm-1.jpg

Eens was er een joods-Israelische vrouw, Arna Mer Khamis, die besloot over te lopen naar ‘de andere kant’, en een theater oprichtte, met Palestijnse kinderen, in Jenin. Er werd een mooie documentaire gemaakt over haar werk: Arna’s children. Zij is er niet meer, maar haar werk wordt voortgezet. In het vluchtelingenkamp van Jenin speelt de groep nu een stuk gebaseerd op Animal Farm, van George Orwell. Herinneren we het ons? All animals are equal, but some animals are more equal than others. Op de foto zie ik Palestijnen met varkensoortjes. Wat een mooie mix van culturen. Op hun website, hier, is een filmpje te zien, waarin de meiden vertellen waarom het theater zo belangrijk voor ze is. Leven onder bezetting, de straat is van de jongens, en thuis mogen ze ook al niks.

arna2.jpg

Ook de film Arna’s Children is er te zien. Arna trouwde met een Palestijnse man. Hun zoon, Juliano Mer Khamis ging na de dood van zijn moeder terug naar Jenin om uit te zoeken wat er van ‘haar’ kinderen was geworden. Een vond de dood als zelfmoordactivist, een ander stierf in de intifada, een derde zat nu bij het verzet.
Het door Arna opgerichte Stone Theatre werd door het Israelische leger verwoest in 2002. Maar nu is er weer het Freedom Theatre.

Elke keer als Israël weer een ‘operatie’ uitvoert, zij het Jenin, Libanon of Gaza, neemt niet alleen het protest in de wereld toe, ook zijn er meer incidenten van antisemitisme. Geen weldenkend mens zal een aanval doen op een synagoge uit protest tegen Israël, zoals ook geen enkel weldenkend mens niet protesteert tegen de vergaande schendingen van de mensenrechten, ook niet als die van Israëlische zijde komen. Maar je hebt ook mensen die niet wel denken, en geen onderscheid maken tussen joden of Israël, of die, aan de andere kant, geen onderscheid maken tussen antisemitisme en protest tegen Israël. Over Manfred Gerstenfeld had ik het hier al eens, hij is een van de favorieten die op de opiniepagina van de Volkskrant nog wel eens zijn verhaal mag houden. (hier). In een uitgebreid artikel zet hij alles wat er aan antisemitische dan wel anti-Israëlische acties heeft plaatsgevonden naar aanleiding van de oorlog tegen Gaza in Europa. Honderdzeventig voetnoten, hij heeft echt zijn huiswerk gemaakt. hier. De grap is natuurlijk dat het, op de werkelijke antisemitische uitingen na, een geweldige erelijst is van het groeiende protest in Europa tegen de misdaden van Israël. Waarvoor dank, Gerstenfeld. Ik zou het je niet na hebben gedaan.

Dan, als tegenpool, een artikel van Gideon Levy. Waarom zouden de Zweden opeens zo’n hekel hebben aan Israël, vragen ze zich daar af. Moet antisemitisme zijn, natuurlijk. Dat er mensen zijn die de massaslachting in Gaza niet zo zagen zitten kan uiteraard niet de reden zijn. Levy, Has anyone in Israel asked why the Swedes hate us? hier.

11 gedachten over ““Some animals are more equal than others”

  1. Beste Anja,

    heb je al gehoord van de serie “De film van mijn leven” van de Vlaamse televisie? Deze serie draait rond een aantal originele documentaires, waarvan de lokatie en de mensen die in de documentaire te zien waren, opnieuw opgezocht worden.

    In het kader van die serie is de VRT ploeg ook naar Jenin getrokken, om een aantal jaar na de documentaire “Arna’s children” te gaan kijken hoe het zit met de jongeren die in de documentaire spreken. Op dinsdag 31 maart 2009, om 21.10 uur op CANVAS, wordt de VRT docu uitgezonden, en later op de avond (ik denk om 23.45 uur) wordt de originele “Arna’s Children” uitgezonden.

    hartelijke groet

  2. Persoonlijk vind ik dat een groot bezwaar tegen de hoofddoek: dat er voor moslimmannen geen overeenkomstig kledingvoorschrift bestaat, of althans niet een dat even strikt wordt gehandhaafd. Dat is discriminerend. Daarom een prachtactie van de Teheraanse hoofddoekdrager! Zijn er eigenlijk ook al eens hoofdoekdragende moslimfeministes geweest die hunnen mannelijke geloofsgenoten hebben opgeroepen hun hoofd eveneens te bedekken?

  3. Ik heb die film van Arna’s children een aantal jaren geleden eens opgenomen op de video. Ik zie dat jongetje nog steeds zitten op de puinhopen van wat eens zijn huis was. Zooo verdrietig. Ik had zo met hem te doen. Later heeft hij zich opgeblazen bij een zeldmoordactie. “Geen wonder” dacht ik

  4. Ik begrijp niet helemaal waarom het je kan schelen, meneer Appelscha. De koran schrijft beide seksen voor zich zedig te kleden en te gedragen. Nog afgezien daarvan zijn het de jongetjes die net als in het joodse geloof besneden worden.
    Wanneer je als ideaal hebt dat de seksen gelijkwaardiger worden, waarvoor in de koran veel aanwijzingen zijn, dan lijkt het me dat er wel belangrijker zaken zijn dan het dragen van een hoofddoek, waarin mannen kunnen bijdragen. Al vond ik de actie van de man op de foto erg aardig.

  5. ‘Al vond ik de actie van de man op de foto erg aardig’.
    Een actie die deze man ondernam in een afschuwelijke dictatuur, waar je je leven op het spel zet met elke vorm van protest tegen het bewind, Anja! Ik vind het een zeer moedige actie, en nog eens een zeer originele ook. Het legt het vuur aan de vrouwonderdrukkende basis van dat regime. Als je dit niet op z’n waarde kunt schatten omdat je de hoofddoek pertinent niet als onderdrukkingssymbool wenst te erkennen, leg je zelf het vuur aan de basis van je feministische opvattingen.

  6. De meeste mensen in Iran zijn jong en hebben een afkeer tegen de islam net zoals de jongeren in de jaren 60 een afkeer hadden tegen het christendom, ik zie het nog gebeuren dat de islam in Iran een minderheid word! en dat is maar goed ook.

  7. Hoezo zou ik niet waarderen wat deze jonge man heeft gedaan? Ik zet het zelf op mijn weblog.
    Je moet niet overdrijven, Henk. Er is een hele sterke vrouwenbeweging in Iran. Alle mensen die kritisch zijn tegenover het regime zijn dapper, en nemen risico’s, maar ‘je leven op het spel zetten’ gaat te ver.
    En ik zal het nog eens uitleggen: feminisme gaat over keuzevrijheid. Dus ben ik daar waar vrouwen gedwongen worden om een hoofddoek te dragen tegen die dwang, en daar waar vrouwen gedwongen worden om hem af te doen als ze die wel willen dragen ben ik ook tegen die dwang. Het zijn vooral rechtse blanke mannen (en een enkele rechtse blanke vrouw) die hoofddoeken per definitie als onderdrukkend wensen te zien. Het zegt vooral dat je geen enkele belangstelling hebt voor de keuzes van vrouwen zelf. Je oordeelt, letterlijk, over hun hoofden heen.
    Gelukkig ga jij niet over mijn feministische opvattingen, Henk, want zo te zien begrijp je daar niet veel van.

    Ook in Iran zijn er verschillende trajecten van emancipatie. Er zijn mensen die niets meer zien in het geloof, onder andere omdat dat zo misbruikt wordt door het regime, maar er zijn ook vrouwen die hun emancipatie heel goed met hun geloof kunnen combineren, en in een andere lezing van de koran juist een ondersteuning vinden.

    Overal zullen met name jonge mensen in opstand komen tegen onderdrukking, Er zullen ook jonge mensen zijn die ‘seculariseren’, zoals dat in Nederland is gebeurd. Er zullen andere zijn die geloof los maken van onderdrukkende tradities, en dat willen behouden. Zoals onder andere veel voorkomt onder tweede generatie migranten in Nederland. Er is geen enkele reden voor om geloof per definitie als conservatief te zien, en ook niet om er van uit te gaan dat het emancipatieproces van moslims hetzelfde traject volgt als dat van de christenen hier in Nederland. Om maar even een klein feit te noemen: verreweg de meeste migranten plus de tweede generatie stemmen ondanks hun geloof links.

    De grap, Henk en Wouter, is dat jullie zo ontzettend veel dogmatischer en star in je opvattingen zijn als de ‘conservatieve’ gelovigen die jullie veroordelen.

    Dus misschien wordt het tijd dat jullie je ietsje meer verdiepen in de mensen waar jullie het over hebben en een beetje minder snel denken dat je wel weet wat er mis met ze is. Lees eens wat meer over de paradoxen in Iran, zoals de mensen die er zelf vandaan komen die beschrijven, hier. Of lees eens wat over feminisme en islam, zoals hier, en verdiep je in wat Ziba Mir-Hosseini, Iraanse islamitische feministe daar over te zeggen heeft.

  8. Geweldige actie, hulde aan deze dappere jongeman.

    Vanaf vandag alle mannen ook aan de hoofddoek! En geen haartje eronderuit graag, anders raken de vrouwtjs opgewonden…

  9. Frappant toch hoe altijd voormalige feministen steun geven aan de onderdrukkende gewoonte van de islam en haar belijders om vrouwen achter te stellen. De hoofddoek is daar een van. Dan is het ineens cultuur, waarin we ons niet mogen mengen.
    waar waren die normen dat we ons niet in de cultuur mengen toen het feminisme voor het eerst ontstond? Toen werd gevochten om de cultuur te veranderen zodat man en vrouw gelijk en gelijkwaardig zouden zijn. Prima om dit door te zetten bij de islam. maar nee, nu ineens gaan we vooral politiek correct doen en helpen de moslimvrouw onderdrukt te houden.
    Waar er eerst moed was om de vrouw en man gelijk te laten zijn is er nu een enorme LAFHEID bij diezelfde feministen.

  10. Dat is een oliekoekedomme reactie, Hockey. Je hebt kennelijk geen idee over de emancipatie van moslimvrouwen en migrantenvrouwen, je hebt geen idee over wat ik als feministe doe, je hebt geen idee over wat er zich afspeelt binnen de islam en binnen islamitische gemeenschappen. Tetwijl ik daar op dit weblog al jaren over schrijf.
    Dus mijn advies:
    1. kom achter je laffe schuilnaam vandaan,
    2. hou op met het na-papagaaien van wat anderen zeggen, want dit heb je niet zelf bedacht, en leer eens je eigen verstand te gebruiken,
    3. en stel je op de hoogte voordat je wat roeptoetert. Begin hier.
    Als je weet waar je het over hebt mag je terugkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *