Hirsi Ali en meer, leeswijzer

Voor wie het interesseert, op dit weblog heb ik het al vaker over Ayaan Hirsi Ali gehad. Hierbij de linkjes naar de artikelen die al eerder verschenen. En naar aanverwante onderwerpen. Het is niet volledig. Ik zal tzt een update verzorgen, en het wat beter rubriceren.

Vrouwen bevrijden zonder vrouwen, over Hirsi Ali, 11 september 2004. Hier.

Evangelische atheist. 6 december 2004. Hier.

Voltaire. Over de verlichting en Hirsi Ali. 26 mei 2006. Hier.

Het fenomeen Hirsi Ali. 21 januari 2006. Hier.

De discussie aan de UvA, over Hirsi Ali. 8 november 2005 Hier.

Femke en Ayaan. 1 juni 2005. Hier.

Prima Donna. Hirsi Ali in de politiek. 12 februari 2005. Hier.

Esther Langen over het artikel van Hirsi Ali, Confrontatie en verzoening. 11 april 2006. Hier.

Verder:

Mijn kritiek op Nahed Selim.

Nog eens het Islamitisch Vrouwenmanifest, Hier, en Het Islamitisch Vrouwenmanifest. Hier.

E-Quality. 29 september 2005. Hier.

Over Irshad Manji. 27 september 2005. Hier.

Derde golf. Hier.

Moslimfeminisme. Hier.

Dit is het begin. 29 november 2004. Hier.

Islam voor beginners (16) ging over slaan. 27 december 2005 Hier.

Verminking een halt toeroepen. Hier.

Ceylan Pektas-Weber. Moslimvrouwen en geweld. Hier.

Opzij als gemiste kans. 26 oktober 2006. Hier.

Moord in Amsterdam. Timothy Garton Ash over Buruma en The Caged Virgin, van Hirsi Ali. Hier.

19 april 2006. Er waart een spook door Europa. Over confrontatiepolitiek en islamofobie. Hier.

Behnam Taebi over Afshin Ellian. Ellian de kattenvanger. 3 mei 2006. Hier.

Het recht op beledigen. 19 februari 2006. Hier.

Emanciperende moslimtheorie. Over boek Abulwahid van Bommel. 18 februari 2006. Hier.

Voor een overzicht en een korte inhoudsopgave van de oudere afleveringen van Islam voor beginners, plus andere artikelen over islam en emancipatie, zie hier.

12 gedachten over “Hirsi Ali en meer, leeswijzer

  1. AHA laat je niet onverschillig Anja. Dat is een pré. Dat zou ook niet kunnen gezien en gehoord je eigen geschiedenis.
    Het lijkt me geen gemakkelijke combi om christen , palestijn en feminist te zijn. Dan laat ik nog na je overige zijnsvormen te noemen. Zoals feliniste.
    Ik vraag mezelf af hoe ik ’t soms zo oneens kan zijn met jou, die zoals ik van katten houd.

  2. Doe maar niet, Evert, te proberen me te interpreteren. Waarom het fenomeen Hirsi Ali me niet onverschillig heeft gelaten heb ik zelf duidelijk genoeg gemaakt. Dat gaat over het fenomeen, wat ze zei, welke werking dat heeft gehad, haar politiek, niet over haar persoon. Ik ben nooit meegegaan in persoonlijke interpretaties van haar, zoals zoveel anderen wel deden. Daar moet je iemand persoonlijk voor kennen, en zelfs dan.
    Verder ben ik geen Palestijn. Ik ben wel feministe, socialiste, gelovig, activiste, en nog zo het een en ander, en dat gaat moeiteloos in een lijn mee. Inclusief de katten. Als je daar wat van begreep dan wist je dat daar geen tegenstrijdigheid in zit. Het gaat allemaal over hetzelfde. Wat je kunt weten als je gewoon leest wat ik schrijf en niet probeert mij persoonlijk te duiden. Dus doe dat maar niet.

  3. En is het niet zo dat u ook lesbisch bent Mvr. Meulenbelt? Nog een deel van u wezen. Hoe komt het toch dat u dat de laatste jaren steeds verzwijgt? Nu zou u heel open moeten zijn in deze tijd, i.v.m, o.a. het islamitisch deel van de bevolking die wel heel intolerant is t.o.v lesbische vrouwen en homosexuele mannen. Mvr. A.H.Ali, zet dit feit nu juist wel op de agenda en zovele andere zaken zoals de dwingelandij en het machismo van moslimmannen. U kunt zeggen wat u wilt, maar Mvr.A.H.Ali heeft een groot deel van de wereld bewust gemaakt van de gewelddadigheid van een zeer groot deel van gebieden waar de islam dominant is.

  4. Ik ben bisexueel, schattebout. Dat ik het daar niet voortdurend over heb, hoewel je dat nog in elke bibliotheek na kunt lezen, is omdat dat op je zestigste niet enorm belangrijk meer is. Mevrouw Hirsi Ali heeft veel beweerd over de gewelddadigheid van islamitische mannen, en verzuimd om te vermelden dat dat ook geldt voor het grootste deel van de mannen in patriarchale, agrarische, traditionele samenlevingen, zoals in China, Zuid Amerika, India, en nog zo wat landen in de wereld. Vandaar dat blanke autochtone patriarchale mannen als jij, Jansen, nu denken dat ze een argument hebben om mij even te komen vertellen hoe het echt zit. En daarmee laten zien dat ze niet minder macho zijn dan de mannen waar ze zich zo graag tegen af zetten. Dank, Jansen!

  5. Ik vind niet dat AHA verplicht is kritiek te generaliseren naar alle mannen toe. Misschien is ze nog nooit in China geweest en weet ze gewoon weinig over die mannen.

    En wij autochtonen mannen krijgen ook genoeg kritiek vind ik.

  6. Misschien houden jij en Evert van Gelderen ook wel allebei van patat-met, Anja, maar Jansen heeft vast liever spruitjes. Dat zou ik wel graag willen weten. En zou dat dan een diepere betekenis hebben, denk je? Is patat trouwens mannelijk of vrouwelijk? Weet jij dat, heb je daar ervaring mee? Dat lijkt me belangrijk om eerst zorgvuldig vast te stellen, gezien de draagwijdte van deze discussie.

    Ik kom nooit bij een herenkapper, maar kan me zo langzamerhand levendig voorstellen hoe het er daar aan toe gaat. Wat een geleuter. Sjezus, Anja, dat je er nog serieus op ingaat ook.

  7. Dag Anja,

    Ik heb een beetje genoeg van Hirsi Ali en al helemaal van (witte) mannen zoals hierboven die uitleggen wat een geweldige zegeningen zij de moslimvrouwen heeft gebracht (sic). En tot discussies of jij nou lesbisch bent of niet zou ik me al helemaal niet laten verleiden! Dat gaat meneer Jansen niks aan en al helemaal niet nu hij zo weinig historisch besef ten toon spreidt. Sinds hoe lang worden homo’s en lesbo’s hier geaccepteerd? – voor zover ze echt geaccepteerd worden (nog steeds niet overal). Hou ons maar liever op de hoogte van wat er ECHT speelt in de migrantengemeenschap Anja, en hoe vrouwen en mannen daar heel druk bezig zijn om zich te emanciperen. Hirsi Ali komt er wel; die heeft heus geen extra aandacht van jou nodig.

    Hartelijke groeten, Elma Verhey

  8. @Anja; de vraag is dan wel in hoeverre de islam, judaisme, christendom die patriarchale, traditionele samenlevingspatronen codificeert, en in hoeverre ze aanknopingspunten biedt om die samenlevingspatronen te doorbreken.

    Zowel in het christendom als het jodendom is de aandacht in de afgelopen eeuw komen te liggen op het laatste, en let wel: onder druk van de veranderende samenleving. Het was niet iets dat gekatalyseerd werd door de godsdienst zelf. Teksten van het Nieuwe Testament over man-vrouw verhoudingen sluiten eenvoudig aan bij de gewoonten van de tijd en zijn vervolgens eeuwenlang gebruikt om die gewoonten voor te stellen als ‘van God gewenst’. Idem met teksten die de verhouding tussen slaven en heren.

  9. Tsja, ik heb het al geplaatst, maar ik denk de reden dat mensen Ayaan Hirsi Ali niet mogen is omdat ze zulke elitaire tics heeft. Dat willen Nederlanders niet, die zijn namelijk zo heilig overtuigd van het gelijkwaardigheidsprincipe, dat het zelfs leidt tot het verdringen van klassebewustzijn.

  10. Er zijn massa’s rapporten over geweld tegen vrouwen wereldwijd, Johan, daar hoef je niet zelf voor naar China.

  11. weetje het ‘grappigste’van al die gesprekken over geweld tegen vrouwen is, dat het vaak bij een gesprek over een onderwerp blijft. zolang we ons kunnen verschuilen achter vingertjes wijzen, teksten, beleidsstukken etc doet de meerderheid dat maar al te graag.

    Uit ervaring weet ik dat wanneer je het hebt over geweld dat jouw is overkomen, loopt de meerderheid van de zogenaamd geintereseerden weg. In werkelijkheid willen we niet prive, niet te dichtbij geconfronteerd worden met slachtoffers van geweld.

    zogenaamde moslimmannen die zich schudlig maken aan geweld, worden net zo goed door hun witte baas beschermd. mijn ervaring en met die van mij van vele andere vrouwen is; het oude mannetjes bolwerk houdt elkaar het hand boven het hoofd, wanneer het gaat om geweld.

    Mijn moeder zegt t altijd heel simpel: als hirshi ali t onderwerp van de onderdrukte moslimvrouw op de agenda heeft gezet, en nu heel de wereld weet hoe moeilijk het is voor ons moslimvrouwen…..Wat doet deze wereld nu??? In ieder geval is die witte wereld niet veel liever geworden voor de moslimvrouwen. Als je weet dat iemand het erg moeilijk heeft, dan doe je toch wat liever? Nou, mijn moeder loopt nog steeds tegen zure, witte gezichten aan, die alles behalve vriendelijk naar haar kijken.

    Is geweld prive of publiekelijk? wat doen we als samenleving met mannen/vrouwen die zich schuldig maken aan geweld? Voor mij, als jarenlange slachtoffer van geweld, zijn dat interessante vragen, vragen waar hirshi ali niets mee heeft gedaan, of een van haar ‘witte’aanhangers. Mijn ex blijft als bestuurder rond lopen in dit land, bij zijn witte en moslim clubjes…praten over rapporten veranderd niets aan het alledaagse leed dat veroorzaakt wordt door geweld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *